Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny bil i thailand


Lasse M

Recommended Posts

Jag har ägt en Toyota Yaris i Sverige. Körde 15000 mil på 8 år. Aldrig problem.

 Äger numera sedan 5 år en Yaris i Thailand.

Skillnaderna är att serviceintervallet är 1000 mil i Thailand jämfört med 1500 mil i Sverige.

Och att  fläkt för framrutan inte är standard i Thailand. Förtretligt under regnperioden då det immar igen...

Hos den lokala Toyotahandlaren saluförs endast bilar monterade i Thailand. Modeller som är lågt beskattade .

Därför väldigt begränsat modellprogram. Vill man ha fulla programmet gäller direktimport. Och helt andra priser.

Har nu kört min  Tha Yaris 15000 mil. På senaste servicen hade jag en hel del fel. AC remmar gnisslade. Oljeläckage från motorn, Handbroms ur funktion, blinkers i backspegel ur funktion,

 Smutsig AC. Total kostnad 8500 B. Nedprutad 10%.

Tror att kvaliten är bättre på bilarna som skeppas till Europa. Men i gengäld är service och reparation billigt i Thailand

Ja, för 1700 kr  (8500 bath) släpper bilverkstaden i Sverige inte in dig genom dörren   :crazy:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    25

  • andrejsdenruskige

    25

  • sarne

    23

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tyvärr kan det skilja rätt mycket mellan olika bilar beroende på marknad. I Thailand är priset viktigt, så lokalproducerade bilar har en billigare materialsats än motsvarande bil i exempelvis Europa. Man utrustar inte bilen mer än absolut nödvändigt för att uppfylla lagkrav. Exempelvis saknas ofta avancerade bromssystem, antisladdsystem, airbagar, karossförstärkningar, rullningsskydd, stoppventiler i bränslesystemen, etc., etc.

Så kallat "lull lull" har dock även de lokalt producerade bilarna som tillval eller över en viss utrustningsnivå. Sådant kan man tjäna pengar på då kunden ofta är villig att betala för en stereo eller 20" fälgar. Men säkerhet är det inte så många som är beredda att betala för och jag kan förstå det.

 

Om man inte bor väldigt otillgängligt, måste köra familjen eller massa grejor på flaket hela tiden så förstår jag inte varför man väljer en pick-up. Personligen skulle jag satsa på en personbil, som oftast har mycket mer avancerade karosser och chassin som ger bekvämare, tystare, trevligare men framförallt säkrare körupplevelse.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte bor väldigt otillgängligt, måste köra familjen eller massa grejor på flaket hela tiden så förstår jag inte varför man väljer en pick-up. Personligen skulle jag satsa på en personbil, som oftast har mycket mer avancerade karosser och chassin som ger bekvämare, tystare, trevligare men framförallt säkrare körupplevelse.

Detta har diskuterats tidigare och jag kan ge dig OK betr, comfort men inte i sakerhet, det brister tyvarr i sakerhetsutrustningi Thailevererade bilar som du sjalv uppmarksammat sa om du nu rakar illa ut sitter i alla jag hellre i en pickup om jag ska krocka med din personbil..

Det racker med att sitta i en Toyota eller Honda av mellanklass vid ett stoppljus och titta in i hjulhuset pa pickuppen som star bredvid for att forsta vem som sitter sakrast!..

Galler inte bara pickupper utan aven SUV.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på den Amerikanska protektionismen så byggs det väldigt mycket "utländska" bilar i USA..vissa exporteras även till Europa och Asien...

Den thailändska protektionismen är väl långt värre än den amerikanska. Varför tror du att så mycket importerat är dyrt i Thailand. Inte minst bilar. Thailand skulle precis som alla länder tjäna på att ta bort alla strafftullar. Om Sverige hade liknande handelshinder skulle vi inte ha så bra ekonomi som vi faktiskt har.

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt, det gäller bland annat avgaskrav och några klistermärken satta på strategiska ställen, som talar om att det kan vara förenat med en viss risk för att det kan ske olyckor med att köra/åka i en bil. Skadeståndskraven kan bli stora i USA.

Som denna viktiga text. Only in America.

post-7946-1377032566,24_thumb.jpg

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Jag har ägt en Toyota Yaris i Sverige. Körde 15000 mil på 8 år. Aldrig problem.

 Äger numera sedan 5 år en Yaris i Thailand.

Skillnaderna är att serviceintervallet är 1000 mil i Thailand jämfört med 1500 mil i Sverige.

Och att  fläkt för framrutan inte är standard i Thailand. Förtretligt under regnperioden då det immar igen...

Hos den lokala Toyotahandlaren saluförs endast bilar monterade i Thailand. Modeller som är lågt beskattade .

Därför väldigt begränsat modellprogram. Vill man ha fulla programmet gäller direktimport. Och helt andra priser.

Har nu kört min  Tha Yaris 15000 mil. På senaste servicen hade jag en hel del fel. AC remmar gnisslade. Oljeläckage från motorn, Handbroms ur funktion, blinkers i backspegel ur funktion,

 Smutsig AC. Total kostnad 8500 B. Nedprutad 10%.

Tror att kvaliten är bättre på bilarna som skeppas till Europa. Men i gengäld är service och reparation billigt i Thailand

 

Serviceintervallen är kortare då värmen gör att oljan får mycket stryk och måste bytas oftare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Serviceintervallen är kortare då värmen gör att oljan får mycket stryk och måste bytas oftare.

 

Kallstarterna i Sverige är nog inte heller så hälsosamma även om man nu kör med låg viskositet på oljan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Kallstarterna i Sverige är nog inte heller så hälsosamma även om man nu kör med låg viskositet på oljan.

 

Kallstarter sliter på grejorna, det är helt riktigt men om motorn hinner bli ordentligt varm så är det inga större problem det är värre med alla som kör enbart korta sträckor utan att få upp tempen i motorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har diskuterats tidigare och jag kan ge dig OK betr, comfort men inte i sakerhet, det brister tyvarr i sakerhetsutrustningi Thailevererade bilar som du sjalv uppmarksammat sa om du nu rakar illa ut sitter i alla jag hellre i en pickup om jag ska krocka med din personbil..

Det racker med att sitta i en Toyota eller Honda av mellanklass vid ett stoppljus och titta in i hjulhuset pa pickuppen som star bredvid for att forsta vem som sitter sakrast!..

Galler inte bara pickupper utan aven SUV.

 

Du ska inte luras av storleken. Visst, sitter man i en liten Nissan March och blir påkörd av en pick-up så föredrar jag också den större bilen. Men tyvärr så ser man betydligt fler pickup:er lindade runt träd/lyktstolpar eller upp och ner vid sidan av vägen jmf. med personbilar. Och det beror på att den aktiva säkerheten (köregenskaper, bromsprestanda etc.) är så mycket bättre i en personbil kontra en pick-up. En pick-up är högre, tyngre och har sämre chassin. Detta leder i högre grad till olycker, speciellt i kombination med hög fart och dåligt underlag.

Även passiv säkerhet är ofta (dock inte alltid) högre i en personbil. En modern självbärande karossens med väl avstämda skyddssystem bidrar till det.

Som referens kan du t.ex. titta på resultat från EuroNCAP. De provar förvisso bara 3 lastfall men det ger ändå en indikation. EuroNCAP har tidigare påtalat säkerhetsbrister för både pickup:er och transportbilar.

Så själv väljer jag en modern personbil i mellanklassen alla dagar i veckan.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ägt en Toyota Yaris i Sverige. Körde 15000 mil på 8 år. Aldrig problem.

 Äger numera sedan 5 år en Yaris i Thailand.

Skillnaderna är att serviceintervallet är 1000 mil i Thailand jämfört med 1500 mil i Sverige.

Och att  fläkt för framrutan inte är standard i Thailand. Förtretligt under regnperioden då det immar igen...

Hos den lokala Toyotahandlaren saluförs endast bilar monterade i Thailand. Modeller som är lågt beskattade .

Därför väldigt begränsat modellprogram. Vill man ha fulla programmet gäller direktimport. Och helt andra priser.

Har nu kört min  Tha Yaris 15000 mil. På senaste servicen hade jag en hel del fel. AC remmar gnisslade. Oljeläckage från motorn, Handbroms ur funktion, blinkers i backspegel ur funktion,

 Smutsig AC. Total kostnad 8500 B. Nedprutad 10%.

Tror att kvaliten är bättre på bilarna som skeppas till Europa. Men i gengäld är service och reparation billigt i Thailand

 

 

 

Har en 2013 Toyota Auris köpt i sverige  och serviceintervallet är 1000 mil eller 1 gång /år

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte luras av storleken. Visst, sitter man i en liten Nissan March och blir påkörd av en pick-up så föredrar jag också den större bilen. Men tyvärr så ser man betydligt fler pickup:er lindade runt träd/lyktstolpar eller upp och ner vid sidan av vägen jmf. med personbilar. Och det beror på att den aktiva säkerheten (köregenskaper, bromsprestanda etc.) är så mycket bättre i en personbil kontra en pick-up. En pick-up är högre, tyngre och har sämre chassin. Detta leder i högre grad till olycker, speciellt i kombination med hög fart och dåligt underlag.

Även passiv säkerhet är ofta (dock inte alltid) högre i en personbil. En modern självbärande karossens med väl avstämda skyddssystem bidrar till det.

Som referens kan du t.ex. titta på resultat från EuroNCAP. De provar förvisso bara 3 lastfall men det ger ändå en indikation. EuroNCAP har tidigare påtalat säkerhetsbrister för både pickup:er och transportbilar.

Så själv väljer jag en modern personbil i mellanklassen alla dagar i veckan.

 

/Marlon

Du har säkert rätt, men med den lilla brasklappen att vi pratar om Thailand och den traiksituation som gäller här, och inte den "trygga" trafik som man upplever i t.ex. Sverige.

Visst trillar det pickupper i diket och lindar sig runt stolpar då och då, men det beror ju på att förarna är kass och inte framför fordonet som det är avsett att göras, dom är lika kassa på att köra småbilar med, det att köra med insidan glömmer tyvärr alltför många, men nu pratar vi ju om Thailand och som förare och trafikutbildade är vi långt före Thai i trafikkultur, dom lever fortfarande i en situation där man inte kan, eller inte bryr sig om sådana bagateller som att vägen råkar svänga och då håller jag med om att en sådan situation klarar en små/mellan eller t.o.m. stor personbil bättre av än en pickis, men, jag sitter fortfarande hellre i en pickis om jag möter en personbil av det vanligaste slaget, d.v.s. en ganska liten bil, typ Vios om olyckan är framme, jag föredrar ett brutet ben före en skalpering, och som farang och inte helt tappad bakom en vagn samt nykter ser jag inte att mitt körande skulle vara mindre säkert i en pickis, och, inte minst, du som förare har en mycket bättre överblick "uppifrån" styrhytten på pickisen/SUVen än nerirån sittbrunnen på t.ex.en Vios!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en Toyota är populär over there säger inte mycket om utrustningen på de modeller som byggs i Thailand.

Det är nog helt andra specifikationer som gäller på den marknaden om de ska kunna sälja där.

Om Toyota vet jag nada

Men Volvos samansättningsfabrik i BKK brukade ha bästa betyg Och vann dom inte var det den i Malyasia

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

 

 

 

Har en 2013 Toyota Auris köpt i sverige  och serviceintervallet är 1000 mil eller 1 gång /år

Mvh Hobbe

 

 

Jag hoppas du skojar, min Passat -11 rullar uppemot 3000 mil mellan servicetillfällena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ja, för 1700 kr  (8500 bath) släpper bilverkstaden i Sverige inte in dig genom dörren   :crazy:

 

Förra året fick jag betala dryg 2000:- för en "mellan service" på min Passat på VAG verkstad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas du skojar, min Passat -11 rullar uppemot 3000 mil mellan servicetillfällena.

 

Ber om ursäkt  1500 mil eller 1/år skall det vara .

 

Även detta kan tyckas lite idag men har hört att bilmärken med längre intervaller har fått problem .

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ber om ursäkt  1500 mil eller 1/år skall det vara .

 

Även detta kan tyckas lite idag men har hört att bilmärken med längre intervaller har fått problem .

 

Mvh Hobbe

 

Jag byter innan andra servicen, annars så skulle jag aldrig köra longlife mer än två service tillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

På plats i närheten av Chaiyaphum har vi börjat kolla på en personbil som komplement till den Toyota Vigo Preerunner som svägerskan brukar frakta oss runt i och som jag ibland framför. Det har kommit en alldeles ny model av Toyota Vios som egentligen är en sedanmodell av Yaris, men som inte säljs i Sverige. I tråden så har det diskuterats vad som skiljer i utrustning mellan Thai och Svenska modeller, och glädjande kan jag se att om man går snäpper över snikinstegsmodellen, så får man all säkerhetsutrustning som finns på nya svensksålda bilar, den modellen kostar 614000 bath. Kolla på utrustningslistan här nere

post-4650-0-82275900-1377412055.jpg

 

I en broschyr på papper som vi fick verkar det på bilderna som att det även finns krockkuddar för huvudet. För att jämföra med svenska priser så ser jag att en Yaris med mindre motor kostar ca: 160 000 kr. i Sverige, och priserna på Vios och Yaris är ungefär samma i Thailand. Med dagens förmånliga växlingskurs skulle Vios E kosta ca: 125 000 kr. och då får man väldigt mycket bil för de pengarna

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Jag skrev fel pris på Yaris i Sverige i mitt förra inlägg, rätt ska vara ca: 170 000 kr.

attachicon.gifYaris.jpg

 

 

 

Jag har provat Vios och jag är 187cm det blev en Corolla för att sitta vettigt!

 

En VW Polo med masters paket kostar under 130 000:- skulle välja Polo alla dagar i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Christer Glenning hade vänt sig i sin grav om han hade upptäckt en thaiimport i Sverige

 

 

Nog finns det en massa sådana.

 

Ett exempel är Mitsubishi Triton som endast tillverkas i Thailand och exporteras världen över. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nog finns det en massa sådana.

 

Ett exempel är Mitsubishi Triton som endast tillverkas i Thailand och exporteras världen över. 

 

 

Då snurrar han runt konstant.

 

Gäller samma spec. för Swe och Thai marknaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då snurrar han runt konstant.

 

Gäller samma spec. för Swe och Thai marknaden?

Nix, inga värmepkt t.ex.

Men basmodellen är densamma innan respektive marknad gör sin tillägg, detsamma gäller förvissa nästan hela bilmarknaden världen över utom de länder som enbart producerar för inhemskt bruk!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...