Jump to content
IGNORERAD

Ansöka om ett Non-Immigrant "O" på plats i Thailand?


Kentan

Recommended Posts

Man far ju ta till lite visaruns var 90 dag, sedan ta sig till en Thaiambassad efter ett ar, sa har jag levt i 6 ar innan jag trottnade pa taxfree!

Ok, trodde bara att man fick stanna max 9 mån, dvs 2 visa runs och sen var tvungen att lämna landet i 3 mån innan man kunde börja om?

Jag fixade ett studentvisum istället och slipper göra visa runs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    15

  • Baa

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Ett enkelt alternativ är att åka ner till First Class Visa så fixar de allt för en överkommlig summa.

Jag hade åkt ner på visa on arrival och sedan ordnade de resten åt mig. Totalt 15 månaders retiremet.

Behövde inte en baht på banken, det ordnade allt på några timmar.

 

För mig blev det ungefär samma kostnader som det skulle ha blivit om jag hade löst allt på egen haninnan jag åkte från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stannar du här med O-visa?

Personligen är jag inte i Thailand mer än 90 dagar.

Åker sen till Sverige.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt alternativ är att åka ner till First Class Visa så fixar de allt för en överkommlig summa.

Jag hade åkt ner på visa on arrival och sedan ordnade de resten åt mig. Totalt 15 månaders retiremet.

Behövde inte en baht på banken, det ordnade allt på några timmar.

För mig blev det ungefär samma kostnader som det skulle ha blivit om jag hade löst allt på egen haninnan jag åkte från Sverige.

Och då fick du stämpel som tål en granskning? Dvs reggad på IM.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och då fick du stämpel som tål en granskning? Dvs reggad på IM.

Det mesta kan man fixa med lite kulor,men inget jag personligen skulle utnyttja i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta kan man fixa med lite kulor,men inget jag personligen skulle utnyttja i alla fall!
En del saker ska man inte köpa pirat.

Åka dit på falskt visum och bli bannad på livstid e nog ingen höjdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I går var jag och inforskaffa ett nytt år på mit O-A visa :thumbsup:

 

Jag blev även tillfrågad efter att Mig offi kollat min inkomstintyg och var jag bodde om jag ville slippa 90 dagars rapotering och bara komma tillbaka när det var dags att fornya visat for en kostnad av 2500 bht.

 

Men jag tacka nej till erbjudnan tyckte det verka lite skumt

Fick faktiskt anledning att igen återkomma till ditt inlägg Janne!!! Jag själv råkade ut för exakt samma sak som du, nu ionsdags. Saken var den bara att jag missade att hålla ögonen på min tjänsteman..  Jag var ju där och skulle fixa precis allting: Föra över stämplar från gamla till nya passet, Re Entry Permit, Ny extension samt min 90 dagars-rapportering.

 

Killen bakom disken började ju direkt med att säga att gratisgrejen med att föra över stämplarna skulle kosta 200 baht, jag sade efter tvekan OK, ville ju inte sabba nu det sista innan min resa chansen att få fixat alla mina fyra saker utan alltför stora problem. Men det kändes som en jävla stöld när han sade 200 baht.

 

Re Entry plus extension gick utmärkt smidigt och sedan så satt han och fyllde i, i ett block där.. tänkte inte på det vidare, och sedan rev han av ett gäng papper och sade 5.100 baht...Men va fan jag hade ju 3.100 baht i näven... Varför frågade jag.    -"You do not have to come back for 1 year now"... Jag blev skitsur såklart, men jag vågade inte göra ett dyft, då han hade skrivit och kämpat med dessa lösa 90:dagars-rapporteringar för ett år framåt, så om jag hade ställt mig upp och gastat, så hade de garanterat obstruerat mig framledes, och skickat mig på oändligt många resor ner till Bangkok, för att fixa än det ena och än det andra dokumentet som de skulle vilja ha.

 

Jag fick vackert pipa fram OK, och ge fanskapet 5.100 baht. Varav 2.200 baht åkte rätt ner i fickan på killen. Så usch Janne vi har det inte så lätt alltid.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt minne inte är vad det borde vara men vad jag minns så var svenska ambassaden eller konsulatet inte alls inblandat när det gällde att föra över stämplar från det gamla till det nya passet. Det ordnades på Immigration där jag bara hade det gamla och det nya passet med mig och alltså inget brev från ambassaden/konsulatet.

 

Fritz..

Aha du igen Fritz!!!

 

Jag vet inte om dina egna omständigheter, eller ens var någonstans i världen du skaffade fram ditt nya pass, du kanske åkte till Sverige för att få det, vad vet jag!! jag har i alla fall förnyat mitt pass 2009 och nu då den 25 juli 2013, och det skedde via svenska ambassaden i Bangkok.

 

Vid varje tillfälle, så fick jag kanonservice av dom inget att klaga på och samtidigt med att de langade över mitt gamla pass, hålslaget plus mitt nya pass, stämpellöst inuti då (förstås), så fick jag med mig ett trevligt brev ihopstämplat med en fotokopia av mitt pass.

 

Detta brev refererade till mitt nya pass och förklarade för thai immigration att det skett ett byte av pass p.gr.a. olika omständigheter. och de bad vänligen om Immigration kunde vara vänliga och föra över de befintliga stämplarna till det nya passet...

 

Detta brev för övrigt har varit på tapeten bland några andra länders människor ute på internet, och dessa har berättat att de INTE har något brev som deras ambassad ger ut alls i detta sammanhang, medans både USA, England, Tyskland och vad jag kunde komma ihåg ävenledes Schweiz ger ut sådana brev som jag pratar om till sina undersåtar i dessa sammanhang.

 

Att ha ett artigt brev ifrån en sådan instans som Ambassaden att visa upp är inte alls fel.Om du nu inte hade det med dig till immigration, upp till dig.men sådan är verkligheten för mig i alla fall.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Avser inte dom 800 000 för att man ska slippa lämna landet?

I övrigt räcker det väl med att man är pensionär och kan påvisa en inkomst på kanske 65 000?

 

Har själv O-visa och ett gäng år kvar till pensionen.

Om man inte kan styrka inkomst på 65.000 Bath/månad (brutto) så kan man visa upp en bankbok med minst 800.000 bath i stället,

eller oxå en kombination av båda. Räcker inte inkomsten till så kan man kompensera med pengar på banken. Oavsett vilket så räcker det med att visa upp sig på Immigration var 90:e dag när man har "Extension of stay", det som jag och många andra i dagligt tal kallar för "Retiredment" eller "Pensionärsvisa".

 

Fritz..

 

Edit: Man behöver inte vara pensionär utan det räcker med att man är 50+

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha du igen Fritz!!!

 

Jag vet inte om dina egna omständigheter, eller ens var någonstans i världen du skaffade fram ditt nya pass, du kanske åkte till Sverige för att få det, vad vet jag!! jag har i alla fall förnyat mitt pass 2009 och nu då den 25 juli 2013, och det skedde via svenska ambassaden i Bangkok.

 

Vid varje tillfälle, så fick jag kanonservice av dom inget att klaga på och samtidigt med att de langade över mitt gamla pass, hålslaget plus mitt nya pass, stämpellöst inuti då (förstås), så fick jag med mig ett trevligt brev ihopstämplat med en fotokopia av mitt pass.

 

Detta brev refererade till mitt nya pass och förklarade för thai immigration att det skett ett byte av pass p.gr.a. olika omständigheter. och de bad vänligen om Immigration kunde vara vänliga och föra över de befintliga stämplarna till det nya passet...

 

Detta brev för övrigt har varit på tapeten bland några andra länders människor ute på internet, och dessa har berättat att de INTE har något brev som deras ambassad ger ut alls i detta sammanhang, medans både USA, England, Tyskland och vad jag kunde komma ihåg ävenledes Schweiz ger ut sådana brev som jag pratar om till sina undersåtar i dessa sammanhang.

 

Att ha ett artigt brev ifrån en sådan instans som Ambassaden att visa upp är inte alls fel.Om du nu inte hade det med dig till immigration, upp till dig.men sådan är verkligheten för mig i alla fall.

 

uncen

Vad jag kan läsa av ditt inlägg har det alltså egentligen ingen betydelse om man har detta brev eller ej, jag har den uppfattningen att en farang är en farang vilket land han än råkar härstamma från!

Jag har på en direkt fråga till mig officeren i Udon fått svar att "det är bara att ta med båda passen så för vi över gamla nödvändiga dokument och stämplar"

Inga fler dokument?

Bara om det görs i samband med årsansökan, då skall alla de sedvanliga dokumenten bifogas!

 

Nu är det väl så att du följer den byråkratiska ordningen till punkt o pricka (vilket naturligtvis inte är fel) men jag upplever att det gör inte ens migpolisen i alla stycken utan ser mer praktiskt på uppkomna situationer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Baa, brevet i sig är värdelöst. Det är som vi som arbetat på kontor kallar för ett artighetsbrev, och det visar respekt gentemot immigrationskillen,

så det är inget negativt med det. Jag brukar vara noga med att få med mig det i alla fall, eftersom det ändå per automatik skrives ut av vår ambassad.

 

Anledningen är att jag mött en kille som helt enkelt blev skittaskigt eahandlad och nedsänd till Bangkok extra enbart för att fixa denna överföring av stämplar,

och han hade inget brev.

 

men var och en blir salig på sin tro, och jag gör för min egna del som jag tror skall fungera... Och det som du säger om årsansökan, ja det stämmer ju till 100%

ty det finns ju ändå inget giltligt uppehållstillstånd eller VISA som gäller när inte passet gäller, eller hur...Så det blir ju per automatik som man gör nya

uppehållstillstånd då vid det tillfället när man föra över sina stämplar..

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Baa, brevet i sig är värdelöst. Det är som vi som arbetat på kontor kallar för ett artighetsbrev, och det visar respekt gentemot immigrationskillen,

så det är inget negativt med det. Jag brukar vara noga med att få med mig det i alla fall, eftersom det ändå per automatik skrives ut av vår ambassad.

 

Anledningen är att jag mött en kille som helt enkelt blev skittaskigt eahandlad och nedsänd till Bangkok extra enbart för att fixa denna överföring av stämplar,

och han hade inget brev.

 

men var och en blir salig på sin tro, och jag gör för min egna del som jag tror skall fungera... Och det som du säger om årsansökan, ja det stämmer ju till 100%

ty det finns ju ändå inget giltligt uppehållstillstånd eller VISA som gäller när inte passet gäller, eller hur...Så det blir ju per automatik som man gör nya

uppehållstillstånd då vid det tillfället när man föra över sina stämplar..

 

uncen

Tja, får man brevet med automatik skadar det naturligtvis inte att bibringa detsamma!

Rapport kommer om 9 månader!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då fick du stämpel som tål en granskning? Dvs reggad på IM.

 

Ja det är klart att den är reggad på Immigration, annars vore det ju liksom ingen idé. Då kunde jag lika gärna köpt det nere på Khao San Road.

 

Jag känner flera som nyttjat deras tjänster och det har fungerat hur smidigt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst det fungerar hur bra som helst, och javisst den är reggad nere på immigrationen med deras samtycke...

Och i det samhälle som finns härnere så är det inga problem alls att köpa sig genvägar.

Ifråga om laglighet så har du i stort sett köpt detta på Khao San Road., men spelar ju ingen roll.

Men den dag i framtiden, som Thailand får för sig att ta itu med korruptionen, och vi står där med

ett "köpt" uppehållstillstånd, så åker vi också ut snabbt med näsan först kanske. Och det gäller ju

mig också som inte tackade nej till de där 3st extra 90:dagars-rapporterna, lika illa av mig själv i det läget.

men vi får hoppas att vi överlever..men vi har inte gjort nåt bra eller lagligt, vi har fuskat..

 

Ville bara skriva detta, så ingen får för sig att det skulle vara lagligt på något sätt, detta är skurkar

som arbetar i lag med de som arbetar på immigration, och om detta hade varit utanför Asien så hade ALLA

inblandade antagligen åkt i fängelse på lång tid.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte funka, de ändrade regel nyss vid nya pass.

 

Jo, jag är medveten om de nya reglerna, som säger att man måste

 

 

Jo, jag är medveten om de nya reglerna som innebär att man måste ha samma bibba papper vid överföring från gammalt till nytt pass, som man har då man ansöker om "extension of stay" och det är därför jag tycker att inkomstbeviset för innevarande år bör kunna funka. Inkomstuppgifterna för nästa år har jag ju inte ännu.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är medveten om de nya reglerna, som säger att man måste

 

 

Jo, jag är medveten om de nya reglerna som innebär att man måste ha samma bibba papper vid överföring från gammalt till nytt pass, som man har då man ansöker om "extension of stay" och det är därför jag tycker att inkomstbeviset för innevarande år bör kunna funka. Inkomstuppgifterna för nästa år har jag ju inte ännu.

Det gör dom, det gör dom även om du gör årsansökan i december  fast det känns lite knepigt för oss, men sådana är reglerna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör dom, det gör dom även om du gör årsansökan i december  fast det känns lite knepigt för oss, men sådana är reglerna!

 

Jag tolkar ditt svar som att det funkar med de gamla inkomstuppgifterna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar ditt svar som att det funkar med de gamla inkomstuppgifterna.

Enligt den nya lagen som kom till stånd nu för någon månad sedan, så har de ändrat till vår fördel faktiskt, och vår inkomstbekräftelse som vi tar med

oss ifrån ambassaden får numera vara 6 månader gammal, alltså daterad maximalt 6 månader tillbaka i tiden...  enligt Thailändsk lag.

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar ditt svar som att det funkar med de gamla inkomstuppgifterna.

OK, försöker vara mer tydlig.

Gäller under innevarande kalenderår,

Om du använder inkomstuppgift så behöver du förnya den av ambassaden utfärdade intyg/garantin om den är mer än 6 månader gammal!

 

Om du nu av olika orsaker mäste byta ut ditt pass under den tid av året du egentligen redan har fått ditt "Extension of stay" så blir det att göra samma ansökan, med samma bibba papper som förra gången!

Det gamla passet skall då vara med som referens över tidigare beslut!

 

Så tolkade jag våran mig officer när jag ställde frågan, mitt pass går nämligen ut i juli 2014 och då hade vi en dialog om när det var lämpligt att göra överföringen.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I morse hämtade jag ut mitt intyg angående inkomst ( som var styrkt med en kopia på fjolårets skattsedel) på svenska konsulatet i Pattaya.

Därefter begav jag mig till Immigration för att ansöka om nytt Retiredment eller Pensionärsvisa som jag föredrar att kalla det.

 

Jag hämtade ut passet med nya stämplar kl 15 efter några svettiga timmar hos Maitan, hej och hå :)

 

Angående intyget från bank som Poffa hade besvär med på sitt Immigration så testade jag med att fixa mitt intyg dan före vilket godkändes direkt. Inte tusan vet jag vad det beror på att jag aldrig har problem med nya Visum..ehhh..uppehållstillstånd.  Möjligtvis att jag är den charmigaste grabben i stan. :14:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, försöker vara mer tydlig.

Gäller under innevarande kalenderår,

Om du använder inkomstuppgift så behöver du förnya den av ambassaden utfärdade intyg/garantin om den är mer än 6 månader gammal!

 

Om du nu av olika orsaker mäste byta ut ditt pass under den tid av året du egentligen redan har fått ditt "Extension of stay" så blir det att göra samma ansökan, med samma bibba papper som förra gången!

Det gamla passet skall då vara med som referens över tidigare beslut!

 

Så tolkade jag våran mig officer när jag ställde frågan, mitt pass går nämligen ut i juli 2014 och då hade vi en dialog om när det var lämpligt att göra överföringen.

hur blir det med gilltighetstiden då , blir det ett år från den nya ansokan när du byter pass ELLER räknas det från den gammla visumet (kortare tid) !! ??

Link to comment
Dela på andra sajter

hur blir det med gilltighetstiden då , blir det ett år från den nya ansokan när du byter pass ELLER räknas det från den gammla visumet (kortare tid) !! ??

Som jag tolkade det börjar en ny 12 månadersperiod gälla när man gjort alla ansökningar igen! Man förlorar alltså den tid man hade kvar på det gamla men "tjänar" tillbaka på det nya!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tolkade det börjar en ny 12 månadersperiod gälla när man gjort alla ansökningar igen! Man förlorar alltså den tid man hade kvar på det gamla men "tjänar" tillbaka på det nya!

MEN vad säger immigrationsmyndigheten ?????  det är ju dom som bestämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN vad säger immigrationsmyndigheten ?????  det är ju dom som bestämmer.

Jo, det va där jag frågade fööra gången jag fick mina 90 dagar, frågan kom sig av att mitt pass kommer att gå ut under nästkommande årsperiod!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...