Jump to content
IGNORERAD

Anti religionhörnan

Guest Fredman

Recommended Posts

Guest Fredman

All världens religioner förbryllar mig mer och mer. Igår såg jag om den utmärkta dokumentären "Prostitution bakom slöjan" och man blir ju inte mindre konfunderad. http://www.svtplay.se/video/1384775/prostitution-bakom-slojan

Det finns ju även en del mer harmlösa religioner eller kanske mer drift med religionen. För mig är den lika god som någon annan. Pastafarist är kanske det rätta för en skeptiker som jag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17275776.ab

post-7918-0-55001600-1376290290.jpg

Dela på andra sajter

• Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Moritz

32

• Tallviking

15

• Swift 4X4

11

• andrejsdenruskige

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Att "tillhöra" en religion är väl ok. Att aktivt utöva och verkligen TRO och leva efter en religion, i vuxen ålder, är för mig en gåta.

Sedan finns det förstås en del narkomaner och alkoholister som bytt ut knark och alkohol mot religion. I dessa tillfällen kan jag dock se att religionen har ett gott syfte.

Religioner har oftast haft ett gott syfte i början, men överlever sedan sig själv.

Lestadianismen är en sådan gren. Den var faktiskt behövlig men i dag borde lestadianismen klassas som mental sjukdom

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Religion är ganska bra för de som inte vet och kan förklara allt.

Ja, och så länge man kan skylla på något så behöver man aldrig ta ansvar för sina egna handlingar.

När folk gör saker i Guds namn så bör det betyda att dom hör röster.

MEN FÖR HELVETE! Det finns ju medicin mot sådant

Dela på andra sajter

Utpressning, skrämselpropaganda, förnedring och sexuellt utnyttjande.   Det är väl ungefär vad jag anser att religion står för...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Ja, och så länge man kan skylla på något så behöver man aldrig ta ansvar för sina egna handlingar.

När folk gör saker i Guds namn så bör det betyda att dom hör röster.

MEN FÖR HELVETE! Det finns ju medicin mot sådant

Skulle aldrig falla mig in att kalla skapelsen av vad det än månne vara för "egna handlingar" som jag "ska ta ansvar för"

Religion är såpass viktigt för så många att det förtjänar ett mera seriös behandling än dina streetsmarta kommentarer kan ge.

Dela på andra sajter

Att "tillhöra" en religion är väl ok. Att aktivt utöva och verkligen TRO och leva efter en religion, i vuxen ålder, är för mig en gåta.

Sedan finns det förstås en del narkomaner och alkoholister som bytt ut knark och alkohol mot religion. I dessa tillfällen kan jag dock se att religionen har ett gott syfte.

Religioner har oftast haft ett gott syfte i början, men överlever sedan sig själv.

Lestadianismen är en sådan gren. Den var faktiskt behövlig men i dag borde lestadianismen klassas som mental sjukdom

Nja, religionen är väl (och har väl alltid varit) ett sätt att kontrollera stora folkgrupper, genom skrämsel och indoktrinering.

Få skocken till Kyrkan/templet/Mosken/osv, sen utöva grupptryck, skräm dem och locka dem med stora vinster "senare", om man bara gör som överheten säger nu i detta livet.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Mitt sista hopp om godhet i religioner stod till buddhismen. Men även i dess namn går det vissta att utföra illdåd.

"Muslimska ledare har tvingats stänga en ny moské i Sri Lankas huvudstad Colombo efter attacker av buddhister under helgen."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article17278489.ab

Ändrades av Abrafo
Dela på andra sajter

Att visa respekt för de människor som man tror är fullständigt ute och cyklar

är en social grundförutsättning som gör det mycket lättare att samexistera.

Att håna någon för att de tror på en övernaturlig varelse förstör nog mer än det bidrar.

Många Thailändare tror t.ex. på och har stor respekt för onda andar.

Min fru är en av dom och jag kommer inte att försöka övertyga henne om att hon har fel

för hon respekterar min rätt att inte tro på det och gratulerar mig t.o.m för inte att behöva vara rädd.

Dela på andra sajter

Mitt sista hopp om godhet i religioner stod till buddhismen. Men även i dess namn går det vissta att utföra illdåd.

"Muslimska ledare har tvingats stänga en ny moské i Sri Lankas huvudstad Colombo efter attacker av buddhister under helgen."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article17278489.ab

Rätt säker på att japanerna är buddister, och tyskarna kristna, och de var ju lite elaka under andra världskriget...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Problemet med att vara religiös är ju att veta vilken Gud som verkligen är den som man skall tillbedja.

När man väl valt religion så innebär ju det att man anser att den överväldigande majoriteten av jordensbefolkning har fel.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Att visa respekt för de människor som man tror är fullständigt ute och cyklar

är en social grundförutsättning som gör det mycket lättare att samexistera.

Att håna någon för att de tror på en övernaturlig varelse förstör nog mer än det bidrar.

Många Thailändare tror t.ex. på och har stor respekt för onda andar.

Min fru är en av dom och jag kommer inte att försöka övertyga henne om att hon har fel

för hon respekterar min rätt att inte tro på det och gratulerar mig t.o.m för inte att behöva vara rädd.

Nu är din fru uppväxt med denna tro.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så kan jag absolut inte förstå hur en människa i vuxen ålder kan bli religiös.

Hånar folk för deras religion gör jag inte. Jag säger bara vad jag menar om religion.

Finns vuxet folk som är rädda för spöken utan att vara religiösa.

När människan styr över religionen så är det väl acceptabelt.

När religionen styr människan då är det bedrövligt

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Se vad pastamonstret har gjort med mina mini chorizo!

post-3653-1376299929,14_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Rätt säker på att japanerna är buddister, och tyskarna kristna, och de var ju lite elaka under andra världskriget...

MVH Tommy

Ja kristna har begått mängder med illdåd historiskt sett. Jag tror inte att nazisterna begick sina illdåd i Guds namn och är lite osäker på hur många buddhister det finns i Japan.

Den amerikanska kristna konservativa är riktigt otäcka i många fall.

Dela på andra sajter

Ja kristna har begått mängder med illdåd historiskt sett. Jag tror inte att nazisterna begick sina illdåd i Guds namn och är lite osäker på hur många buddhister det finns i Japan.

Japan:

De officiella siffrorna är att 54% är shintoister, 40% buddhister, 0,7% kristna och 4,7% uppger andra trostillhörigheter, exempelvis shamanism.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja inte fan är den kristna högern bättre än salafister och annat pack.

Dela på andra sajter

Det däremot är skrämmande. När religionen missbrukas av ledare som säger sig ha Gud på sitt lag.

När ledare som t.ex. George Bush använder Gud som garant för att det Amerika gjorde var rätt.

Eller när muslimska och buddhistiska  ledare, t.ex. i Burma, anger att religionen ger dom rätt att ha varandra ihjäl.

Dela på andra sajter

Det däremot är skrämmande. När religionen missbrukas av ledare som säger sig ha Gud på sitt lag.

När ledare som t.ex. George Bush använder Gud som garant för att det Amerika gjorde var rätt.

Eller när muslimska och buddhistiska  ledare, t.ex. i Burma, anger att religionen ger dom rätt att ha varandra ihjäl.

Klart som fan Bush gjorde rätt, vem vet hur mycket ondskans gud annars hade terroriserat och bombat väst?..deras gud vill ju fortfarande bomba väst till stenåldern, och de skrämmande att de säger så dagligen.

Se bara i Iran, deras gud förnekar ju fortfarande förintelsen...härlig gud de har!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Klart som fan Bush gjorde rätt, vem vet hur mycket ondskans gud annars hade terroriserat och bombat väst?..deras gud vill ju fortfarande bomba väst till stenåldern, och de skrämmande att de säger så dagligen.

Se bara i Iran, deras gud förnekar ju fortfarande förintelsen...härlig gud de har!

Iran VAR ett bra land innan man kom på att religion är trevligt och bra för folket.

Man kan bara undra hur Iran hade varit idag om det hade förblivit sekulariserat.

Dela på andra sajter

Iran VAR ett bra land innan man kom på att religion är trevligt och bra för folket.

Man kan bara undra hur Iran hade varit idag om det hade förblivit sekulariserat.

Exakt, före -79 var det nog mer mänskligt, typexempel vad religion kan ställa till med!

post-3210-0-22339500-1376305131.jpeg

post-3210-0-94831800-1376305155.jpeg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Skulle jag blanda in mig i den här tråden!  Så skulle jag bli avstängd för all evighet!

Så jag håller käften för en gångs skull!!

Dela på andra sajter

Skulle jag blanda in mig i den här tråden!  Så skulle jag bli avstängd för all evighet!

Så jag håller käften för en gångs skull!!

AMEN :angel:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...