Jump to content
IGNORERAD

Sverige svartlistat i Thailand


Moipenyang

Recommended Posts

Om man inte klarar av att driva ett företag där de anställda har fasta löner eller garantilöner ska man inte anställa personal med den lönemodellen. Har man ändå anställt personal med garantilön kan man inte bara strunta i att betala lönen med hänvisning till att de "inte är lönsamma" eller att företaget går med förlust.

 

Sista frågan förstår jag inte riktigt - menar du att det är ok för arbetsgivaren att inte betala lön bara för att arbetsgivaren anklagar dem för att sälja vid sidan om?

 

/Krille

Nu får företagaren inte själv välja lönemodell utan fack och arbetsgivarorganisationer har kommit överens om en modell som gäller. 

Detta kallas kollektivavtal och reglerar detta.

Många avtal har ingen flexibilitet alls medan andra tillåter stora variationer mellan fast och rörlig lön samt bonusar.

 

Blir lite av ett löje när minimilöner, garantilöner skall regleras av svensk facklig modell av Kommunalarbetareförbundet för thailändare, thailändska bemanningsföretag mm. som inte ens vad fackliga avtal mm. ens är.

 

Nu är nog thailändare ändå inte den nationalitet som det flest av i de svenska skogarna.

Det kryllar av ryssar, ukrainare och plockare från forna öststater som numera är medlemmar i EU och med i Schengen.

 

Ryssar, vitryssar och ukrainare jobbar illegalt i de flesta fall och säljer sina bär till lika illegala företag.

 

Där får vi av naturliga skäl inte höra några klagomål om ej utbetalda löner.

 

Tror nog att många thailändare inte förstår vad som avtalats om när dom som anställda

reser 1000 mil till de Skandinaviska skogarna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    27

  • andrejsdenruskige

    18

  • Wangthong

    17

  • Sam sip sam

    13

Mest aktiva i denna tråd

Guest BpaijingKatai

För ett gäng år sedan när jag jobbade aktivt ute och var anställd så kom jag till ett bygge.

På gatan stod flera rörisar och rökte och gjorde minimalt. Trots att det inte var rast. När man frågade. Ska ni inte jobba?

Varför då svarade en av dom? Vi har ju månadslön så vi behöver inte prestera så mycket.

Om du har en fast lön så lär du nog inte gå ut och slita 5 på morgonen för att komma hem 6-7 på kvällen med så mycket bär som möjligt.

Utan du tar gärna sovmorgon och åker ut när dom tjatar på dig att jobba. Och sen gör du minimal insats under dagen. Vadå. du får ju lön i alla fall.

Så fungerar det med mäniskor. Och om sen arbetsgivaren opponerar sig mot att man inte jobbar. Så kan man alltid gå och gråta ut i pressen över hur dumma dom är som inte vill betala lön.

När verkligheten kan i vissa fall vara att man tar garantilön och sen säljer bären hos fria uppköpare.

Men visst ska dom ha riktig lön. Ska vi kunna hindra dom från att åka till Thailand tycker du om dom är anklagade för att sälja vid sidan om?

 

Självklart så ska myndigheterna beslagta deras pass om det finns ordentlig brottsmisstanke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får företagaren inte själv välja lönemodell utan fack och arbetsgivarorganisationer har kommit överens om en modell som gäller. 

Detta kallas kollektivavtal och reglerar detta.

Många avtal har ingen flexibilitet alls medan andra tillåter stora variationer mellan fast och rörlig lön samt bonusar.

 

Blir lite av ett löje när minimilöner, garantilöner skall regleras av svensk facklig modell av Kommunalarbetareförbundet för thailändare, thailändska bemanningsföretag mm. som inte ens vad fackliga avtal mm. ens är.

 

Nu är nog thailändare ändå inte den nationalitet som det flest av i de svenska skogarna.

Det kryllar av ryssar, ukrainare och plockare från forna öststater som numera är medlemmar i EU och med i Schengen.

 

Ryssar, vitryssar och ukrainare jobbar illegalt i de flesta fall och säljer sina bär till lika illegala företag.

 

Där får vi av naturliga skäl inte höra några klagomål om ej utbetalda löner.

 

Tror nog att många thailändare inte förstår vad som avtalats om när dom som anställda

reser 1000 mil till de Skandinaviska skogarna.

 

Visst är det så att många omfattas av kollektivavtal. Det jag syftade på är att om man tecknat ett avtal med garantilön kan man inte strunta i att betala ut den bara för att man tycker att garantilönen är för hög eller för att företaget går dåligt.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att många omfattas av kollektivavtal. Det jag syftade på är att om man tecknat ett avtal med garantilön kan man inte strunta i att betala ut den bara för att man tycker att garantilönen är för hög eller för att företaget går dåligt.

 

/Krille

Om man tecknat ett avtal med garantilön kan man inte strunta i att betala ut den bara för att man tycker att garantilönen är för hög eller för att företaget går dåligt.  Helt rätt av dig.

 

Visst är det så, men i avtalet finns också skrivning att man inte får sin garantilön eller fasta lön utan motprestation. För att det finns fast lön får man inte den bara genom att närvara på arbetsplatsen.

Hur reglerar man detta med personer som inte jobbar utan maskar på jobbet då personerna det gäller (thailändare) inte är med i facket.

Svårt med varningar, skriftliga varningar och erinran som det också heter via facket för personer som har säsongsjobb.

Vem på facket kontrollerar lönelistor åt dessa?

 

Jag förstår jag inte hur man teckna sådana avtal med människor som inte förstår innehållet alls och som bara ändå skall jobba en kort säsong som tillfällig arbetskraft.

Betalar bärplockarna eller bemanningsföretaget i Thailand någon avgift till facket som skall bevaka deras intressen.

 

Personligen tycker jag att detta med tillfälliga bärplockare mm. från länder utanför EU skall försvinna helt.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

Så fungerar det med mäniskor. Och om sen arbetsgivaren opponerar sig mot att man inte jobbar. Så kan man alltid gå och gråta ut i pressen över hur dumma dom är som inte vill betala lön.

När verkligheten kan i vissa fall vara att man tar garantilön och sen säljer bären hos fria uppköpare.

Men visst ska dom ha riktig lön. Ska vi kunna hindra dom från att åka till Thailand tycker du om dom är anklagade för att sälja vid sidan om?

Nu är det så att bärföretagarna är inga dumbommar, som accepterar att de blir lurade.

De sysslar med att ta in så mycket pengar som möjligt under en kort tid av året.

 

Naturligtvis garderar de sig så att arbetarna inte ska plocka ut garantilön utan att göra rätt för sig. Ett sätt är att skriva dubbla kontrakt. Hur de än gör så finns det ingen som jobbar mot garantilön, som kommer tillbaka nån dag från skogen utan att bären de plockat vägs. De ska plocka minst 45kg/dag.

 

Vore det så att någon satt i system att sälja bär till någon annan skulle de snabbt upptäckas. Det kanske finns någon som gjort så men om det satts i system så skulle det snabbt kunna verifieras att bärköpare blivit misshandlade eller att mera än väldigt lösa rykten från ena sidan hörs. Detta är ett väldigt bra sätt att få fokus från det bedrägeri mot bärplockarna som sker, inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tecknat ett avtal med garantilön kan man inte strunta i att betala ut den bara för att man tycker att garantilönen är för hög eller för att företaget går dåligt.  Helt rätt av dig.

 

Visst är det så, men i avtalet finns också skrivning att man inte får sin garantilön eller fasta lön utan motprestation. För att det finns fast lön får man inte den bara genom att närvara på arbetsplatsen.

Hur reglerar man detta med personer som inte jobbar utan maskar på jobbet då personerna det gäller (thailändare) inte är med i facket.

Svårt med varningar, skriftliga varningar och erinran som det också heter via facket för personer som har säsongsjobb.

Vem på facket kontrollerar lönelistor åt dessa?

 

Jag förstår jag inte hur man teckna sådana avtal med människor som inte förstår innehållet alls och som bara ändå skall jobba en kort säsong som tillfällig arbetskraft.

Betalar bärplockarna eller bemanningsföretaget i Thailand någon avgift till facket som skall bevaka deras intressen.

 

Personligen tycker jag att detta med tillfälliga bärplockare mm. från länder utanför EU skall försvinna helt.

 

Leif

 

Självklart kan arbetsgivaren ställa motkrav - men inte bara strunta i att betala ut lönen och komma med svävande kommentarer om att någon inte jobbat tillräckligt hårt eller sålt vid sidan om. 

 

I det specifika fallet i Umeå säger ju dessutom bemanningsföretaget att de har betalat ut lönen men kan inte ta fram någon form av bevis för att de gjort det.Vilket seriöst företag kan inte ta fram ett verifikat eller en lönespec på en löneutbetalning? Dessutom uteblir de från bokade möten http://www.vk.se/979060/arbetsgivaren-kom-aldrig-respektlost men har i alla fall dykt upp idag http://www.vk.se/979378/mots-for-en-losning

 

I grunden håller jag dock helt med dig tycker att hela fenomenet med bemanningsföretag för bärplockning borde ses över och helst tas bort. Jag betalar hellre några kronor till när jag köper sylt eller saft  :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av bärföretagen driver en svart cirkus - har själv kört blåbär från norra Sverige till Italien - hela transporten var svart

Spelar ingen roll om plockaren får 3, 5, 7 eller 10 kronor liten, priset på bär eller sylt kommer ändå att bli detsamma för kund. Så fungerar marknaden

Nu får vem som helst komma med mothugg, det skiter jag högaktningsfullt i. Men bevis, bevisa för mig att de bär som plockats av en "högavlönad" plockare är dyrare än en konkurrents som inte betalt något för sina bär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av bärföretagen driver en svart cirkus - har själv kört blåbär från norra Sverige till Italien - hela transporten var svart

Spelar ingen roll om plockaren får 3, 5, 7 eller 10 kronor liten, priset på bär eller sylt kommer ändå att bli detsamma för kund. Så fungerar marknaden

Nu får vem som helst komma med mothugg, det skiter jag högaktningsfullt i. Men bevis, bevisa för mig att de bär som plockats av en "högavlönad" plockare är dyrare än en konkurrents som inte betalt något för sina bär.

Det är ju naturligtvis det rådande marknadspriset per kilo som gäller. Som bygger på tillgång och efterfrågan vad dom stora bärföretagen köper in bären för. Detta avgör sedan det slutgiltiga priset till sylt och läkemedelsindustrin.

Så en dyr plockare bekostas av mellanledet om nu denne har råd?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir man anställd av en bemannings företag i Sverige, får man lön från bemannings företagen. Varför kan man inte till lämpa det på bemannings företag från Thailand. Då skulle man slipa alla skriverier om att bärplockarna har blivit lurade av Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir man anställd av en bemannings företag i Sverige, får man lön från bemannings företagen. Varför kan man inte till lämpa det på bemannings företag från Thailand. Då skulle man slipa alla skriverier om att bärplockarna har blivit lurade av Sverige. 

Det är exakt detta som händer nu, plockarna får inte sin lön av sitt bemanningsföretag när uppköparen betalt för bären till bemanningsföretaget.

Nu är det bemanningsföretaget som lurar sina landsmän verkar det som.

 

Denna svenska trygghetsmodell är nog sämre än om plockarna fick lön varje dag för invägd vikt i kontanter.

 

Jag tror frestelsen blir för stor då det plötsligt finns 5 miljoner SEK på ett konto, som är bärplockarnas ersättning för sina bär.

Oavsett om det är ett svenskt eller thailändskt bemanningsföretag som bara skapats för att tillfredsställa svenska myndigheter och svensk byråkrati. 

 

Finns inget som Sverige tjänar på detta då nästan ingen betalar skatt och det bara skapar bråk och dåliga rubriker.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är exakt detta som händer nu, plockarna får inte sin lön av sitt bemanningsföretag när uppköparen betalt för bären till bemanningsföretaget.

Nu är det bemanningsföretaget som lurar sina landsmän verkar det som.

 

Denna svenska trygghetsmodell är nog sämre än om plockarna fick lön varje dag för invägd vikt i kontanter.

 

Jag tror frestelsen blir för stor då det plötsligt finns 5 miljoner SEK på ett konto, som är bärplockarnas ersättning för sina bär.

Oavsett om det är ett svenskt eller thailändskt bemanningsföretag som bara skapats för att tillfredsställa svenska myndigheter och svensk byråkrati. 

 

Finns inget som Sverige tjänar på detta då nästan ingen betalar skatt och det bara skapar bråk och dåliga rubriker.

Att plockarna får lön varje dag/kg är ju prövat.

Problemet där är och har varit att många ska tjäna pengar på dessa plockare. Man hyr ut än det ena och än det andra. För länge länge sedan hörde jag en thailändsk bärplockare som hade betalt 60kr för en flaska nam plaa. Ju fler plockare som kommer hit dessto mer tjänar de som hyr ut och säljer saker till dessa thailändare. År som det är bra med bär och lite plockare går det bra. Nästa år tar man in mera plockare och nästa år ännu mer. När det blir ett dåligt bärår kappsejsar hela skutan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

De har bara provision baserad lön (vad jag vet).

 

När det gäller taxi så sade avtalet (För ett par år sedan iallafall) att chaufförerna hade en grundlön som då låg på 102 kronor i timmen, eller 37.5% på inkört belopp om jag minns rätt. Chauffören fick det som var högst efter passets slut. Antingen 102 kronor gånger antalet timmar eller procentsatsen om den blev högre.

 

Sen finns det ju en hel del bolag som inte har kollektivavtal med BA...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla i denna bransch är personer som normalt inte betalar skatt mm.

Dom dyker upp där det är lättsamt att tjäna snabba stålar.

Kan vara samma personer bakom de thailändska bemanningsföretagen, för är det någon som tror att thailändare är 100% ägare i dessa bemanningsföretag.

Thai är möjligen målvakter mot låg ersättning.

Övrig tid på året åker man runt på marknader som är vanligt i Sverige sommartid.

Allt möjligt säljs kontant och sällan med redovisning.

 

Denna bärbransch går inte att kontrollera av varken anställda, fack, myndigheter m.fl.

 

Synd om de som drabbas men ett förbud är nog enda vägen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är exakt detta som händer nu, plockarna får inte sin lön av sitt bemanningsföretag när uppköparen betalt för bären till bemanningsföretaget.

Nu är det bemanningsföretaget som lurar sina landsmän verkar det som.

 

Denna svenska trygghetsmodell är nog sämre än om plockarna fick lön varje dag för invägd vikt i kontanter.

 

Jag tror frestelsen blir för stor då det plötsligt finns 5 miljoner SEK på ett konto, som är bärplockarnas ersättning för sina bär.

Oavsett om det är ett svenskt eller thailändskt bemanningsföretag som bara skapats för att tillfredsställa svenska myndigheter och svensk byråkrati. 

 

Finns inget som Sverige tjänar på detta då nästan ingen betalar skatt och det bara skapar bråk och dåliga rubriker.

Hur kan då Migrationsverket bevilja arbetstillstånd, när det egentligen inte finns någon arbetsgivare. Är det inte så att det behövs speciella kvalifikationer som inte finns i Sverige, får att få arbetstillstånd?? Med andra ord så är det Migrationsverket som går dom svarta uppköparnas ärende.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det finns så pass många thailändare som bor i Sverige så att dessa skulle, genom inbjdan, täcka upp med den arbetskraft som "behövs" för att plocka bär.

 

Allemansrätten borde gälla boende i Sverige eller folk som blir inbjudna av dessa och endast i form av inbjudan av privatperson, ej företag.

Inför en avgift på 500:- för ett "plock-kort". Har man inget sådant så blir man bötfälld eller inkvarterad hos myndighet innan man kan uppvisa inbjudan och plock-kort.

Kan man ta betalt för fiskekort så ska man väl kunna ta betalt för ett bärkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Thailändska myndigheter börjar behandla oss utlänningar som vill extraknäcka i Thailand på ett bra sätt, kan man tillåta Thailändska säsongplockare.

Innan det sker tycker jag att denna verksamhet skall stoppas helt och inga tillstånd ges till medborgare utanför EU via bemanningsföretag.

Sverige tjänar litet på detta med bären då få betalar skatt utan det ger mest bara negativ PR.

 

Svenska arbetslösa borde stimuleras att plocka dessa bär istället.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

När Thailändska myndigheter börjar behandla oss utlänningar som vill extraknäcka i Thailand på ett bra sätt, kan man tillåta Thailändska säsongplockare.

Innan det sker tycker jag att denna verksamhet skall stoppas helt och inga tillstånd ges till medborgare utanför EU via bemanningsföretag.

Sverige tjänar litet på detta med bären då få betalar skatt utan det ger mest bara negativ PR.

 

Svenska arbetslösa borde stimuleras att plocka dessa bär istället.

 

Ja, ett riktigt "behov" av utländska plockare behövs inte direkt, eller kanske man ska säga, borde inte behövas.

Arbetslösa, sommarjobbare, socialbidragstagare m.m borde få en chans att ta tillfället i akt och visa att man minsan vill jobba för brödfödan (för det antar vi väl?).

 

Skulle det inte räcka till så kan en kontrollerad arbetskraftsimport via inbjudan av privatpersoner vara på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Thailändska myndigheter börjar behandla oss utlänningar som vill extraknäcka i Thailand på ett bra sätt, kan man tillåta Thailändska säsongplockare.

Innan det sker tycker jag att denna verksamhet skall stoppas helt och inga tillstånd ges till medborgare utanför EU via bemanningsföretag.

Sverige tjänar litet på detta med bären då få betalar skatt utan det ger mest bara negativ PR.

 

Svenska arbetslösa borde stimuleras att plocka dessa bär istället.

Jag tycker att branchen borde vara så intresserad av att få till ett fungerande system utan att folk som jobbar hårt för att få fram dessa bär ska behöva ruineras och må dåligt. Som du säger, Sverige får en massa bad will. Plockarna sliter hårt och tjänar ofta ingenting och mår så dåligt att en del vill ta sitt liv. Om företagen tjänar så dåligt att det är värt att all denna bad will och tragedi, så håller jag absolut med dig, att sluta med denna idi*ti är bara en välgärning.  

 

Branchen motarbetar privatplockning till den grad att det snart är omöjligt att ta hit sina släktingar och bekanta under sommaren, istället för att rensa i sina egna led.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag tycker att branchen borde vara så intresserad av att få till ett fungerande system utan att folk som jobbar hårt för att få fram dessa bär ska behöva ruineras och må dåligt. Som du säger, Sverige får en massa bad will. Plockarna sliter hårt och tjänar ofta ingenting och mår så dåligt att en del vill ta sitt liv. Om företagen tjänar så dåligt att det är värt att all denna bad will och tragedi, så håller jag absolut med dig, att sluta med denna idi*ti är bara en välgärning.  

 

Branchen motarbetar privatplockning till den grad att det snart är omöjligt att ta hit sina släktingar och bekanta under sommaren, istället för att rensa i sina egna led.

 

Vilka är branchen?

De stora företagen eller de små?

 

Migrationsverket borde aldrig bevilja dessa uppehållstillstånd. Jag tycker att det är där man ska börja.

Och börjar man där så blir det inga problem med att bjuda hit släktingar och bekanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är branchen?

De stora företagen eller de små?

 

Migrationsverket borde aldrig bevilja dessa uppehållstillstånd. Jag tycker att det är där man ska börja.

Och börjar man där så blir det inga problem med att bjuda hit släktingar och bekanta.

Det är nog både de små och de stora. Jag har pratat med en del av de små i branchen och de vill inte ha någon annan utlänning i skogen än de som plockar åt dom. Antar att de stora drakarna har samma uppfattning för att det är väl de som har mest tryck bakom vid de förhandlingar som sker med de som styr och ställer när riktlinjerna för hur arbetstillstånden uttdelas tas fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är branchen?

De stora företagen eller de små?

 

Migrationsverket borde aldrig bevilja dessa uppehållstillstånd. Jag tycker att det är där man ska börja.

Och börjar man där så blir det inga problem med att bjuda hit släktingar och bekanta.

Det var nog här "skiten" började med dessa arbetstillstånd via MIG och bemanningsföretag för att kringgå regler.

Ett ulandsbaserat bemanningsföretag är bara en mellanhand till som skall tjäna pengar på bären.

Dessa utlandsbaserade bemanningsföretag kommer dessutom aldrig Svenska staten åt för att ta till domstol, utdöma skadestånd mm. 

Ingen tror väl att en Thailändsk företagare utlämnas till Svensk åklagare fast dom lurat sina landsmän på pengar.

Thailändska staten vill inte förlora ansiktet mot omvärlden och utlämningsavtal saknas.

 

Det är likadant med bemanningsföretag från Vitryssland, Ukraina m.fl.

 

Inte bara bärföretag som nyttjar dessa nya regler utan förekommer även inom transportrektorn, skogen, bygg, asfaltering och sjöfarten som några exempel.

 

Jag vill ha stopp på all denna arbetskraftsinvandring via bemanningsföretag och luddiga avtal som plockarna ändå inte förstår innehållet av.

 

 

Nu medger väl inte besökstillstånd och inbjudan rätt till att arbeta i Sverige så för att göra det lagligt så bör det ändras också.

Då blir den inbjudande i Sverige garant för att bärplockarna får sin lön av uppköparna som kanske inte heller blir enkelt.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det var nog här "skiten" började med dessa arbetstillstånd via MIG och bemanningsföretag för att kringgå regler.

Ett ulandsbaserat bemanningsföretag är bara en mellanhand till som skall tjäna pengar på bären.

Dessa utlandsbaserade bemanningsföretag kommer dessutom aldrig Svenska staten åt för att ta till domstol, utdöma skadestånd mm. 

Ingen tror väl att en Thailändsk företagare utlämnas till Svensk åklagare fast dom lurat sina landsmän på pengar.

Thailändska staten vill inte förlora ansiktet mot omvärlden och utlämningsavtal saknas.

 

Det är likadant med bemanningsföretag från Vitryssland, Ukraina m.fl.

 

Inte bara bärföretag som nyttjar dessa nya regler utan förekommer även inom transportrektorn, skogen, bygg, asfaltering och sjöfarten som några exempel.

 

Jag vill ha stopp på all denna arbetskraftsinvandring via bemanningsföretag och luddiga avtal som plockarna ändå inte förstår innehållet av.

 

 

Nu medger väl inte besökstillstånd och inbjudan rätt till att arbeta i Sverige så för att göra det lagligt så bör det ändras också.

Då blir den inbjudande i Sverige garant för att bärplockarna får sin lön av uppköparna som kanske inte heller blir enkelt.

 

 

Leif

 

Ja, det är en del kryphål i lagen och systemet.

 

Fast min mening är att om man bjuder folk hit för att hälsa på och samtidigt plocka bär så behövs inga netto- eller brutto-löner eller andra avtal för den delen.

I detta fall är det "värdfamiljen" som står för boende, mat och eventuellt bil eller transport om nu någon skulle plocka bär.

Eftersom man då har en garant så bör det inte bli några skuldsatta människor underförutsättning att dom inte har tagit ett billån i Thailand som "förskott på tänkt lön".

 

Och ja, man borde definitivt stoppa denna typ av arbetskraftsinvandring.

Då återstår problemet med 1000-tals rumäner, bulgarer och göteborgare. Det blir samma visa där.

Den största svårigheten med detta är, det för mig oförtående, schengenavtalet.

 

Vi vet inte hur mång som kommer, vilka som har lurats på en anställning, vilka som bara kommer hit och gråter ut över utebliven lön, dåligt med bär, inga pengar att ta sig hem och annat trevligt som brukar följa med dessa människor.

 

Ett "allemanskort" som kostar en slant och en, av privatperson, personlig inbjudan till personen som ska plocka bär. Det känns som en rimlig lösning. 

Instramning av allemansrätten ser jag som en positiv lösning i detta fall.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag ha fel. Men var det inte någon som skrev här på MPR om en thaiare som köpt bil och skröt om hur han blåst bäruppköparen genom att sälja bredvid och tjäna dubbelt förra hösten. I så fall förstår man den som tagit hit honom är lite arg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...