Jump to content
IGNORERAD

Kan nytt VISA/Arb.tillstånd verkligen kosta 10.000sek?


StefanJ

Recommended Posts

Jag söker lite info och erfarenheter i detta ämne.. VISA och Arbetstillstånd.

Så här ligger det till:

Min söta vän jobbar på en Thaimassage, har lagligt VISA och Arbetstillstånd till 31 Aug 2013.  Garant är massagens Thai ägarinna.

Och det planerades det för hemresa..  Men nu har enligt min vän.. massagens ägare fixat nytt VISA och Arb.tillstånd för 2 år till.

 

Min vän säger...  It cost 10.000 kronor!     10.000 SVENSKA KRONOR skrek jag!!   Hur i helvete??

Jag kan inte tro det... låter helt orimligt... men men.. svenska regler och kostnader bla bla.. men ändå 10 papp!

 

Jag vet att förlänga ett 3mån VISA till 3 nya månader kostar typ 1000sek

 

Vad tror ni?    Blåsning?   Mamasan ska tjäna en rejäl extra hacka på sina stackars tjejer.

Som för övrigt jobbar alla dagar i månaden för hela 5000sek i lön

 

Jag vill tillägga.. att min vän frågar inte mig om hjäp att betala... hon ska jobba av skulden på10.000kr

 

Jag antar att Forumet har många godasvar och funderingar. 

Tack på förhand

/Stef

Ändrades av StefanJ

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swift 4X4

    19

  • StefanJ

    10

  • Baa

    7

  • thaikonsult

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bläsning så ini helvete, men säg den mamasan som inte försöker!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobb alla dagar i månaden för 5000kr låter som ett slavkontrakt. Polisanmäl kärringen.

...och be att få se det så kallade arbetstillståndet. Ett UT räcker väl för att få jobba i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga blir ...hur fan kan du låta din kära vän jobba alla dagar i månaden för 5.000Sek???? Det är väl det första du ska fundera på! Antar att det är svarta kulor?

Eller betalar hon skatt på sina 5.000/månaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blåsning, ganska vanligt att nya blir lurade här tyvärr i diverse grejer av gamar..:( Frugan hade rätt roligt första gången hon var här på besök, kom en massa konstiga jobberbjudanden av vissa som trodde hon skulle stanna här. Och även undrade hur fan kunde hon laga mat till mig varje dag,haha!! Själva åt de gärna vad hon fixa till så hon tröttna o sa upp en del nya bekantskap rätt kvickt..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstillståndet som gäller till 31/8 2013 har jag sett.

Jag har sagt åt dom att 5000kr är ingen lön i Sverige 2013

 

Tjejerna har kommit hit enbart för att jobba.. dom är släkt dessutom.

Massagen är väldigt ansedd dessutom...  Mamasan är ett egoistisk svin. Lurar sina egna.   

 

Mamasan säger..om dom bråkar då drar hon in deras VISA,,  så blir dom hemskickade.

När hon tog hit tjejerna.. så var avtalet att bossen betalar för resa,visa, arb.tillstånd.. ca 150.000THB/ca 35,000sek.. som ska återbetalas.

Hon ger dom 5000kr i lön.. för att i samma sekund ta tillbaka 5000kr.. i den uppgjorda betalningsplanen.   Slavkontrakt är bara förnamnet.

Tjejerna trodde dom skulle kunna åka hem till Isaan och bygga hus,.. men det går inte med tomma fickor. 

 

Dom behöver ju inga pengar här... då dom jobbar jämt..  Mamasan köper maten osv.. och det ska betalas säkert på nåt sätt.

Massagen ägs 50% av Mamasan, 50% av hennes svenska ex.. som tjejerna hatar. Då han tar det mesta av pengarna.. en Glassputte som åker omkring nercabbat och bor på Östermalm.

 

Tyvärr är nog denna Massagesalong inte ensam om att ha tvivelaktiga arbetsförhållanden..

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstillståndet som gäller till 31/8 2013 har jag sett.

Jag har sagt åt dom att 5000kr är ingen lön i Sverige 2013

 

Tjejerna har kommit hit enbart för att jobba.. dom är släkt dessutom.

Massagen är väldigt ansedd dessutom...  Mamasan är ett egoistisk svin. Lurar sina egna.   

 

Mamasan säger..om dom bråkar då drar hon in deras VISA,,  så blir dom hemskickade.

När hon tog hit tjejerna.. så var avtalet att bossen betalar för resa,visa, arb.tillstånd.. ca 150.000THB/ca 35,000sek.. som ska återbetalas.

Hon ger dom 5000kr i lön.. för att i samma sekund ta tillbaka 5000kr.. i den uppgjorda betalningsplanen.   Slavkontrakt är bara förnamnet.

Tjejerna trodde dom skulle kunna åka hem till Isaan och bygga hus,.. men det går inte med tomma fickor. 

 

Dom behöver ju inga pengar här... då dom jobbar jämt..  Mamasan köper maten osv.. och det ska betalas säkert på nåt sätt.

Massagen ägs 50% av Mamasan, 50% av hennes svenska ex.. som tjejerna hatar. Då han tar det mesta av pengarna.. en Glassputte som åker omkring nercabbat och bor på Östermalm.

 

Tyvärr är nog denna Massagesalong inte ensam om att ha tvivelaktiga arbetsförhållanden..

Hur lågt kan en människa sjunka egentligen..Har sett det där fenomenet med en som kommer körandes i ett vrålåk packat med tjejer på väg till jobbet

En vän till mig var på massage och berätta till mig att tjejen som jobbade där sade till honom att aldrig låta hans flickvän jobba på massage.

Säger en del..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förstås en blåsning.

 

Ganska deprimerande att en del thaidamer okritiskt tror på vad thaikärringar säger, istället för att lyssna på vad svenskar säger.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

För det första är det inte tillåtet att arbeta med visum. Man är antingen här som turist eller besöker nån bekant. Icke jobba ( mer än blocka bär)

För det andra när man fått UT,uppehållstillstånd, betalar man inget utan man har ju betalat redan vid ansöknings tillfället, hänvisar till

migrationsverkets hemsida. Man får sitt plastkort nuförtiden. Att hota dra in tillståndet, hur ska hon göra det??? Men är Du säker om att hon

har UT, inte visum?

 

Vet inte om din väns fall är på gränsen till människohandel. ta betalt för arbetstillstånd. De försöker ju allt. Som en restaurangägare med

sitt svenska flygplans montör påståd till mig att första året intjänar man inga semesterpengar...de betalde inte ens när jag sa att har drivit

olika företag i 15 år och dessutom är det inte kollektivavtal som reglerar semester utan semesterlagen som har klart mer styrka i sig.

Dock fick hon inga pengar iallafall för det var mer värt behålla face än 15 000 SEK i handen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu känner till allt detta, varför i hevete går du inte till Polisen?

Såna här ska inte tillåtas fortsätta sin verksamhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstillståndet som gäller till 31/8 2013 har jag sett.

Jag har sagt åt dom att 5000kr är ingen lön i Sverige 2013

 

Tjejerna har kommit hit enbart för att jobba.. dom är släkt dessutom.

Massagen är väldigt ansedd dessutom...  Mamasan är ett egoistisk svin. Lurar sina egna.   

 

Mamasan säger..om dom bråkar då drar hon in deras VISA,,  så blir dom hemskickade.

När hon tog hit tjejerna.. så var avtalet att bossen betalar för resa,visa, arb.tillstånd.. ca 150.000THB/ca 35,000sek.. som ska återbetalas.

Hon ger dom 5000kr i lön.. för att i samma sekund ta tillbaka 5000kr.. i den uppgjorda betalningsplanen.   Slavkontrakt är bara förnamnet.

Tjejerna trodde dom skulle kunna åka hem till Isaan och bygga hus,.. men det går inte med tomma fickor. 

 

Dom behöver ju inga pengar här... då dom jobbar jämt..  Mamasan köper maten osv.. och det ska betalas säkert på nåt sätt.

Massagen ägs 50% av Mamasan, 50% av hennes svenska ex.. som tjejerna hatar. Då han tar det mesta av pengarna.. en Glassputte som åker omkring nercabbat och bor på Östermalm.

 

Tyvärr är nog denna Massagesalong inte ensam om att ha tvivelaktiga arbetsförhållanden..

Thai rak Thai. Jag skulle polisanmäla tjejen som lurar andra på mycket pengar.

 

Min väninna driver en Thai restaurang, Jag hjälpte henne att fixa fixat arbetstillstånd till en duktig thaikok från Thailand.

Det är inte alls kompicerad och det kostar inte 10000 inte ens i arbets tid för att fylla i alla blanketrer.

Avgift för ansökan om arbetstillstånd

Ansökan om arbetstillstånd: 2 000 SEK (9 610 THB/13 830 PHP)

 

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Arbeta--bo-i-Sverige/Soka-arbetstillstand/Avgifter/

Vad krävs för att få arbetstillstånd i Sverige?

För att få tillstånd krävs det att 

1) du har ett giltigt pass, 

2) du kan försörja dig på arbetet, 

3) du får en lön på minst 13 000 kronor i månaden (se dock punkten 5), 

4) din arbetsgivare har annonserat tjänsten i Sverige och EU under minst tio dagar (vid nyrekrytering), 

5) din arbetsgivare ger dig anställningsvillkor som är i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen (se nedan), 

6) din arbetsgivare ger de fackliga organisationerna inom din bransch möjlighet att yttra sig över dina anställningsvillkor.

 

 

Minimilön för en massör i Sverige 

20.241 kr - kr 32,9 år 4,6 år

 

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Massor-1087

Link to comment
Dela på andra sajter

Din väninna ska alltså ha minst 20241 kronor i månaden. 

Kostnaden för ansökan är det bruklig och praksis att arbetsgivaren står för.

 

Gör en polis anmälan 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag söker lite info och erfarenheter i detta ämne.. VISA och Arbetstillstånd.

Så här ligger det till:

Min söta vän jobbar på en Thaimassage, har lagligt VISA och Arbetstillstånd till 31 Aug 2013.  Garant är massagens Thai ägarinna.

Och det planerades det för hemresa..  Men nu har enligt min vän.. massagens ägare fixat nytt VISA och Arb.tillstånd för 2 år till.

 

Min vän säger...  It cost 10.000 kronor!     10.000 SVENSKA KRONOR skrek jag!!   Hur i helvete??

Jag kan inte tro det... låter helt orimligt... men men.. svenska regler och kostnader bla bla.. men ändå 10 papp!

 

Jag vet att förlänga ett 3mån VISA till 3 nya månader kostar typ 1000sek

 

Vad tror ni?    Blåsning?   Mamasan ska tjäna en rejäl extra hacka på sina stackars tjejer.

Som för övrigt jobbar alla dagar i månaden för hela 5000sek i lön

 

Jag vill tillägga.. att min vän frågar inte mig om hjäp att betala... hon ska jobba av skulden på10.000kr

 

Jag antar att Forumet har många godasvar och funderingar. 

Tack på förhand

/Stef

 

Nästan kriminellt att inte anmäla detta tillmyndigheterna om man känner till eländet, anmäl genast!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon ger dom 5000kr i lön.. för att i samma sekund ta tillbaka 5000kr.. i den uppgjorda betalningsplanen.   Slavkontrakt är bara förnamnet. Tjejerna trodde dom skulle kunna åka hem till Isaan och bygga hus,.. men det går inte med tomma fickor...
Ge 5 000 och ta tillbaka 5 000 kan ju inte bli annat än 0! Och det är väl slavkontrakt om något! + 5' - 5' = 0 Hur hänger det egentligen ihop? Får de 10 och 5 dras på lön i 7 månader för att betala de 35 som omkostnaderna utgör? Kan inte din vän berätta hur det egentligen hänger ihop?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan kriminellt att inte anmäla detta tillmyndigheterna om man känner till eländet, anmäl genast!

 

Visst borde det anmälas, men om man funderar lite på thaitjejens situation, en släkting driver massagen och har bjudit in henne att jobba där. På felaktigt sätt men som jag antar att thaitjejen inte hade en susning om vad som gällde. Mamasan står förmodligen högre än henne på den sociala ranken i hembyn. En polisanmälan skulle ju kunna leda till att mamasan arresteras och får böta ganska stort för jag antar att detta inte är den enda tjejen som jobbar där? Hur är det sen för thaitjejen att komma tillbaka till Thailand och familjen efter att hon "förstört" släktingens verksamhet i Sverige?

 

Man ska komma ihåg att det viktigaste i Thailand är att vara rik, hur man blivit rik spelar ingen som helst roll...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge 5 000 och ta tillbaka 5 000 kan ju inte bli annat än 0! Och det är väl slavkontrakt om något! + 5' - 5' = 0 Hur hänger det egentligen ihop? Får de 10 och 5 dras på lön i 7 månader för att betala de 35 som omkostnaderna utgör? Kan inte din vän berätta hur det egentligen hänger ihop?

Även om det är 10 000 svarta kronor i bygynnelsen är det åt helvete att jobba 7 dar i veckan, och att berätta kan vara rent hälsovådligt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kan vem som helst ANMÄLA. Kan göra det anonymt om man vill. Mamma san har väl redovisat

vissa saker till myndigheterna för att få hit dom? Eller har jag fel där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst borde det anmälas, men om man funderar lite på thaitjejens situation, en släkting driver massagen och har bjudit in henne att jobba där. På felaktigt sätt men som jag antar att thaitjejen inte hade en susning om vad som gällde. Mamasan står förmodligen högre än henne på den sociala ranken i hembyn. En polisanmälan skulle ju kunna leda till att mamasan arresteras och får böta ganska stort för jag antar att detta inte är den enda tjejen som jobbar där? Hur är det sen för thaitjejen att komma tillbaka till Thailand och familjen efter att hon "förstört" släktingens verksamhet i Sverige?

Man ska komma ihåg att det viktigaste i Thailand är att vara rik, hur man blivit rik spelar ingen som helst roll...

Förvisso riktigt, och jag tänkte på det när jag skrev.

MEN, detta sker i Sverige vi måste följa vad som gäller där, och inte vika ner os för lokala traditioner från andra länders i våra ögon sjuka beteenden.

Och som någon skrev, man kan anmäla anonymt, sånt här skit ska inte fortgå i Sverige, det drabbar både individ och de seriösa som ska konkurrera med dessa kriminella näringsidkare !

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
Visst borde det anmälas, men om man funderar lite på thaitjejens situation, en släkting driver massagen och har bjudit in henne att jobba där. På felaktigt sätt men som jag antar att thaitjejen inte hade en susning om vad som gällde. Mamasan står förmodligen högre än henne på den sociala ranken i hembyn. En polisanmälan skulle ju kunna leda till att mamasan arresteras och får böta ganska stort för jag antar att detta inte är den enda tjejen som jobbar där? Hur är det sen för thaitjejen att komma tillbaka till Thailand och familjen efter att hon "förstört" släktingens verksamhet i Sverige?   Man ska komma ihåg att det viktigaste i Thailand är att vara rik, hur man blivit rik spelar ingen som helst roll...
så sant så sant se om du kan fixa nåt annat jobb till tjejen och lägg upp en avb plan till Huggormen

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som dök upp i skallen, om man vill förlänga ett arbetstillstånd måste man väl göra detta personligen?

Givetvis med intyg från arbetsgivaren, men jag har för mig att det nämnts, antingen här på MPR eller i pressen att det skall även uppvisas inkomstuppgift vid förlängning, just för att avskriva svartarbetsmisstankar!

I så fall ligger väl denna tjej rätt risigt till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso riktigt, och jag tänkte på det när jag skrev.

MEN, detta sker i Sverige vi måste följa vad som gäller där, och inte vika ner os för lokala traditioner från andra länders i våra ögon sjuka beteenden.

Och som någon skrev, man kan anmäla anonymt, sånt här skit ska inte fortgå i Sverige, det drabbar både individ och de seriösa som ska konkurrera med dessa kriminella näringsidkare !

Försätter det på detta visset ha vi snart inga jobb utan underbetald arbetskraft kommer att utnyttjas på samma sätt som man gjorde på medeltiden.

Tom. thai måste lära sig att man skall inte utnyttja varandra för att i nästa liv kommer man att födas som kackerlackor.

Jag tycker att det är bättre att alla i byn ser vilket jävla svin mamasan är och ju fler reagerar mot dessa svinaktiga metoder desto bättre för alla Thai.

Min fru läste hela tråden och är väldig upprörd hur thai kan behandla thai på detta sättet särskild för att det är släkt.

Och många påstår i andra trådar att thai ser till släkten först.  

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som dök upp i skallen, om man vill förlänga ett arbetstillstånd måste man väl göra detta personligen?

Givetvis med intyg från arbetsgivaren, men jag har för mig att det nämnts, antingen här på MPR eller i pressen att det skall även uppvisas inkomstuppgift vid förlängning, just för att avskriva svartarbetsmisstankar!

I så fall ligger väl denna tjej rätt risigt till!

Det stämmer bra men det kommer inte att ske tror jag då mamasan kommer att fixa så att hennes släkt åker hem.

Jag såg liknande händelse i Gbg då sa arbetsgivaren att myndigheter vill inte förlänga arbetsvisa och anställda skulle åka hem i detta fall Kina.

Men det gick inte så bra för arbetsgivaren så hann facket innan och arbetsgivaren fick pröjsa hela lön upp till varje krona till alla anställda.

Jag vet inte hur det sluter än men det var revision från skatteverket nu är det polisanmäld både från skatteverket och facket.

Denna arbetsgivare kommer aldrig att få importerad arbetskraft godkänd och aldrig kommer att få någon skickad från AF.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

så sant så sant se om du kan fixa nåt annat jobb till tjejen och lägg upp en avb plan till Huggormen

Huggormen ska in i fängelsehålla och komma ut urfattig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...