Jump to content
IGNORERAD

Sverige svartlistat i Thailand


Moipenyang

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Det läste man om förra året. Det är inte bara uppköpare som är oärliga. Frågan jag önskade få svar på om detta med garaterad lön gäller även svenskar? Min dotter är arbetslös nu så ett jobb med garanterad lön kunde vara bra. 40 timmar i veckan med ledig lördag och söndag. Leif

 

Det kan du nog bara glömma.

 

Man får inte behandla folk olika...förutom om dom är svenskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    27

  • andrejsdenruskige

    18

  • Wangthong

    17

  • Sam sip sam

    13

Mest aktiva i denna tråd

Det är ju diskriminerande, i så fall. Icke EU medborgare har bättre villkor än svenskar i Sverige. Tänk om jag blev så behandlad i Thailand om jag önskade jobba där.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Bahhh vilket nonsens, hur många svenskar har inte blivit skinnade i Thailand av korrumperade poliser, oärliga bil och jetski uthyrare, fastighetsvärdar, advokater, Imigation, etc. etc. listan kan göras hur lång som helst.

 

 

De borde ta upp det också, före de gnäller om Sverige!

Det har skrivits artiklar om hur turister blir lurade i Thailand på olika sätt. Precis som det skrivs artiklar om turister blir lurade i Sverige. Nu handlar det om arbetskraft som blir lurade. Sen fanns det uppgifter om familjer som var nöjda med de fått förra året...

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den svenska bär och svamp branschen har ju år efter år visat att dom inte klarar av att hantera sina anställda och enligt mig bör man helt stoppa deras möjligheter till att importera arbetskraft tills dess att branschen sjäv löser dom problem dom ställer till med, plockningen i landet bör få skötas av anhörga som borde få lättare att bjuda hit nära släktingar för plockande och då stå för både resa, boende och uppehälle, för övrigt borde det finnas gott om pensionärer, ungdomar och arbetslösa som skulle vilja tjäna en extra slant.

 

Mvh isan lover

Håller fulltändigt med dig  förutom det att Svenska ungdommar skulle orka ut i skogen och plocka bär Är själv ute i skogen ganska ofta och har hitintills aldrig träffat på någon Svensk varken ung eller gammal som plockat bär, däremot Litauer och div Ryssar.. En kusin till mig bjuder varje år in sin frus Thailänska släktinga som får bo gratis och låna bil gratis enda dom betalar är en del av sin mat och bensinen.

Dom har hitintills åkt hem med som mest övet 100.000 Svenska kronor men även ett år då det var väldigt dåligt med bär här åkte dom hem med en liten men dock vinst.

Mvh.flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den svenska bär och svamp branschen har ju år efter år visat att dom inte klarar av att hantera sina anställda och enligt mig bör man helt stoppa deras möjligheter till att importera arbetskraft tills dess att branschen sjäv löser dom problem dom ställer till med, plockningen i landet bör få skötas av anhörga som borde få lättare att bjuda hit nära släktingar för plockande och då stå för både resa, boende och uppehälle, för övrigt borde det finnas gott om pensionärer, ungdomar och arbetslösa som skulle vilja tjäna en extra slant.

 

Mvh isan lover

 

Vore ett bra jobb för gatstenskastande ungdomar som klagar på att ingen vill ge dom jobb. Bjuder anhöriga in släkt så har man ingen kontroll överhuvudtaget. Kanske gubben i Dubai skulle ta sig an de thailändska bärplockarna, köpa bären till dubbla marknadspriserna och sälja när priserna går upp... 

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems felet än är, så är slutresultatet att det i nuläget inte kan rekommenderas för Thailändska bärplockare att åka hit.

Den som får gå från hus och hem bryr sig knappast om vem som tog hans farm, och kan en svartlistning hindra
att det händer för andra, så är den rätt, tycker jag.

 

Om bärindustrins överlevnad hänger på att fattiga människor måste luras, så kan den dra (åt skogen).

Om den behöver plockarna så borde både vilja och förmåga finnas att ordna schyssta villkor för dom.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Var ett stort gäng med planet från BKK till ARN i morse

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vems felet än är, så är slutresultatet att det i nuläget inte kan rekommenderas för Thailändska bärplockare att åka hit.

Den som får gå från hus och hem bryr sig knappast om vem som tog hans farm, och kan en svartlistning hindra

att det händer för andra, så är den rätt, tycker jag.

 

Om bärindustrins överlevnad hänger på att fattiga människor måste luras, så kan den dra (åt skogen).

Om den behöver plockarna så borde både vilja och förmåga finnas att ordna schyssta villkor för dom.

 

 

Migrationsverket är ett av filtren som inte fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Migrationsverket är ett av filtren som inte fungerar.

Dom dricker väl för mycket champagne på arbetstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den svenska bär och svamp branschen har ju år efter år visat att dom inte klarar av att hantera sina anställda och enligt mig bör man helt stoppa deras möjligheter till att importera arbetskraft tills dess att branschen sjäv löser dom problem dom ställer till med, plockningen i landet bör få skötas av anhörga som borde få lättare att bjuda hit nära släktingar för plockande och då stå för både resa, boende och uppehälle, för övrigt borde det finnas gott om pensionärer, ungdomar och arbetslösa som skulle vilja tjäna en extra slant.

 

Mvh isan lover

Pensionärer, ja vist. Efter en hård och slitsam liv skall dom gå framåtböjda och plocka bär. Undrar hur många pensionärer klarar av detta. Isan lover har väl aldrig träffat en pensionär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hänger inte med nyheterna. Det är svenska företag som anställer de och INTE betalar den avtalade lön.

Det finns två sidor av det hela. Det är bemaningsföretag som rekryterar i Thailand, svenska företag har inga sådana rättigheter att jobba i Thailand. Ibland är det samma person en thailändare som har båda företag.

 

Bemaningsföretagen skänker inte bort något om du tror det, utan där gäller det att tjäna pengar. De som skickas iväg behöver alla möjliga tjänster innan de är på plats och kan börja plocka bär. Det dyraste är flygbiljetterna. Allt detta lånar man ut pengar till. Kan man ana räntenivåerna? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar detta med en garanterad månadslön på ca. 19.500kr per månad? Får alla det, eller bara vissa? Tror säkert många vill ha den lönen, för att traska runt i skogen.

 

 

 

 

Naturligtvis är det knappast någon bäröppköpare som är så dum att de inte får garantier att plockarna gör det de ska när de är ute i skogen, dvs plockar bär. Ett sätt som alltid fungerar är att väga in de bär plockaren har plockat. Hur garderar man sig mot att plockare säljer till någon annan och bara väger in en minimidel av bären? Jo man betalar bara för de bär man får in.

 

Så här kan man göra!

Man skriver två kontrakt när man ingår avtalen. Det ena visar man MIG. Det andra har bemaningsföretaget, där står det att man plockar på kilo.

 

Nu kommer någon att säga så kan man inte göra. Bärbranchens signum är väl att den har lösningar som kanske vissa tycker ligger över gränsen, så att man inte kan göra så är knappast någon begränsning som hindrar. Vad är det som hindrar att plockarna avslöjar detta dubbelspel då.

 

De har ju själv godkännt detta, det räcker ofta ganska långt. Thailändare är väldigt lojala mot varandra när falanger är inblandade. Om en thailändare lurar skjortan av en annan inte går de då till en falang och skvallrar.

 

Sedan kan man fundera på det här med skulderna de har gentemot det bemaningsföretag i Thailand som anställde dom och skrev avtalet med dom. Kan detta uttnytjas på något sätt kanske?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Svenska fiskare har heller ingen garantilön ,men ingen som tycker synd om dom he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska fiskare har heller ingen garantilön ,men ingen som tycker synd om dom he he

Mot oss själva är vi hårda som granit.

Schizofreni.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu börjar lurendrejerierna igen!

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/barplockare-avtalar-bort-sin-garantilon/

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5642739

 

Var ett inslag på TV som frun såg. Där börjar de skylla på thailändarna att de säljer bär till någon annan.

Klassisk bortförklaring som verkar väldigt otrolig, men naturligtvis tar fokus från kärnproblemet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska fiskare har heller ingen garantilön ,men ingen som tycker synd om dom he he

Fiskare är ju idag ett utdött släkte i stort sett.

 

Dess då fler taxichaufförer finns, och mig veterligen har endast fast heltidsanställda som har garantilön där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Stockholm har inga taxichaufförer någon garanti lön. I alla fall hos Taxi Stockholm eller 020.

Detta enl min bror som kör taxi

Link to comment
Dela på andra sajter

tomurdoc, on 12 Sept 2013 - 07:23, said:

Fiskare är ju idag ett utdött släkte i stort sett.

 

För att inte tala om fisken.    :(

Link to comment
Dela på andra sajter

I Stockholm har inga taxichaufförer någon garanti lön. I alla fall hos Taxi Stockholm eller 020.

Detta enl min bror som kör taxi

Men kanske en grundlön plus provision`? Eller har de ändrat lagen så att lönen kan grundas på prestation även

för chaufförer som kör människor, barn, skolskjuts ..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är åt helvete med dessa bär varje år samma visa.

Håller med dig, varje år sen 2009 samma klagande och knällande. Hoppas staten slutar bidra detta i form

av beviljade visum. Å andra sidan tar det kål på svensk (o finskt) bärindustri, för vem annars plockar bär,

om inte import arbetskraft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som tvistas om nu enl. lokala medier i Västerbotten är avdragen för boende, mat, transporter och flygbiljetterna,

samt i några fall att man jobbat åt en firma men sålt bär på sidan till andra firmor.

 

Vi får väl se vad som kommer fram de närmaste dagarna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är åt helvete med dessa bär varje år samma visa.Nämä i år finns det bär far åt helvete med denna bransch

Hej

 

Ja det ser ännu en gång ut som om denna bransch har misslyckats, hur många chanser ska dom få innan myndigheter och regering har fått nog?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacka vet jag markägare som stängde sina privata vägar.

Eller gräver upp en bit av dessa.

Vill dom plocka så får dom gå in.

Det är det enda som är lagligt.

För att köra på privata väga kan mark ägarna

Kräva tillstånd. = betalning

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under normala förhållanden med svenska anställda så skulle det ju ses som brottsligt. Och skulle nog rubriceras som trolöshet mot huvudman om en svensk anställd skulle plocka bär med garantilön och sälja bären vid sidan om.

Och hur lagför man en icke svensk /Icke EU medborgare som säljer vid sidan om?

Allra helst då Thailändaren förmodligen redan befinner sig i Thailand när juridikens kvarnar börjar mala.

Man vill å ena sidan ha garantilön enligt svensk praxis. Men man kan sen göra lite som man har lust i alla fall.

Systemet med betalt per kilo blir då om man tänker efter ganska rättvist.

Och visst skulle man kunna tänka sig garantilön. Men hur gör man då med dom som plockar bra och normalt tjänar en bra slant för att dom sliter på?

Ska dom då endast få ut enligt garantinivå? Och ej få enligt vad dom plockar i verkligheten?

Det är väldigt enkelt att peka ut bärföretagen som bovar som tjänar grova pengar på stackars Thailändare.

Men det måste väl ändå vara så att bärföretagen får in ordentligt med bär för att kunna betala ut löner.

Eller menar ni att företagens ägare ska gå till banken och belåna sitt hus för att kunna täcka dom ständiga förlusterna som naturligtvis uppstår med ett garantilönesystem?

Man måste naturligtvis hålla koll på avarter, som företag som totalt lurar bärplockarna.

Men det måste vara någon typ av balans mellan plockare och företag. Och där måste man mötas på halva vägen.

Vad jag vet som framkom i uppdrag granskning för några år sedan. Så hade dom stora bärinköpsföretagen åtagit sig att instifta fonder som skulle jämna ut mellan åren.

Hur dessa fungerat vet jag ej?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...