Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny bil i thailand


Lasse M

Recommended Posts

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    25

  • andrejsdenruskige

    25

  • sarne

    23

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Enis:

 

 

Finns inga älgar i Thailand :big_smile:

 

Elefanter !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

Finns inga älgar i Thailand :big_smile:

 

Hjärndöda förare på motorbike ...

Älgar har ju lite självbevarelsedrift trots allt, om man jämför

 

Mvh Hobbe 

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nya Toyota Hilux är nära att välta

http://teknikensvarld.se/nya-toyota-hilux-ar-nara-att-valta-338160/

Vi borde kanske ha varit mer förberedda. 2007 testade Teknikens Världs sex pickup-modeller. När vi kom till vårt älgtest av Toyota Hilux höll det på att sluta med förskräckelse. När Ruben Börjesson körde i 57 km/h bottnade fjädringen på bilens vänstersida och höger framhjul gjorde ett dramatiskt lyft. Snabba reaktioner gjorde att Ruben Börjesson kunde rädda situationen och fick ner bilen på alla fyra. Boven i dramat var de breda däck som satt på tillvalsfälgarna som testbilen var utrustad med. Greppet blev för bra och i kombination med hög tyngdpunkt och avsaknad av antisladdsystem höll Toyota Hilux på att slå runt. Toyota gick in och beordrade säljstopp i hela Europa för de större hjulen.

Nu skriver vi 2016. Alla pickuper i testet har antisladdsystem och vi förväntar oss inga farligheter. Systemen borde, rätt kalibrerade, klara av ett undanmanöverprov.

 

Vad skulle antisladdsystem ha något med detta att göra? Det sladdar ju uppenbarligen inte, eftersom "greppet blev för bra".

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Vad skulle antisladdsystem ha något med detta att göra? Det sladdar ju uppenbarligen inte, eftersom "greppet blev för bra".

 Elektronisk stabilitetskontroll, oftast förkortat ESP (Electronic Stability Programme), är ett system i en bil eller annat fordon som bidrar till fordonets stabilitet, väghållning och säkerhet genom att bland annat hjälpa dess förare att undvika och ordna upp en sladd. En annan benämning är antisladdsystem. Antispinnsystem är ett enklare passivt system som ökar stabiliteten genom att enbart sänka motoreffekten vid hjulspinn så att fram- och bakhjul går lika fort.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_stabilitetskontroll

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

 Elektronisk stabilitetskontroll, oftast förkortat ESP (Electronic Stability Programme), är ett system i en bil eller annat fordon som bidrar till fordonets stabilitet, väghållning och säkerhet genom att bland annat hjälpa dess förare att undvika och ordna upp en sladd. En annan benämning är antisladdsystem. Antispinnsystem är ett enklare passivt system som ökar stabiliteten genom att enbart sänka motoreffekten vid hjulspinn så att fram- och bakhjul går lika fort.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_stabilitetskontroll

 

Jojo, men i det här fallet blev det ju ingen sladd, vilket var orsaken till nära-vältnings-situationen. Det hade ju varit bättre med en sladd.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jojo, men i det här fallet blev det ju ingen sladd, vilket var orsaken till nära-vältnings-situationen. Det hade ju varit bättre med en sladd.

Förmodligen överstyr Hiluxen och då hade antisladd hjälpt.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Systemdelen "antivält" träder in vid situationer där fordonet kommer in med för hög hastighet i en kurva. I dessa lägen hjälper det inte att vrida mer på ratten för att behålla fordonets kurs. Vid lägre friktion på vägbanan glider istället fordonet rakt fram och vid högre friktion riskerar man vältning. Systemet reagerar då med att dra ner motorvarvtalet, det vill säga minska farten, samt individuell hjulbromsning för att stabilisera upp fordonet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_stabilitetskontroll

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev uptoyou:

Förmodligen överstyr Hiluxen och då hade antisladd hjälpt.

 

Nä, det står ju att "greppet var för bra".  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nä, det står ju att "greppet var för bra".  :)

Nej, det står: Det känns som om den får alldeles för mycket grepp :big_smile:

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Är det någon som har en Chevrolet Colorado , om så är vad har ni för synpunkter om den!!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Är det någon som har en Chevrolet Colorado , om så är vad har ni för synpunkter om den!!

Jag har haft en 2007 som jag ganska nyligen sålde. Toppen bil, men Chevrolet Thailand är den sämsta märkes verkstaden som finns. Dom visste t ex inte hur man byter strålkastaren fram, tog 2 dagar( dom ringde gumman och sa att dom inte visste så det tog längre tid) Jag beställde en ny växellåda eller en utbytes.  Det kunde dom inte fixa. En ny nyckel var det ett jäkla massa pyssel med.  Kan rabbla upp en massa saker. Bilarna är det inget fel med det är samma som Isuzu.  När jag var inne en gång och gjorde lite tappra försök att fixa lite saker så pratade jag med en kille som hade en ny Chevrolet. Han var missnöjd med servicen.  Så håll dig borta från dom. Dom nya är skitsnygga tycker jag men vågar aldrig mera köpa en Chevrolet i Thailand.  Blir nog en Toyota. Hur jäkla tråkigt som helst, men verkstäderna är toppen. Vi har en Toyota Vios också som vi har kvar, kanon verkstäder. Isuzu har ganska lång väntetid på delar. (gummans bror har en, nöjd med servicen men tar en jäkla tid för delarna)

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Är det någon som har en Chevrolet Colorado , om så är vad har ni för synpunkter om den!!

Hej!

Jag har en som gått snart 550 mil. Är min forsta Cheva i Thailand. Har bara haft Toyota tidigare.

Måste säga efter 3 mån. Så är jag mer än nojd. Verkar vara en kanonbil. Modern,tyst som en personbil,går som ett jävla spjut.

Jag kopte den med storst motor. 200 hästar. Automat, automatisk air-con och en jävla massa lullull. Chevrolet Colorado High Storm. 

Här kan du kolla den:  http://www.maipenrai.se/forum/topic/36481-funderar/?page=1

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Vad betalade du för rubbet, kontant eller avbtalning

Cash. 1.029.000:- Minus 50.000 i någon form av promotion i Juli. 1-års fullforsäkring och skatt ingår.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Hej!

Jag har en som gått snart 550 mil. Är min forsta Cheva i Thailand. Har bara haft Toyota tidigare.

Måste säga efter 3 mån. Så är jag mer än nojd. Verkar vara en kanonbil. Modern,tyst som en personbil,går som ett jävla spjut.

Jag kopte den med storst motor. 200 hästar. Automat, automatisk air-con och en jävla massa lullull. Chevrolet Colorado High Storm. 

Här kan du kolla den:  http://www.maipenrai.se/forum/topic/36481-funderar/?page=1

 

Dom är jäkligt fina. Men hur har det gått med servicen? Bara nyfiken efter mina eskapader.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Undrar över köp bil.
Om jag vill köpa ny bil. Kan jag skriva mig som köpare? Måste jag ha thai körkort?
Vad gäller om jag står på bilen och jag ska försäkra den?
Måste jag ha boken baan eller?
Hört att man måste redovisa en sjukförsäkring.
Tacksam för svar.
Mvh
Nilsson

Tapatalkat

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎28 at 01:03, skrev Nilsson68:

Undrar över köp bil.
Om jag vill köpa ny bil. Kan jag skriva mig som köpare? Måste jag ha thai körkort?
Vad gäller om jag står på bilen och jag ska försäkra den?
Måste jag ha boken baan eller?
Hört att man måste redovisa en sjukförsäkring.
Tacksam för svar.
Mvh
Nilsson

Tapatalkat
 

 

Hej Nilsson,

 

Helt rätt du måste ha en "gul bok" för att kunna registrera ett fordon på dig själv.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stjp8729:

 

Hej Nilsson,

 

Helt rätt du måste ha en "gul bok" för att kunna registrera ett fordon på dig själv.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Hej

 

Man blir lätt förvirrad när man föröker hitta info om vad som gäller.

Läser i andra trådar att många köpt ny bil utan att ha gul bok.

Du skriver att man nåste ha gul bok, och det skriver du säkert för att du vet

av erfarenhet att det är så.

 

Jag läser lite på motormannen.se, de skriver bl.a.

-----------------------------------------------------------------------

För att få köpa och äga en bil i Thailand måste man ha arbetstillstånd, och/eller ett visum (non-immigrant, inte turistvisum) som ger rätt att vistas i landet längre tid än sex månader.

-------------------------------------------------------------------------------- 

 

https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

 

Jag har tänkt köpa en ny MC i Thailand. Jag brukar vara där 2 månader i taget, på 60 dagars turistvisum.

 

Kan jag överhuvudtaget köpa ett nytt fordon i Thailand?

När jag är där så bor jag i frugans hus, men är inte inskriven i någon husbok.

 

Var skaffar man sig info om vad som verkligen gäller?

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag tänkt och köpa bil i mitt eget namn men jag finns nog med i en familjebok. räcker det?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Man blir lätt förvirrad när man föröker hitta info om vad som gäller.

Läser i andra trådar att många köpt ny bil utan att ha gul bok.

Du skriver att man nåste ha gul bok, och det skriver du säkert för att du vet

av erfarenhet att det är så.

 

Jag läser lite på motormannen.se, de skriver bl.a.

-----------------------------------------------------------------------

För att få köpa och äga en bil i Thailand måste man ha arbetstillstånd, och/eller ett visum (non-immigrant, inte turistvisum) som ger rätt att vistas i landet längre tid än sex månader.

-------------------------------------------------------------------------------- 

 

https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

 

Jag har tänkt köpa en ny MC i Thailand. Jag brukar vara där 2 månader i taget, på 60 dagars turistvisum.

 

Kan jag överhuvudtaget köpa ett nytt fordon i Thailand?

När jag är där så bor jag i frugans hus, men är inte inskriven i någon husbok.

 

Var skaffar man sig info om vad som verkligen gäller?

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

Jag har bil och moppe i mitt namn det som behövdes varje gång var att knalla in till immigrationen och få ett papper från dom att du får köpa bil eller moppe sen var det ok. Men fick inte behålla skyltarna från BKK eftersom jag va falang  och bor i Pattaya. Så upp till chanburi och få nya plåtar sen var det klart

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev carbo:

Jag har bil och moppe i mitt namn det som behövdes varje gång var att knalla in till immigrationen och få ett papper från dom att du får köpa bil eller moppe sen var det ok. Men fick inte behålla skyltarna från BKK eftersom jag va falang  och bor i Pattaya. Så upp till chanburi och få nya plåtar sen var det klart

 

Verkade ju ganska enkelt. Men bor du permanent i Thailand?

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev biker:

 

Verkade ju ganska enkelt. Men bor du permanent i Thailand?

 

mvh

biker

 

Ja jag bor här. Och  vet flera som gjort samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Man blir lätt förvirrad när man föröker hitta info om vad som gäller.

Läser i andra trådar att många köpt ny bil utan att ha gul bok.

Du skriver att man nåste ha gul bok, och det skriver du säkert för att du vet

av erfarenhet att det är så.

 

Jag läser lite på motormannen.se, de skriver bl.a.

-----------------------------------------------------------------------

För att få köpa och äga en bil i Thailand måste man ha arbetstillstånd, och/eller ett visum (non-immigrant, inte turistvisum) som ger rätt att vistas i landet längre tid än sex månader.

-------------------------------------------------------------------------------- 

 

https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

 

Jag har tänkt köpa en ny MC i Thailand. Jag brukar vara där 2 månader i taget, på 60 dagars turistvisum.

 

Kan jag överhuvudtaget köpa ett nytt fordon i Thailand?

När jag är där så bor jag i frugans hus, men är inte inskriven i någon husbok.

 

Var skaffar man sig info om vad som verkligen gäller?

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

Hej.Du behöver ingen Gul bok,duger gott med frugans husbok.Är många faranger som bor i hyrda hus/lägenhet,o dom har sina fordon i sitt namn Och ingen gul bok.

Men du måste betala Mc kontant,ditt turistvisum duger gott.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev L200:

Hej.Du behöver ingen Gul bok,duger gott med frugans husbok.Är många faranger som bor i hyrda hus/lägenhet,o dom har sina fordon i sitt namn Och ingen gul bok.

Men du måste betala Mc kontant,ditt turistvisum duger gott.

 

Hej

 

Ja, det låter ju bra. Kontant affär blir det. Men hur går det till att fordonet blir

registrerat på ägaren, regskylt osv. Är det normalt sett handlaren som

ombesörjer dessa saker? Jag var i Khon Kaen och provkörde Triumph

häromveckan. Om jag inte missuppfattade det hela, så sa säljaren

att om man gör ett avbetalningsköp, så måste försäkring för fordonet

ordnas via handlaren. Däremot vid kontantköp så kan köparen teckna

försäkring på annat håll.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...