Jump to content
IGNORERAD

Gas-regulator

Nicholas

Recommended Posts

Någon som har trimmat en sådan här?

Den släpper för lite gas enligt mig.

Jag försöker nu få till en riktig bra wok spis att ta hem till Svedala.

Behöver mera värme, den är inte dålig men kan bli bättre.

Under det svarta locket på regulatorn som kan skruvas av sitter en svart plast skruv som kan skruvas upp och ner i gängorna av den gråa metallen men ingen till synes skillnad.

Kan dessa regulatorer köpas med olika tryck?

post-9225-1374064518,36_thumb.jpg

post-9225-1374064541,94_thumb.jpg

post-9225-1374064518,36_thumb.jpg

post-9225-1374064541,94_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Under det svarta locket på regulatorn som kan skruvas av sitter en svart plast skruv som kan skruvas upp och ner i gängorna av den gråa metallen men ingen till synes skillnad.

attachicon.gif1374064382288.jpg

attachicon.gif1374064402941.jpg

Det är möjligt att det finns med olika tryck, men gasspisar(i sverige) kan förses med olika munstycken oftast beroende på vilken gas man använder.

Dela på andra sajter

Först och främst så skulle jag inte använda mig av den slang som du har mellan regulator och brännaren. 

Trimma de ska man nog inte göra. Gas är inget att leka med. Det finns olika regulatorer till olika ändamål.

Det förekommer två olika tryck hos brännare, 30 resp 50 mbar.

Det syns inte vad du har för tryck på din regulator men jag tippar på att den är bara 30. Kolla med din lokala handlare för en 50 mbar regulator

Dela på andra sajter

Först och främst så skulle jag inte använda mig av den slang som du har mellan regulator och brännaren.

Trimma de ska man nog inte göra. Gas är inget att leka med. Det finns olika regulatorer till olika ändamål.

Det förekommer två olika tryck hos brännare, 30 resp 50 mbar.

Det syns inte vad du har för tryck på din regulator men jag tippar på att den är bara 30. Kolla med din lokala handlare för en 50 mbar regulator

Tack för tipset om fetare regulator. Ska ge mig ut på jakt annars blir det nog till att fiffla med den jag har.

Slangen är den som säljs på thai watsadu för ändamålet och den jag har i Sverige är ännu kassare men ska nu uppgraderas.

Dela på andra sajter

Tack för tipset om fetare regulator. Ska ge mig ut på jakt annars blir det nog till att fiffla med den jag har.

Slangen är den som säljs på thai watsadu för ändamålet och den jag har i Sverige är ännu kassare men ska nu uppgraderas.

Trädgårdsslangar är rentav inte lämpliga till gas då de vara känsliga på vissa tillsatser i gasen som skall indikera läckage. 

Kolla att du har klämmor i båda ände av slangen. Blanda lite vatten med diskmedel och kolla för läckage i kopplingar. Det bubblar.

Dela på andra sajter

I Svedala finns det regulatorer med 2 olika tryck, är osäker på vilka men kan nog vara 30 eller 50 Mbar, och orange speciell gasolslang max längd 2 meter, vid längre ska det vara kopparrör.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Den där såg inte ut att vara någon bra fart på.

De vi har i Thailand är det mycket bättre fart på. Sedan har jag en här i Sverige som va har tagit regulatorn ifrån en gasolgrill och den är hyfsad men inte som dom som vi har i Thailand. Har inte forskat så mycket i vad som skiljer då vi inte använder den så mycket här i Sverige längre.

En regulator som vi har till en annan grill står det 3kPa på, dvs 30 mBar. Jag tror det var den som vart fjösig med thaibrännaren så vi letade fram en annan.

Dela på andra sajter

Hej det finns ställbara i Svedala. Men man ska inte laborera själv. Hoppas det löser sig.post-9399-0-82384100-1374074227_thumb.jp

post-9399-0-82384100-1374074227_thumb.jp

Ändrades av biran
Dela på andra sajter

För lite drag på denna tydligen.

attachicon.gif1374070252037.jpg

Regulatorn ska du inte ge dig på att pilla med. Då munstyckena är oftast det som styr istället.

Och ska du absolut ha högre tryck så bör du nog köpa ny regulator.

Men det ska vara mycket till för att man får för lågt tryck ur regulatorn för att få tillräcklig låga. Som exempel i Sverige så importerar vissa resturanger spisar från sydligare länder. Och står sedan och skruvar sig i huvudet varför dom inte fungerar som dom ska? Då brukar det vara att munstyckena antingen är avpassade för gasol istället för ordinär stadsgas. Lösningen brukar vara byte till rätt munstycken så fungerar det.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Regulatorn ska du inte ge dig på att pilla med. Då munstyckena är oftast det som styr istället.

Och ska du absolut ha högre tryck så bör du nog köpa ny regulator.

Men det ska vara mycket till för att man får för lågt tryck ur regulatorn för att få tillräcklig låga. Som exempel i Sverige så importerar vissa resturanger spisar från sydligare länder. Och står sedan och skruvar sig i huvudet varför dom inte fungerar som dom ska? Då brukar det vara att munstyckena antingen är avpassade för gasol istället för ordinär stadsgas. Lösningen brukar vara byte till rätt munstycken så fungerar det.

Nu var det inte mina teoretiska kunskaper om exoterma reaktioner som var problemet utan en regulator.

Svar har erhållits rapport kommer så fort jag har ny regulator.

Dela på andra sajter

Bytte regulator och då blev det en jävla snurr på det hela men denna gången för mycket snurr, så man fick reglera med huvudkranen.

Kranen på regulatorn gav ingen skillnad tyvärr.

Imorgon testas regulator nummer 3.

Så läcker det även från tändröret i mitten så jag tror jag får fimpa det.

Men jäklar vilken fjutt, nu kan det wokas på riktigt.

post-9225-1374136956,66_thumb.jpg

post-9225-1374136956,66_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Nu var det inte mina teoretiska kunskaper om exoterma reaktioner som var problemet utan en regulator.

Svar har erhållits rapport kommer så fort jag har ny regulator.

Problemet är om du blåser på för hårt så kan det komma ut gas som inte förbränns. Och jag antar att du står inomhus? Detta kan leda till gasförgiftning. Finns exempel här i Sverige på att man kört gasoldrivna ångaggregat inomhus. Varav folk dött av gasförgiftning.

Så i all vänlighet när det gäller gas. Gör inget som du inte är säker på att det fungerar utan risk för att all gas förbränns. Då detta i värsta fall kan leda till dödsfall.

Använd den typ av regulator som rekommenderas av tillverkaren och INGET annat!!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Problemet är om du blåser på för hårt så kan det komma ut gas som inte förbränns. Och jag antar att du står inomhus? Detta kan leda till gasförgiftning. Finns exempel här i Sverige på att man kört gasoldrivna ångaggregat inomhus. Varav folk dött av gasförgiftning.

Så i all vänlighet när det gäller gas. Gör inget som du inte är säker på att det fungerar utan risk för att all gas förbränns. Då detta i värsta fall kan leda till dödsfall.

Använd den typ av regulator som rekommenderas av tillverkaren och INGET annat!!

det är utomhus detta pågår.

Imorgon Janne ska vi se hur tredje regulatorn funkar.

Här ska djävlar brännas på utav satan, utan svånrem och bilbälte, ej heller hjälm.

Dela på andra sajter

det är utomhus detta pågår.

Imorgon Janne ska vi se hur tredje regulatorn funkar.

Här ska djävlar brännas på utav satan, utan svånrem och bilbälte, ej heller hjälm.

Skyddsglasögon kan dock vara bra att ha. Antar att det var därför du inte nämnde dom.

Frugan stod och friterade räckor en dag för någon månad sedan. Jag kom och gick bakom henne, så small det till i fritöroljan och het olja flög över frugan och in i mitt öga. Jag var kanske 1,5m bakom henne då. Det sved som tusan i ögat. Detta gick bort efter någon timme, men någon dag efter det började ögat att rinna och iritera, jag såg också lite dubbelt. Efter ytterligare någon dag var allt bra igen.

Bränn på bara. Ser fram emot nästa rapport. 

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Bytte regulator och då blev det en jävla snurr på det hela men denna gången för mycket snurr, så man fick reglera med huvudkranen.

Kranen på regulatorn gav ingen skillnad tyvärr.

Imorgon testas regulator nummer 3.

Så läcker det även från tändröret i mitten så jag tror jag får fimpa det.

Men jäklar vilken fjutt, nu kan det wokas på riktigt.

attachicon.gif1374136819923.jpg

Köp/låna en regulator med samma värden som den första du hade, regulatorn kan ha gjort sitt och tagit ut pension.

Dela på andra sajter

Köp/låna en regulator med samma värden som den första du hade, regulatorn kan ha gjort sitt och tagit ut pension.

Nej då, det stämmer så bra alltihop.

Första var på 3,5 kilo pascal och 1. 5 kilo gas per timme i flöde (för lite)

Klassas som Low pressure.

Den andra som jag av misstag trodde var reglerbar, för den hade en fet ratt på sig var även den en fix regulator men alldeles för kraftig.

Nämligen 135 kilo pascal och 5 kilo gas per timme.

Den klassas som High Pressure

Finns en klass därimellan men även reglerbara.

Tycker alltid gasen vart lite fjuttig både här och där vilket har sin förklaring i att man pådyvlas fjösiga regulatorer.

Imorgon mina vänner då ska eldandet nå nya höjder allt i jakten på den perfekta woken.

Dela på andra sajter

Jag har samma problem med en likartad brännare, inköpt i thai, även regulatorn är inköpt där,  ( 4,5  Q4 ), som jag använder här i Sverige.

Det är knappt jag får blå låga...

Hade tänkt låna husvagnens regulator, men ej kommit så långt...

Ska bli intressant att se ditt resultat.

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Mycket bra nu.

Gårdagens regulator hade säkert funkat också om jag hade haft vett att skruva upp ratten tillräckligt, för det är som längst uppskruvad han faller in i användbart område.

post-9225-1374236468,13_thumb.jpg

post-9225-1374236490,57_thumb.jpg

Jag inser nu varför dessa svenska mellanmjölks regulatorer aldrig erbjudit någon fjutt.

Lycka.

post-9225-1374236468,13_thumb.jpg

post-9225-1374236490,57_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...