Jump to content
IGNORERAD

Elektronikkomponenter, några frågor


Kim

Recommended Posts

Jag är motståndare till hela slit- och slängmentaliteten så reparation är alltid mitt val, om det nu är genomförbart. Dessutom är jag snål, går en sak att repa själv med komponenter för 25 kr undviker jag gärna att ånyo lägga ut 20 000 spänn för en ny... ;)

 

Jag håller med, och i min principuppsättning ingår att inte betala några 20000 för en tv 

- helst inte ha någon alls - iaf inte flera eller åtminstone bara en i varje rum:-)

 

Erkänn att övergången från bostadsbubblor och fastighetspriser till elektronik och -reparation

i en tråd som handlar om elektronikkomponenter var genialisk :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    12

  • Buzzen

    5

  • Nicholas

    4

  • Swift 4X4

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är motståndare till hela slit- och slängmentaliteten så reparation är alltid mitt val, om det nu är genomförbart. Dessutom är jag snål, går en sak att repa själv med komponenter för 25 kr undviker jag gärna att ånyo lägga ut 20 000 spänn för en ny... ;)

 

Kan du inte kolla typbeteckningarna på moderkortet eller tv:n och se om det finns detaljer på nätet ?

 

Ofta kan man hitta allt möjligt om sådant någonstans med ritning, detaljer, reparationsbeskrivningar etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fungerande Nokia 28" från 1994, jag kan skänka bort den för 200.-! :thumbsup: Då finns det en massa delar att ta! Såg föresten att Finlux gör datorskärmar igen! Fast det är turkar som gör dom!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, och i min principuppsättning ingår att inte betala några 20000 för en tv 

- helst inte ha någon alls - iaf inte flera eller åtminstone bara en i varje rum:-)

 

Erkänn att övergången från bostadsbubblor och fastighetspriser till elektronik och -reparation

i en tråd som handlar om elektronikkomponenter var genialisk :-)

 

Här på Mpr kastar vi oss vilt mellan ämnena, precis som man gör i samtal i den riktiga världen. Den ena ger det andra liksom. :)

 

 

 

 

Jodå, men just nu inväntar jag de komponenter jag redan beställt och kommer byta. Tror nämligen det kommer att lösa problemet.

Skulle det inte göra det.. så kollar jag vidare.

 

Kommer annonsera här i tråden hur det gick med teven efter komponentbyten. Fram till dess kan vi t ex diskutera lånebubblan i tråden eftersom den så att säga är ledig för stunden.  :)

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kommer annonsera här i tråden hur det gick med teven efter komponentbyten. Fram till dess kan vi t ex diskutera lånebubblan i tråden eftersom den så att säga är ledig för stunden.  :)

 

 

Ok, finns väl inte så mycket att nämna egentligen, annat än att det lönade sig att reparera själv. Nu funkar teven perfekt igen efter att jag lödde lite igår kväll för att byta ut de 6 trasiga kondensatorerna.

Skönt när ett komponentbyte för runt 30 kr motar ett nyköp för runt 20 000 kr in i framtiden. :)

 

 

tvrep_zps4b10b931.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, finns väl inte så mycket att nämna egentligen, annat än att det lönade sig att reparera själv. Nu funkar teven perfekt igen efter att jag lödde lite igår kväll för att byta ut de 6 trasiga kondensatorerna.

Skönt när ett komponentbyte för runt 30 kr motar ett nyköp för runt 20 000 kr in i framtiden. :)

Postade en bild

Bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, finns väl inte så mycket att nämna egentligen, annat än att det lönade sig att reparera själv. Nu funkar teven perfekt igen efter att jag lödde lite igår kväll för att byta ut de 6 trasiga kondensatorerna.

Skönt när ett komponentbyte för runt 30 kr motar ett nyköp för runt 20 000 kr in i framtiden. :)

 

 

tvrep_zps4b10b931.jpg

Hej!

 

Någe nytta skall man ha av skolan :thumbsup: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt gjort Kim. 

Intressant att notera att kondensatorer som inte tål varm miljö fortfarande förekommer i tv-apparater. Då jag i ungdomen (slutet av 60-talet) började arbeta som tv-reparatör levde branschen gott på att byta Wima kondensatorer i äldre svartvita tv-apparater. Ja Andrejs, LP och ni andra ungdomar, det fanns en tid utan färgtv  ;-)  Wima kondingarna torkade, sprack och kortslöt. Även svullna ellytar förekom, liksom lite senare tantallytar. Lämnade branschen för trettio år sedan, kul att se att någon fortfarande reparerar. Gissar att mitt gamla yrke är med på WWF lista över utdöda arter :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt gjort Kim. 

Intressant att notera att kondensatorer som inte tål varm miljö fortfarande förekommer i tv-apparater. Då jag i ungdomen (slutet av 60-talet) började arbeta som tv-reparatör levde branschen gott på att byta Wima kondensatorer i äldre svartvita tv-apparater. Ja Andrejs, LP och ni andra ungdomar, det fanns en tid utan färgtv  ;-)  Wima kondingarna torkade, sprack och kortslöt. Även svullna ellytar förekom, liksom lite senare tantallytar. Lämnade branschen för trettio år sedan, kul att se att någon fortfarande reparerar. Gissar att mitt gamla yrke är med på WWF lista över utdöda arter :-)

En annan grej som gav bra förtjänst var att löda om högspänningstrafo som vibrerade sönder löningar och ta om alla kall lödningar vid nätdelen.

Men innan dess fick man ta dammsugare och damma av ordentlig. 7 kilo damm varje gång. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som gav bra förtjänst var att löda om högspänningstrafo som vibrerade sönder löningar och ta om alla kall lödningar vid nätdelen.

Men innan dess fick man ta dammsugare och damma av ordentlig. 7 kilo damm varje gång. :crazy:

För att inte nämna +24V stabbens emitter och bas på Luxor färgtv, maskinlöddes på fabrik INNAN skruvarna till höljet drogs åt. En säker inkomstkälla...

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...