FalangDao Inlagd Juli 21, 2013 Dela Inlagd Juli 21, 2013 Då jag som många andra inte tål Sveriges kalla vintrar så har jag länge funderat på hur man skulle kunna göra för att bo där nere på vinterhalvåret och hemma i Sverige på sommaren (älskar svenska sommaren) Misstänker att vissa av er här inne i forumet lever just ett sådant liv som jag önskar mig. Undrar hur ni har löst det rent ekonomiskt? Visst vissa är rika och har egna företag som gör att de kan jobba från Thailand istället. Jag däremot har inte dessa förutsättningarna, jag är anställd som arbetsledare på en elfirma, tjänar helt ok och just idag är jag mellan bostäder här hemma, så det känns som ett bra tillfälle just nu innan jag eventuellt köper en ny bostad att hitta på en lösning för att kunna spendera mina vintrar i paradiset. Finns det några bra jobb i Thailand för oss falanger där man tjänar hyffsat och kanske inte behöver jobba ihjäl sig? Vart hittar man dessa i så fall? (jag vill INTE jobba som elektriker i Thailand) Jag vill ha detta som något återkommande och inte bara för ett år, så något måste man kanske aktivera sig med rent ekonomiskt där nere. Att investera i en bar känns inte alls aktuellt då det endast är ca 10% av alla barer som går runt där borta. (brukar tillbringa den mesta tiden i Pattaya) Öppen för alla förslag, hur har ni gjort tex? Och hur har ni löst det med bostad och allt annat här hemma medans ni är bortresta? Denna vinter kommer jag tillbringa ca 2mån där nere, finns alltså gott om tid att planera och eventuellt styra upp saker och ting där nere då. Tacksam för alla svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest J666 Inlagd Juli 21, 2013 Dela Inlagd Juli 21, 2013 Jag har inget boende eller nånting i Sverige som jag behöver bry mig om och heller inte massa räkningar å elände. Jag bor 6 mån i Thailand och räknar med 60.000 sek. 10.000 sek i månaden inkl allt. Boende, brudar, mat, sprit å sånt där. Jag klarar mig hyffsat på det. Kan unna mig lite, kan dra iväg på lite utflykter/äventyr m.m. Sen gjorde jag bort mig lite i vintras å levde lite väl dyrt dom 2 första månaderna och fick snåla lite mer de sista 4... Jag ger 5000 bath + el och vatten för Condo i Pattaya. Sen har jag ca 40000 bath till allt annat så ca 1300 bath om dagen. Vissa dagar går det 100 bath, andra 2000 bath. Men det funkar för min del iaf. Dricker för det mesta ett gäng groggar hemma framför datorn innan jag går ut så man har lite innanför västen redan från början. Äter mycket thaimat istället för att käka farangmat 2 gånger om dagen t.ex... Ja som sagt, 10.000 sek i månaden funkar kanon för min del iaf... Sen är det ju upp till å var och en, går ju såklart göra av med hur mycket pengar som helst. Har även en liten "reservkassa" så skulle det krisa så löser det ju sig med... Skulle jag behöva låna pengar så är det biljett tillbaka till Sverige som gäller =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Juli 21, 2013 Dela Inlagd Juli 21, 2013 Med din lön borde du lätt kunna spara pengarna för vistelse i Thailand,speciellt om du inte bor med nån kvinns här hemma.. Jag skulle klara mig lätt med att jobba bara ett halvår men får ledigt ca 3-4 månader varje år. Men iaf har gratis bostad där nere och i Sverige delar jag lägenhet så där sparar jag mkt. Thailand kan vara billigt men det är upp till en själv vilken nivå man lägger sig på,har vänner som bränner sjukt mkt pengar där.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FalangDao Inlagd Juli 21, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juli 21, 2013 (ändrad) Så ca 100 000 är det som jag skulle behöva för ca 6mån i Thailand med andra ord då. Då är bara frågan, hur fasen tjänar man ihop det på ca 6mån här hemma i swe? Gillar att leva livet alldeles för mycket, inte riktigt min stil att sitta hemma och spara deg. Fan hör mig själv nu, "Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar" Och om man återgår till att kanske knega lite i Thailand då, vad finns det för oss falanger där nere? Ändrades Juli 21, 2013 av FalangDao Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest J666 Inlagd Juli 21, 2013 Dela Inlagd Juli 21, 2013 Så ca 100 000 är det som jag skulle behöva för ca 6mån i Thailand med andra ord då. Då är bara frågan, hur fasen tjänar man ihop det på ca 6mån här hemma i swe? Gillar att leva livet alldeles för mycket, inte riktigt min stil att sitta hemma och spara deg. Fan hör mig själv nu, "Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar" Och om man återgår till att kanske knega lite i Thailand då, vad finns det för oss falanger där nere? Håller hellre igen lite granna än att vistas i Sverige under vintern. Å jag vill inte direkt påstå att jag hade tråkigt i vintras =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FalangDao Inlagd Juli 21, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juli 21, 2013 Håller hellre igen lite granna än att vistas i Sverige under vintern. Å jag vill inte direkt påstå att jag hade tråkigt i vintras =) Så sant som de e sagt, Kör mina 2mån i vinter så får jag se hur det går med ledigt från jobb och sånt nästa vinter, eller om man rent av kanske måste säga upp sig och byta jobb här hemma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Juli 21, 2013 Dela Inlagd Juli 21, 2013 Jag har inget boende eller nånting i Sverige som jag behöver bry mig om och heller inte massa räkningar å elände Hur mycket avsätter du till framtida pension ? Det kan väl inte bli så mycket inbetalt via arbetsgivare om du bara jobbar 6 månader på året . Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest J666 Inlagd Juli 21, 2013 Dela Inlagd Juli 21, 2013 Hur mycket avsätter du till framtida pension ? Det kan väl inte bli så mycket inbetalt via arbetsgivare om du bara jobbar 6 månader på året . Ingen aning... Jag har ingen koll på nånting... De där löser sig säkert ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Juli 21, 2013 Dela Inlagd Juli 21, 2013 Har man även fasta utgifter hemma i Sverige, så behöver man en bra sparad slant plus lön eller pension. Skall stanna en vinter och tror mig kunna överföra ca. 8000Sek varje månad från Sverige. Det kommer inte att räcka men jag har rätt mycket på mitt thaikonto som buffert. I alla fall så blir det en utmaning och ett bra test för kommande år. Jag hyr för ca 5000bath men tror att det kommer att hamna på 6000bath med internet. Mest stilla hemmaliv och öl från grannens butik. (43bath för en stor). Kanske det går runt då jag inte har så mycket utgifter för hemmet, då nästan allt är införskaffat. Uteslutet att jobba i Thailand då det är "semester" jag är ute efter. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Juli 22, 2013 Dela Inlagd Juli 22, 2013 Så ca 100 000 är det som jag skulle behöva för ca 6mån i Thailand med andra ord då. Då är bara frågan, hur fasen tjänar man ihop det på ca 6mån här hemma i swe? Gillar att leva livet alldeles för mycket, inte riktigt min stil att sitta hemma och spara deg. Fan hör mig själv nu, "Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar" Och om man återgår till att kanske knega lite i Thailand då, vad finns det för oss falanger där nere? Kanske du har möjlighet att jobba över,svårt att spendera pengar då och en massa betald ledighet får man på köpet.. Jag trivs på jobbet och mitt sociala liv sträcker sig till Maipenrai forumet.. Förövrigt så går det utmärkt att pensionsspara ändå då jag bränner normalt en 5-6 tusen svenska där nere i månaden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FalangDao Inlagd Juli 22, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juli 22, 2013 Kanske du har möjlighet att jobba över,svårt att spendera pengar då och en massa betald ledighet får man på köpet.. Jag trivs på jobbet och mitt sociala liv sträcker sig till Maipenrai forumet.. Förövrigt så går det utmärkt att pensionsspara ändå då jag bränner normalt en 5-6 tusen svenska där nere i månaden. Övertid finns endast om vi har mycket att göra, vilket vi oftast har över sommaren, men jag gillar som sagt att leva livet lite för mycket så det blir tufft om jag skall genomföra detta, tror jag måste prova ett år och se om man tycker det är värt de i slutändan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd Juli 22, 2013 Dela Inlagd Juli 22, 2013 (ändrad) Har man inte pengar i överflöd så handlar det för det mesta om prioritet. Ändrades Juli 22, 2013 av Gorocco Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Juli 22, 2013 Dela Inlagd Juli 22, 2013 Övertid finns endast om vi har mycket att göra, vilket vi oftast har över sommaren, men jag gillar som sagt att leva livet lite för mycket så det blir tufft om jag skall genomföra detta, tror jag måste prova ett år och se om man tycker det är värt de i slutändan. Om du nu baserar detta på enbart din inkomst i Sverige och inget sparat kapital. Då får du nog sätta dig och gå igenom vad du är villig att offra för att kunna genomföra detta. Det finns ofta stora pengar att spara i boende,,bil,,mm. mm. Sen måste du trol ordna så du har ett bra jobb varje gång du kommer hem igen.(inte lätt nu) Gör en realistisk budget så ser du snart om det går el inte. En kväll på krogen i Sverige motsvarar lätt en veckas mat mm i Thailand t ex. Så du får prioritera som någon skrev. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Juli 22, 2013 Dela Inlagd Juli 22, 2013 Prioritering av vad som är viktigt som det sagts. Du står mellan två bostäder säger du, börja med att fundera på vad du verkligen behöver i bostadsväg, finns mycket pengar att spara där. Själv köpte jag en billig etta eftersom jag faktiskt inte behöver mer när jag är i Sverige. Skala bort "onödiga" kostnader som dyra TV-/telefon-/internetabonnemang. Jag skippade betal-TV, behöll mitt gamla mobilabonnemang som kostar kanske en hundring i månaden när jag är i Sverige. Enda lyxen är ett 100 Mbit internet men det kostar bara hundra spänn/mån. Jag ringer det mesta via datorn. Strunta i att köpa den senaste mobilen, laptopen, surfplattan, smart-TVn eller vad det nu är. Själv så kör jag slut på grejerna innan jag köper nytt. Har en mobil som köptes utan abonnemang för 2,5 år sedan och en 8 år gammal tjock-TV Bilen är lika med ett stort hål i plånboken och alltid en dålig investering. Jag har sålt bil och husvagn, saknar inget av det. Försäkringar och sparande kan löna sig att titta över. Skippa tidningsprenumerationer, bokklubbar och liknande. Köp alla kläder och skor i Thailand så får du en stor garderob för lite pengar. Och som nå'n sa, jobba i stället för att gå ut och gå på krogen, det hinner du göra i Thailand. Ta matlåda till jobbet isf att gå ut och äta lunch så sparar du minst en tusenlapp i månaden. Det är ungefär så jag gjorde för att minska utgifterna i Sverige. När jag bor i Thailand så försöker jag ha lägenheten uthyrd och då betalar den sig själv. Det finns säkerligen mera man kan hitta på beroende på hur ens situation ser ut. https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Juli 22, 2013 Dela Inlagd Juli 22, 2013 Så ca 100 000 är det som jag skulle behöva för ca 6mån i Thailand med andra ord då. Det blir ca. 75.000 thb/mån och det lever man gott på när man är ensam. Vi lever på ca. 60.000 thb/mån. https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Juli 22, 2013 Dela Inlagd Juli 22, 2013 Imponerande Bostad o nöjen i pattis 10 000 som sagt I M P Offe Jag har inget boende eller nånting i Sverige som jag behöver bry mig om och heller inte massa räkningar å elände. Jag bor 6 mån i Thailand och räknar med 60.000 sek. 10.000 sek i månaden inkl allt. Boende, brudar, mat, sprit å sånt där. Jag klarar mig hyffsat på det. Kan unna mig lite, kan dra iväg på lite utflykter/äventyr m.m. Sen gjorde jag bort mig lite i vintras å levde lite väl dyrt dom 2 första månaderna och fick snåla lite mer de sista 4... Jag ger 5000 bath + el och vatten för Condo i Pattaya. Sen har jag ca 40000 bath till allt annat så ca 1300 bath om dagen. Vissa dagar går det 100 bath, andra 2000 bath. Men det funkar för min del iaf. Dricker för det mesta ett gäng groggar hemma framför datorn innan jag går ut så man har lite innanför västen redan från början. Äter mycket thaimat istället för att käka farangmat 2 gånger om dagen t.ex... Ja som sagt, 10.000 sek i månaden funkar kanon för min del iaf... Sen är det ju upp till å var och en, går ju såklart göra av med hur mycket pengar som helst. Har även en liten "reservkassa" så skulle det krisa så löser det ju sig med... Skulle jag behöva låna pengar så är det biljett tillbaka till Sverige som gäller =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Juli 23, 2013 Dela Inlagd Juli 23, 2013 Vill man leva farangstyle i Thailand tror jag inte att 10000svenska kronor räcker. Men ska man bara bo och träna då räcker det. Men vill man leva lite är jag tveksam. Men thaistyle inga problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juli 23, 2013 Dela Inlagd Juli 23, 2013 Vill man leva farangstyle i Thailand tror jag inte att 10000svenska kronor räcker. Men ska man bara bo och träna då räcker det. Men vill man leva lite är jag tveksam. Men thaistyle inga problem. Kul tråd, visar ju om inte annat hur relativt allt är, alla har ju olika förutsättningar och krav. Men tycker det framgår tydligt att TS huvudsyfte med sin resa är att träna, således så lär det ju inte bli så mycket mer utgifter än allmänt uppehälle, och då bör ju 10K sek räcka till för en hyfsad standard. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Juli 23, 2013 Dela Inlagd Juli 23, 2013 (ändrad) Då jag som många andra inte tål Sveriges kalla vintrar så har jag länge funderat på hur man skulle kunna göra för att bo där nere på vinterhalvåret och hemma i Sverige på sommaren (älskar svenska sommaren) Misstänker att vissa av er här inne i forumet lever just ett sådant liv som jag önskar mig. Undrar hur ni har löst det rent ekonomiskt? Visst vissa är rika och har egna företag som gör att de kan jobba från Thailand istället. Jag däremot har inte dessa förutsättningarna, jag är anställd som arbetsledare på en elfirma, tjänar helt ok och just idag är jag mellan bostäder här hemma, så det känns som ett bra tillfälle just nu innan jag eventuellt köper en ny bostad att hitta på en lösning för att kunna spendera mina vintrar i paradiset. Finns det några bra jobb i Thailand för oss falanger där man tjänar hyffsat och kanske inte behöver jobba ihjäl sig? Vart hittar man dessa i så fall? (jag vill INTE jobba som elektriker i Thailand) Jag vill ha detta som något återkommande och inte bara för ett år, så något måste man kanske aktivera sig med rent ekonomiskt där nere. Att investera i en bar känns inte alls aktuellt då det endast är ca 10% av alla barer som går runt där borta. (brukar tillbringa den mesta tiden i Pattaya) Öppen för alla förslag, hur har ni gjort tex? Och hur har ni löst det med bostad och allt annat här hemma medans ni är bortresta? Denna vinter kommer jag tillbringa ca 2mån där nere, finns alltså gott om tid att planera och eventuellt styra upp saker och ting där nere då. Tacksam för alla svar. Fixa nytt elektrikerjobb inom gruv-, sjöfart eller oljeindustri.. t ex på Svalbard, i Australiens gruvor, Nordsjön eller liknande så får du både lön och skiftarbetstider som passar det leverne du önskar. Själv är jag skiftgående elektriker i den svenska gruvindustrin och har kunnat tillbringa 3-6 mån per år i Sydostasien åren 1996-2011. Just nu ligger dock de ekonomiska/familjära prioriteringarna lite annorlunda och vi har därför avstått resor i 2 års tid. Ändrades Juli 23, 2013 av Kim Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FalangDao Inlagd Augusti 20, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Fixa nytt elektrikerjobb inom gruv-, sjöfart eller oljeindustri.. t ex på Svalbard, i Australiens gruvor, Nordsjön eller liknande så får du både lön och skiftarbetstider som passar det leverne du önskar. Själv är jag skiftgående elektriker i den svenska gruvindustrin och har kunnat tillbringa 3-6 mån per år i Sydostasien åren 1996-2011. Just nu ligger dock de ekonomiska/familjära prioriteringarna lite annorlunda och vi har därför avstått resor i 2 års tid. Kim: Har du något kneg att erbjuda då kanske? Det dumma med de hela är att jag tror inte jag kan få ett bättre kneg än jag redan har med kollegor, chefer osv. Det är bara det att man hade behövt liiiiite mer i lön och liiiite mera semesterdagar/år Vore kul att höra av flera hur de löst sina vintrar i "paradiset" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chockdii Inlagd Augusti 21, 2013 Dela Inlagd Augusti 21, 2013 Kim: Har du något kneg att erbjuda då kanske? Det dumma med de hela är att jag tror inte jag kan få ett bättre kneg än jag redan har med kollegor, chefer osv. Det är bara det att man hade behövt liiiiite mer i lön och liiiite mera semesterdagar/år Vore kul att höra av flera hur de löst sina vintrar i "paradiset" Lösningen är enkel...spänningen är olidlig.åk till Norge!!!! Nackdelen är att man till sist får fimpa det man har där hemma (lägenhet etc etc). Men det är nyttigt och roligt att börja med ett nytt jobb och träffa nya människor. Sen det där med att "leva livet", det blir otroligt mycket enklare att skita i det och leva "ekonomiskt" när man vet att man har 6månaders semester att se fram emot. Skillnaderna mellan Sverige och Norge arbetsmässigt är rätt stor tycker jag, slappare jobb och mer pengar i plånboken i Norge. Men sammtidigt borde det inte vara en omöjlighet att lägga undan 100k på 6månader i Sverige ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nongnuan Inlagd Augusti 21, 2013 Dela Inlagd Augusti 21, 2013 Då jag som många andra inte tål Sveriges kalla vintrar så har jag länge funderat på hur man skulle kunna göra för att bo där nere på vinterhalvåret och hemma i Sverige på sommaren (älskar svenska sommaren) Misstänker att vissa av er här inne i forumet lever just ett sådant liv som jag önskar mig. Undrar hur ni har löst det rent ekonomiskt? Visst vissa är rika och har egna företag som gör att de kan jobba från Thailand istället. Jag däremot har inte dessa förutsättningarna, jag är anställd som arbetsledare på en elfirma, tjänar helt ok och just idag är jag mellan bostäder här hemma, så det känns som ett bra tillfälle just nu innan jag eventuellt köper en ny bostad att hitta på en lösning för att kunna spendera mina vintrar i paradiset. Finns det några bra jobb i Thailand för oss falanger där man tjänar hyffsat och kanske inte behöver jobba ihjäl sig? Vart hittar man dessa i så fall? (jag vill INTE jobba som elektriker i Thailand) Jag vill ha detta som något återkommande och inte bara för ett år, så något måste man kanske aktivera sig med rent ekonomiskt där nere. Att investera i en bar känns inte alls aktuellt då det endast är ca 10% av alla barer som går runt där borta. (brukar tillbringa den mesta tiden i Pattaya) Öppen för alla förslag, hur har ni gjort tex? Och hur har ni löst det med bostad och allt annat här hemma medans ni är bortresta? Denna vinter kommer jag tillbringa ca 2mån där nere, finns alltså gott om tid att planera och eventuellt styra upp saker och ting där nere då. Tacksam för alla svar. Det ar några år sedan jag hoppade av sjojobbet och vet inte riktigt hur arbetsmarknaden for "trikare" till sjoss ser ut idag...Kanske något att undersoka.!! Fullt betalt och jobb 6 månader om året.Vet iofs inte villka "papper du har .Kanske en mojlig väg !! Lycka till !! MVH Nong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Augusti 26, 2013 Dela Inlagd Augusti 26, 2013 Kim: Har du något kneg att erbjuda då kanske? Det dumma med de hela är att jag tror inte jag kan få ett bättre kneg än jag redan har med kollegor, chefer osv. Det är bara det att man hade behövt liiiiite mer i lön och liiiite mera semesterdagar/år Vore kul att höra av flera hur de löst sina vintrar i "paradiset" Nja, jag är arbetstagare och inte arbetsgivare så några jobb har jag tyvärr inte att dela ut. Men du skriver att du trivs med ditt nuvarande jobb trots att det inte ger dig tillräcklig lön och semester och då är det inte så mycket att göra åt. Jag ville bara tipsa om att det finns jobb i ditt yrke som ger mycket mer pengar och massor av ledig tid om du är beredd att arbeta annorlunda än 07-16 Mån-Fre samt långt från hemorten. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu