Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny bil i thailand


Lasse M

Recommended Posts

Då snurrar han runt konstant.

Gäller samma spec. för Swe och Thai marknaden?

Oavsett spec. så är de tillverkade i Thailand.

Och nu är bara en bil nämnd.

Thailand, som en av världens största bilproducenter, exporterar en hel del bilar till Sverige och över 140 andra länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    25

  • andrejsdenruskige

    25

  • sarne

    23

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har provat Vios och jag är 187cm det blev en Corolla för att sitta vettigt!

 

En VW Polo med masters paket kostar under 130 000:- skulle välja Polo alla dagar i veckan.

När jag kollar på VW thailänska webbsida så säljs inte Polo i Thailand, rätta mig om jag har fel. Dessutom så är vi ute efter en sedanmodell, och då skulle Polo falla bort även om den skulle säljas i Thailand.

 

Ha det gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

När jag kollar på VW thailänska webbsida så säljs inte Polo i Thailand, rätta mig om jag har fel. Dessutom så är vi ute efter en sedanmodell, och då skulle Polo falla bort även om den skulle säljas i Thailand.

 

Ha det gott

 

Vad jag sett av VW´s priser i Thailand så går alla fetbort.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

  1. 2.5 GT
  2. Silver-Chrome Decoration
  3. Automatic air conditioning
  4. Cruise control
  5. Paddle shift
  6. Rear climate controls with ventilation outlet
  7. Tilt-adjustable steering column
  8. Steering wheel remote control switch
  9. Day-night rear view mirror
  10. One touch operate power window (Driver side) with Safety system
  11. Electrically controlled and foldable 

    door mirrors

  12. Central door locking system
  13. Rear defroster with timer
  14. Front-rear intermittent wiper
  15. Front map lamps and room lamps for 2nd & 3rd rows
  16. Door courtesy lamps
  17. Cigar lighter with removable ashtray
  18. Accessory power sockets for passenger
  19. Front&rear
  20. Overhead sunglasses holder
  21. Driver's sunvisor with vanity mirror & lid and ticket holder
  22. Carpet mats
  23. Front seats - Leather and synthetic leather seat
  24. Black color
  25. Front seats - Driver & passenger power seat with 8-way adjustment
  26. Front seats - Height adjustable seatbelt anchors
  27. 2nd-row seat - Leather and synthetic leather seat
  28. Black color
  29. 2nd-row seat - 60:40 separate foldable seat
  30. 2nd-row seat - Reclining adjuster and tumble-type fold-up function
  31. 2nd-row seat - Center armrest with 

    cup holders

  32. 3rd-row seat - Synthetic leather seat
  33. Black color
  34. 3rd-row seat - Reclining function
  35. Radio, DVD, VCD, MP3 Player,

    7" Touch screen monitor

  36. IMT (Intelligent Magic Touch)
  37. USB connection, iPod / iPhone compatibility
  38. 10.2" LED wide screen roof monitor
  39. Speakers
  40. 4+2

 

Vad saknas förutom värme i sätena  ;-) ?

 

En doro pansioners telefon !!

Tid och pengar är det enda jag har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute etter en Ford Transvestit,Anus eller Ficus , har ni några tips!!

 

Ja du kan ju alltid leta i Boys Town i Pattaya

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute etter en Ford Transvestit,Anus eller Ficus , har ni några tips!!

TÄNK OM, annars slutar det med Ford Fonus.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, den här tråden har ballat ut ser jag. dags att flytta tråden från Nyheter i Thailand, tack

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, för att återgå något till ämnet.

Vi köpte en Mazda BT-50 får några år sedan. Och den har en hel del som saknas på utrustningslistan jämfört med en Ford Ranger hemma i Sverige. Men jag saknar nog egentligen inget av detta.
Jag börjar lära mig nu och min slutsats blir..

"Om man skaffar sig något med däck eller bröst kommer man förmodligen att få problem i framtiden. Håll utrustningslistan kort så blir underhållet billigare."

 

Bytte kamrem för ett tag sedan, hos Mazda i Udon Thani för ca 3500 THB, gör om det hemma i Sverige den som kan.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, för att återgå något till ämnet.

Vi köpte en Mazda BT-50 får några år sedan. Och den har en hel del som saknas på utrustningslistan jämfört med en Ford Ranger hemma i Sverige. Men jag saknar nog egentligen inget av detta.

Jag börjar lära mig nu och min slutsats blir..

"Om man skaffar sig något med däck eller bröst kommer man förmodligen att få problem i framtiden. Håll utrustningslistan kort så blir underhållet billigare."

 

Bytte kamrem för ett tag sedan, hos Mazda i Udon Thani för ca 3500 THB, gör om det hemma i Sverige den som kan.

 

WAXO

Axeln i kompressorn till AC gick av pa Toyotan...Kvittot var helt OK, Originaldel fran Toyota 1400THB arbete 150 THB, vissa saker kan man inte riktigt fatta men verkstadsbossens matematik var hyfsat intelligent " Only take 1 houer, man can make more car, me have more money"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Axeln i kompressorn till AC gick av pa Toyotan...Kvittot var helt OK, Originaldel fran Toyota 1400THB arbete 150 THB, vissa saker kan man inte riktigt fatta men verkstadsbossens matematik var hyfsat intelligent " Only take 1 houer, man can make more car, me have more money"

Det där med att Thailands utbildning.

Jag tycker den är bra som den är

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Tyvärr kan det skilja rätt mycket mellan olika bilar beroende på marknad. I Thailand är priset viktigt, så lokalproducerade bilar har en billigare materialsats än motsvarande bil i exempelvis Europa. Man utrustar inte bilen mer än absolut nödvändigt för att uppfylla lagkrav. Exempelvis saknas ofta avancerade bromssystem, antisladdsystem, airbagar, karossförstärkningar, rullningsskydd, stoppventiler i bränslesystemen, etc., etc.

Så kallat "lull lull" har dock även de lokalt producerade bilarna som tillval eller över en viss utrustningsnivå. Sådant kan man tjäna pengar på då kunden ofta är villig att betala för en stereo eller 20" fälgar. Men säkerhet är det inte så många som är beredda att betala för och jag kan förstå det.

 

Om man inte bor väldigt otillgängligt, måste köra familjen eller massa grejor på flaket hela tiden så förstår jag inte varför man väljer en pick-up. Personligen skulle jag satsa på en personbil, som oftast har mycket mer avancerade karosser och chassin som ger bekvämare, tystare, trevligare men framförallt säkrare körupplevelse.

 

/Marlon

 

 

 

Angående skillnad i krocksäkerhet mellan personbilar och pickupper läs artikel nedan:

 

http://www.svd.se/naringsliv/motor/ar-hantverkarens-liv-mindre-vart-an-direktorens_8497020.svd

 

Ganska intressant för en före detta byggföretagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Har idag lytt ditt råd 

Monteras till helgen hoppas jag 

Med.resultat

Offe

 

Jag har monterat på ett par bilar jag haft i sverige med mycket bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Försöker förplanera lite innan flytten till Thailand och kolla upp vad det finns för biler på marknaden.

Modell är väl någorlunda klart, men ej helt bestämd, men det blir nog en Fortuner eller en Accord. 

Har tittat lite på Toyota och Hondas (bristfälliga) hemsidor, men det är verkligen inte som i Sverige ;)
Finns det normalt lagerbiler hos förhandlarna, eller måste man beställa (och vänta)?

Har ni några tips på ställen där man kan surfa in och se urvalet?

Bra förhandlare?

Jag kommer att bo i Rayong, men kan ju även handla i Pattaya eller BKK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker förplanera lite innan flytten till Thailand och kolla upp vad det finns för biler på marknaden.

Modell är väl någorlunda klart, men ej helt bestämd, men det blir nog en Fortuner eller en Accord.

Har tittat lite på Toyota och Hondas (bristfälliga) hemsidor, men det är verkligen inte som i Sverige ;)

Finns det normalt lagerbiler hos förhandlarna, eller måste man beställa (och vänta)?

Har ni några tips på ställen där man kan surfa in och se urvalet?

Bra förhandlare?

Jag kommer att bo i Rayong, men kan ju även handla i Pattaya eller BKK.

Det kan va lite väntetid 1-2 veckor, det beror lite på. Ser en fördel med att ha en bil som har lite högre markfrigång med tanke på kvaliteten på en del vägar och regn perioden.

Själv kör jag en Mitsubishi Triton Plus men är inne på att byta till Pajero toppmodellen, tycker Pajero är mer prisvärd än Fortuner. Får du för dig att handla Mitsubishi så hoppa över Pattaya och åk till Chonburi dom är betydligt bättre att göra med vid köp.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Köpte min pajero i Pattaya, är nöjd med servicen.

Glömde bankboken, då åkte försäljaren med till Surin.

Köpte en Ranger i Surin, väntetiden var 3-6 månader.

Med lite tjat(plus lite fickpengar till försäljaren..)så fixade dom fram en bil på 1 månad.

Har alltid varit nöjd vid köp av nya bilar, begagnatförsäljarna vill jag däremot knappt röra med tång i.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har kanske inte med saken att göra men vi köpte en ny bil idag, eller rättare sagt frugan köpte en ny bil medans jag var på simtävling med dottern.

 

Det man kan konstatera är att det inte är särskilt roligt att sälja en begagnad bil just nu. Vi har en 8 år gammal Toyota Wish som gått ganska få kilometer och förra året när vi kollade så vi fick vi mellan 650 och 700,000 Baht för den och nu erbjuds vi 350 till 400,000 Baht. Visst, den är ett år äldre men så mycket borde den inte sjunkit. Att alla som är beredda att betala ungefär så mycket för en bil köpte en förra året när de fick 100,000 i skatterabatt är givetvis en stor anledning till att andrahandsmarknaden är så svag just nu och enligt handlarna har det dessutom spätts på med att väldigt många redan defaultat på sina avbetalningar och att andrahandsmarknaden just nu är översvämmad av nästan nya bilar i 400 till 600,000 Bahtsklassen. Alla som vill ha en nästan ny Swift, Almera, Jazz, Yaris eller liknande kan göra ett klipp just nu.

 

Om jag är nöjd eller inte med min Honda CR-V kan jag kanske återkomma med i passande tråd efter att jag kört mer än 1,500 meter. Jag är ungefär lika intresserad av bilar som konstsim så jag skulle dock tro att mina kommentarer är ganska irrelevanta.

post-10486-0-52094500-1379775063_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har kanske inte med saken att göra men vi köpte en ny bil idag, eller rättare sagt frugan köpte en ny bil medans jag var på simtävling med dottern.

 

Det man kan konstatera är att det inte är särskilt roligt att sälja en begagnad bil just nu. Vi har en 8 år gammal Toyota Wish som gått ganska få kilometer och förra året när vi kollade så vi fick vi mellan 650 och 700,000 Baht för den och nu erbjuds vi 350 till 400,000 Baht. Visst, den är ett år äldre men så mycket borde den inte sjunkit. Att alla som är beredda att betala ungefär så mycket för en bil köpte en förra året när de fick 100,000 i skatterabatt är givetvis en stor anledning till att andrahandsmarknaden är så svag just nu och enligt handlarna har det dessutom spätts på med att väldigt många redan defaultat på sina avbetalningar och att andrahandsmarknaden just nu är översvämmad av nästan nya bilar i 400 till 600,000 Bahtsklassen. Alla som vill ha en nästan ny Swift, Almera, Jazz, Yaris eller liknande kan göra ett klipp just nu.

 

Om jag är nöjd eller inte med min Honda CR-V kan jag kanske återkomma med i passande tråd efter att jag kört mer än 1,500 meter. Jag är ungefär lika intresserad av bilar som konstsim så jag skulle dock tro att mina kommentarer är ganska irrelevanta.

 

Jag skulle tro att du blir mycket nöjd med din Honda CR-V. Vi har tidigare kört några hundra mil i både Fortuner och Pajero Sport i Thailand och i somras avverkade vi nästan 400 mil i en CR-V som gått 1500 mil.

 

Min uppfattning är att de största skillnaderna är att CR-V har mycket högre komfort och känns mycket modernare. (Vilken den ju i och för sig är också i och med att modellen är helt ny.) Enda nackdelen jämfört med Fortuner och Pajero är att den är mindre.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

CRV är en mycket bättre och skönare bil än 3x Fortuner och Pajero. CRV är en bil och inte en ombyggd Pickup.

Mycket skönare stolar med fler inställningsmöjligheter och teleskopratt vilket övriga inte hsr

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen.

Har haft ett halvt öga på CR-V'n, men ska titta lite mer på den.

Provkör så märker du skillnaden.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Nya Toyota Hilux är nära att välta

http://teknikensvarld.se/nya-toyota-hilux-ar-nara-att-valta-338160/

Vi borde kanske ha varit mer förberedda. 2007 testade Teknikens Världs sex pickup-modeller. När vi kom till vårt älgtest av Toyota Hilux höll det på att sluta med förskräckelse. När Ruben Börjesson körde i 57 km/h bottnade fjädringen på bilens vänstersida och höger framhjul gjorde ett dramatiskt lyft. Snabba reaktioner gjorde att Ruben Börjesson kunde rädda situationen och fick ner bilen på alla fyra. Boven i dramat var de breda däck som satt på tillvalsfälgarna som testbilen var utrustad med. Greppet blev för bra och i kombination med hög tyngdpunkt och avsaknad av antisladdsystem höll Toyota Hilux på att slå runt. Toyota gick in och beordrade säljstopp i hela Europa för de större hjulen.

Nu skriver vi 2016. Alla pickuper i testet har antisladdsystem och vi förväntar oss inga farligheter. Systemen borde, rätt kalibrerade, klara av ett undanmanöverprov. De andra testbilarna klarar testbanan i 64-68 km/h. När gränsen för greppet nås understyr de rakt fram. Tills testlaget äntrar nya Hilux från Toyota.
Oskar Krüger sätter sig bakom ratten och accelererar upp till 60 km/h. Första försöket görs alltid med låg ingångshastighet.
– I första filbytet känns allt bra, berättar Oskar Krüger.
Sedan styr Oskar tillbaka till ursprungsfilen.
– Det känns som om den får alldeles för mycket grepp. Jag är helt fokuserad på att få in bilen i sista fållan och märker inget förrän vi är på väg att välta. Då styr jag emot och får ner hjulen i marken, säger Oskar Krüger.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...