Jump to content
IGNORERAD

Varför är det så många som går all-in?


halgun

Recommended Posts

Jag håller mig till dem så kan ju ni som så villigt vill lätta på lädret fortsätta med detta och känna er medkännande och duktiga när ni hjälper släkten med pengar.

 

 

Förutom dessa rader gillade jag vad du skrev, men där sjönk du som ett blysänke...väljer..jävla fånigt uttryck, precis som att du håller dig till "dem", kräver du inkomstuppgift också innan du kryper dit?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    45

  • Sangwal

    32

  • Moipenyang

    22

  • SatanG

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

All in för hustrun? Ja inte trohet i så fall ;-)

Jag berättar vad jag upplevt under 5 år i Thailand. Har du egna avvikande erfarenheter så är de välkomna i debatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag berättar vad jag upplevt under 5 år i Thailand. Har du egna avvikande erfarenheter så är de välkomna i debatten.
Har tyvärr inga fem års erfarenhet. Men erfarenheten efter ngra mån i Bkk sa mig att äkta män gärna tar ett varv med en glädjeflicka ibland. Det
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Den "kollektivism" du hänvisar till i Sverige är ju inte frivillig utan påtvingad och frågan är hur många av oss Svenskar som verkligen skulle ta vårt ansvar och dela med oss om det var helt frivilligt?

 

Enligt mig skulle det troligen inte bli så många och det skulle definitivt inte räcka till den trygghet, välfärd och omsorg vi har idag.

 

Mvh isan lover

 

 

Så sant, jag skulle gärna betala lite mindre än vad jag gör nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom dessa rader gillade jag vad du skrev, men där sjönk du som ett blysänke...väljer..jävla fånigt uttryck, precis som att du håller dig till "dem", kräver du inkomstuppgift också innan du kryper dit?

Om jag är på väg mot ett seriöst förhållande så är jag mycket tydlig med hur jag ser på förhållanden. Det brukar räcka men när man träffar någon brukar det relativt snabbt komma fram hur deras liv ser ut. Till skillnad från de som snabbt går in i ett förhållande och samtidigt börjar sända pengar och planera husbygge så föredrar jag att ordentligt känna den person som jag inleder ett seriöst förhållande med.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK ge mig din thaifamiljs behov och din förmåga och vilja att hjälpa.

Min thaifamilj består endast av min tjej, hon har inga föräldrar och syskonen är långt ifrån fattiga. Ge lite ex utifrån din egen situaton :-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsamma vem som gör det bara det blir gjort.

Räkna inte med att möta henne vid Pärlporten bara :-)

 

Hehe, buddhist exfru Chang hoppas nog bli återfödd i en rik thailändsk familj.

 

Jag som är ateist försvinner väl bara ut i den eviga tomheten när jag avlider ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min thaifamilj består endast av min tjej, hon har inga föräldrar och syskonen är långt ifrån fattiga. Ge lite ex utifrån din egen situaton :-)

 

Som sagt handlar det inte om siffror eller exakta belopp. Det är trams du håller på med.

 

Vad jag och min fru väljer att ge beror på familjens behov och våra möjligheter.

Inga beloppsramar som vara sig du eller någon annan har glädje av.

 

Jag gissar att ditt egentliga intresse av ämnet är att hitta ursäkter för att inte vilja ge även om det skulle behövas

genom att idi*tförklara de som vill. Om det glädjer dig så säg det rent ut.

.

Om du genom din fru har rik släkt i Thailand så ta reda på om de skulle hjälpa er bägge ifall ni råkar illa ut ekonomiskt.

Du kan komma att bli förvånad över svaret du får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, buddhist exfru Chang hoppas nog bli återfödd i en rik thailändsk familj.

 

Jag som är ateist försvinner väl bara ut i den eviga tomheten när jag avlider ;)

 

Herr Chang har talat.

 

Eviga tomheten, kanske man kan kalla den himlen där alla har var sin iPhone 38 som bara kan ringa Jobs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt handlar det inte om siffror eller exakta belopp. Det är trams du håller på med.

Vad jag och min fru väljer att ge beror på familjens behov och våra möjligheter.

Inga beloppsramar som vara sig du eller någon annan har glädje av.

Jag gissar att ditt egentliga intresse av ämnet är att hitta ursäkter för att inte vilja ge även om det skulle behövas

genom att idi*tförklara de som vill. Om det glädjer dig så säg det rent ut.

.

Om du genom din fru har rik släkt i Thailand så ta reda på om de skulle hjälpa er bägge ifall ni råkar illa ut ekonomiskt.

Du kan komma att bli förvånad över svaret du får.

Va inte så snabb att döma Moritz, jag frågar bara av ren nyfikenhet och förstår inte varför du inte vill lämna några siffror? Min tjej har varken fattig eller rik släkt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eviga tomheten, kanske man kan kalla den himlen där alla har var sin iPhone 38 som bara kan ringa Jobs.

Måste vara härligt att veta att alla du har försörjt, står och väntar på dig..

Då är det bara att börja om.. Upp med lädret igen. :)

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara härligt att veta att alla du har försörjt, står och väntar på dig..

Då är det bara att börja om.. Upp med lädret igen. :)

Rock on!

 

Skulle inte förvåna mig om de bara står och väntar på att få försörja mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon nämnde i ett inlägg att han förmodligen satsat 100 000 tals kronor på utbildning i thaisläkten. Förvisso bra sak att hjälpa till med och det är väl förmodligen inget problem om man har jävla massa stålar. Men återigen och för sista gången, hade jag haft några hundra tusen som skulle ges bort så skulle jag ge dem till min son.

 

Ähum, det var jag. Men du har fel i att det ligger någon motsättning i att satsa på mina barns morbröders och kusiners väl och ve vs mina egna barns. Mina barn kommer naturligtvis att få ekonomisk hjälp av mig den dag de behöver för sina studiers skull. Och lejonparten av det jag menade att jag sponsrat till studier är för min fru, alltså mina barns mamma. Och jag är tämligen övertygad om att det kommer att komma mina barn till del att deras mamma är välutbildad, att hon får ett bra jobb och att hon klarar av och förstår det svenska samhället lika bra som en infödd.

 

Vad gäller morbröderna i Thailand så har jag sponsrat ca 8000 kr/år i 4 år för studier på Thammasat i Bangkok för en av dem (han har ett välbetalt jobb idag och en ljus framtid), och hittills 3 år för den yngsta brodern, som ännu går på universitet i Surin. Men båda har naturligtvis lagt, och lägger, ännu mer pengar själv till kostnaderna för studierna. Mina bidrag täcker inte på långa vägar allt utan är bara ett tillskott.

Min fru har i sin tur snart studerat 7 år i Sverige utan studielån, dvs jag har sponsrat hennes leverne och dessutom har vi betalt bort hennes gamla thailändska studielån på runt 50 000 kr under tiden.

Så visst, jag har säkert sponsrat studier för en summa motsvarande vad ett husbygge i Thailand skulle ha kostat oss, men så har vi inget hus heller och det är inget vi saknar.

 

Och som sagt så kommer jag även i framtiden sponsra högre studier för de eventuella kusiner mina barn kommer att få i Thailand, än finns dock bara 1 och hon är bara 1,5 år än så det blir en senare fråga. MEN, det innebär naturligtvis inte att jag inte kommer att hjälpa mina egna barn den dag det är dags. Det ena utesluter inte det andra, och jag tycker det känns bra att hjälpa till med så vettiga investeringar som studier.

Helt klart så hjälper jag hellre våra mindre lyckligt lottade thailändska nära och kära till en ljusare framtid idag, än att jag sparar till dyra sportbilar eller jorden runt resor åt mina egna barn när de fyller myndig. Som Erkki påpekar, sån lyx får de fan i mig spara till själv. Jag planerar att göra mig av med det jag tjänar innan jag dör i alla fall.

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum, det var jag. Men du har fel i att det ligger någon motsättning i att satsa på mina barns morbröders och kusiners väl och ve vs mina egna barns. Mina barn kommer naturligtvis att få ekonomisk hjälp av mig den dag de behöver för sina studiers skull. Och lejonparten av det jag menade att jag sponsrat till studier är för min fru, alltså mina barns mamma. Och jag är tämligen övertygad om att det kommer att komma mina barn till del att deras mamma är välutbildad, att hon får ett bra jobb och att hon klarar av och förstår det svenska samhället lika bra som en infödd.

Vad gäller morbröderna i Thailand så har jag sponsrat ca 8000 kr/år i 4 år för studier på Thammasat i Bangkok för en av dem (han har ett välbetalt jobb idag och en ljus framtid), och hittills 3 år för den yngsta brodern, som ännu går på universitet i Surin. Men båda har naturligtvis lagt, och lägger, ännu mer pengar själv till kostnaderna för studierna. Mina bidrag täcker inte på långa vägar allt utan är bara ett tillskott.

Min fru har i sin tur snart studerat 7 år i Sverige utan studielån, dvs jag har sponsrat hennes leverne och dessutom har vi betalt bort hennes gamla thailändska studielån på runt 50 000 kr under tiden.

Så visst, jag har säkert sponsrat studier för en summa motsvarande vad ett husbygge i Thailand skulle ha kostat oss, men så har vi inget hus heller och det är inget vi saknar.

Och som sagt så kommer jag även i framtiden sponsra högre studier för de eventuella kusiner mina barn kommer att få i Thailand, än finns dock bara 1 och hon är bara 1,5 år än så det blir en senare fråga. MEN, det innebär naturligtvis inte att jag inte kommer att hjälpa mina egna barn den dag det är dags. Det ena utesluter inte det andra, och jag tycker det känns bra att hjälpa till med så vettiga investeringar som studier.

Helt klart så hjälper jag hellre våra mindre lyckligt lottade thailändska nära och kära till en ljusare framtid idag, än att jag sparar till dyra sportbilar eller jorden runt resor åt mina egna barn när de fyller myndig. Som Erkki påpekar, sån lyx får de fan i mig spara till själv. Jag planerar att göra mig av med det jag tjänar innan jag dör i alla fall.

Hur har lyckats du med detta på en lön, med tanke på att ni har tillbringat stora stunder i Thailand?

Inte illa pinkat...

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har lyckats med detta på en lön, med tanke på att ni har tillbringat stora stunder i Thailand?

Inte illa pinkat...

Rock on!

 

Jag har en bra lön, jobbar mycket övertid samt är jävligt snål vad gäller lyxkonsumtion så det har gått bra. Och när frugan väl studerat klart vid årsskiftet och kan börja dra in stålar så kommer det att börja gå mycket bra för oss, i alla fall vad gäller ekonomin.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bra lön, jobbar mycket övertid samt är jävligt snål vad gäller lyxkonsumtion så det har gått bra. Och när frugan väl studerat klart vid årsskiftet och kan börja dra in stålar så kommer det att börja gå mycket bra för oss, i alla fall vad gäller ekonomin.
Verkar som man skulle vara elektriker i norra delarna av landet... :) Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Påtvingad? Trodde du hade koll på demokrati och hur den fungerar? En överväldigande majoritet av svenska folket vill har ett välfärdssamhälle och de flesta av dem förstår också nytta med att då betala skatt.

Hej

 

Det beslutet togs för länge sedan långt innan Sverige blev ett land för indiviualister, jag är inte alls säker på att en omröstning skulle sluta på samma sätt idag.

 

Betänk att borgarna har vunnit två raka val på att utlova sänkta skatter för dom som arbetar men samtidigt lovat att genomföra försämringar för sjuka, arbetslösa och pensionärer, detta ställde sig dom Svenska väljarna bakom.

Sverige var en gång ett kollektivt samhälle där man tillsammans byggde upp det s.k folkhemmet men det har vi nu i indiviualismens tidevarv hållit på och demonterat under ganska lång tid och nu växer klyftorna igen, dom rika går i privata skolor, går före i vårdkön, boendet segregeras, antalet uteliggare och hemlösa ökar, barnfattigdomen ökar, antalet människor som inte har råd med någon semester ökar, pigorna har kommit tillbaka via RUT, borgarna har dessutom sett till att det har blivit lagligt att anställa billig arbetskraft ifrån utlandet till löner som ingen kan leva på vilket har drabbat åkerier, byggbranchen, sjöfarten och andra områden står på tur.

 

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag har en bra lön, jobbar mycket övertid samt är jävligt snål vad gäller lyxkonsumtion så det har gått bra. Och när frugan väl studerat klart vid årsskiftet och kan börja dra in stålar så kommer det att börja gå mycket bra för oss, i alla fall vad gäller ekonomin.

Hej

 

Vi lever också enkelt och är arbetsamma både i Sverige och Thailand och ingen av oss har något behov av "lyxkonsumtion" och då räcker dom pengar vi tjänar till mycket både i Sverige och Thailand.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej   Det beslutet togs för länge sedan långt innan Sverige blev ett land för indiviualister, jag är inte alls säker på att en omröstning skulle sluta på samma sätt idag.   Betänk att borgarna har vunnit två raka val på att utlova sänkta skatter för dom som arbetar men samtidigt lovat att genomföra försämringar för sjuka, arbetslösa och pensionärer, detta ställde sig dom Svenska väljarna bakom. Sverige var en gång ett kollektivt samhälle där man tillsammans byggde upp det s.k folkhemmet men det har vi nu i indiviualismens tidevarv hållit på och demonterat under ganska lång tid och nu växer klyftorna igen, dom rika går i privata skolor, går före i vårdkön, boendet segregeras, antalet uteliggare och hemlösa ökar, barnfattigdomen ökar, antalet människor som inte har råd med någon semester ökar, pigorna har kommit tillbaka via RUT, borgarna har dessutom sett till att det har blivit lagligt att anställa billig arbetskraft ifrån utlandet till löner som ingen kan leva på vilket har drabbat åkerier, byggbranchen, sjöfarten och andra områden står på tur.   Mvh Isan Lover
Du är så röd, samt verkar så naiv, att jag orkar inte argumentera dessa påståenden du slänger ur dig... Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är så röd, samt verkar så naiv, att jag orkar inte argumentera dessa påståenden du slänger ur dig... Rock on!

 

Vad var det du precis gjorde?

På ett sätt som dessutom sänker din trovärdighet mer än någon annans.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Du är så röd, samt verkar så naiv, att jag orkar inte argumentera dessa påståenden du slänger ur dig... Rock on!

Hej

 

Tråkigt att du sr det på det sättet för det hade varit roligt att få ta del av vad du tycker var fel i mitt inlägg, själv är jag som sagt helt övertygad om att vår en gång internationellt välkända Svenska välfärdsmodell sprungen ur kollektivism till stora delar har ersatts av en mycket egoistisk indiviualism.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej   Tråkigt att du sr det på det sättet för det hade varit roligt att få ta del av vad du tycker var fel i mitt inlägg, själv är jag som sagt helt övertygad om att vår en gång internationellt välkända Svenska välfärdsmodell sprungen ur kollektivism till stora delar har ersatts av en mycket egoistisk indiviualism.   Mvh isan lover
Du verkar glömt av att sossarna satt vid makten, när vi röstade om EU? När vi gick med i EU, fick vi anpassa oss till de regler som fanns, typ fri handel mellan EU.. Därför har billigare länder konkurrerat ut svenska företag, till ett billigare pris.. Har inget med borgarna att göra.. Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Du verkar glömt av att sossarna satt vid makten, när vi röstade om EU? När vi gick med i EU, fick vi anpassa oss till de regler som fanns, typ fri handel mellan EU.. Därför har billigare länder konkurrerat ut svenska företag, till ett billigare pris.. Har inget med borgarna att göra.. Rock on!

Hej

 

Sverige har tagit egna politiska beslut som påverkar välfärd, arbetsmarknad och vårt en gång så berömda välfärdsmodell t.ex skattesänkningar och deras effekter kan vi inte skylla på EU, själv är jag 100% övertygad om att det faktum att vi har haft borgerliga regeringar har påverkat vårt folkhem negativt.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej   Sverige har tagit egna politiska beslut som påverkar välfärd, arbetsmarknad och vårt en gång så berömda välfärdsmodell t.ex skattesänkningar och deras effekter kan vi inte skylla på EU, själv är jag 100% övertygad om att det faktum att vi har haft borgerliga regeringar har påverkat vårt folkhem negativt.   Mvh isan lover
Tycker du ska jämföra arbetslösheten, med resten av EU... Där ligger vi runt 9%... Har du sett hur det ser ut i Grekland, Spanien, Italien, Irland.. Bara för att ta några exempel... Då står vi oss bra i Sverige.. Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Sverige har tagit egna politiska beslut som påverkar välfärd, arbetsmarknad och vårt en gång så berömda välfärdsmodell t.ex skattesänkningar och deras effekter kan vi inte skylla på EU, själv är jag 100% övertygad om att det faktum att vi har haft borgerliga regeringar har påverkat vårt folkhem negativt.

 

Mvh isan lover

Den "berömda välfärdsmodellen" du pratar om var ju ett luftslott som ledde fram till den ekonomiska krisen i början på 90-talet. Om Sverige fortsatt med den politiken hade vi levt i Europas fattigaste land idag.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...