Jump to content
IGNORERAD

Ansöka om ett Non-Immigrant "O" på plats i Thailand?


Kentan

Recommended Posts

ja till att börja med så skaffade du detta retirement-uppehållstillstånd här i Thailand... Att kalla det för ett VISA 

är direkt felaktigt. VISA köper du utanför Thailands gränser och uppehållstillstånden (extension of stay)

köper du inom Thailands gränser.

 

uncen

Visserligen börjar jag bli gaggig men nog tusan vet jag att jag fixade mitt "Retiredment" här i Thailand. Svara i stället på min fråga varför det är så jäkla viktigt att det ska kallas för ett uppehållstillstånd i stället för ett visum, vad gör skillnaden ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    15

  • Baa

    10

  • Kentan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Visserligen börjar jag bli gaggig men nog tusan vet jag att jag fixade mitt "Retiredment" här i Thailand. Svara i stället på min fråga varför det är så jäkla viktigt att det ska kallas för ett uppehållstillstånd i stället för ett visum, vad gör skillnaden ?

 

Fritz..

Därför att terminologin är viktig Fritz.Börjar man ge avkall på att kalla saker och ting för

vad de rätteligen heter, så är man snart vid vägars ände, och vet till slut varken ut eller in.

Det är bara att rätta in sig i ledet och lära sig.

 

Att hålla på och kalla saker och ting för VISA när det inte är ett VISA, det är ju ganska vackert

eller.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Jag är som Gunnar Sträng, kör med både hängslen och livrem

 

Glöm inte säkerhetsnålen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att terminologin är viktig Fritz.Börjar man ge avkall på att kalla saker och ting för

vad de rätteligen heter, så är man snart vid vägars ände, och vet till slut varken ut eller in.

Det är bara att rätta in sig i ledet och lära sig.

 

Att hålla på och kalla saker och ting för VISA när det inte är ett VISA, det är ju ganska vackert

eller.

 

uncen

 

Oj, "vägars ände" det låter allvarligt det. Tur att det inte är lika allvarligt om man börjar skriva ord med versaler, glömmer frågetecken samt mellanslag efter punkt för då hade vi ju alla missat chansen att bli tillrättavisade till den smala vägen som kan få oss att undvika vägens ände.  

 

Själv kan jag ju annars tycka att vad vi kallar en term för på svenska när det ändå är thailändska, eller i bästa fall engelska, som gäller inte borde ligga i vägen för att ge goda råd utan tykningar men så enkelt ska det givetvis inte vara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att terminologin är viktig Fritz.Börjar man ge avkall på att kalla saker och ting för

vad de rätteligen heter, så är man snart vid vägars ände, och vet till slut varken ut eller in.

Det är bara att rätta in sig i ledet och lära sig.

 

Att hålla på och kalla saker och ting för VISA när det inte är ett VISA, det är ju ganska vackert

eller.

 

uncen

Det skall vara "Vägs ände" på svenska.

Betyder typ, "inga alternativ kvar"

Lär dej.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, "vägars ände" det låter allvarligt det. Tur att det inte är lika allvarligt om man börjar skriva ord med versaler, glömmer frågetecken samt mellanslag efter punkt för då hade vi ju alla missat chansen att bli tillrättavisade till den smala vägen som kan få oss att undvika vägens ände.  

 

Själv kan jag ju annars tycka att vad vi kallar en term för på svenska när det ändå är thailändska, eller i bästa fall engelska, som gäller inte borde ligga i vägen för att ge goda råd utan tykningar men så enkelt ska det givetvis inte vara..

 

 

Vad bra, då är sakfrågan i tråden utredd nu då i alla fall. :14:  :14:

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jaså ni har börjat käbbla om uppehållstillstånd/VISA nu igen :) Ja ibland måste man vädra frågan så den inte blir unken :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Hur är der med den pension som man måste redovisa om man inte har pengar på banken. Är beloppet i bath före eller efter svensk skatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Hur är der med den pension som man måste redovisa om man inte har pengar på banken. Är beloppet i bath före eller efter svensk skatt?

 

Före skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Före skatt.

Om man söker uppehållstillstånd här i Thailand så är det mycket riktigt som nemo säger FÖRE skatt,. men skall du köpa VISA utanför thailands gränser så är det EFTER skatt.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

I går var jag och inforskaffa ett nytt år på mit O-A visa :thumbsup:

 

Jag blev även tillfrågad efter att Mig offi kollat min inkomstintyg och var jag bodde om jag ville slippa 90 dagars rapotering och bara komma tillbaka när det var dags att fornya visat for en kostnad av 2500 bht.

 

Men jag tacka nej till erbjudnan tyckte det verka lite skumt

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Janne det var SKUMT. Passa dig för såna jyckar. Du SKALL rapportera enligt thailändsk lag varje 90 dagar

och bekräfta din adress som det ju heter med ett O-A!!!

Bra att du inte brydde dig...

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

I går var jag och inforskaffa ett nytt år på mit O-A visa :thumbsup:

 

Jag blev även tillfrågad efter att Mig offi kollat min inkomstintyg och var jag bodde om jag ville slippa 90 dagars rapotering och bara komma tillbaka när det var dags att fornya visat for en kostnad av 2500 bht.

 

Men jag tacka nej till erbjudnan tyckte det verka lite skumt

 

 

 

 

90 dagars rapportering behöver man inte göra personligen.

Det finns firmor som tillhanda håller den tjänsten.

 

Du kan även göra det via post om ditt kontor tillåter det.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ju svårt att tänka mej att gamla inkomstuppgifter godtas på Immigration för kommande period, men jag vet ju inte för jag har aldrig försökt.

 

Men nu har jag försökt och det gick alldeles utmärkt (för mig i alla fall). Jag hade med hjälp av mitt Bank-ID skrivit ut en kopia av fjolårets skattebesked från skatteverkets hemsida. Jag var faktiskt noga med att påpeka för tjejen på konsulatet i Pattaya att det var inkomstuppgifter från förra året men hon frågade bara om jag hade samma inkomst i år vilket jag svarade ja på och sen var det inga problem. Intyget får jag hämta om en vecka och jag känner mig helt säker på att Immigration kommer att godkänna det.

 

Sedan passade jag även på att fixa en stämpel på levnadsintyget som jag nu ska iväg till posten med, puhhhhh, mycke nu :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan passade jag även på att fixa en stämpel på levnadsintyget som jag nu ska iväg till posten med, puhhhhh, mycke nu :)

 

Fritz..

Lugna ner Dig lite, inte nyttigt att hetsa upp sig i denna värme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu har jag försökt och det gick alldeles utmärkt (för mig i alla fall). Jag hade med hjälp av mitt Bank-ID skrivit ut en kopia av fjolårets skattebesked från skatteverkets hemsida. Jag var faktiskt noga med att påpeka för tjejen på konsulatet i Pattaya att det var inkomstuppgifter från förra året men hon frågade bara om jag hade samma inkomst i år vilket jag svarade ja på och sen var det inga problem. Intyget får jag hämta om en vecka och jag känner mig helt säker på att Immigration kommer att godkänna det.

 

Sedan passade jag även på att fixa en stämpel på levnadsintyget som jag nu ska iväg till posten med, puhhhhh, mycke nu :)

 

Fritz..

 

Tack för infon, det låter ju jättebra.

 

Vad tror du om mitt upplägg?

 

Jag åker till ambassaden nästa månad och förnyar mitt pass. Då passar jag på att be ambassaden att skriva ut en kopia (likt ett original) på samma papper som de en gång tidigare har skrivit ut till mej i samband med förra "extension of stay". Detta papper använder jag alltså sedan när jag går till Immigration för att föra över stämplarna från gamla till nya passet.

 

Låter det som det skulle funka?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon, det låter ju jättebra.

 

Vad tror du om mitt upplägg?

 

Jag åker till ambassaden nästa månad och förnyar mitt pass. Då passar jag på att be ambassaden att skriva ut en kopia (likt ett original) på samma papper som de en gång tidigare har skrivit ut till mej i samband med förra "extension of stay". Detta papper använder jag alltså sedan när jag går till Immigration för att föra över stämplarna från gamla till nya passet.

 

Låter det som det skulle funka?

Jag har ingen som helst aning. Bäst är väl att du skickar ett mail till ambassaden och berättar om din plan och frågar vad dom anser.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon, det låter ju jättebra.

 

Vad tror du om mitt upplägg?

 

Jag åker till ambassaden nästa månad och förnyar mitt pass. Då passar jag på att be ambassaden att skriva ut en kopia (likt ett original) på samma papper som de en gång tidigare har skrivit ut till mej i samband med förra "extension of stay". Detta papper använder jag alltså sedan när jag går till Immigration för att föra över stämplarna från gamla till nya passet.

 

Låter det som det skulle funka?

Kommer inte funka, de ändrade regel nyss vid nya pass.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon, det låter ju jättebra.

 

Vad tror du om mitt upplägg?

 

Jag åker till ambassaden nästa månad och förnyar mitt pass. Då passar jag på att be ambassaden att skriva ut en kopia (likt ett original) på samma papper som de en gång tidigare har skrivit ut till mej i samband med förra "extension of stay". Detta papper använder jag alltså sedan när jag går till Immigration för att föra över stämplarna från gamla till nya passet.

 

Låter det som det skulle funka?

Det låter som om din fråga handlar om att föra över stämplarna ifrån ditt gamla pass till ditt nya. jag förstår inte vad du pratar om egentligen. men det fungerar som följer.

Ambassaden skriver ett snällt och trevligt brev till ditt immigration-kontor, och ber dom att föra över stämplarna på sitt brevpapper. Detta är det brukliga och fungerar alldeles utmärkt.

Lycka till.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om din fråga handlar om att föra över stämplarna ifrån ditt gamla pass till ditt nya. jag förstår inte vad du pratar om egentligen. men det fungerar som följer.

Ambassaden skriver ett snällt och trevligt brev till ditt immigration-kontor, och ber dom att föra över stämplarna på sitt brevpapper. Detta är det brukliga och fungerar alldeles utmärkt.

Lycka till.

 

uncen

Mitt minne inte är vad det borde vara men vad jag minns så var svenska ambassaden eller konsulatet inte alls inblandat när det gällde att föra över stämplar från det gamla till det nya passet. Det ordnades på Immigration där jag bara hade det gamla och det nya passet med mig och alltså inget brev från ambassaden/konsulatet.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes !

 

Fritz..

 

Edit. Det krävs styrkt inkomst på 65.000 bath/månad brutto eller 800.000 bath på en thaibank eller en kombination av de båda.

Avser inte dom 800 000 för att man ska slippa lämna landet?

I övrigt räcker det väl med att man är pensionär och kan påvisa en inkomst på kanske 65 000?

 

Har själv O-visa och ett gäng år kvar till pensionen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt minne inte är vad det borde vara men vad jag minns så var svenska ambassaden eller konsulatet inte alls inblandat när det gällde att föra över stämplar från det gamla till det nya passet. Det ordnades på Immigration där jag bara hade det gamla och det nya passet med mig och alltså inget brev från ambassaden/konsulatet.

 

Fritz..

Den uppfattningen delar jag med dig, jag har i.o. for sig 9 manader kvar pa passet men fragade anda sist jag gjorde min 90 dagarsvisit och da sa herr mig polis att det va bara att ta med bada passen sa flyttar dom nodvandiga stamplar och dyligt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avser inte dom 800 000 för att man ska slippa lämna landet?

I övrigt räcker det väl med att man är pensionär och kan påvisa en inkomst på kanske 65 000?

 

Har själv O-visa och ett gäng år kvar till pensionen.

Hur stannar du här med O-visa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stannar du här med O-visa?

Man far ju ta till lite visaruns var 90 dag, sedan ta sig till en Thaiambassad efter ett ar, sa har jag levt i 6 ar innan jag trottnade pa taxfree!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...