Jump to content
IGNORERAD

Ansöka om ett Non-Immigrant "O" på plats i Thailand?


Kentan

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    15

  • Baa

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Som jag tolkade det börjar en ny 12 månadersperiod gälla när man gjort alla ansökningar igen! Man förlorar alltså den tid man hade kvar på det gamla men "tjänar" tillbaka på det nya!

Helt korrekt Baa, det stämmer, så fungerar det i verkligheten. Gjorde precis den grejen. Men förlorar ingenting på bytet.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

hur blir det med gilltighetstiden då , blir det ett år från den nya ansokan när du byter pass ELLER räknas det från den gammla visumet (kortare tid) !! ??

När jag skaffade mig nytt pass för ett par månader sen så gick jag sen med både det gamla och det nya till Immigration i Jomtien. När jag gick ut därifrån så hade mitt "pensionärsvisa" flyttats över till det nya passet med samma utgångsdatum som i det gamla passet.

 

Efter det har jag varit och fixat nytt "pensionärsvisa" och var ute i extremt god tid men fick ändå det nya ett år räknat från dagen när det gamla skulle gå ut.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skaffade mig nytt pass för ett par månader sen så gick jag sen med både det gamla och det nya till Immigration i Jomtien. När jag gick ut därifrån så hade mitt "pensionärsvisa" flyttats över till det nya passet med samma utgångsdatum som i det gamla passet.

 

Efter det har jag varit och fixat nytt "pensionärsvisa" och var ute i extremt god tid men fick ändå det nya ett år räknat från dagen när det gamla skulle gå ut.

 

Fritz..

Det finns både på nätet och anslaget på Mig polisens kontor om de nya regler som gäller numera och som dessutom officeren som klippte in det nya uppehållstilståndet nogsamt berättade varför jag bara fick 9 månder istället för ett år, Jo, man får inte längre uppehållstillstånd än inom den tid som passet gäller, logiskt i mina ögon!

Men som vanligt och som det även står noterat på blanketterna är det den enskilde officeren som gör sin egen bedömning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, förvirringen är total.

 

Så här är det enligt informationen jag har. (Den kan vara felaktig, är det nåt jag lärt mig under årens lopp så är det att aldrig vara tvärsäker på sin sak, då misstar man sig ofta.)

 

- Man ansöker om ett "TR" visum i Sverige, eller ett non-O, eller ett non-O-A, behöver inte vara i Sverige, men MÅSTE vara utanför Thailand

- I fallet med "TR" visa så förlänger man det med 30 dagar på immigration när de 60 dagarna gått ut. När det återstår högst 15 dagar går man till immigration och frågar försynt om man kan byta det till ett non-O. Detta brukar tydligen gå att göra. Sen väntar man till det återstår högst 30 dagar innan första 90 dagars perioden gått ut, då går man till immigration igen och ber om ett extension of stay baserad på retirement.

- Har man non-O eller non-O-A redan från Sverige eller nåt annat land utanför Thailand så kan man hoppa över steget att byta från "TR" till non-O och be om extension of stay baserat på retirement direkt.

 

Man kan alltså aldrig få ett non-O-A visum i Thailand. Extension of stay påminner ju iofs om ett O-A, men det är absolut inte samma sak. Tex är det inte alls samma papper som skall lämnas, utdrag ur brottsregister osv.

 

 

  / Joe

Jag citerar mig själv för en fråga.

 

Jag skriver själv "man kan byta till ett non-O", detta har jag funderat lite på.

 

Ett non-O är väl alltid av en viss typ?? Alltså Marrige eller Reteriment osv. Om man nu skall byta från "TR" till ett non-O, vilken typ av non-O är det egentligen som avses? Uppenbarligen inte Reteriment i alla fall, är det Marrige så det krävs 400' på banken? Eller är det nån annan typ och i så fall vad krävs på bankboken?

 

Någon som vet?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag citerar mig själv för en fråga.

 

Jag skriver själv "man kan byta till ett non-O", detta har jag funderat lite på.

 

Ett non-O är väl alltid av en viss typ?? Alltså Marrige eller Reteriment osv. Om man nu skall byta från "TR" till ett non-O, vilken typ av non-O är det egentligen som avses? Uppenbarligen inte Reteriment i alla fall, är det Marrige så det krävs 400' på banken? Eller är det nån annan typ och i så fall vad krävs på bankboken?

 

Någon som vet?

 

  / Joe

För att klargöra Joe,,, Ett non immigrant O har inget med retirement eller marriage som du nämner. Ett Non Immigrant O är ett V I S A och inget annat. Detta V I S A skall alltid ligga till grund när man ansöker i Thailand om uppehållstillstånd. Och du kan ansöka om vad du vill, antingen retirement eller marriage-extension baserat på sagda Non Immigrant O.

 

Så är det i alla fall... VISAT söker du utanför Thailands gränser, om du av en eller annan orsak finner att ett uppehållstillstånd är bättre för dig, så kan du då baserat på detta Non Imm O ansöka om uppehållstillstånd.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Varför måste man ha en referensperson i Thailand när man söker non im OA

 

Finns inte den rutan på alla visumansäkningar? Ska bara fyllas i i de fall det är tillämpligt, annars lämnas blankt.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...