Jump to content
IGNORERAD

Varför är det så många som går all-in?


halgun

Recommended Posts

Guest Fredman

Hej

Sverige kan och ska inte konkurera med länder som Indien och Kina lönemässigt och det tycker jag är tur både för Sverige som land och dess befolkning, och förhoppningsvis är både arbetsgivare och löntagare överens om det, men jag vet att det finns Svenskar som önskar att vi gjorde det.

Med vänlig hälsning Isan Lover

Med en fri och rörlig ekonomi så är det inte långsiktigt möjligt med den löneskillnad som det är idag.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    45

  • Sangwal

    32

  • Moipenyang

    22

  • SatanG

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Ja du har rätt där, även Göran Persson förde en näst intill blå politik och själv hävdade han att det berodde på den dåliga ekonomi han övertog efter borgarnas lånefest och den ekonomiska krisen i omvärlden, själv röstade jag på Vänstern under denna period eftersom jag inte kunde ställa mig bakom dessa nedskärningar som drabbade dom sämst ställda inklusive pensionärerna.

 

Med vänlig hälsning Isan lover 

 

Numera frågar många krasialdemosoter sig om Göran Persson egentligen representerar socialdemokratisk ideologi och politik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja du har rätt där, även Göran Persson förde en näst intill blå politik och själv hävdade han att det berodde på den dåliga ekonomi han övertog efter borgarnas lånefest och den ekonomiska krisen i omvärlden, själv röstade jag på Vänstern under denna period eftersom jag inte kunde ställa mig bakom dessa nedskärningar som drabbade dom sämst ställda inklusive pensionärerna.

 

Med vänlig hälsning Isan lover 

Ja där kan jag tycka att av två dåliga saker valde du det absolut sämsta.

 

Nu finns det tre dåliga att välja på så nu är det inte pest och kolera som gäller.,nu är det fråga om vi överhuvudtaget ska överleva som ett bra land att leva i.

 

Nästan hela världens politiker häpnas över och lyckönskar Sverige hur väl Borg och regeringen lyckas till skilnad mot omvärlden  lyckats med ekonomin.

 

Att det drabbar några (mig som sjukpensjonär, inräknat) är nog svårt att göra något åt, vill vi ha någon som vill jobba måste det naturligtvis betala sig, allt annat är ju

 

bara lögn förutom i din lilla by där ju inget saknas och alla lever lyckliga vare sig dom jobbar eller inte.

 

Tror (och här kan ingen motbevisa mig) att om vi haft sossarnas bidragspolitik som ju gällde när de sist hade makten hade vi nog nu befunnit oss där Grekland befinner sig nu och då hade jag säkerligen haft det ännu sämre.

 

Att det sedan skapas braskande löpsedlar om att cansersjuka tvingas till arbetsförmedlingen är nog tror jag undantag.Vet inte hur cansersjuka har det ekonomiskt i Grekland men antar att med de begränsade resurser dom  har där inte lever i överflöd.

 

Blev för övrigt när sossarna regerade sist erbjuden sjukpension pga. en nerv som fastnat i ena armen, men tyckte att jag klarade mig skapligt när det endast var

 

vänsterarmen som var drabbad och lyckade trots jobb inom byggnads klara att jobba ytterligare 30 år.

 

Efter det sade ä ven mina knän tack och adjö (kraftig artros) och min läkare förbjöd mig att arbeta.Försäkringskassans läkare tyckte dock att jag ändå kunde söka arbete

 

där jag inte behövde gå och lyfta så mycket.

 

Efter det fick jag en hjärnstroke och min läkare skickade in en ny ansökan om sjukpension.

 

Döm om min förvåning när jag två veckor senare fick ett brev från fk`s läkare att jag skulle söka ett jobb där jag inte behövde använda händer, fötter eller huvud!!!!

 

Trots att jag skrev ett brev till FK att jag kunde tänka mig ett jobb som förtroendeläkare eller assistant åt denne som handhaft mitt ärende så fick jag efter överklagande

 

rätt i länsrätten.

 

Hur kan jag då trotts detta försvara den förda politiken ? Är aldrig bra då något drivs till ytterligheter. Känner minst tio personer som likt jag blev erbjuden sjukpension

 

samtidigt som mig för många år sedan och som till skillnad till mig var smarta nog att ta emot  pensionen och de flesta av dessa hade kunnat sköta jobb om de velat,

 

en tex. fick sjukpension för utsliten rygg men kunde trots detta ro drag 8 timmar om dagen veckovis, hade jag inte klarat trots frisk rygg.

 

Ja vag vill jag då säga med allt dravel, kontroller är bra och behövs men ska för detta inta gå till överdrift.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggbranchen höll iaf på att självdö när moderaterna fick styra o ställa, vilken flopp...:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggbranchen höll iaf på att självdö när moderaterna fick styra o ställa, vilken flopp... :)

???????Har ingen aning om vad du menar. Hade byggfirma som var väldigt lönsam och gick bra så länge jag kunde.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

???????Har ingen aning om vad du menar. Hade byggfirma som var väldigt lönsam och gick bra så länge jag kunde.
Är du ensam på byggbranchen??
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du ensam på byggbranchen??

Ja du är säkert mycket smartare än jag men jag vet fortfarande inte vart du vill komma.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du är säkert mycket smartare än jag men jag vet fortfarande inte vart du vill komma.
Jag ger upp..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte men kanske du gör rätt SMARTSKALLE!!!!
Vad är ditt problem? Vaknat på fel sida idag kanske.. Chilka o tänk på nått trevligt så mår du bättre snart..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Byggbranchen höll iaf på att självdö när moderaterna fick styra o ställa, vilken flopp... :)

Läste endast detta efter mitt inlägg och undrar fortfarande vad du menar, no hard fellings bara nyfiken.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggbranchen höll iaf på att självdö när moderaterna fick styra o ställa, vilken flopp... :)

Sen ROT avdraget infördes har jag aldrig haft så mycket jobb som hantverkare.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ROT avdraget infördes har jag aldrig haft så mycket jobb som hantverkare.

 

Leif

 

Och då kan man fråga sig om bidragen blivit mindre eller vart de går.

 

Skattelättnader och -avdrag är precis samma sak som "bidrag" fast regeringen Reinfeldt/Åkesson gillar att kalla det något annat

och enda skillnaden från den gamla politiken är, att nu ges slantarna till de som redan har.

 

I andra trådar ges invandringen skulden för att pensioner, sjukersättningar och a-kassa går ner.

 

Hoppas att de, som går på den lätta, i tid inser hur pengarna omfördelats mellan de som har och de som inte har

innan det blir öppet krig mellan de "tärande" och "vi". 

 

Men jag rädd för att det är många som önskar sig det.

Uppslutningen bakom brunskjortornas förenklade retorik tyder tyvärr på det.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ROT avdraget infördes så måste jag skatta för inkomsterna, det behövde jag inte före.

Då kanske det går att räkna ut var pengarna hamnar.

Nästan alla mina kunder är låg- eller mellaninkomsttagare.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ROT avdraget infördes så måste jag skatta för inkomsterna, det behövde jag inte före.

Då kanske det går att räkna ut var pengarna hamnar.

Nästan alla mina kunder är låg- eller mellaninkomsttagare.

 

 

Leif

 

Nu skattar du för det för att få ROT-avdrag.

Om du inte gjorde det innan kan man fråga sig om du inte arbetade svart.

 

Svartarbete torde vara förbjudet men i stället för att tvinga dig att betala väljer man att ta pengarna från vissa andra och betala skatten för dig.

Omfördelning av skattepengar med andra ord. Vi som har, ska få våra hus förbättrade och mera värdefulla med hjälp av skattemedel.

 

Jag antar att du inser att "vissa andra" inte är de som har möjlighet att nyttja ROT-avdrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror (och här kan ingen motbevisa mig) att om vi haft sossarnas bidragspolitik som ju gällde när de sist hade makten hade vi nog nu befunnit oss där Grekland befinner sig nu och då hade jag säkerligen haft det ännu sämre. Att det sedan skapas braskande löpsedlar om att cansersjuka tvingas till arbetsförmedlingen är nog tror jag undantag.Vet inte hur cansersjuka har det ekonomiskt i Grekland men antar att med de begränsade resurser dom har där inte lever i överflöd.

 

 

Med risk för ett klavertramp och utan att läst hela tråden som jag misstänker spårat ur,så kastar jag mig in i debatten.

 

Det blir lite fel när du jämför Sverige med tex Grekland eller dom andra s.k  p.i.i.g.s. länderna.

 

Vi spelar inte riktigt i samma division (än så länge) med välfärd löner etc etc.. Vi har en helt annan grund med en trygg lönsam tung industri och en bra exportindustri som medför kanske ett för bra överskott.

 

Men är det ingen här som tittat på Svt: Lönesänkarna som gått i repris?  Där visar det sig att vi har fått stå tillbaka duktigt på våra reallöner dom senaste 30-40 åren i förhållande till företagens vinster.

 

Och hur var med så dom sk jobbskatteavdragen, är vi vinnare eller visar det sig senare att vi blivigt blåsta av Alliansen i uteblivna löneökningar?!

Ändrades av R_Thai68

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

England är ett mycket segregerat klassamhälle med stora klyftor och dålig välfärd knappast ett land som vi har något att lära av, jag jobbar där själv ibland och tycker att detta land nästan saknar motstycke i Europa när det gäller klyftor och ojämlikhet, dom jag jobbar åt har butlers, privatchaufförer och egna flygplan och bor på gods och dom är inte få, men i nästan inget annat utvecklat europeiskt västligt land ser jag så många uteliggare, arbetslösa och så mycket misär, själv tror jag givetvis att det finns ett samband mellan denna elits liv i lyx och överflöd och det relativt stora antalet människor som bor i portgångar och rhodedenron buskar i städernas parker.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Ja vi får väl se hur det går personligen tror jag inte facket och arbetsgivarna ser till Sveriges bästa utan enbart sig själva. Därför skulle det vara bra om någon representerar pensionärer och arbetslösa samt våra ungdomar som skall in på arbetsmarknaden.

De segregerade klasssamhälle med stora klyftor och dåliga välfärde som du beskriver England har är väl just den vägen Sverige är inne på. Innan pundet sjönk i värde var det inte så stora skillnader i arbetskraftskostnad. Därför tycker jag att det är viktigt att redan nu se över hur vi har det. Naturligt viss kan ingen politiker gå till val på dessa vallöften men de som är insatta i Sveriges ekonomi måste ta sitt annsvar Sverige består inte enbart av facket och arbetsgivarna. Sverige har för hög arbetskraftskostnad vilket även har bidragit till att de nu är ett av världens mest skuldsatta folk. Det är ju inget positivt med att sänka löner men tycker det är ett bättre alternativ än att sänka företags beskattningen.

 

Facket var viktig förre och såg till att klasssamhället och klyftorna i samhället minskade och skapade ett välfärd nu är det bara en sär organisation som ser till sig själv. Jag tycker helt enkelt att facket har förlorat sin roll i samhället bättre vore att politikerna tog över deras arbete då de kan representera hela folket.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ROT avdraget infördes har jag aldrig haft så mycket jobb som hantverkare.

 

Leif

Ja hade jag inte varit en sådan idi*t och tackat nej till sjukpension och istället jobbat svart, som de flesta privat personerna ville betala utan skatt och momsfritt. hade jag gjort det hade jag nog varit åtskilligt rikare nu. men jag klarar mig och lever ganska bra så jag klagar inte.

 

Är fortfarande nyfiken vad Moypenjang menar, kanske någon annan som fattat kan förklara för mig.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Siam-Nilsson

Vet inte om denna artikel har varit uppe för diskussion än,
så jag tar väl och postar den eftersom jag tycker att den är intressant.
Förmodligen är de drabbade herrarna som omnämns i artikeln inte lika smarta
som karlarna på MPR som säger sig inte ha "satsat mer än de har råd att förlora" ;-) 

 

********************************************************************************

 

"We are starting to see more and more homeless foreigners,
many of whom have separated from their Thai wives and now have no money,"
said Natee Saravari, secretary-general of the Issarachon Foundation.

 

***********************************************************************************

 

The number of homeless Westerners is on the rise in Thailand and the government is
poorly prepared to deal with the emerging social problem, a charity warned Monday.

"We are starting to see more and more homeless foreigners, many of whom have
separated from their Thai wives and now have no money," said Natee Saravari, secretary-general of the Issarachon Foundation.

While foreigners can own condos, houses and other property are usually
registered in their wives' or girl friends' names, meaning they have no rights and can be ejected.

The Thai charity has been helping homeless Thai people in Chiang Mai, Chon Buri and
Phuket provinces for the past 10 years, but has recently branched out into assisting homeless foreigners as well.

"In Pattaya we see them sorting through the trash in front of McDonald's for something to eat,
and hanging out in front of restaurants asking customers for money," Mr Natee said.

He estimated that there were more than 200 homeless foreigners nationwide, compared with about 30,000 homeless Thais.
"As many as 40% of the Thai homeless suffer from mental illness, but most of the foreign homeless are alcoholics," he said.

The foundation has urged the Ministry of Foreign Affairs to address the growing problem by setting up
a system with embassies to cope with their penniless nationals, most of whom are living in Thailand
without passports or on expired passports.

Thailand attracted more than 22 million tourists last year and has a growing population of
Western retirees living in the kingdom on a permanent basis.
 

"Thailand's laws covering foreigners are very outdated and should be revised to deal with the changed circumstances," said Buaphan Promphakping, an associate professor of social studies at Khon Kaen University.

"Under the current laws, foreigners' rights are not very well protected," said Buapan,
who has done research on the growing number of foreigners married to Thai women in
northeast Thailand and on the kingdom's expanding population of Western retirees.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/365343/homeless-foreigners-on-the-rise-in-Thailand-charity-warns

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om denna artikel har varit uppe för diskussion än,

så jag tar väl och postar den eftersom jag tycker att den är intressant.

Förmodligen är de drabbade herrarna som omnämns i artikeln inte lika smarta

som karlarna på MPR som säger sig inte ha "satsat mer än de har råd att förlora" ;-) 

 

********************************************************************************

 

"We are starting to see more and more homeless foreigners,

many of whom have separated from their Thai wives and now have no money,"

said Natee Saravari, secretary-general of the Issarachon Foundation.

 

***********************************************************************************

 

The number of homeless Westerners is on the rise in Thailand and the government is

poorly prepared to deal with the emerging social problem, a charity warned Monday.

"We are starting to see more and more homeless foreigners, many of whom have

separated from their Thai wives and now have no money," said Natee Saravari, secretary-general of the Issarachon Foundation.

While foreigners can own condos, houses and other property are usually

registered in their wives' or girl friends' names, meaning they have no rights and can be ejected.

The Thai charity has been helping homeless Thai people in Chiang Mai, Chon Buri and

Phuket provinces for the past 10 years, but has recently branched out into assisting homeless foreigners as well.

"In Pattaya we see them sorting through the trash in front of McDonald's for something to eat,

and hanging out in front of restaurants asking customers for money," Mr Natee said.

He estimated that there were more than 200 homeless foreigners nationwide, compared with about 30,000 homeless Thais.

"As many as 40% of the Thai homeless suffer from mental illness, but most of the foreign homeless are alcoholics," he said.

The foundation has urged the Ministry of Foreign Affairs to address the growing problem by setting up

a system with embassies to cope with their penniless nationals, most of whom are living in Thailand

without passports or on expired passports.

Thailand attracted more than 22 million tourists last year and has a growing population of

Western retirees living in the kingdom on a permanent basis.

 

"Thailand's laws covering foreigners are very outdated and should be revised to deal with the changed circumstances," said Buaphan Promphakping, an associate professor of social studies at Khon Kaen University.

"Under the current laws, foreigners' rights are not very well protected," said Buapan,

who has done research on the growing number of foreigners married to Thai women in

northeast Thailand and on the kingdom's expanding population of Western retirees.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/365343/homeless-foreigners-on-the-rise-in-Thailand-charity-warns

 

Tyvärr är det många som lätt halkar in i alkoholism och vem kan klandra ngn för att de inte vill

vara ihop med en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tyvärr är det många som lätt halkar in i alkoholism och vem kan klandra ngn för att de inte vill

vara ihop med en.

Undrar hur många av de hemlösta som försökte dränka sina sorger när de upptäckte att den sanna kärleken var falsk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många av de hemlösta som försökte dränka sina sorger när de upptäckte att den sanna kärleken var falsk?

Ja stackars dem..:(

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...