Jump to content
IGNORERAD

Sverige svartlistat i Thailand


Moipenyang

Recommended Posts

Ståls plantering & röjning AB genom Rebecca Stål, vd: ” Vi kan inte göra så mycket mer just nu. De har fått erbjudande att komma tillbaka till Hällnäs, men de har valt att stanna. De har boende och mat i Hällnäs, och pengarna är utbetalda. På måndag eller tisdag blir det någon fler träff.”

M Phoenix Enterprise genom Kent Engström, juridiskt ombud – ” Bärplockarna har sagt upp sig själva nu, eftersom de vägrar att återgå till arbetet. Det är ledsamt att de inte verkar ha förstått att banklånet dras från lönen. Jag har avtalet och det är tydligt att arbetsgivaren följt det. Någon måste betala resan och företaget står som garant för deras banklån.  Hela kärnan är att banklånet måste betalas och de pengarna har företaget dragit på första lönen.”

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    27

  • andrejsdenruskige

    18

  • Wangthong

    17

  • Sam sip sam

    13

Mest aktiva i denna tråd

Bärplockarna åker hem med tre årslöner

 
Publicerad 20 september 2013 kl 13.33

 

De bärplockare som stannat kvar i Hällnäs kan åka hem med en summa som motsvarar tre årslöner i hemlandet, enligt thailändska ambassaden.

 

Beräkningen bygger på att bärplockarna under de två månader man befunnit sig i Sverige lyckas få i hop 30 000 kronor, vilket kan vara fullt möjligt. Enligt ambassadtjänstemannen Alexander Vonsensey, som just nu besöker de strejkande bärplockarna, motsvarar det tre årslöner i den region i nordöstra Thailand varifrån plockarna kommer

 

 

 

Tja och jag har hört att en svensk långtradarchaffis drar in 100 tusen netto i månaden.. så det måste ju  vara sant

 

/eNis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hävdar då bemanningsföretaget att de betalat ut lön även till de strejkande bärplockarna och varför kan det inte få fram någon form av dokumentation på det?

 

/Krille

Det ska du nog inte fråga mig om , dom som stannade kvar är mkt nöjda

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja och jag har hört att en svensk långtradarchaffis drar in 100 tusen netto i månaden.. så det måste ju  vara sant

 

/eNis

Det gör dom säkert i alla fall brutto på hela ekipaget brutto tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

Ståls plantering & röjning AB genom Rebecca Stål, vd: ” Vi kan inte göra så mycket mer just nu. De har fått erbjudande att komma tillbaka till Hällnäs, men de har valt att stanna. De har boende och mat i Hällnäs, och pengarna är utbetalda. På måndag eller tisdag blir det någon fler träff.”

M Phoenix Enterprise genom Kent Engström, juridiskt ombud – ” Bärplockarna har sagt upp sig själva nu, eftersom de vägrar att återgå till arbetet. Det är ledsamt att de inte verkar ha förstått att banklånet dras från lönen. Jag har avtalet och det är tydligt att arbetsgivaren följt det. Någon måste betala resan och företaget står som garant för deras banklån.  Hela kärnan är att banklånet måste betalas och de pengarna har företaget dragit på första lönen.”

 

Eftersom bemanningsföretaget säger så måste det ju vara sant?

 

Litar du lika mycket på de utländska bemanningsföretagen i den bransch du själv jobbar?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom såg riktigt nöjda ut på bilderna :thumbsup:

 

http://www.vk.se/983056/barplockare-i-hallnas-vi-har-fatt-betalt

 

 

 

Bärplockare i Hällnäs: ”Vi har fått betalt”
 
Publicerad 19 september 2013 kl 08.00 , Uppdaterad 19 september 2013 kl 08.04

Samtidigt som bärplockare strejkar i protest mot utebliven lön utanför Kommunals kontor i Umeå så har deras kollegor i Hällnäs fått betalt. – Lånet är löst och 20 000 bath har betalats ut, säger Wivachai Pokpan.

 

VK besökte Hällnäs i tisdags kväll där bärplockare anställda av bemanningsföretaget M. Phoenix Enterprise bor under vistelsen i Sverige. Det var också här som de strejkande bärplockarna bodde innan de i protest åkte ner till Umeå för att slå upp ett läger på parkeringen utanför fackförbundet Kommunals kontor.

Under ett tak vid en sidobyggnad till sanatoriet i Hällnäs står travar av bärlådor stapplade. Ett 20-tal bärplockare jobbar med att väga in bär i ljuset från en strålkastare. Klockan har hunnit passera sju på kvällen. Arbetet övervakas av Dick Stål som är pappa till Rebecka Stål, vd för bärföretaget Ståls plantering & röjning AB i Hällnäs.

Med hjälp av tolk lyckas VK få en intervju med en av plockarna. Wivachai Pokpan, 54 år. Han har just anlänt för att väga in dagens skörd av lingon och blåbär.

- Det är första gången jag plockar bär här i Sverige. Jag följer med min lillebror som åkt hit fyra gånger tidigare. Jag tycker det är både bra mat och bra boende här. Det går också bra att plocka bär, säger Wivachai Pokpan.

Efter att hans skörd har vägts in visar det sig att 6-7 timmars intensivt plockande har gett 90 kilo bär.

- Det är ändå mindre än vad min lillebror plockar, säger han och skrattar.

Dick Stål avbryter intervjun och visar att de bästa bärplockarna tävlar inbördes. På en stolpe är säsongens rekord skrivet på en bit tejp. ”Lingon 239 kilo” ”Blåbär 150 kilo”.

- Några åker ända upp till Storuman. Trots långa resor hinner de ändå med att plocka så mycket under dagen, säger Dick Stål.

Jag frågar Wivachai Pokpan om han är orolig för att inte få ut sin lön innan han åker tillbaka till Thailand i nästa vecka.

- I måndags fick jag ut 20000 bath (drygt 4000 kronor) i lön efter att lånet för resor och visum betalats. Strax innan jag åker får jag sista lönen, säger Wivachai Pokpan.

Hur mycket pengar han får i slutlön vet han inte. Att några av hans landsmän åkt till Umeå i protest för uteblivna löner tycker han är fel väg att gå.

- Vi har ju fått pengar utbetalade och ytterligare en lön ska betalas ut. Det hade varit bättre om de plockat bär och tjänat pengar. Ska du lyckas måste du tänka på dig själv. De åkte iväg utan tillstånd av företaget och det var fel, säger Wivachai Pokpan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom bemanningsföretaget säger så måste det ju vara sant?

 

Litar du lika mycket på de utländska bemanningsföretagen i den bransch du själv jobbar?

 

/Krille

Känner inte så många men vet om en del och dom betalar sina löner

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar hemresan för de strejkande i Umeå.

 

http://www.vk.se/985237/nu-aker-de-hem

 

En månads plockning ger ca 19.000kr

Avdrag för resor kanske       -10.000kr

30 dagar mat a´60kr             -  1.800kr

30 dagar boende a´60kr       -  1.800kr

30 dagar nyttjande av bil      -  1.800kr

Visumkostnader mm             -  2.000kr

Egna omkostnader                -  2.000kr  (siffrorna är bara exempel).

 

Intäkter under strejk                        0kr

Utgifter under strejk                        ?kr

 

Anklagelse om stöld av bilar som fortfarande står i Umeå. (Polisanmält)

Anklagelse om avtalsbrott i sitt anställningsavtal med uppsägning från arbetsgivaren som svar.

Anklagelser om sålt bär till annan än den finns i avtalet.

Ockuperande av parkeringsplats i centrala Umeå med nedskräpning.

 

Då åker man ju hem tomhänt.

 

Det är månad 2 och 3 som ger pengarna.

 

Finns flera saker som kanske framtiden ger svar på.

Läser man insändare och kommentarer i nätupplagorna av lokala tidningar så är sympatierna mycket mindre än förra årets strejk.

Många kritiserar plockarnas agerande denna gång.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar hemresan för de strejkande i Umeå.

 

http://www.vk.se/985237/nu-aker-de-hem

 

En månads plockning ger ca 19.000kr

Avdrag för resor kanske       -10.000kr

30 dagar mat a´60kr             -  1.800kr

30 dagar boende a´60kr       -  1.800kr

30 dagar nyttjande av bil      -  1.800kr

Visumkostnader mm             -  2.000kr

Egna omkostnader                -  2.000kr  (siffrorna är bara exempel).

 

Intäkter under strejk                        0kr

Utgifter under strejk                        ?kr

 

Anklagelse om stöld av bilar som fortfarande står i Umeå. (Polisanmält)

Anklagelse om avtalsbrott i sitt anställningsavtal med uppsägning från arbetsgivaren som svar.

Anklagelser om sålt bär till annan än den finns i avtalet.

Ockuperande av parkeringsplats i centrala Umeå med nedskräpning.

 

Då åker man ju hem tomhänt.

 

Det är månad 2 och 3 som ger pengarna.

 

Finns flera saker som kanske framtiden ger svar på.

Läser man insändare och kommentarer i nätupplagorna av lokala tidningar så är sympatierna mycket mindre än förra årets strejk.

Många kritiserar plockarnas agerande denna gång.

Det pratas ju allmänt om ca 20000kr för resa och visa.

 

Så här kan man också se på det:

Det är nog en stor fördel att processen får ske i ett land med ett effektivt fungerande rättssystem. Skulle det processats om detta här så hade det dragit ut på i åratal och förmodligen utan att det blivit så mycket av det heller.

 

En kommentar från VK: för 35 minuter sedan.

http://www.vk.se/985237/nu-aker-de-hem#post-comments

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

En artikel om mannen som tog sitt liv, istället att komma hem med skammen.

 

http://www.vk.se/985437/kunde-inte-leva-med-skammen-tog-sitt-liv

 

Tror att det finns fler sådana öden i Thailand.

 

RIP

 

Hur många förlorar inte där det finns vinnare?

 

De som kommer hem med flera årslöner kommer att skryta om detta,

istället för att berätta om den hårda vardagen och att pengar inte växer på träd.

 

Hoppas både Svenska myndigheter och Thailändska dito

finner förslag till förbättringar eller stoppar detta med bemanningsföretag för att kringgå regler som ingen kan eller vill kontrollera.

Ekonomiska garantier från uppköpare i forna Ryssland till bemanningsföretag är inte trovärdigt.

 

MIG kan väl anställa en massa arbetslösa svenska ungdomar som har tid att kolla upp de skumma företagen.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärplockarna åker hem med tre årslöner

 
Publicerad 20 september 2013 kl 13.33

 

De bärplockare som stannat kvar i Hällnäs kan åka hem med en summa som motsvarar tre årslöner i hemlandet, enligt thailändska ambassaden.

 

Beräkningen bygger på att bärplockarna under de två månader man befunnit sig i Sverige lyckas få i hop 30 000 kronor, vilket kan vara fullt möjligt. Enligt ambassadtjänstemannen Alexander Vonsensey, som just nu besöker de strejkande bärplockarna, motsvarar det tre årslöner i den region i nordöstra Thailand varifrån plockarna kommer

 

Fått ihop 30.000kr, motsvarar 3 årslöner i Isaan.Jag räknar ut att det blir under 50.000 baht per år isåfall.Är helt säker på att dom kan få mer än 4000 baht i månaden.Officiellt är ju minimilönen 300 baht per dag tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fått ihop 30.000kr, motsvarar 3 årslöner i Isaan.Jag räknar ut att det blir under 50.000 baht per år isåfall.Är helt säker på att dom kan få mer än 4000 baht i månaden.Officiellt är ju minimilönen 300 baht per dag tex.

Tror det är få som når minimilön bland daglönare, som de flesta plockare nog är.

De som har ett fast jobb som når minimilönen kan inte dra till Norden för att plocka bär för då har någon annan deras jobb och då är dom arbetslösa vid hemkomst.

 

Officiellt är ju minimilönen 300baht per dag men det gäller ju inte en oreglerad jordbrukssektor och arbetskraft från grannländer som snart dominerar inom byggsektorn, hotell och fiske.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är få som når minimilön bland daglönare, som de flesta plockare nog är.

Vad jag förstått är de flesta jordbrukare, med egna risodlingar. Som de använder som garanti för lånen.

De kan  åka till Norden, för det inte är rissäsong just den tiden. (men jag tyckte att tex i Korat de skördade ris för en månad sen?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Läs och förstå vilka människor som står bakom bemanningsföretaget. (nu menar jag inte dig personligen)

 

En thailändsk kvinna som anklagas för olaglig låneverksamhet i Thailand som är tillsammans med en svensk man som har näringsförbud med ett Cypriotiskt bemanningsföretag sen 2008 men ändå verksam som anställd.

Ekonomiska garantier för bemanningsföretaget är gjort av ett konkursmässigt Lettiskt grossistföretag som MIG har godkänt utan kontroll alls.

Någon som tror att Svenska myndigheter kommer åt dessa bedragare?

Någon som tror att Thailändska myndigheter utreder och lagfar den Thailändska kvinnan bakom bemanningsföretaget.

 

Jag hoppas att detta års bärsäsong är slutet med bemanningsföretag utanför EU och att garanter utanför Sverige inte skall tillåtas.

Snart är alla grossistföretag inom denna bransch från Baltstater eller Ryssland och Svenska myndigheter fattar noll.

 

 

Leif

 

Jag har länge tyckt att vår Allemansrätt endast ska gälla privat personer boende i sverige(evt EU) alt svenska medborgare(evt EU-medborgare), aldrig någonsin gälla företag!!

Jag har ett par kompisar som har en stuga vid en större sjö i småland där det för ett par år sedan fanns ett Danskt företag som arrangerade kanot-turer, när Danskarna åkt hem så såg det ut som en jävla soptipp i naturen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge tyckt att vår Allemansrätt endast ska gälla privat personer boende i sverige(evt EU) alt svenska medborgare(evt EU-medborgare), aldrig någonsin gälla företag!!

Jag har ett par kompisar som har en stuga vid en större sjö i småland där det för ett par år sedan fanns ett Danskt företag som arrangerade kanot-turer, när Danskarna åkt hem så såg det ut som en jävla soptipp i naturen!

 

Det är ju ett lagbrott oavsett om det är en svensk privatperson eller ett företag som lämnar skräp efter sig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När Thailändska myndigheter börjar behandla oss utlänningar som vill extraknäcka i Thailand på ett bra sätt, kan man tillåta Thailändska säsongplockare.

Innan det sker tycker jag att denna verksamhet skall stoppas helt och inga tillstånd ges till medborgare utanför EU via bemanningsföretag.

Sverige tjänar litet på detta med bären då få betalar skatt utan det ger mest bara negativ PR.

 

Svenska arbetslösa borde stimuleras att plocka dessa bär istället.

Svenska arbetslösa borde stimuleras att plocka dessa bär istället

 

Det var roligt, har du fler sådana skämt  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska arbetslösa borde stimuleras att plocka dessa bär istället

 

Det var roligt, har du fler sådana skämt  :14:

Massor av sådana skämt.

 

Halvera A-kassebidraget för de som inte vill jobba och fördubbla A-kassebidraget för de som vill jobba.

 

Kan bjuda på fler framöver.. :14:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Massor av sådana skämt.

 

Halvera A-kassebidraget för de som inte vill jobba och fördubbla A-kassebidraget för de som vill jobba.

 

Kan bjuda på fler framöver.. :14:

 

Hahaha. . .detta är inget skämt, så har jag sagt länge. . .hela skogen är ju full av pengar, ändå gnyr folk över att de inget har ? ? ? ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha. . .detta är inget skämt, så har jag sagt länge. . .hela skogen är ju full av pengar, ändå gnyr folk över att de inget har ? ? ? ?

 

Tyvärr är det nog så att de arbetslösa som "orkar" plocka gör det samtidigt som de kvitterar ut a-kassa..

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha. . .detta är inget skämt, så har jag sagt länge. . .hela skogen är ju full av pengar, ändå gnyr folk över att de inget har ? ? ? ?

Det är lätt att ge råd till andra, men att själv föregå med god exempel ????tror inte du vill ställa upp på det. Ut i skogen och plocka pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hahaha. . .detta är inget skämt, så har jag sagt länge. . .hela skogen är ju full av pengar, ändå gnyr folk över att de inget har ? ? ? ?

 

Jo, men bären kommer ju inte automatiskt till folk.

Det gör däremot bidragen, så varför anstränga sig.

 

Skulle man dela ut bidragen i skogen, gömda under blåbärsriset så skulle svenska staten spara miljarder.

 

Så, om bidrag betalas ut kontant i skogen så sparar vi pengar eftersom folk drar sig för att lyfta sin feta röv.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är lätt att ge råd till andra, men att själv föregå med god exempel ????tror inte du vill ställa upp på det. Ut i skogen och plocka pengar

 

Varför inte?

 

Hade jag inte haft ett jobb så hade jag gladeligen gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt att förstå en del av de ekonomiska beräkningarna i den här tråden. Min styvdotter och hennes man har varit hos oss och plockat i tre månader. Nu kunde det gått bättre, för juli månads kantareller tog torkan, men sen har vi haft gott om bär och dom har jobbat nåt oerhört.

Sålt till bra priser på torget och levererat till hyggliga priser till en hederlig uppköpare i Skillingaryd. Kostnaderna innan dom var på plats belöpte sig till 17500 sek och till detta borde ju kommit kost, logi och resor. Jag fick igen 12000:-, sedan satte jag stopp och förklarade mig nöjd, dom var ju här som våra gäster och att ha gäster länge blir ju alltid dyrt, så det får man ta.

 

Nu åker dom hem på torsdag med 21000 sek i besparingar, så dom kommer ju hem med flaggan i topp! Men skulle dom betalat alla sina faktiska kostnader, ja då hade det ju bara blivit småpengar över och hade dom varit tvugna att sälja billigt till giriga uppköpare - då hade affären inte ens gått ihop!

 

Bärplockningen är nog i grunden lika affärsmässigt klok som ide som exempelvis pyramidspel -dvs den är omöjlig i realiteten. Det går inte att tjäna några pengar, om inte verksamheten är subventionerad på något sätt. Nu subventionerade jag min familj, för dels är dom just min familj och dels ville jag gärna ha hit dom.

 

Dom har ställt upp för oss i Thailand, nu fick dom lite tillbaka. Nästa år kommer dom tillbaka och då skall vi gå ett steg längre - då skall vi koka sylt! Eller, inte jag, men dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att ge råd till andra, men att själv föregå med god exempel ????tror inte du vill ställa upp på det. Ut i skogen och plocka pengar

 

Jo men visst, när jag var tonåring så tjänade jag massor pengar på bärplockning, och fiskförsäljning av egenfångad fisk..men nu i vuxen ålder har jag ett annat arbete som jag tjänar mycket mer på.

 

Men jag vidhåller att folk är dumma i huvudet som gnäller om att de inga pengar har, då skogen är full av lättsålda bär och svamp, lata jävlar de flesta!

 

Se tex på thaidonnorna i Sverige många av dem sliter som djur med bärplockning och svamp, många gör riktigt fin slant på det..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Se tex på thaidonnorna i Sverige många av dem sliter som djur med bärplockning och svamp, många gör riktigt fin slant på det..

 

Och det gör dom utan att få bidrag dessutom.

Men det är klart, hade dom fått bidrag så kanske även dom hade skitit i att plocka bär. Kanske man borde lägga bidragsstopp under bär säsong, det verkar fungera.

 

Min fru har aldrig varit tvungen att plocka bär för att ekonomin ska gå ihop, men hon kände någon slags stolthet i att dra sitt strå till stacken.

Det var inte många dagar eller veckor som hon plockade, men nog fan blev det en ansenlig mängd med pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...