Jump to content
IGNORERAD

Varför är det så många som går all-in?


halgun

Recommended Posts

Guest Isan Lover
Hmm, orsaken till att vi kan vara "individualistiska" är väl att vi är så "kollektivistiska" att vi alla hjälps åt med att betala för andra i samhället(skatt) t.ex vård och omsorg, socialbidrag och inte minst de som träffar en Thaitjej med barn(som flyttar till sverige) får underhåll av samhället(alla vi skattebetalare).

Hej

 

Den "kollektivism" du hänvisar till i Sverige är ju inte frivillig utan påtvingad och frågan är hur många av oss Svenskar som verkligen skulle ta vårt ansvar och dela med oss om det var helt frivilligt?

 

Enligt mig skulle det troligen inte bli så många och det skulle definitivt inte räcka till den trygghet, välfärd och omsorg vi har idag.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    45

  • Sangwal

    32

  • Moipenyang

    22

  • SatanG

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej   Den "kollektivism" du hänvisar till i Sverige är ju inte frivillig utan påtvingad och frågan är hur många av oss Svenskar som verkligen skulle ta vårt ansvar och dela med oss om det var helt frivilligt?   Enligt mig skulle det troligen inte bli så många och det skulle definitivt inte räcka till den trygghet, välfärd och omsorg vi har idag.   Mvh isan lover
Så sant, fast de flesta accepterar det ändå.. Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den "kollektivism" du hänvisar till i Sverige är ju inte frivillig utan påtvingad och frågan är hur många av oss Svenskar som verkligen skulle ta vårt ansvar och dela med oss om det var helt frivilligt?

 

Enligt mig skulle det troligen inte bli så många och det skulle definitivt inte räcka till den trygghet, välfärd och omsorg vi har idag.

 

Mvh isan lover

 

Många skriver ju (inte på MPR) att det Sverige som en gång fanns har försvunnit. På 50-, 60- och 70-talet brydde sig folk om varandra, och det var naturligt att vi alla skulle stödja de som hade det sämst. Det var under den tid som Erlander och sedemera Palme var statsministrar. Sedan hände något i Sverige (och iof i hela västvärlden) då alla i stället bara började tänka på sig själva. Kolektivismen ersattes av individualismen (egoismen).

 

Jag är inte annorlunda själv, det är ju viktigast att jag har det bra, får så hög lön som möjligt och betalar så lite skatt som möjligt. Ideologiskt kan jag dock längta tillbaka till 70-talet (tidigare var jag för ung).

 

Väldigt fånigt i detta sammanhang, men jag kan inte låta bli att lägga in en länk till en låt som så otroligt bra tolkar detta :)

 

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold your horses, man behöver inte idi*tförklara varandra för att våra fruar/sambos kommer från olika samhällskikt, för det är ju där de flesta behovsdifferanser uppstår.

Har jag träffat en dam från soc.grupp ett med en familjeinkomst som kraftigt översiger det normaliserade så är det väl föga troligt att dom skulle sätta sig under korkeken och invänta månadens allmosa.

Har man däremot träffat sin dam med bakgrund i en fattig risby med all den sociala misär som dessvärre Thailand begåvar sina medborgare i så ser jag inget konstigt att hjälpa "mina" svärföräldrar till en förbättrad standard, möjligen med den baksida att det kommer att överdrivas om hur mycket detta bidrag uppgår till., men varför missunna fruns familj samma standard hon själv uppnått? Inte för att det skall slösas, men en viss ödmjukhet inför de olika förutsättningarna vore på sin plats och inte ett kategoriskt ställningstagande om att den som ger är idi*t och den som inte ger uppnår samma staus!

Baa, som ger vid behov (och förmodligen lite till)!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold your horses, man behöver inte idi*tförklara varandra för att våra fruar/sambos kommer från olika samhällskikt, för det är ju där de flesta behovsdifferanser uppstår.

Har jag träffat en dam från soc.grupp ett med en familjeinkomst som kraftigt översiger det normaliserade så är det väl föga troligt att dom skulle sätta sig under korkeken och invänta månadens allmosa.

Har man däremot träffat sin dam med bakgrund i en fattig risby med all den sociala misär som dessvärre Thailand begåvar sina medborgare i så ser jag inget konstigt att hjälpa "mina" svärföräldrar till en förbättrad standard, möjligen med den baksida att det kommer att överdrivas om hur mycket detta bidrag uppgår till., men varför missunna fruns familj samma standard hon själv uppnått? Inte för att det skall slösas, men en viss ödmjukhet inför de olika förutsättningarna vore på sin plats och inte ett kategoriskt ställningstagande om att den som ger är idi*t och den som inte ger uppnår samma staus!

Baa, som ger vid behov (och förmodligen lite till)!

 

Håller med och ...

 

Egentligen inte en fråga om nivåer eller teknikaliteter utan helt enkelt för att det att kunna hjälpa känns bra.

Det som är svårt att förstå för mig är att inte alla här, som inte är direkt fattiga, med svenska mått mätt, inte känner likadant.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med och ...

 

Egentligen inte en fråga om nivåer eller teknikaliteter utan helt enkelt för att det att kunna hjälpa känns bra.

Det som är svårt att förstå för mig är att inte alla här, som inte är direkt fattiga, med svenska mått mätt, inte känner likadant.

Egoismen har många ansikten! En del onda, andra oförstående!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja herr chang,

Nu är det väl så att du ej har fru eller en eventuell släkt att skicka pengar till?

Så din vägran att bistå med pengar drabbar ju ingen eller har jag missförstått något?

Puss

Erkki

 

Helt korrekt att jag numera inte får några sådana önskemål. Jag har tidigare gett olika summor oregelbundet, men vägrade att skicka en fast summa varje månad. Det skötte exfru Chang alldeles utmärkt med sina egna pengar, och gör det fortfarande.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med och ...

Egentligen inte en fråga om nivåer eller teknikaliteter utan helt enkelt för att det att kunna hjälpa känns bra.

Det som är svårt att förstå för mig är att inte alla här, som inte är direkt fattiga, med svenska mått mätt, inte känner likadant.

Jag förmodar att du skänker pengar till Röda Korset, Rädda Barnen och diverse hjälporgan?

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt korrekt att jag numera inte får några sådana önskemål. Jag har tidigare gett olika summor oregelbundet, men vägrade att skicka en fast summa varje månad. Det skötte exfru Chang alldeles utmärkt med sina egna pengar, och gör det fortfarande.

 

Herr Chang har talat.

 

Skitsamma vem som gör det bara det blir gjort.

Räkna inte med att möta henne vid Pärlporten bara :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach
Det, menar du, är förklaringen till att några här absolut inte vill stödja familjen i Thailand?

- att de kan vända sig till socialtjänsten i Södertälje om de vill ha hjälp.

 Va fan Södertälje är min stad, vi har nog med snyltare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att du skänker pengar till Röda Korset, Rädda Barnen och diverse hjälporgan?

Rock on!

Och det skulle vara fel tycker du?

 

(om vi nu bortser från alla lurendrejerier)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det skulle vara fel tycker du?   (om vi nu bortser från alla lurendrejerier)
Nej... Skrev jag det? Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte de som är för snåla bara erkänna att de är skitstövlar så vi får slut på denna diskussion :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte de som är för snåla bara erkänna att de är skitstövlar så vi får slut på denna diskussion :-)

Vi som är fattiga då, vad ska vi göra om vi inte har råd?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte de som är för snåla bara erkänna att de är skitstövlar så vi får slut på denna diskussion :-)
Typ som, kan inte dom som pyntar inse att dom bara är en sugerdaddy. :) Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej... Skrev jag det? Rock on!

Nej, därav frågetecknet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som är fattiga då, vad ska vi göra om vi inte har råd?
Ni får skapa en insamling här på mpr... Finns många givmilda här.. :) Rock on:)

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

så länge ingen snackar skit om Södertälje, Södertälje är ett av världens mest segregerade stad, läs vad ni vill i pressen men finns många av os svensson som älskar Tälje, jag kommer aldrig fly från Tälje, min födelseort och staden jag älskar mest av alla... p.s vi har ingen jävla moske i allafall

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick för ett tag sen och vann 750.000 SEK. Inte fan har jag berättat det för tjejen, men en ny bil har man nu... Fan va den blänker.. :) Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick för ett tag sen och vann 750.000 SEK. Inte fan har jag berättat det för tjejen, men en ny bil har man nu... Fan va den blänker.. :) Rock on!

Ja vaf*n det var väl din lott :thumbsup:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte har haft nån större lycka,det kan jag förstå.För nåt år sen förmedlade du att bästa sättet att fixa ett krackat förhållande

är med fylla och fest och man behöver inte ens vara seriös..Det är rätt stor skillnad på våra försök att träffa en thailändsk partner.

Inte haft någon större lycka? Har fått mitt hjärta krossat några gånger i livet men förmodligen inte mer en någon annan. Är lycklig med nuvarande tjej som jag träffa 2007 men visst har vårt förhållande sina dalar också. Mellan förhållanden är jag dock inte seriös och varför skall man vara det? Utgår från att de tjejer som jag träffar i Bkk:s nattliv eller på andra ställen är vuxna nog att förstå vad som är seriöst eller inte. Finns gott om töser som precis som jag själv är ute efter trevligt sällskap och tillfällig njutning. Att brutalt ljuga någon i säng är inget jag gör, även om en och annan vit lögn har slunkit ut  någon gång.

 

För att återgå till ämnet så ser jag på ett förhållande med en thaitjej på ungefär samma vis som på ett förhållande med en svensk tjej. Det finns en hel del moderna tjejer med föräldrar som har en relativt god ekonomi också i Thailand. Jag håller mig till dem så kan ju ni som så villigt vill lätta på lädret fortsätta med detta och känna er medkännande och duktiga när ni hjälper släkten med pengar.

 

Någon nämnde i ett inlägg att han förmodligen satsat 100 000 tals kronor på utbildning i thaisläkten. Förvisso bra sak att hjälpa till med och det är väl förmodligen inget problem om man har jävla massa stålar. Men återigen och för sista gången, hade jag haft några hundra tusen som skulle ges bort så skulle jag ge dem till min son.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den "kollektivism" du hänvisar till i Sverige är ju inte frivillig utan påtvingad och frågan är hur många av oss Svenskar som verkligen skulle ta vårt ansvar och dela med oss om det var helt frivilligt?

 

Enligt mig skulle det troligen inte bli så många och det skulle definitivt inte räcka till den trygghet, välfärd och omsorg vi har idag.

 

Mvh isan lover

Påtvingad? Trodde du hade koll på demokrati och hur den fungerar? En överväldigande majoritet av svenska folket vill har ett välfärdssamhälle och de flesta av dem förstår också nytta med att då betala skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid trevligt med trådar som är brandfacklor.

Min  erfarenhet som fastboende nu på 5 året i Thailand...

Alla män i asien, oavsett nationalitet förväntas att lova ,,all in för sin hustru

Har att göra med kulturen..

Som svensk är det lätt att ryckas med,,  kostar inte mycket.Extremt viktigt för kvinnan att kunna berätta detta för jobb och familj

Har gjort det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid trevligt med trådar som är brandfacklor. Min  erfarenhet som fastboende nu på 5 året i Thailand... Alla män i asien, oavsett nationalitet förväntas att lova ,,all in för sin hustru Har att göra med kulturen.. Som svensk är det lätt att ryckas med,,  kostar inte mycket.Extremt viktigt för kvinnan att kunna berätta detta för jobb och familj Har gjort det själv.
All in för hustrun? Ja inte trohet i så fall ;-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...