Jump to content
IGNORERAD

DSI spänner musklerna mot "turist bedragarna" på Phuket. "Lägg av eller åk in"


Khun Ken

Recommended Posts

Turistpolisen är nog körd vid det här laget antar jag. Åtminstone i vissa delar av landet där maffian (dvs den vanliga polisen) har stort inflytande (dvs den vanliga polisen styr med järnhand allt som har med droger, scams, mord osv att göra). 

Hörde ett reportage på P1 från Kalasin i går. Skrämmande.

Har det blivit värre i Thailand eller är det bara jag som allt mera fått upp ögonen?

Jag menar inte bara lokalt typ Bkk, Pattis & Phuket utan i andra delar av landet.

Vi stackars turister får vår släng av sleven i bland, men föreställ er hur det ska vara för lokal befolkningen som oftast är helt rättslösa & detsutom inte kan lämna eländet bakom sig med en enkel biljett ut ur Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    26

  • andersbangkok

    19

  • Moritz

    18

  • Baa

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
Turistpolisen är nog körd vid det här laget antar jag. Åtminstone i vissa delar av landet där maffian (dvs den vanliga polisen) har stort inflytande (dvs den vanliga polisen styr med järnhand allt som har med droger, scams, mord osv att göra). 

Hörde ett reportage på P1 från Kalasin i går. Skrämmande.

Har det blivit värre i Thailand eller är det bara jag som allt mera fått upp ögonen?

Jag menar inte bara lokalt typ Bkk, Pattis & Phuket utan i andra delar av landet.

Vi stackars turister får vår släng av sleven i bland, men föreställ er hur det ska vara för lokal befolkningen som oftast är helt rättslösa & detsutom inte kan lämna eländet bakom sig med en enkel biljett ut ur Thailand.

Hej

 

Delar din uppfattning angående Turistpolisen och har svårt att förstå eller tro att dom skulle vara så mycket annorlunda än övriga poliser, dom är säkert lika insyltade i diverse skumrask som sina andra kollegor i kåren, så dom avlönas nog också av maffian och har olika sidoinkomster, men visst hjälper dom turister också eftersom det är deras jobb och en fördel är ju att dom har tillgång till Engelskspråkig personal, men det finns säkert saker som dom inte ingriper mot trots att dom känner till denna olagliga verksamhet.

 

Men vad det gäller Polisen i t.ex Isaan så har dom enligt mina erfarenheter inte direkt blivit värre på senare år, dom jobbar ungefär som vanligt och driver in sina lunchpengar via lite böter för utebliven hjälm eller liknande i städerna och har sina sidoinkomster för att blunda för diverse olagliga verksamheter som betalar månadsvis, på landet är polisen inget problem alls normalt eftersom dom blundar för allt smått som byborna gör t.ex kör utan hjälm, dricker och kör, saknar körkort, o.s.v, och man tar lite betalt om någon behöver ha ett papper utskrivet vid en olycka som gör att försäkringsbolaget luras, ska såga ned fridlysta träd, sälja olagligt virke eller liknande, men dom är ju oftast släkt med diverse bybor och har sina familjer i området och dom vill inte gärna göra sig till ovänner med byborna, så normalt utgör dom inget problem alls för vanligt folk.

 

Men problem kan ju uppstå vid allvarligare brott och olyckor där rikare personer är inblandade, dom vill gärna muta polisen för att ge den fattigare skulden och då blir det ju problem för den som inte kan betala även om han är helt oskyldig, då är det bra om man har en släkting eller annan vän i en hög position inom polisen, men denna typ av problem är relativt ovanliga hos oss tack och lov.

 

Mvh isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Studio Ett i radio P1 om de stora problemen inom den thailändska polisen och det är inte maffiagettot Phuket eller fiskebyn utan i Kalasin, en helt vanlig by i Thailand.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5614676

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom i Isaan "red land" 

Vilken ovantad kommentar......vakna for fan, det handlar inte om vilklen skjorta dom har, den ser lika brun ut oberoende var i landet maffiosos finns!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken ovantad kommentar...vakna for fan, det handlar inte om vilklen skjorta dom har, den ser lika brun ut oberoende var i landet maffiosos finns!

Lyssnade du på artikeln? Både Phuket och "fiskebyn ligger i lä jämfört med Kalasin, jag minns någon som gick ut och uttalade att hon skulle slåss mot korruptionen, men hon har väl inte tid nu när hon lägger all energi på att få hem BB.

post-9848-0-75236100-1376379354.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade du på artikeln? Både Phuket och "fiskebyn ligger i lä jämfört med Kalasin, jag minns någon som gick ut och uttalade att hon skulle slåss mot korruptionen, men hon har väl inte tid nu när hon lägger all energi på att få hem BB.

Jo, jag har lyssnat och tycker det ar otroligt att detta kan forekomma, dessvarre tror jag inte den ar overdriven alls!

Men trots det skulle jag kanna mig lojlig att kommentera endast  med att det ar en rod region, i detta fall ar det gangsterfasoner vilken farg det an ar!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har lyssnat och tycker det ar otroligt att detta kan forekomma, dessvarre tror jag inte den ar overdriven alls!

Men trots det skulle jag kanna mig lojlig att kommentera endast  med att det ar en rod region, i detta fall ar det gangsterfasoner vilken fr det an ar!

Jo men det chockerande är att det inte är i Bangkok, Phuket eller Pattaya, utan i mitt lugna Isaan. :ahh:  

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att Pattaya skulle vara en så kriminell och farlig plats är klart överdrivet.

 

Jag har bott mer än tre år i fiskebyn men aldrig upplevt eller sett något farligt eller kriminellt.

 

Däremot så tycker jag man känner sig betydligt mer hotad runt khao san road i Bangkok

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att Pattaya skulle vara en så kriminell och farlig plats är klart överdrivet.

 

Jag har bott mer än tre år i fiskebyn men aldrig upplevt eller sett något farligt eller kriminellt.

 

Däremot så tycker jag man känner sig betydligt mer hotad runt khao san road i Bangkok

 

BTT

Hej

 

Du har nog helt rätt i att Pattaya är farligare för orutinerade förstagångs besökare än "proffs" och är man på fel plats vid fel tidpunkt så kan man ju råka illa ut överallt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej

 

Du har nog helt rätt i att Pattaya är farligare för orutinerade förstagångs besökare än "proffs" och är man på fel plats vid fel tidpunkt så kan man ju råka illa ut överallt.

 

Mvh isan lover

 

Jag tror det handlar om vilken attityd utåt man själv har.

 

Är man stor i käften och allmänt bufflig så är det nog farligt oavsett var i Thailand man befinner sig

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det chockerande är att det inte är i Bangkok, Phuket eller Pattaya, utan i mitt lugna Isaan. :ahh:  

Vem påstår att Issan är lugnt, skulle tro att det är prexis som resten av landet, en blandning av gott och ont!

Jag kan väl säga att det har mig veterligen inte förekommit någon särskillt stor kriminalisering av området jag bor i sedan 8 år tillbaka, snarare tycker jag mig känna mig säkrare med moderniseringen som framskrider, "mitt i den röda farliga Issanska gangstervärlden".

När det sedan kommer till politiska manifestationer kan jag hålla med, man ska inte utmana ödet, me nu är det ju inte det vi talar om!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror det handlar om vilken attityd utåt man själv har.

 

Är man stor i käften och allmänt bufflig så är det nog farligt oavsett var i Thailand man befinner sig

 

BTT

Hej

 

Så är det definitivt men jag skulle nog ändå tro att en sån person (stor i käften och allmänt bufflig) tar en ändå större risk i ex.vis Pattaya eftersom du där har både Thailändska ungdomsgäng, maffia och mängder av minst lika buffliga och storkäftade tokstollar ifrån hela jorden samlade på en plats. 

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade du på artikeln? Både Phuket och "fiskebyn ligger i lä jämfört med Kalasin, jag minns någon som gick ut och uttalade att hon skulle slåss mot korruptionen, men hon har väl inte tid nu när hon lägger all energi på att få hem BB.

 

Finns det någon politiker någonstans, mer än möjligen Berlusconi i Italien som inte ska "slåss mot korruptionen"

Finns det någon politiker någonstans som inte lovar runt och håller tunt?

 

Ändå upphör du aldrig förvånas och om "de röda" inte reformerar landet till att bli ett mönsterland

på ett par år så förpestar du efter bästa förmåga.

Kan du inte i stället (fast helst någon annanstans) spy lite galla över politikerna här hemma

som alla lovar krafttag mot t.ex. (ungdoms-) arbetslösheten som trots det bara växer år efter år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon politiker någonstans, mer än möjligen Berlusconi i Italien som inte ska "slåss mot korruptionen"

Finns det någon politiker någonstans som inte lovar runt och håller tunt?

 

Ändå upphör du aldrig förvånas och om "de röda" inte reformerar landet till att bli ett mönsterland

på ett par år så förpestar du efter bästa förmåga.

Kan du inte i stället (fast helst någon annanstans) spy lite galla över politikerna här hemma

som alla lovar krafttag mot t.ex. (ungdoms-) arbetslösheten som trots det bara växer år efter år.

 

Kanske för att just Berlusconi och Thaksin ofta nämns som liknande varandra i den frågan ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske för att just Berlusconi och Thaksin ofta nämns som liknande varandra i den frågan ? :whistle:

Ligger mycket i det, men det betyder ju inte att man med automatik utnämner Issan som ett rövarsamhälle bara för att det är "röd"  majoritet här, i så fall tycker jag att man bara är okunnig och raljerande för har man ingen kunskap om Issan kan man lika gärna hålla käften

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger mycket i det, men det betyder ju inte att man med automatik utnämner Issan som ett rövarsamhälle bara för att det är "röd"  majoritet här, i så fall tycker jag att man bara är okunnig och raljerande för har man ingen kunskap om Issan kan man lika gärna hålla käften

 

Hur många var det egentligen som röstade in den nuvarande regeringen?

Visst har det största partiet en betryggande majoritet vilket gjort de andra till högljudda marionetter som inte har mycket att säga till om.

Och visst är det minoritetens rätt att tycka att de röda är dumma och om det känns bra för dom så för all del..

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många var det egentligen som röstade in den nuvarande regeringen?

Visst har det största partiet en betryggande majoritet vilket gjort de andra till högljudda marionetter som inte har mycket att säga till om.

Och visst är det minoritetens rätt att tycka att de röda är dumma och om det känns bra för dom så för all del..

Man får tycka vad fan man vill, men det är Glocalnetnivå på påståenden om gangsterliv i Issan bara för att det är ett överväldigande rött stöd här!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem påstår att Issan är lugnt, skulle tro att det är prexis som resten av landet, en blandning av gott och ont!

Jag kan väl säga att det har mig veterligen inte förekommit någon särskillt stor kriminalisering av området jag bor i sedan 8 år tillbaka, snarare tycker jag mig känna mig säkrare med moderniseringen som framskrider, "mitt i den röda farliga Issanska gangstervärlden".

När det sedan kommer till politiska manifestationer kan jag hålla med, man ska inte utmana ödet, me nu är det ju inte det vi talar om!

I min lilla vrå av Isaan är det lugnt. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många var det egentligen som röstade in den nuvarande regeringen?

Visst har det största partiet en betryggande majoritet vilket gjort de andra till högljudda marionetter som inte har mycket att säga till om.

Och visst är det minoritetens rätt att tycka att de röda är dumma och om det känns bra för dom så för all del..

Svar 48%

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar 48%

 

Men visst fick de 265 stolar i parlamentet vilket är absolut majoritet, eller?

Och Demokraterna fick 164 stolar vilket, eftersom det är stolar som räknas, gjorde dom till marionetter.

 

Men om det var "fel" parti som vann så kanske du tycker att valet inte var demokratiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min lilla vrå av Isaan är det lugnt. :thumbsup:

Och dom har du fått att konvertera till?

Eftersom röda är gangsters!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dom har du fått att konvertera till?

Eftersom röda är gangsters!

 

Man kan ju konstatera att dom som vann valet inte beter sig demokratiskt och ger fullständigt f*n i demokrati och ger fullständigt f*n i vanligt folk. Vad har denna regering gjort för vanligt folk? Skattesänkning för företagen och skattesänkning för dom rika. Mera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dom har du fått att konvertera till?

Eftersom röda är gangsters!

???? Vänligen förtydliga ditt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju konstatera att dom som vann valet inte beter sig demokratiskt och ger fullständigt f*n i demokrati och ger fullständigt f*n i vanligt folk. Vad har denna regering gjort för vanligt folk? Skattesänkning för företagen och skattesänkning för dom rika. Mera?

 

Men är det inte en politik som kan sägas vara karakteristisk för "de andra".

Ungefär som när sossarna för såkallad borgerlig politik här hemma.

 

Det borde ju du i så fall vara den första att gilla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...