Jump to content
IGNORERAD

Kan nytt VISA/Arb.tillstånd verkligen kosta 10.000sek?


StefanJ

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Min söta vän jobbar på en Thaimassage, har lagligt VISA och Arbetstillstånd till 31 Aug 2013.  Garant är massagens Thai ägarinna.

Och det planerades det för hemresa..  Men nu har enligt min vän.. massagens ägare fixat nytt VISA och Arb.tillstånd för 2 år till.

 

Min vän säger...  It cost 10.000 kronor!     10.000 SVENSKA KRONOR skrek jag!!   Hur i helvete??

Jag kan inte tro det... låter helt orimligt... men men.. svenska regler och kostnader bla bla.. men ändå 10 papp!

 

 

Jag vill tillägga.. att min vän frågar inte mig om hjäp att betala... hon ska jobba av skulden på10.000kr

 

Jag antar att Forumet har många godasvar och funderingar. 

Tack på förhand

/Stef

 

Är det rätt tolkat att du och massage tjejen bara är kompisar (hon sägs vara din vän)?

Eller är det så att hon faktiskt är din flickvän, och om så är fallet kan man ju undra varför

du inte "befriar" henne från den till synes ohederliga arbetsgivaren?

Om hon nu har ett gilltigt arbetstillstånd (inkl. uppehållskort) och sedan blir av med jobbet

av någon anledning, ja då har hon ju rätt att fortsätta att vistas i Sverige under 3 månader,  

detta för att hon ska ges möjlighet att söka ett liknande arbete, och vilken yrke det är står

förmodligen angivet på uppehållskortet som Migrationsverket har utfärdat.

Har arbetsgivaren lagt beslag på detta uppehållskort så kan ni om ni vill anmäla det som förlorat

och sedan ansöka om ett nytt hos Migrationsverket.

 

Om du själv slutar eller blir uppsagd.

http://www.migrationsverket.se/info/6095.html

 

Om du tappar bort ditt uppehållskort.

http://www.migrationsverket.se/info/5056.html#h-Omduforlorarkortet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swift 4X4

    19

  • StefanJ

    10

  • Baa

    7

  • thaikonsult

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När jag bodde på Gotland då var det an Thaikvinna som drev låneverksamheten Det kallade för Chare eller något i den stilen.

De thaiflickor som har belånat sig och kunde inte betala fick åka till Köpenhamn och tjäna pengar på att sära på benen.

När vi fick reda på det så gjorde vi ett polisanmälan. Käringen fick 6 månaders fängelse för olaglig bankverksamhet och koppleri.

När hon kom ut från fängelse sa hon att hon har varit och jobbat i Norge. 

Sedan ville hon att köra sin grej igen men det gick inte, så snart försvann hon från Gotland. 

Kanske lurar hon Thai på andra ställe. 

 

Det roliga var att hennes släkt som kom på besök fick betala tillbaka till denna käringen för resa och uppehälle antingen genom att plocka svamp och bär i skogen

eller sära på benen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
Huggormen ska in i fängelsehålla och komma ut urfattig.
Det tycker jag också men då åker väl TS flickvän ut

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era svar.. ser att en del känslor svallade.

Hon är inte min flickvän..   Detta gäller all personal på massagen.  Lönen är 5000..  inga 10k. dvs 0kr  tills skulden är betald.

Nån frågade.. Ja, hon har VISA + ett litet typ IDkort som är ett Arb.tillstånd utfärdat av MigrationsVerket.

 

Det är därför jag frågade här på Forumet, eftersom här finns säkert en hel del kunskap.  Mer än vad jag har..

Jag vill införskaffa information,,ha lite kött på benen innan jag tar ett allvarligt snack med Huggormen

Huggormen är en mycket vacker tjej.. killarna faller för henne.  Även jag.. men reste mig på 8 när jag insåg vilken vidrig människa hon är..

 

Jag lyckades iaf få henne, att på Midsommarafton ge tjejerna pengar och gå på Gröna Lund.  Personalvård.

Först sa Mamasan..  Neej.. dom ska jobba!   Jag sa - Men va faan.. Vem går på Massage på Midsommarafton?? Också sa jag-  Dom jobbar VARJE dag.. har knappt sett Stockholm.

Midsommar är en STOR helg i Sverige.. Du borde ge dom ledigt..unna dom iaf en dags frihet.  Hon grymta bara..

Sen vid 12-tiden ringer min mobil, och en av tjejerna säger glatt.,,  We go to Gröna Lund.. boss pay..can u come with us?      Självklart följde jag med och hjäpte dom ha kul på Grönan.

Dom satte på sig färgglada festkjolar Thai style  :)   Sen hade vi en trevlig rolig dag på Grönan. 

post-3328-0-05818800-1375868931_thumb.jp

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag också men då åker väl TS flickvän ut

Nä, det är inte säkert då man kan hävda god tro eller vad det heter i§

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om inte föreståndarinnan på massagesalongen har koll på hur man söker UT/arbetstillstånd och förlängningar

på utfärdade tillstånd så är det ju fullt möjligt att hon har anlitat någon "visumfixare" eller ett juridiskt ombud i syfte att ordna dessa saker.

Då kan det ju ha uppstått en större administrativ utgift för ägarinnan, men det är ju hennes problem och bör inte lastas de anställda.

Eftersom du inte har någon flickvän på salongen att ta hänsyn till, så har du väl 3 olika val.

1. Kontakta den fackföreningen som godkände

anställningsförhållandet (bruttolöner, arbetstider etc).

2. Skicka in en anonym anmälan till Polisen och sedan hoppas på att de ska bryr sig . . .

3. Skita i att rota i dessa orättvisor, dra lärdom från det inträffade, sedan gå vidare med ditt liv och låta de andra parterna sköta sina egna liv.

Själv vet jag inte vilket val jag skulle ha gjort . .

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte föreståndarinnan på massagesalongen har koll på hur man söker UT/arbetstillstånd och förlängningar

på utfärdade tillstånd så är det ju fullt möjligt att hon har anlitat någon "visumfixare" eller ett juridiskt ombud i syfte att ordna dessa saker.

Då kan det ju ha uppstått en större administrativ utgift för ägarinnan, men det är ju hennes problem och bör inte lastas de anställda.

Eftersom du inte har någon flickvän på salongen att ta hänsyn till, så har du väl 3 olika val.

1. Kontakta den fackföreningen som godkände

anställningsförhållandet (bruttolöner, arbetstider etc).

2. Skicka in en anonym anmälan till Polisen och sedan hoppas på att de ska bryr sig . . .

3. Skita i att rota i dessa orättvisor, dra lärdom från det inträffade, sedan gå vidare med ditt liv och låta de andra parterna sköta sina egna liv.

Själv vet jag inte vilket val jag skulle ha gjort . .

SN

Skatteverket ska man inte glömma en riktig revision skulle inte skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med deras visa och arbetstillstånd.. om dom tar sig i kragen och ger Mamasan långfingret och bara går därifrån?

 

Mamasans 2 yngre systrar kom hit och jobba under samma villkor ...  dom drog.   Och dom pratar inte med storasystern längre.. 

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med deras visa och arbetstillstånd.. om dom tar sig i kragen och ger Mamasan långfingret och bara går därifrån?

 

Mamasans 2 yngre systrar kom hit och jobba under samma villkor ...  dom drog.   Och dom pratar inte med storasystern längre.. 

Initialt händer ingenting om dom går rätt väg, d.v.s. anmäler oförrätterna och därefter söker nytt jobb och förlängning av UT, dom har ju 3 månader på sig att skaffa fram arbetsintyg från en ny arbetsgivare i samma branch!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med deras visa och arbetstillstånd.. om dom tar sig i kragen och ger Mamasan långfingret och bara går därifrån?

 

Mamasans 2 yngre systrar kom hit och jobba under samma villkor ...  dom drog.   Och dom pratar inte med storasystern längre.. 

Kolla tidigare inlägg av Siam-Nilsson

Men för att det ska gälla så måste en anmälan göras.

 

http://www.migrationsverket.se/info/6095.html

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla svar.    Nu gäller det bara att få tjejerna att våga..  Men dom är oroliga.. rädda.  Mamasan är tuff och stark. 

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Skatteverket ska man inte glömma en riktig revision skulle inte skada.

 

Skattemyndigheten är kanske en väg att gå om TS (trådskaparen) nu vill "jäklas" med ägarduon till salongen, med allt vad det kan innebära för han själv i förlängningen . . .

TS har ju redan i samband med Midsommarfirandet snackat med ägarinnan om de dåliga arbetsförhållandena + diskuterat både avgifter, arbetsförhållanden och lönenivåer med de anställda massöserna som säkert snattrar sinsemellan om deras vän farangens engagemang.

Inkommer det därefter en "anonym" anmälan mot ägarduon, vilket kan hota deras rörelse så är det väl inte så långsökt att ägarna kommer att koppla ihop denna anmälan med TS.

Och vill verkligen TS agera martyr i detta ärende, eller ligger anmälningsansvaret på de anställda?

Arbetsgivaren klarar sig nog dessvärre ganska lindrigt undan i en eventuell arbetsrättslig rättegång,

detta  eftersom de alltid kan hävda att bruttolönen/timme faktiskt låg i paritet med kollektivavtal,

men att nettolönen efter påstått ”bristande kundunderlag”, avdrag för visum/UT, flygbiljetter, husrum och mat

gjorde att den utbetalade nettolönen blev så pass låg som 5000kr/månaden, och kanske vissa månader även så pass låg som 0 kr.

Skojeri på hög (låg) nivå . . .

 

Fackförbund för massöser.

http://www.kroppsterapeuterna.se/bli-medlem.html

 

 

Och att göra sig omaket att skicka in en anmälan till Polisen tror jag inte så mycket på heller:

http://www.svt.se/ug/dfgdfg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skattemyndigheten är kanske en väg att gå om TS (trådskaparen) nu vill "jäklas" med ägarduon till salongen, med allt vad det kan innebära för han själv i förlängningen . . .

TS har ju redan i samband med Midsommarfirandet snackat med ägarinnan om de dåliga arbetsförhållandena + diskuterat både avgifter, arbetsförhållanden och lönenivåer med de anställda massöserna som säkert snattrar sinsemellan om deras vän farangens engagemang.

Inkommer det därefter en "anonym" anmälan mot ägarduon, vilket kan hota deras rörelse så är det väl inte så långsökt att ägarna kommer att koppla ihop denna anmälan med TS.

Och vill verkligen TS agera martyr i detta ärende, eller ligger anmälningsansvaret på de anställda?

Arbetsgivaren klarar sig nog dessvärre ganska lindrigt undan i en eventuell arbetsrättslig rättegång,

detta  eftersom de alltid kan hävda att bruttolönen/timme faktiskt låg i paritet med kollektivavtal,

men att nettolönen efter påstått ”bristande kundunderlag”, avdrag för visum/UT, flygbiljetter, husrum och mat

gjorde att den utbetalade nettolönen blev så pass låg som 5000kr/månaden, och kanske vissa månader även så pass låg som 0 kr.

Skojeri på hög (låg) nivå . . .

 

Fackförbund för massöser.

http://www.kroppsterapeuterna.se/bli-medlem.html

 

 

Och att göra sig omaket att skicka in en anmälan till Polisen tror jag inte så mycket på heller:

http://www.svt.se/ug/dfgdfg

 I det här fallet kommer inte arbetsgivaren undan.

5000 kronor är redan där ett grov brott mot gällande lagen då lagen säger att du ska ha en minst minimilön och den lön är på över 20 tusen och inte 5 tusen 

 

För att få tillstånd krävs det att 

1) du har ett giltigt pass, 

2) du kan försörja dig på arbetet, 

3) du får en lön på minst 13 000 kronor i månaden (se dock punkten 5), 

4) din arbetsgivare har annonserat tjänsten i Sverige och EU under minst tio dagar (vid nyrekrytering), 

5) din arbetsgivare ger dig anställningsvillkor som är i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen (se nedan), 

6) din arbetsgivare ger de fackliga organisationerna inom din bransch möjlighet att yttra sig över dina anställningsvillkor.

 

 

Minimilön för en massör i Sverige 

20.241 kr - kr 32,9 år 4,6 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl knappast var fast lön på ett massage borde rimligen vara per timme då kunde underlaget är av absolut betydelse för en sådan verksamhet. Personligen tycker jag att det är bra betalt 5000:- om de hade jobbat i Thailand hade de aldrig fått den lönen. Eller är det ett högkvalifiserat jobb bara för att det utförs i Sverige.

Att sedan svenskar är bortskämda med hutlösa löner internationellt är inte bra. Jag tror att tjejerna klagar på sina löner för att få dricks av kunderna vilket jag även tror att de lyckas med.

Att ägarinnan inte skulle ha sina papper i ordning det är ju bara löjligt att tro.

Svenska arbetarklass är väl det samma som att höra till den halva procenten av jordens befolkning som har det bäst på jorden. Slappna nu av i stället och var glada åt att ni kan få Thai massage över huvudtaget i Sverige.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

 I det här fallet kommer inte arbetsgivaren undan.

5000 kronor är redan där ett grov brott mot gällande lagen då lagen säger att du ska ha en minst minimilön och den lön är på över 20 tusen och inte 5 tusen 

 

För att få tillstånd krävs det att 

1) du har ett giltigt pass, 

2) du kan försörja dig på arbetet, 

3) du får en lön på minst 13 000 kronor i månaden (se dock punkten 5), 

4) din arbetsgivare har annonserat tjänsten i Sverige och EU under minst tio dagar (vid nyrekrytering), 

5) din arbetsgivare ger dig anställningsvillkor som är i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen (se nedan), 

6) din arbetsgivare ger de fackliga organisationerna inom din bransch möjlighet att yttra sig över dina anställningsvillkor.

 

 

Minimilön för en massör i Sverige 

20.241 kr - kr 32,9 år 4,6 år

 

Jo, men den undre gränsen på 13000 kr i månaden är idag mer av ett fromt skriftligt löfte från

arbetsgivaren i syfte att få ett godkännande från facket som de har skrivit på ett kollektivavtal med.

Detta kollektivavtal följs inte upp av någon myndighet eller fackförening; för de Facket förutsätter att arbetsgivaren infriar sina löften utan någon koll.

(Uppföljning görs bara om den anställde är fackligt ansluten, och sedan klagar hos facket)

Även om arbetsgivaren säger sig ha betalat ut dessa 13000 tusen kr kontant till respektive anställd och månad

så kan arbetsgivaren i samband med löneutbetalningen göra avdrag för kostnader för visum/UT, flygbiljetter, lokala transporter, husrum och mat etc.

På så vis blir den reella lönen i portmonnän så pass låg som kanske 5000kr/månaden, och kanske vissa månader även så pass låg som 0 kr.

Ett skojeri på hög (låg) nivå . . . sanktionerat av regering och riksdag, med tanke på att det i Sverige inte finns någon

lagstadgad miniminivå på löner och att partierna säger NEJ till lagstadgade minimilöner.

Lönenivån ska arbetsmarknadens parter komma överens om (i samförstånd), enligt våra politiker, ha ha . . .

På så vis svär sig varje sittande regering fri från ansvar när folk påstår att de tjänar på tok för dåligt,

och samtidigt håller varje sittande regering LO på gott humör som då kan bibehålla sin förhandlingsmakt och inkomstkälla (fackavgifterna).

Det bästa för tjejerna är väl att de ansluter sig till facket och sedan frågar deras fackliga representant

om deras lönenivåer kan anses som rimliga i Sverige? Då kanske de får lite hjälp.

Antagligen tar det väl då hus i helvete på massagesalongen, och salongen kanske även bommar igen rörelsen,

vilket gör att flickorna får leta efter ett annat massagejobb eller åka hem.

 

Det är en svår sits som dessa tjejer har hamnat i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl knappast var fast lön på ett massage borde rimligen vara per timme då kunde underlaget är av absolut betydelse för en sådan verksamhet. Personligen tycker jag att det är bra betalt 5000:- om de hade jobbat i Thailand hade de aldrig fått den lönen. 

Men nu är detta i Sverige tydligen.läs om läs rätt ! !

 

Och vem fan kan leva på 5000 sek i Sverige?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl knappast var fast lön på ett massage borde rimligen vara per timme då kunde underlaget är av absolut betydelse för en sådan verksamhet. Personligen tycker jag att det är bra betalt 5000:- om de hade jobbat i Thailand hade de aldrig fått den lönen. Eller är det ett högkvalifiserat jobb bara för att det utförs i Sverige.

Att sedan svenskar är bortskämda med hutlösa löner internationellt är inte bra. Jag tror att tjejerna klagar på sina löner för att få dricks av kunderna vilket jag även tror att de lyckas med.

Att ägarinnan inte skulle ha sina papper i ordning det är ju bara löjligt att tro.

Svenska arbetarklass är väl det samma som att höra till den halva procenten av jordens befolkning som har det bäst på jorden. Slappna nu av i stället och var glada åt att ni kan få Thai massage över huvudtaget i Sverige.

Är du på riktigt?

Menar du på allvar att en Thai ska ha möjlighet att inhandla livsmedel i Sverige till samma pris som i Thailand, ha samma 10 bath buss som i Thailand, köpa kläder för 12 svenska kronor.är du inte ute och cyklar rätt rejält nu, eller tänker du inte när du skrivar?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men den undre gränsen på 13000 kr i månaden är idag mer av ett fromt skriftligt löfte från

arbetsgivaren i syfte att få ett godkännande från facket som de har skrivit på ett kollektivavtal med.

Detta kollektivavtal följs inte upp av någon myndighet eller fackförening; för de Facket förutsätter att arbetsgivaren infriar sina löften utan någon koll.

(Uppföljning görs bara om den anställde är fackligt ansluten, och sedan klagar hos facket)

Även om arbetsgivaren säger sig ha betalat ut dessa 13000 tusen kr kontant till respektive anställd och månad

så kan arbetsgivaren i samband med löneutbetalningen göra avdrag för kostnader för visum/UT, flygbiljetter, lokala transporter, husrum och mat etc.

På så vis blir den reella lönen i portmonnän så pass låg som kanske 5000kr/månaden, och kanske vissa månader även så pass låg som 0 kr.

Ett skojeri på hög (låg) nivå . . . sanktionerat av regering och riksdag, med tanke på att det i Sverige inte finns någon

lagstadgad miniminivå på löner och att partierna säger NEJ till lagstadgade minimilöner.

Lönenivån ska arbetsmarknadens parter komma överens om (i samförstånd), enligt våra politiker, ha ha . . .

På så vis svär sig varje sittande regering fri från ansvar när folk påstår att de tjänar på tok för dåligt,

och samtidigt håller varje sittande regering LO på gott humör som då kan bibehålla sin förhandlingsmakt och inkomstkälla (fackavgifterna).

Det bästa för tjejerna är väl att de ansluter sig till facket och sedan frågar deras fackliga representant

om deras lönenivåer kan anses som rimliga i Sverige? Då kanske de får lite hjälp.

Antagligen tar det väl då hus i helvete på massagesalongen, och salongen kanske även bommar igen rörelsen,

vilket gör att flickorna får leta efter ett annat massagejobb eller åka hem.

 

Det är en svår sits som dessa tjejer har hamnat i.

Allt skall redovisas i bokföringen arbetsgivaren är skyldig att ha. Man kan börja där. 

Vi känner inte till detaljer. Men som det beskrivs så är det slaveri allt går ut på därför 

tycker jag att oavsett hur det kommer att sluta så en grundligt granskning av företaget kommer inte att skada någon

snarare kommer det att avskräcka liknande företagare som vill med osjysta villkor sko sig på sina landsmän och släkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl knappast var fast lön på ett massage borde rimligen vara per timme då kunde underlaget är av absolut betydelse för en sådan verksamhet. Personligen tycker jag att det är bra betalt 5000:- om de hade jobbat i Thailand hade de aldrig fått den lönen. Eller är det ett högkvalifiserat jobb bara för att det utförs i Sverige.

Att sedan svenskar är bortskämda med hutlösa löner internationellt är inte bra. Jag tror att tjejerna klagar på sina löner för att få dricks av kunderna vilket jag även tror att de lyckas med.

Att ägarinnan inte skulle ha sina papper i ordning det är ju bara löjligt att tro.

Svenska arbetarklass är väl det samma som att höra till den halva procenten av jordens befolkning som har det bäst på jorden. Slappna nu av i stället och var glada åt att ni kan få Thai massage över huvudtaget i Sverige.

Om alla svenskar som åker till Norge ska ha samma lön som de hade i Sverige hur många tror du skulle åka och jobba där???

Normen kan säga om de hade jobbat i Sverige hade de aldrig fått den lönen vi har i Norge.

Varför ingen svensk vill åka till Portugal och jobba där för 5000 i månad. Hur ska du klara betalningar och familj hemma?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att denna Massage shop skulle ha ett kollektivavtal, ser jag som lika troligt som att Thailand skulle ha Kambodijansk styre i Oktober.

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det nu är klarlagt att detta inte är din flickvän, hur mycket vet du om ev. extrainkomst? Kan ju vara en hel del i värsta fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det nu är klarlagt att detta inte är din flickvän, hur mycket vet du om ev. extrainkomst? Kan ju vara en hel del i värsta fall!

Svårt att veta.. Ni som känner single thai.. dom har officellt aldrig pengar.. för att nästa dag köpa Thaiguld för 13.000  (som en annan vän gjorde)

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Allt skall redovisas i bokföringen arbetsgivaren är skyldig att ha. Man kan börja där. 

Vi känner inte till detaljer. Men som det beskrivs så är det slaveri allt går ut på därför 

tycker jag att oavsett hur det kommer att sluta så en grundligt granskning av företaget kommer inte att skada någon

snarare kommer det att avskräcka liknande företagare som vill med osjysta villkor sko sig på sina landsmän och släkt.

 

Jag skulle inte vilja beskriva detta fallet som slaveri, men visst är frågan om att utnyttja människor för sin egen vinning.

Detsamma förekommer ju även i restaurangbranschen och i de asiatiska livsmedelsbutikerna.

Även till dessa företag importeras ju släktingar och by-grannar som sedan får jobba för småpengar (ofta svart).

Det finns ju idag en kraftig överetablering bland alla massagehak, asiatiska restauranger och livsmedelsbutiker,

och skulle dessa tvingas rekrytera anställda från befolkningen som redan bor i Sverige eller betala löner i nivå med

svenska kollektivavtal eller löner utan lönebidrag från Arbetsförmedlingen Ja då skulle nog en stor del tvingas bomma igen.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med betalningsvilliga kunder för alla dessa inrättningar,

och därför tvingas de konkurrera via bidrag, skatte-, och lönefusk och sina låga priser (dvs, kapa kostnader för att kunna gå med vinst).

Denna situation snedvrider ju hela konkurrensen och sätter käppar i hjulet för de som sedan lång tid har etablerat sig och försöker driva sin rörelse på ett ärligt vis.

 

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om inte Roffe på Thaikonsult skulle kunna ge råd i detta ärende?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag skulle inte vilja beskriva detta fallet som slaveri, men visst är frågan om att utnyttja människor för sin egen vinning.

Detsamma förekommer ju även i restaurangbranschen och i de asiatiska livsmedelsbutikerna.

Även till dessa företag importeras ju släktingar och by-grannar som sedan får jobba för småpengar (ofta svart).

Det finns ju idag en kraftig överetablering bland alla massagehak, asiatiska restauranger och livsmedelsbutiker,

och skulle dessa tvingas rekrytera anställda från befolkningen som redan bor i Sverige eller betala löner i nivå med

svenska kollektivavtal eller löner utan lönebidrag från Arbetsförmedlingen Ja då skulle nog en stor del tvingas bomma igen.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med betalningsvilliga kunder för alla dessa inrättningar,

och därför tvingas de konkurrera via bidrag, skatte-, och lönefusk och sina låga priser (dvs, kapa kostnader för att kunna gå med vinst).

Denna situation snedvrider ju hela konkurrensen och sätter käppar i hjulet för de som sedan lång tid har etablerat sig och försöker driva sin rörelse på ett ärligt vis.

 

SN

Det konstiga är ju att tidigare har det gjorts avtal vid ansökan och sedan när de fått komma hit och arbeta har det varit helt andra saker som gäller. Detta har då enligt myndigheterna inte varit något fel.

 

Tänker t.ex på skogsplanterarna från Kamerun.

http://arbetaren.se/artiklar/lurade-och-skuldsatta/

 

På uppdrag granskning så sa till och med ministern att han kunde inte göra något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...