Jump to content
IGNORERAD

Varför är det så många som går all-in?


halgun

Recommended Posts

Nu stänger jag ner mpr för ikväll. Så god natt på er sugerdaddys. Glöm nu inte att lämna lädret öppet. :-) Rock on!!

Klart att man öppnar lädret, om fliken nertill är öppen..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    45

  • Sangwal

    32

  • Moipenyang

    22

  • SatanG

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
Är det ett måste att köpa hus till familjen i Thailand? Tycker lite som Neil, vill min flickvän hjälpa sin familj, så ska inte våran gemensamma ekonomi bli lidande.. Har hon råd att bygga hus, får hon vara med att dela på mer av våra utgifter här hemma.. Rock on!

Hej

 

Dom flesta familjer har väl redan ett hus eller boende redan innan falangen kommer in i bilden och det duger väl även fortsättningsvis tycker jag, svärfar har aldrig krävt något hus, möbler, bil eller annat av oss han jobbar på själv.

 

Men när vi gifte oss köpte vi ett kylskåp och en tjugotums TV till honom och svärmor, TV ser han på ibland (inte ofta) men kylskåpet använder han inte alls, han är inte van med kylda drycker och ser inget positivt med det.

 

Så jag tycker inte alls att det är ett måste att bygga ett fint hus till familjen, men man får räkna med att ta hand om dom när dom blir gamla eftersom det inte finns något system för åldingsvård och en pension som det går att leva på i Thailand.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu påstår jag inte att alla thaidamer är på detta vis, men en del är det. Fundera nu på en del thaidamers prioriteringslista:

 

1. Barn från tidigare äktenskap och för all del från nuvarande.

2. Far och mor.

3. Syskon.

4. Diverse fastrar, mostrar samt förstås far och morföräldrar.

5. Annan obskyr släkt.

6. Thaivänninor i Thailand.

7. Thaivänninor i Sverige.

8. Farangen.

9. Farangens släkt.

 

Varför skulle inte jag ha motsvarande lista med min släkt? Blod är tjockare än vatten...

 

Herr Chang har talat.

Talas det möjligen om ex-fru Chang här?

 

Som jag ser det skulle jag definitivt inte vilja vara en person som går efter den listan, jag menar vad fan hade det varit för förhållande där man sätter sin livspartner i sista hand. Har jag ingen respekt för en kvinna så inte fan gifter jag mig med henne. Gör man det får man nog räkna med att man, även om det inte startade så, själv hamnar på motsvarande plats förr eller senare. Självuppfyllande profetia helt enkelt.

Tror dessutom att kvaliteten på tilltänkta partners kraftigt decimeras och man får helt enkelt nöja sig med slamsugarna då få kvinnor som håller bra kvalite oftast vill ha detsamma hos sin man. Sen är det nog bara en tidsfråga innan man sätter igång och börjar gnälla om hur dåliga ALLA thaitjejer som bara vill ha och vill ha.

 

Känner du så rekommenderar jag istället att du långtidsleasar någon där riktlinjerna är dragna i förväg så behöver ingen bli besviken.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Nu stänger jag ner mpr för ikväll. Så god natt på er sugerdaddys. Glöm nu inte att lämna lädret öppet. :-) Rock on!!

Glöm inte låsa in frugan bara! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått All-in!! Har berättat en del tidigare men kör igen.

Har varit ihop med min älskade fru i 12 år gifta inför Buddha för 8 år sedan. Registrerat äktenskap både här och

i Svedala för 7 år sedan. Första sex åren pendlade jag som en galning mellan Sverige o Thailand. Tillbringade

nästan all tid i min frus by. Umgicks med familjen och andra i byn. Första All-in blev en tvättmaskin för 6.000 Baht.

Frugan var i Sverige två ggr. Första gången 3 mån. Andra resan skulle vara 6 mån. Men hennes far gick hastigt

bort så det blev endast 3 mån. Jag fattade snart att hon trivdes bra i Sverige men saknade sina syskon o föräldrar

otroligt mycket.(hon har 3 systrar o 3 bröder) Så galningen från Borås gick All-in, sålde allt jag äger,bokade en enkel

biljett till Thailand. Pratade med mina tre söner i Svedala(vuxna nu) Svaret jag fick: Kör hårt Farsan,värmde hjärtat.

Fick några klassiska varningar från några Thailandsexperter. Akta dig,du blir blåst m.m

Kan jag inte lita på min kvinna efter att ha varit ihop i sex år,så vette fan vem jag ska lita på.

Så nu sitter jag här efter 6,5 år bofast i Thailand. HAR aldrig behövt ge min Thailändska familj en enda Baht.

Men betalar gärna för mat och dryck när det vankas fest m.m

Sticker till svärmor några 1000-battingar ibland. Nu bor vi i ett hus inne i stan ca 2.5 mil från byn. Nästan varje dag

kommer det folk och hälsar på,frugans syskon,barn m.m Vårt hus är öppet för alla. Helt underbart när dom

gärna åker 2.5 mil för att hälsa på. Allt vi har köpt står skrivet på min hustru. 2 bilar,2 moppar, 70 rai mark plus vårt

hus och marken det står på.

Är jag orolig för att jag gått All-in.NEEJ! Den kärlek, vänskap och respekt som falang jag har fått av frugan,familjen,vänner under 12 år är

helt fantastisk.

Idag säger vissa Thailands-experter till mig...du har ju haft tur och hittat en bra kvinna. Nej, säger jag. Vi hade tur som fann

varandra.

 

SÅ...TACK till min fru som har stått ut med den halvfete falangen i 12 år. Hoppas det blir minst lika många till.

7-årig bröllopsdag för några dagar sedan.

 

post-8709-0-08401500-1375169309_thumb.jp

Vem är vackrast?? Inte fan är det jag!!

 

post-8709-0-85583300-1375169364_thumb.jp

Vigselbevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Så skönt resonerat Thomas. Och väluppfostrade barn från tidigare som unnade dig all lycka i livet. Inte bara tänkte egoistiskt. Önskar er båda all lycka i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte låsa in frugan bara! :)
Låsa in henne? Hur ska hon då tjäna ihop pengar till våra räkningar? Tänk om, tänk rätt.. :) Rock on! Måste gömma tjejens visakort, måste begränsa onödiga inköp.

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att de flesta skribenter här skulle tjäna på att googla lite på "kollektivistiska- och individualistiska kulturer", läsa på om skillnaderna dem emellan och sedan fundera på hur man bäst jämkar ett förhållande mellan en människa uppväxt i en östasiatisk kollektivistisk kultur och en människa uppväxt i en västerländskt individualistisk kultur.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att de flesta skribenter här skulle tjäna på att googla lite på "kollektivistiska- och individualistiska kulturer", läsa på om skillnaderna dem emellan och sedan fundera på hur man bäst jämkar ett förhållande mellan en människa uppväxt i en östasiatisk kollektivistisk kultur och en människa uppväxt i en västerländskt individualistisk kultur.

Jaså, är det på nätet man lär sig allt om ett förhållande? :)

Trodde man gjorde det genom att lyssna på Dr. Phil. :)

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, är det på nätet man lär sig allt om ett förhållande? :)

Trodde man gjorde det genom att lyssna på Dr. Phil. :)

Rock on!

 

Nja, förhållandefunktionaliteten får man väl försöka lösa unikt från fall till fall tror jag. Men generella kulturyttringar går bra att lära sig mer om via t ex nätet.

Kan nog vara bra att känna till hur kollektivistiska kulturer fungerar i jämförelse med vår individualistiska om man önskar försöka sig på ett kulturöverskridande förhållande.

De flesta kulturer i världen är för övrigt kollektivistiska medan den västerländska närmast är extremindividualistisk.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg i min frus lilla samhälle med ett par tusen invånare söder om ChiangMai Hur faranger går all in.

Nya hus, nya bilar, marken står orörd ingen ris växer inga grönsaker, frukt träd ej klippta på länge ogräs växer upp till halva träden.

De flesta ligger på terrasser i skuggan dricker sprit och äter sig feta. Det är inte bara mamma och pappa till tjejer utan systrar och bröder och vem vet vilka andra.

Det räcker inte med det utan några var inte nöjda med tillvaron och började spela med stora summor som insats tom. hus och bil som de fick av farangen.

Farangen betalar. Jag vet att det finns bland de som betalar finns minst 2 svenskar. Jag tror inte att de har så höga inkomster att de verkligen har råd med alla släktens utsvävningar

Farangens fru ville adoptera ett barn och farangen måste betala till frugan 5 tusen bath extra varje månad utöver de 20 han skickar redan annars kan farangen dra.

Min frus morfar säger att  det var den där tjejens barn som hon hade med en annan farang och som var gömd hos släkten. Nice fru. 

Vad gör farangen den dagen de kan inte betala längre och thaifru säger att hon vill inte ha en fattig farang. 

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, förhållandefunktionaliteten får man väl försöka lösa unikt från fall till fall tror jag. Men generella kulturyttringar går bra att lära sig mer om via t ex nätet.

Kan nog vara bra att känna till hur kollektivistiska kulturer fungerar i jämförelse med vår individualistiska om man önskar försöka sig på ett kulturöverskridande förhållande.

De flesta kulturer i världen är för övrigt kollektivistiska medan den västerländska närmast är extremindividualistisk.

Ville bara hetsa dig lite. :)

Vi har nu snart varit tillsammans i 9 år, kan bara att man lär sig längs med vägen

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att du förväntas ställa upp på de vilkor som Thailändarna anser som naturliga, de att den som har bäst ekonomi ger till de som inte har det.

Dessvärre måste jag tillstå att denna en gång fina sed kommit att missbrukas av många som då det infunnit sig en mer penningastinn individ i familjen anser att dom inte längre behöver göra ett skapandes grann!

 

Jag förväntas ställa upp på deras naturliga förväntningar... innebär det att jag måste göra det?

 

Jag ska anpassa mig till deras kultur medan de skiter i min? Vad finns det för logik i att jag prioriterar damens släkt framför min egen?

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska anpassa mig till deras kultur medan de skiter i min?

 

Vill bara kommentera denna kommentar av dig. Orsaken att du får anpassa dig till deras kultur är väl närmast två orsaker. Dels är du i Thailand och får då anpassa dig till deras kultur (det skrivs ju hela tiden här att alla "invandrare" måste anpassa sig till svensk kultur :)). Den andra orsaken är att du är mer välutbildad än dem. Du kan inte förvänta dig att de känner till det minsta om svensk kultur. Även om du skulle försöka förklara skulle de inte fatta. De känner till sin värld, och det är den de lever efter.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förväntas ställa upp på deras naturliga förväntningar... innebär det att jag måste göra det?

 

Jag ska anpassa mig till deras kultur medan de skiter i min? Vad finns det för logik i att jag prioriterar damens släkt framför min egen?

 

Herr Chang har talat.

Så här är min verklighet i Thailand. Min yngste son har varit här ca 12-15 ggr sedan han var nio bast. Den kärlek och det omhändertagandet av honom här.är makalöst.

Och det är fortfarande samma sak när han var 19 bast och var här senast. Lika med min äldste son,hans fru och mitt barnbarn. Svärmor,frugans syskon bara älskar dom.

Spelar ingen roll vad jag försöker säga. Hela tiden får jag frågor om hur mina barn mår,hur min syster mår. Min syrra ligger i skilsmässa nu. Berättade det för frugan som

givetvis förde det vidare till familjen. Frugan, syskonen(tjejerna),svärmor var och köpte ett grishuvud,grisfötter,ett helrör HonTong för att åka till temlet och köra ett Buddha-

race för att allt ska gå bra för min syster. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara kommentera denna kommentar av dig. Orsaken att du får anpassa dig till deras kultur är väl närmast två orsaker. Dels är du i Thailand och får då anpassa dig till deras kultur (det skrivs ju hela tiden här att alla "invandrare" måste anpassa sig till svensk kultur :)). Den andra orsaken är att du är mer välutbildad än dem. Du kan inte förvänta dig att de känner till det minsta om svensk kultur. Även om du skulle försöka förklara skulle de inte fatta. De känner till sin värld, och det är den de lever efter.

 

/GSt

 

Ursäkta, men det resonemanget köper jag inte.

 

För det första är jag i Sverige, inte i Thailand. Jag vägrar likväl att skicka pengar till några lata bröder i Thailand. Nog sagt!

 

Ditt andra argument är minst sagt märkligt. Thailändare är helt enkelt okunniga och mer dumma än svenskar? Därför ska vi skicka alla våra pengar till dom? Jaja, det får stå för dig.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är min verklighet i Thailand. Min yngste son har varit här ca 12-15 ggr sedan han var nio bast. Den kärlek och det omhändertagandet av honom här.är makalöst.

Och det är fortfarande samma sak när han var 19 bast och var här senast. Lika med min äldste son,hans fru och mitt barnbarn. Svärmor,frugans syskon bara älskar dom.

Spelar ingen roll vad jag försöker säga. Hela tiden får jag frågor om hur mina barn mår,hur min syster mår. Min syrra ligger i skilsmässa nu. Berättade det för frugan som

givetvis förde det vidare till familjen. Frugan, syskonen(tjejerna),svärmor var och köpte ett grishuvud,grisfötter,ett helrör HonTong för att åka till temlet och köra ett Buddha-

race för att allt ska gå bra för min syster. 

 

Ja, det var ju trevligt.

 

Men vad är din poäng? Motiverar detta tårdrypande bemötande att du skänker alla dina pengar till thaisläkten? Eller vad menar du?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara kommentera denna kommentar av dig. Orsaken att du får anpassa dig till deras kultur är väl närmast två orsaker. Dels är du i Thailand och får då anpassa dig till deras kultur (det skrivs ju hela tiden här att alla "invandrare" måste anpassa sig till svensk kultur :)). Den andra orsaken är att du är mer välutbildad än dem. Du kan inte förvänta dig att de känner till det minsta om svensk kultur. Även om du skulle försöka förklara skulle de inte fatta. De känner till sin värld, och det är den de lever efter.

 

/GSt

Spelar väl ingen roll om man bor i Sverige eller Thailand, båda två i ett förhållande måste väl anpassa sig. Klart att många thaibönder har svårt att förstå svenska värden men tjejen som är ihop med en svensk, besöker eller lever i Sverige borde ju vilja och kunna förstå hennes mans kultur samt delvis kunna anpassa sig till denna. Kan hon inte det kan man lika gärna dumpa henne. Om nu tjejen fattar detta så får hon väl förklara för familjen i Thailand. Går budskapet in så är det inga problem och fattar de ändå inte så finns det väl flera olika alternativ, dumpa tjejen, tjejen struntar i familjen, pröjsa upp osv. Ja det är bara att välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men det resonemanget köper jag inte.

 

För det första är jag i Sverige, inte i Thailand. Jag vägrar likväl att skicka pengar till några lata bröder i Thailand. Nog sagt!

 

Ditt andra argument är minst sagt märkligt. Thailändare är helt enkelt okunniga och mer dumma än svenskar? Därför ska vi skicka alla våra pengar till dom? Jaja, det får stå för dig.

 

Herr Chang har talat.

 

Har inget sagt om att de är dumma, däremot helt klart okunniga om svensk kultur. Du är betydligt mer påläst om deras kultur, de kommer aldrig att fatta vår. Har inget att göra med att de är dumma. De anser helt enkelt att den som har det bättre ställt inom familjen ska hjälpa de som har det sämre, thailändsk kultur.

 

Hur du gör med "lata bröder" när du är i Sverige var ju upp till din ex-fru och dig, att ni inte skulle kunna komma överens om detta tycker jag låter märkligt.

 

Måste dock påpeka att jag aldrig råkat ut för något av detta. Min fru skickar lite pengar till sin son, men ingen annan i familjen. Ingen har heller trott att de ska få något när jag kommer ner (förutom lite öl och Sang Som sista dagen jag är kvar). Tror att det kan bero på vilka signaler din thailändska fru skickat angående din ekonomiska status.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var ju trevligt.

 

Men vad är din poäng? Motiverar detta tårdrypande bemötande att du skänker alla dina pengar till thaisläkten? Eller vad menar du?

 

Herr Chang har talat.

Trodde ärligt att du var mer vuxen än så. Försökte beskriva att även Thailändare kan bry sig om våra släktingar i Sverige.

Här på MPR är det så j-a många negativa inlägg om Thaiare,deras kultur,penning-begär m.m m.m 

Tror en del knappt vågar åka hit. Givetvis har jag haft många bekymmer under min 12-åriga resa.

Men varför älta dom här?

Och var i helvete har du fått det ifrån att jag skänker alla mina pengar till min släkt i Thailand?????

Du känner inte mig,har aldrig träffat mig. Så Snälla:Kamma dig innan du uttalar dig om mig och min familj!

Det enda jag vill med mina inlägg och bilder är att sprida lite kul och få några leenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att yttra sig här på mpr att man inte bidrar med pengar till sin thailändska familj, är lite som att svära i kyrkan. Tänk dessa män som nu råkar träffa sin tjej i Sverige, samt aldrig satt sin Fot i Thailand, ska han förväntas att försörja sin nya familj? Lite för mycket att begära kan tyckas. Av mig iallafall... Nog sagt om detta... Alla gör precis som dom vill och ingen annan kan säga något om det.. Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, förhållandefunktionaliteten får man väl försöka lösa unikt från fall till fall tror jag. Men generella kulturyttringar går bra att lära sig mer om via t ex nätet.

Kan nog vara bra att känna till hur kollektivistiska kulturer fungerar i jämförelse med vår individualistiska om man önskar försöka sig på ett kulturöverskridande förhållande.

De flesta kulturer i världen är för övrigt kollektivistiska medan den västerländska närmast är extremindividualistisk.

 

Håller med! 

 

Västerländsk kultur är förvisso ofta mer individualistisk, men även här är kollektivismen stark på sina håll.

Speciellt i länder i väst med stark religiös förankring. T.ex i det katolska öst, eller i USA/Italien o.s.v.

 

I västländer med svag religiositet är individualismen nog som starkast och här ligger väl Sverige bra till.

 

Inte konstigt då att det blir kulturella krockar mellan traditionsbundna familjeälskande thaitjejer och individualistiska självständiga(själviska?) svenskar.

 

Lite påläsning - och framför allt respekt för sin partners bakgrund och tradition - och förståelse av att även partnern har synpunkter på svenska kulturella särdrag - tror jag är på sin plats om man vill ha ett smidigare förhållande.

 

Själv så trivs jag med min positiva inställning till starka familjeband och har inga problem alls med att frugan vill hjälpa sin släkt.

Tvärtom så har jag ibland dåligt samvete för att vi hjälper dom för lite.

Ändrades av Buzzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kalla det för den individualistiskt kollektivism där den thailändska familjen ( kolektiv ) hittade en desperat farang ( individ ) genom sin dotter ( individ )

och suger ur kollektivt ( familjen ) allt saft ur farangen :crazy: .  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förväntas ställa upp på deras naturliga förväntningar... innebär det att jag måste göra det?

 

Jag ska anpassa mig till deras kultur medan de skiter i min? Vad finns det för logik i att jag prioriterar damens släkt framför min egen?

 

Herr Chang har talat.

Du läser ju precis som du har för avsikt att göra, d.v.s. bara i dina egna värderingar, kan du inte fatta vad jag dkrev då säg det istället för att komma med en massa floskler, men jag vet ju hur du tänker om det som är ditt så förvånad över svaret är jag egentligen inte!

 

Bara så du fattar.Traditionen i Thailand är att den som har mest, alltså i ditt fall DU ställer upp ekonomiskt, det har inte ett skit med vad dom tycker om dina eventuella traditioner, sa jag att du SKALL anpassa dig? NEJ, det är du som i din iver att få rätt finner lösningar i vad som skrivs som inte står där!

Jag tycker inte du ger dig själv rättvisa med sådana tankegångar, eller också är det de du gör.

 

Farbror Baa har skrivit!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vill bara kommentera denna kommentar av dig. Orsaken att du får anpassa dig till deras kultur är väl närmast två orsaker. Dels är du i Thailand och får då anpassa dig till deras kultur (det skrivs ju hela tiden här att alla "invandrare" måste anpassa sig till svensk kultur :)). Den andra orsaken är att du är mer välutbildad än dem. Du kan inte förvänta dig att de känner till det minsta om svensk kultur. Även om du skulle försöka förklara skulle de inte fatta. De känner till sin värld, och det är den de lever efter.

 

/GSt

Hej

 

Så är det nog, våra fruar och flickvänner får ju anpassa sig en hel del i Sverige och vi får naturligtvis göra det samma när vi vistas hos dom i deras kultur, inte så konstigt egentligen utan helt logiskt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...