Jump to content
IGNORERAD

Sverige svartlistat i Thailand


Moipenyang

Recommended Posts

Och det gör dom utan att få bidrag dessutom.

Men det är klart, hade dom fått bidrag så kanske även dom hade skitit i att plocka bär. Kanske man borde lägga bidragsstopp under bär säsong, det verkar fungera.

 

Min fru har aldrig varit tvungen att plocka bär för att ekonomin ska gå ihop, men hon kände någon slags stolthet i att dra sitt strå till stacken.

Det var inte många dagar eller veckor som hon plockade, men nog fan blev det en ansenlig mängd med pengar. 

 

Jag upplever samma inställning gällande bärplockning hos många thailändskor - de förstår inte hur svenska kan vara så "korkade" att de inte hämtar pengarna som växer i skogen?  :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    27

  • andrejsdenruskige

    18

  • Wangthong

    17

  • Sam sip sam

    13

Mest aktiva i denna tråd

Ja skicka ut till ex alla syrier som fick ut ,kan ju vara bra för dom att skingra sina himska minnen ute i skogen i lugn och ro

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever samma inställning gällande bärplockning hos många thailändskor - de förstår inte hur svenska kan vara så "korkade" att de inte hämtar pengarna som växer i skogen?  :)

 

/Krille

Det frågar frugan mig ofta  -Varför plockar inte svenskarna bären ??

 

Har man växt upp med att plocka/fånga det som naturen har att erbjuda så sitter det djupt rotat

 

Frugan har ett heltidsjobb men det ska plockas svamp och bär hela tiden som hon säljer + att hon numera börjat

tillverka thaigodis som hon också säljer. Det började lite smått men det växer hela tiden och beställningar ramlar in

 

Snart kan jag flytta hem till Thailand och gumman får skicka pengar till mig :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det frågar frugan mig ofta  -Varför plockar inte svenskarna bären ??

 

Har man växt upp med att plocka/fånga det som naturen har att erbjuda så sitter det djupt rotat

 

Frugan har ett heltidsjobb men det ska plockas svamp och bär hela tiden som hon säljer + att hon numera börjat

tillverka thaigodis som hon också säljer. Det började lite smått men det växer hela tiden och beställningar ramlar in

 

Snart kan jag flytta hem till Thailand och gumman får skicka pengar till mig :thumbsup:

 

För dom som inte ids gå ut i skogen och plocka bär och svamp så kanske inte pengar är så viktigt.

Och eftersom pengar inte då är så viktigt så kanske man kan strypa a-kassepengarna och socialbidragen under dessa månader.

 

Skotta snö är en annan vettig sysselsättning om man inte lider av krämpor. RUT-avdrag på sådant kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det frågar frugan mig ofta  -Varför plockar inte svenskarna bären ??

 

Har man växt upp med att plocka/fånga det som naturen har att erbjuda så sitter det djupt rotat

 

Frugan har ett heltidsjobb men det ska plockas svamp och bär hela tiden som hon säljer + att hon numera börjat

tillverka thaigodis som hon också säljer. Det började lite smått men det växer hela tiden och beställningar ramlar in

 

Snart kan jag flytta hem till Thailand och gumman får skicka pengar till mig :thumbsup:

:14: Tror du på det själv att frugan sänder pengar till dig :thumbsup:

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

:14: Tror du på det själv att frugan sänder pengar till dig :thumbsup:

gubben

Klart hon gör ,annars kommer han ju hem igen he he
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fan sitter ni här och gnäller, hem till Sverige och plocka bär

Det är ju det jag gör.  :thumbsup: räcker till både sylt och flygbiljetter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart hon gör ,annars kommer han ju hem igen he he

Ja, det har du rätt i

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt att förstå en del av de ekonomiska beräkningarna i den här tråden. Min styvdotter och hennes man har varit hos oss och plockat i tre månader. Nu kunde det gått bättre, för juli månads kantareller tog torkan, men sen har vi haft gott om bär och dom har jobbat nåt oerhört.

Sålt till bra priser på torget och levererat till hyggliga priser till en hederlig uppköpare i Skillingaryd. Kostnaderna innan dom var på plats belöpte sig till 17500 sek och till detta borde ju kommit kost, logi och resor. Jag fick igen 12000:-, sedan satte jag stopp och förklarade mig nöjd, dom var ju här som våra gäster och att ha gäster länge blir ju alltid dyrt, så det får man ta.

 

Nu åker dom hem på torsdag med 21000 sek i besparingar, så dom kommer ju hem med flaggan i topp! Men skulle dom betalat alla sina faktiska kostnader, ja då hade det ju bara blivit småpengar över och hade dom varit tvugna att sälja billigt till giriga uppköpare - då hade affären inte ens gått ihop!

 

Bärplockningen är nog i grunden lika affärsmässigt klok som ide som exempelvis pyramidspel -dvs den är omöjlig i realiteten. Det går inte att tjäna några pengar, om inte verksamheten är subventionerad på något sätt. Nu subventionerade jag min familj, för dels är dom just min familj och dels ville jag gärna ha hit dom.

 

Dom har ställt upp för oss i Thailand, nu fick dom lite tillbaka. Nästa år kommer dom tillbaka och då skall vi gå ett steg längre - då skall vi koka sylt! Eller, inte jag, men dom.

Måste också erkänna att jag har svårt att första en del beräkningar.

 

Till exempel att bärplockarna ska skuldsätta sig för 18 - 20 tkr för att komma hit och plocka. De som köper biljetterna köper dom i hundratals men det kanske blir dyrare då?

 

Förra året och tidigare år var det bra bärår. Året innan dess var det riktigt dåligt, då kunde ändå frugans bror och hans sambo som var hos oss och plockade ta igen de utgifter de haft innan blåbären blev klara att plocka. De hade då fått ihop så pass mycket hjortron att detta var möjligt. Blåbär och lingonskörden var riktigt dåliga det året så de hade inte så mycket då men de fick nog med sig 20000kr hem. Åren innan när de har varit här har de tagit hem mera förutsatt att det varit ett riktigt bra bärår, riktigt dåliga år har de inte gått + om inte vi sponsrat. Sedan det har blivit riktigt många plockare i skogen har det blivit svårare att hitta bra ställen att plocka på. Naturligtvis klarar inte markerna att förse hur många tusen plockare som helst med en bra förtjänst. Naturligtvis är det så att uppköparna tjänar bättre om det är 20000 plockare istället för 2000 (siffrorna bara tagna ur luften). Även de som hyr ut liggplatser och fordon tjänar på att det kommer många plockare. Hur de får ihop en matbudget på 60kr/dag förstår jag däremot inte riktigt.

 

 De senaste åren har de inte varit hit. Förra året så skulle vi ta hit några vänner som inte skulle plocka bär utan bara besöka oss. De fick då inget visa för att de trodde att de skulle hit och plocka bär. Enda gången de som vi bjudit inte skulle plocka bär blev de nekade, pga misstanke att de skulle plocka. I sommar fick de visa och kom hit. Frugan tyckte att det var en plåga att inte få med dom ut i skogen och plocka bär, så det blev ingen bra sommar. Hon älskar att plocka bär och svamp som så många andra thailändskor, och det är väl en av anledningarna att vi oftast har haft någon släkting från Thailand här för att plocka bär dom somrar vi varit hemma. 

 

Jag vet inte hur det ser ut i södra Sverige när det gäller möjligheten att ta in en bra förtjänst på vilda bärplockning? Fast antar att det är gynnsammare här i norrland. Här uppe i norr antar jag att vi har mera av både hjortron, blåbär och lingon. För de som kommer hit och plockar åt bemaningsföretag så räknar de oftast inte med att hjortronen ska bidra till inkomsterna. I de fallen som plockarna kommer så sent att det är för sent för hjortronen är det ju bara blåbär och lingon som återstår. Vissa år är hjortronen tidiga och vissa år är det nästan inga att plock så de är lite vanskliga att ta hit måånga plockare för. Naturligvis skilljer detta sig från kustland till fjälltrakter och hur långt norrut som plockarna åker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjortron hinner inte många med.

Jag förstår siffrorna om 60kr per dag för mat om man bor i nedlagda sjukhus och militära anläggningar.

Då blir det massutspisning som i en skola eller i det militära. Nästan bara kokt ris, chilli och lite kyckling

Det gäller  bara de som är "anställda" och förväntas vara lojala med arbetsgivaren som anställd. 

 

En resa fram och tillbaka från Bangkok till Stockholm ligger på 7000 - 9000kr.

Resa till Bkk och resa från Stockholm tillkommer. Kanske 2000kr.

 

Visumkostander och tillstånd vet jag ej, men skulle vara förvånad om det kostar över 1000sek.

 

Lingon som är säsong nu så klarar jag som gammal gubbe av att plocka ,+ 80kg per dag rensat och klart.

Det ger 1500kr i fickan för mig, förutom några hundra till bensin mm., men väl 1200kr rent per dag.

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjortron hinner inte många med.

Jag förstår siffrorna om 60kr per dag för mat om man bor i nedlagda sjukhus och militära anläggningar.

Då blir det massutspisning som i en skola eller i det militära. Nästan bara kokt ris, chilli och lite kyckling

Det gäller  bara de som är "anställda" och förväntas vara lojala med arbetsgivaren som anställd. 

 

En resa fram och tillbaka från Bangkok till Stockholm ligger på 7000 - 9000kr.

Resa till Bkk och resa från Stockholm tillkommer. Kanske 2000kr.

 

Visumkostander och tillstånd vet jag ej, men skulle vara förvånad om det kostar över 1000sek.

 

Lingon som är säsong nu så klarar jag som gammal gubbe av att plocka ,+ 80kg per dag rensat och klart.

Det ger 1500kr i fickan för mig, förutom några hundra till bensin mm., men väl 1200kr rent per dag.

 

 

 

Leif

 

Näru Gubbe! 80 kg per dag är totalt omöjligt om dom skall rensas också. Det går inte ens med åttio liter, inte om Du inte har mycket god hjälp med rensningen. Men det lät bra, det får jag medge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näru Gubbe! 80 kg per dag är totalt omöjligt om dom skall rensas också. Det går inte ens med åttio liter, inte om Du inte har mycket god hjälp med rensningen. Men det lät bra, det får jag medge.

Ett rensgaller med en eller två inkopplade dammsugare så går det väldigt fort, blåbär fungerar inte, då bären är blötare.

Lingon no problemas, max 2 timmar om man har ett bra upplägg och bra ytor.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rensgaller med en eller två inkopplade dammsugare så går det väldigt fort, blåbär fungerar inte, då bären är blötare.

Lingon no problemas, max 2 timmar om man har ett bra upplägg och bra ytor.

 

Leif

Första gallret plockar bort barr och små skräp, nästa galler med dammsugare uppifrån med en kåpa, drar bort större löv och lättare saker,

nästa galler med en smalare kåpa tar bort mer skräp och sista gallret rensar man manuellt från oönskade bär och annat större skräp.

När man plockar på ett sätt för denna rensning så går man som rasande hormonstinn furie runt stubbarna på fem till tio år gamla hyggen och bryr sig inte om hur mycket skräp som samlas i "plockaren", inget finlir alls bara tempo..

Mina egna bär plockas på "bättre sätt"

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visumkostnaderna för mina släktingar gick till häpnadsväckande 17000 bath, men det inkluderar då flera resor med buss från Isaan till Bangkok, vistelse hos broder i Bangkok, direkta och indirekta kostnader. Biljetterna gick på 12400:- för två pers (Norwegian). Summa 15400:- plus nåt som jag glömt som gick på 2000:- (whisky till svärsonen, kanske?). Summa 17000 sisådär på en höft. Matkostnaderna här är ju nada, dom jäklarna äter ju bara ris + lite kvistar o grenar o löv o bambu samt lite fläskkött eller kyckling. 60:- per dag håller nog lätt, fast kanske inte för min törstige svärson. Men maten i sig klarar dom nog på ris, björklöv och maskrosor, dyrt blir det ju inte.

 

Men lika förbannat: skall det bli förtjänst kan affärsiden inte bära hela de faktiska kostnaderna, om man inte har rejält mycket bättre försäljningsorganisation än vad de flesta thailändare har. Vi har sålt på torget (bra!), till uppköpare som inte lurat någon, bra om man har större kvantiteter än vad som går på torget samt till beställare som beställt i förväg. En annons på blocket är aldrig fel! Men alltihop kräver ju en engagerad farang (eller en farang med engagerad och drivande fru.) annars blir det pannkaka.

 

Nu ger sig min fru f-n på att avverka ännu en lördag på torget. Familjen har åkt, så nu får hon sälja för egna fickpengar (förut har dottern o svärsonen fått ta förtjänsten, hon vill ju hjälpa dom) så nu skall det bli ännu en lördag med revelj 0445 och ett djäkla farande kors och tvärs.

 

Jag hoppas att vi får en köldknäpp som tar död på allt vad svamp och bär heter, för nu tycker jag det räcker! Jag saknar fredagsölen!

När det här är över säger jag som i visan: "Nu är det dags för fredagsmys, om det så är det sista jag gör!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rensgaller med en eller två inkopplade dammsugare så går det väldigt fort, blåbär fungerar inte, då bären är blötare.

Lingon no problemas, max 2 timmar om man har ett bra upplägg och bra ytor.

 

Leif

 

Jag erkänner mig besegrad och lägger mig platt, samt viftar avvärjande med svansen. Du har kanske rätt och det låter fortfarande bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjortron hinner inte många med.

Jag förstår siffrorna om 60kr per dag för mat om man bor i nedlagda sjukhus och militära anläggningar.

Då blir det massutspisning som i en skola eller i det militära. Nästan bara kokt ris, chilli och lite kyckling

Det gäller  bara de som är "anställda" och förväntas vara lojala med arbetsgivaren som anställd. 

 

En resa fram och tillbaka från Bangkok till Stockholm ligger på 7000 - 9000kr.

Resa till Bkk och resa från Stockholm tillkommer. Kanske 2000kr.

 

Visumkostander och tillstånd vet jag ej, men skulle vara förvånad om det kostar över 1000sek.

 

Lingon som är säsong nu så klarar jag som gammal gubbe av att plocka ,+ 80kg per dag rensat och klart.

Det ger 1500kr i fickan för mig, förutom några hundra till bensin mm., men väl 1200kr rent per dag.

 

 

 

Leif

Du var en rackare på att plocka bär! Men rensningen gick du back på. De två timmarnas jobb fick du inget betalt för. Bolagen har betydligt bättre rensmaskiner än du har, så varför konkurrera/bjuda dom på pengarna.

 

Jag skulle dock vilja se dig plocka 80kg lingon / dag under 14 dagars tid. Har man ett bra ställe där man vet att det växer bra med bär går det bra, men ska man åka i en bil med 7-8 andra blir det inte lika lätt. Och hur får dom plats om dom plockar 100kg+?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Du var en rackare på att plocka bär! Men rensningen gick du back på. De två timmarnas jobb fick du inget betalt för. Bolagen har betydligt bättre rensmaskiner än du har, så varför konkurrera med dom.

 

Jag skulle dock vilja se dig plocka 80kg lingon / dag under 14 dagars tid. Har man ett bra ställe där man vet att det växer bra med bär går det bra, men ska man åka i en bil med 7-8 andra blir det inte lika lätt.

Bara att inse att jag plockar bara + 80kg några dagar per säsong och då är det på bra hemliga ställen.

Jag får ett rejält högre pris om jag levererar rensade lingon än orensade.

Nu är priset 10kr orensat och 18 - 20kr rensat så dom två timmarna är helt klart lönsamma för mig, men den som inte har den utrustningen och tillräcklig tid är det bättre att lägga dessa två timmar i skogen.

Skulle jag plocka dagligen på okända marker medresor så är jag nöjd med 50kg.

 

Ändå en dag med bra motion och med "reda" pengar i fickan

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

gulaschbaronen

Men kanske en grundlön plus provision`? Eller har de ändrat lagen så att lönen kan grundas på prestation även

för chaufförer som kör människor, barn, skolskjuts ..?

Det finns en sk "garantilön" men under mina 24 år i branschen så är det rak provisionslön som gäller i praktiken dvs inga körningar ingen lön detta gäller hos samtliga stora bolag men framförallt  innom fågelviksgruppen TAXI KURIR OCH TAXI 020 som inte heller erbjuder sk foraförsäkring vilket innebär att pensionen blir ännu uslare

 

mitt tips är att endast nyttja TAXI STOCKHOLM

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en sk "garantilön" men under mina 24 år i branschen så är det rak provisionslön som gäller i praktiken dvs inga körningar ingen lön detta gäller hos samtliga stora bolag men framförallt  innom fågelviksgruppen TAXI KURIR OCH TAXI 020 som inte heller erbjuder sk foraförsäkring vilket innebär att pensionen blir ännu uslare

 

mitt tips är att endast nyttja TAXI STOCKHOLM

Det sista jag hörde av brosan som kör för Taxi Stockholm så vill de sänka provisionen för förarna. Det är inte klart ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

mooton, on 29 Sept 2013 - 10:59, said:

Det sista jag hörde av brosan som kör för Taxi Stockholm så vill de sänka provisionen för förarna. Det är inte klart ännu.

 

De får väl dryga ut kassan med bärplockning.      :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror det är få som når minimilön bland daglönare, som de flesta plockare nog är.

De som har ett fast jobb som når minimilönen kan inte dra till Norden för att plocka bär för då har någon annan deras jobb och då är dom arbetslösa vid hemkomst.

 

Officiellt är ju minimilönen 300baht per dag men det gäller ju inte en oreglerad jordbrukssektor och arbetskraft från grannländer som snart dominerar inom byggsektorn, hotell och fiske.

Hej

 

Det är nog inga större problem att få 300 baht som daglönare periodvis men problemet är att det nästan är omöjligt att hitta såna jobb hela året ute i byarna. 

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska mycket till att åtal om människohandeln ska verkligen gå igenom. Särskild i ett fall där Svenska Staten är en av aktörerna.

Och så att ingen behöver fundera det är ju UM / Ambassaden som beviljar visumet efter särskilda villkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...