Jump to content
IGNORERAD

Beslutsångesten från helvetet!


Guest J666

Recommended Posts

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    10

  • Bananen

    7

  • Soengsang

    6

  • Whisky Bird

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som sagt, väldigt svårt att få dom jobben men dom finns. Brorsan ska upp till högdalen i veckan, 2 månaders jobb.

350 kr/h svart, 12h per dag och 6 dagar i veckan. Blir en hel del timmar i månaden.

 

Tro på det eller ej men sant är det.

Hoppas han lägger undan till pension efter det jobbet

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Tidigare vet jag att entreprenören t.ex köpte en falsk tjänst...oftast kallad konsult-uppdrag. Får en faktura på hela beloppet plus moms.

Betalar fakturan via sitt eget företagskonto. Får sedan mellan 80-90% tillbaks minus momsen. i svarta kulor kontant.

Oftast bolag som är uppköpta för skit och ingenting innan deras konkurs. Men har fortfarande en f-skatt-sedel.

Entreprenören gör inget olagligt,han betalar sin faktura till företaget som innehar F-skattsedel.(förutom att ta emot svarta kulor :crazy: )

Dom bakom bolaget behåller momsen plus ca 10-20% av kulorna.

Entreprenören drar av momsen.

Förloraren är som vanligt Svenska staten.

 

Har herrn hört talas om omvänd moms och Rot/Rut avdrag??

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har herrn hört talas om omvänd moms och Rot/Rut avdrag??

Som jag skrev..så här gjordes ofta tidigare. Då menar jag för 6-7 år sedan och längre tbx. Hade under 80-90 talet ett relativt

stort företag i bygg-branschen. Mitt exempel var ofta använt av många i bygg-svängen.

Därmed inte sagt att jag gjorde det :crazy: 

Då fanns varken Rot eller Rut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas han lägger undan till pension efter det jobbet

Det där får man höra så fort det nämns något om svartjobb, tjänar man 3-4 gånger mer än man tjänar vitt så finns det ju iaf lite att ta av.

 

Någon som vet hur många procent av lönen som avsätts varje månad till pensionen när man jobbar (vitt)?

 

 

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där får man höra så fort det nämns något om svartjobb, tjänar man 3-4 gånger mer än man tjänar vitt så finns det ju iaf lite att ta av.

 

Någon som vet hur många procent av lönen som avsätts varje månad till pensionen när man jobbar (vitt)?

Ca 20% har jag för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 20% har jag för mig

Låter mycket tycker jag.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där får man höra så fort det nämns något om svartjobb, tjänar man 3-4 gånger mer än man tjänar vitt så finns det ju iaf lite att ta av.

 

Någon som vet hur många procent av lönen som avsätts varje månad till pensionen när man jobbar (vitt)?

Grejen är ju den att man tjänar inte 3-4 gånger mer på svartjobb. Det finns ju ingen arbetsgivare här på jorden som är villig att betala så mkt mer för ett svartjobb än ett ärligt jobb

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

På sin höjd får du 20% mer på svartjobb och förtjänsten av ingen skatt också.

Sen kommer ju det negativa,inget pensionsavdrag,ingen försäkring och så är det jävligt olagligt och omoraliskt

Ändrades av ola med b

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på TIG svetsning (rostfritt) där finns fina möjligheter inom Läkemedel och livsmedel

genom Tetra och Alfa Laval att få åka i hela världen,och även inom Kärnkraft och pappersbruk.

Klarar du svetsa till läkemedel och kärnkraft så klarar du allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är ju den att man tjänar inte 3-4 gånger mer på svartjobb. Det finns ju ingen arbetsgivare här på jorden som är villig att betala så mkt mer för ett svartjobb än ett ärligt jobb

Nej 3-4 ggr är väl att ta i.

 

 

Nu vet jag inte vilken bransch du är i, men 40 000 - 50 000 utan övertid är ganska vanligt inom många yrken.

Då är det ganska enkelt att lägga undan några tusenlappar till pensionen.

 

Men visst är det både olagligt och omoraliskt.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej 3-4 ggr är väl att ta i.

 

 

Nu vet jag inte vilken bransch du är i, men 40 000 - 50 000 utan övertid är ganska vanligt inom många yrken.

Då är det ganska enkelt att lägga undan några tusenlappar till pensionen.

 

Men visst är det både olagligt och omoraliskt.

Vad är det för yrken du menar?

40-50tusen utan övertid och det utan skatt också,jag måste ha kommit in på fel bana eller något

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för yrken du menar?

40-50tusen utan övertid och det utan skatt också,jag måste ha kommit in på fel bana eller något

Du har tydligen det, svetsjobb, byggbranschen, montörsjobb.

250 kr/timmen är ganska normalt, men går att få upp mot 300.

Har själv inte jobbat "svart" så mycket genom åren men det är där lönerna ligger.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tydligen det, svetsjobb, byggbranschen, montörsjobb.

250 kr/timmen är ganska normalt, men går att få upp mot 300.

Har själv inte jobbat "svart" så mycket genom åren men det är där lönerna ligger.

Fast då är jag ju på rätt bana efter som svetsning är mitt jobb.

Dom svartjobben jag har blivit erbjuden har sällan överstigit timmlönen med mer än 20%.

 

Har väldigt svårt att förstå hur en arbetsgivare kan vara beredd att betala nästan dubbelt upp för ett svartjobb vs vanligt?

 

Fast du kanske menar så här.. Bråttom på jobbet och många har jobbat den övertiden dom får,arbetsgivaren kommer och säger typ så här..

Gör ni färdigt detta i helgen får ni 300 i timmen rakt av och en dag betald ledig.

 

Då förstår jag dom summorna du svamlar om,men att gå och jobba svart för någon mer eller mindre heltid och få 300 i timman tror jag inte ett ögonblick på.

 

Mina svartjobbsmeriter håller sig vid det exemplet jag beskrev,annars får det vara.

Ändrades av ola med b

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då är jag ju på rätt bana efter som svetsning är mitt jobb.

Dom svartjobben jag har blivit erbjuden har sällan överstigit timmlönen med mer än 20%.

 

Har väldigt svårt att förstå hur en arbetsgivare kan vara beredd att betala nästan dubbelt upp för ett svartjobb vs vanligt?

 

Fast du kanske menar så här.. Bråttom på jobbet och många har jobbat den övertiden dom får,arbetsgivaren kommer och säger typ så här..

Gör ni färdigt detta i helgen får ni 300 i timmen rakt av och en dag betald ledig.

 

Då förstår jag dom summorna du svamlar om,men att gå och jobba svart för någon mer eller mindre heltid och få 300 i timman tror jag inte ett ögonblick på.

 

Mina svartjobbsmeriter håller sig vid det exemplet jag beskrev,annars får det vara.

Är du resemontör?

 

Nej jag menar inte så, och jag svamlar heller inte, om jag ligger ute på ett jobb och dom fakturerar 400-500 kr i timmen för mig, så är ju knappast 250kr orimligt.

 

Men visst, du får tro vad du vill, alla har vi olika erfarenheter.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips, traktamentet för norge har höjts i år till 976/dag, 29280kr/mån + lön är ju inte fel.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det där får man höra så fort det nämns något om svartjobb, tjänar man 3-4 gånger mer än man tjänar vitt så finns det ju iaf lite att ta av.

 

Någon som vet hur många procent av lönen som avsätts varje månad till pensionen när man jobbar (vitt)?

Det beror på en rad variablar och ditt avtal med din arbetsgivare. Har du har kommit upp i lön så att du har en så kallad tiotaggarlösning eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

18,5% + 2% ITPK efter en snabbkoll med google

 

På vit bruttolön ska det förutom inkomstskatt även betalas in cirka 32% i sociala avgifter. 16 av dessa procentenheter går till den allmänna pensionen och 2,5 procentenheter går till ens individuella PPM där man själv kan bestämma hur pengarna placeras.

 

Det finns också tjänstepension där arbetsgivaren kan betala in ytterligare pengar till pension. Det finns maxbelopp beroende på bruttolön, men hur det räknas ut minns jag inte nu.

 

Och så kan man förstås även pensionsspara privat. Jag har för mig att 18000 om året är avdragsgillt i självdeklarationen.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag vart i kontakt med min kurshandledare igen för att kolla lite mer exakt när kursen börjar så man vet när man ska satsa på att ta sig hem från Thailand.. Han sa att han inte visste exakt men 6-11 Januari nångång så jag sa OK och berättade som de va med Thailand och allting... Han tyckte det var fruktansvärt synd om mig som isåfall ska behöva åka hem i Januari så jag fick inte omboka resan än iaf.. Han sa att jag likaväl kunde börja 1 månad eller 2 senare... Så vi har ett bokat möte i början på Okt där vi ska fixa ett litet "eget specialschema" för mig plus lämna mina gymnasiebetyg som jag inte ens har... Så blir kanske 4-5 mån till å med i Thailand :)

 

Stekare... :)

 

 

 

Hmmm, känns bekant ;)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre Gud vad alla tjänar bra är det ingen som har några utgifter då

 

Jag tjänar inte så mycket men bor billigt i en husvagn på en kompis tomt, betalar honom 1100 kronor i månaden. Jag får använda hans kök , toalett, m,m. Hjälper honom med bland annat gräsklippning och arbete med veden.

Sedan tillkommer kontantkort till mobilen, mat och soppa till bilen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vit bruttolön ska det förutom inkomstskatt även betalas in cirka 32% i sociala avgifter. 16 av dessa procentenheter går till den allmänna pensionen och 2,5 procentenheter går till ens individuella PPM där man själv kan bestämma hur pengarna placeras.

 

Det finns också tjänstepension där arbetsgivaren kan betala in ytterligare pengar till pension. Det finns maxbelopp beroende på bruttolön, men hur det räknas ut minns jag inte nu.

 

Och så kan man förstås även pensionsspara privat. Jag har för mig att 18000 om året är avdragsgillt i självdeklarationen.

 

Herr Chang har talat.

12 000 får du dra för privat pensionssparande.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tjänar inte så mycket men bor billigt i en husvagn på en kompis tomt, betalar honom 1100 kronor i månaden. Jag får använda hans kök , toalett, m,m. Hjälper honom med bland annat gräsklippning och arbete med veden.

Sedan tillkommer kontantkort till mobilen, mat och soppa till bilen.

 

Jag misstänker att du inte har thaifruga.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...