Jump to content
IGNORERAD

1:a resan till Thailand, Vart ska jag åka?

Nils Andersson

Recommended Posts

Nils Andersson

Hejsan

Jag ska resa till Thailand för första gången och stannar 3 veckor.

Skulle vilja ha lite råd vart jag ska åka.

Jag gillar att vara på stränder, shoppa, strosa runt lite och se mig omkring, gillar att vandra också. Lite barliv hade jag tänkt mig några gånger men inget viktigt.,

Tack på förhand

mvh Nils

Dela på andra sajter

• Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Arnold Layne

4

• Nils Andersson

4

• Baa

3

• Herr Chang

2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns en miljon olika varianter, men som du beskriver det ar inte nojesindustrin det viktigaste.

Ta en till pa PangNgna, dar finns det mesta i "lagom" dos, eller om du vill se en trevlig o sa ar Kho Samui ratt OK om du undviker Chaweng, det ar dock ratt dyrt pa den kobben!

Stranderna soder om Hua Hin erbjuder en mangd travliga mindre orter med lite lugnare tempo, t.ex. Ban Krut och Ban Sapang, men dar kan du glomma shopping sa ta ett par dagar i t.ex. ChaAm/Hua Hin sa klarar du bade  shoppingen och ett ganska lugnt strandliv utan langa resor!

Sedan beror det pa vilken arstid du skall ivag, det varierar valdigt i vadret pa olika sidor av Thailand.

Trevlig resa!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Phuket och Patong!

Allt du söker finns inom gångavstånd.

Men vill du ha bättre strand än den som Patong erbjuder så får du ta motorbike eller annat fordon.

Finns några kanonstränder i närheten.

Sådärja. Nu bryter helvetet ut på forumet

Dela på andra sajter

Phuket och Patong!

Men vill du ha bättre strand än den som Patong erbjuder så får du ta motorbike eller annat fordon.

Sådärja. Nu bryter helvetet ut på forumet

Du ar ju inte riktigt navlad, skicka en nyborjare dit, se bara hur det gick for mig! Fortfarande i LOS efter 9 ar!

:police:  :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Jag gillar Chiang Mai. Trevliga människor & lugn atmofär för att vara en stad. Vacker stad ochså för att vara i Thailand!

Vandra i bergen. Ta ett par dagar i Pai som ligger några timmars bussresa bort.

Kasta dig ut i Bangkok. Ta en taxi till någon marknad. Vandra runt på måfå. Låt svetten rinna & slumpen avgöra var du hamnar. När du sedan tröttnar tar du bara en taxi åter till hotellet. Shoppa i Bangkok, Pattaya, Chiang Mai & Pai.

Pattis är något som måste upplevas. Lämna dina svenska värderingar på hotell rummet & kasta dig ut i nattlivet!

Jag gillar Koh Chang & Krabi regionen som bjuder på vacker natur & strandliv.. Skippa Phi Phi öarna om du inte vill partaja med bratt yngel förståss...

Finns så mycket mera att tipsa om...

Dela på andra sajter

Koh Chang har fina stränder, hyfsat barliv men ingen vidare shopping, lite jobbig resa dit tar väl 5 timmar eller så från flygplatsen i Bangkok till hotellet på den fina ön.

Finns bra vandring på Thailands näst största ö.

Jomtien, lite bättre strand än Pattaya, har flera mindre barer, har Maitans guesthouse ( läs denna tråd http://www.maipenrai.se/forum/t/5228-maitans-guesthouse-jomtien/ ) där ägaren säkert kan tipsa om allt du önskar uppleva, dock risk att möta MaiPenRai medlemmar... Nära till shopping i världsklass och vilt barliv i Pattaya (10 bath med pickup-buss på 15-20 minuter).

Nära till ännu bättre stränder, och en kort buss eller taxi resa från flygplatsen, vandring, tja det finns några mil med bargator i Pattaya annars vet jag inte.

Chiang mai har jag inte besökt, men det skall visst vara fint.

Bangkok, där kan du göra allt du kan tänkas vilja, utom att sitta vid stranden, om du inte tar dej till Siam park city, ett Skara sommarland i mega format.

Vandring, det finns en massa att se på en dagsvandring i Bkk ingen ren luft dock.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Självklart ska du till Koh Chang eller Koh Samui man behöver inte åka landvägen dit om man inte vill. Koh Chang lite lugnare av de två. Jag tycker definitivt du ska kombinera någon av dessa med Chaing Mai där har du bra shopping och mycket fin natur och många sevärdheter och bra klimat. Bangkok några dagar hör också till.

Vilken tid på året åker du, det har betydelse bla. för om man  ska boka i förväg eller inte. 

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Åker du själv, är den första frågan och den andra är om du är singel ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Första gången till Thailand. Mitt råd är, åk då till ön Phuket.

TS säger.  "Jag gillar att vara på stränder, shoppa, strosa runt lite och se mig omkring, gillar att vandra också. Lite barliv hade jag tänkt mig några gånger men inget viktigt.,"

Koh Samui vill jag avråda från, dyrare och mycket mindre att göra, och de två gånger jag varit på Samui har jag tyckt att det varit sämre stränder och bara pengar pengar.

Phuket, där har du Patong, shopping hur mycket som helst, Patongs strand är helt ok, men finns mycket finare på ön. Kata, Kata noi och Surin beach mm. Surin Beach blev väl etta på en lista amerikanska resebyråer gjorde om Thailand.

Dock ganska liten , typ 400M.  

Vill du bara röja och festa - Pattaya!

Finns massor av bra ställen, men första gången, gör det enkelt. Och skippa charter, flyg reguljärt, boka hotel själv.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

En lokalguide är aldrig fel om man åker själv men det kräver en viss självdiciplin

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Jag har hört talas om en pittoresk liten fiskeby belägen mellan Naklua och Jomtien, den hade kanske varit något? :ironi:

Men helt allvarligt skulle jag föreslå Phuket-det finns mycket på den ön som passar in på TS kravspecifikation. Kanske Krabi som ett alternativ?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Nils Andersson

Jag ska åka själv och blir i februari 2014. Behöver man förboka hotellen då. 

Har läst om alla fina råd.

Tack och fortsätt gärna tipsa. 

Dela på andra sajter

Finns en miljon olika varianter, men som du beskriver det ar inte nojesindustrin det viktigaste.

Ta en till pa PangNgna, dar finns det mesta i "lagom" dos, eller om du vill se en trevlig o sa ar Kho Samui ratt OK om du undviker Chaweng, det ar dock ratt dyrt pa den kobben!

Åk till Koh samui och åk till chaweng! Visst lite dyrare, men jag upplever allt utom strandnära hotell som billigare än phuket ( öhh i vart fall patong). Bra stränder, bra "vanligt party" bo nära stranden, ett bra barområde med lite lagom början av vad Thailand har att erbjuda i bar/ nöjes/ festväg. Det blir inte "för mycket" som det kan bli på andra platser i Thailand. 

Dela på andra sajter

Hejsan

Jag ska resa till Thailand för första gången och stannar 3 veckor.

Skulle vilja ha lite råd vart jag ska åka.

Jag gillar att vara på stränder, shoppa, strosa runt lite och se mig omkring, gillar att vandra också. Lite barliv hade jag tänkt mig några gånger men inget viktigt.,

Tack på förhand

dra till soi 6 och 7 på en gång så att du får see fin kultur ha de mvh

mvh Nils

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Phuket och Patong!

Jag är ingen van Thailands-resenär (endast 2 ggr) men tycker att Phuket är trevligt. Det är dyrare än i Bangkok och det kan vara bra att veta men jag tycker att det finns mycket att se runt Phuket. Nattmarknaden i Phuket Town på helgerna är ett måste om man gillar billig krimskrams-shopping och där finns även en massa intressant mat. Man kan ta dagsturer runt ön och se en massa fint som Big Buddah och besöka en massa fina utsiktsplatser, Tempel och Shoppingcenter. Stränderna Kata, Karon och Patong är helt ok. Patong Beach brukar dock vara rätt överbefolkad. Men så är ju Patong i övrigt oxå. Tokparty på kvällarna/nätterna om man gillar det. Har tagit båt över till Phi Phi men det var inte riktigt min grej. Väldigt spektakulära miljöer på öarna runt där men mest "party-brats" på ön i övrigt. Jag åker för övrigt tillbaka till Patong den 17/8 igen och stannar där i tre veckor.

Norrlänning som irrade Söderut och hamnade i Den Kungliga Hufvudstaden Stockholm!

Dela på andra sajter

Skippa Phuket och dra till Pattaya, Bkk och Chiang Mai istället. Då får du allt du behöver. Vid närmare eftertanke så skippa Chiang Mai också. Det kan du ta senare.

Dela på andra sajter

Skippa Phuket och dra till Pattaya, Bkk och Chiang Mai istället. Då får du allt du behöver. Vid närmare eftertanke så skippa Chiang Mai också. Det kan du ta senare.

Skippa Chiang Mai?

Mitt första besök i Thailand var i Chiang Mai, och jag kan väl säga att det förändrade mitt liv dramatiskt. Till det bättre... fast en del kanske tycker det var till det sämre ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Åk runt och se dig om och prova olika ställen. Sedan väljer du SJÄLV vad du tycker bästa stället för DIN smak är..

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Arnold Layne

Chiang Mai går väl bort när det gäller stränder . Shoppa vet jag inte , tycker folk står och säljer saker i varje gathörn , beror väl lite på vad man vill shoppa . När det gäller bad , vandra och strosa omkring så tycker jag att Khao Lak var ett härligt ställe.

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Dela på andra sajter

Chiang Mai går väl bort när det gäller stränder . Shoppa vet jag inte , tycker folk står och säljer saker i varje gathörn , beror väl lite på vad man vill shoppa . När det gäller bad , vandra och strosa omkring så tycker jag att Khao Lak var ett härligt ställe.

Visst.Khao lak är mycket härligt.Ännu bättre blir det med den glade gotlänningen som guide. :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Arnold Layne
Visst.Khao lak är mycket härligt.Ännu bättre blir det med den glade gotlänningen som guide. :thumbsup:

Absolut , känner till varenda liten buske där nu :y2:

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Dela på andra sajter

FF tipsar att åka till Phuket, finns en massa olika utflyktsmål där, + helt godkända stränder

Det enda tråkiga är dom dyra tuktukarna massor at göra på kvällarna särskilt på Patong..

FF

www.easi.nu

Dela på andra sajter

Nils Andersson

Jag börjar nog i Bangkok några dagar och sedan får framtiden utvisa var man hamnar, men tack alla för visat intresse. Man kanske stannar i Bangkok hela resan.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...