Jump to content
IGNORERAD

Thai skär kurvorna


acdc

Recommended Posts

Kenneth4618
Nu vet ju inte jag vart i landet du bor men att säga-

att dom kör bra här i Thailand- är då iaf för mig en

gåta hur man kan uttala sig så!!!

för att inte uttala sig ang få olyckor!!!

Har kört ett antal hundra mil i Thailand och med tanke på att det bor ca 60 miljoner invånare där

så har jag sett få olyckor. Men det finns många som kör som "Stockholmare" och det är vi andra som räddar dom :y15:

 

Med tanke på körkortsprovets kvalité (som jag gjort) så funkar det ändå ganska hyfsat om man jämför med det svenska som

nästan ingen klarar men ändå finns det massor av idi*ter i trafiken i svedala   OBS!! Detta gäller förståss inte mig :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mr Ning Ning

    4

  • berlitz

    4

  • ragson

    4

  • thaipeter

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu är jag boende i Korat, tidigare i Kanchanaburi och en hel del tid i Udon och Bangkok.

Jag har många tusen mil efter thailändska vägar och har sett en del, men ändå kan jag inte påstå att jag sett så mycket olyckor IRL.

Dock så har vi två nyligen tragiska dödsfall i trafiken inom familjen..

Sämsta trafiken jag mött är områden runt Pattaya och Patong.

I stadstrafik ser jag sällan trafikolyckor, och det är en gåta då alla verkar köra som ett F1 race med positioner.

 

 

Leif

Håller fullt med att i Pattaya är folk värdelös å köra MEN åk inåt som du säger

korat å kohn koen chompie udan thani_stavning_ sorry   så är dom ännu sämre

men vana med lugnare trafik - stressa dessa förare så - kaos

enligt mina iaktagelser genom åren iaf

dock bra att det är mkt svårt å köpa sig ett körkort nuförtiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört ett antal hundra mil i Thailand och med tanke på att det bor ca 60 miljoner invånare där

så har jag sett få olyckor. Men det finns många som kör som "Stockholmare" och det är vi andra som räddar dom :y15:

 

Med tanke på körkortsprovets kvalité (som jag gjort) så funkar det ändå ganska hyfsat om man jämför med det svenska som

nästan ingen klarar men ändå finns det massor av idi*ter i trafiken i svedala   OBS!! Detta gäller förståss inte mig :crazy:

Håller med MEN hur många har körkort i trafiken då?  bedrövligt låg summa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Håller med MEN hur många har körkort i trafiken då?  bedrövligt låg summa

Ingen aning och det är nog ingen som vet.

 

Såg på nyheterna idag att ca 25 % av de som dog i MC olyckor i Sverige inte hade körkort för MC

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning och det är nog ingen som vet.

 

Såg på nyheterna idag att ca 25 % av de som dog i MC olyckor i Sverige inte hade körkort för MC

Det måste vara utbyssingar :crazy:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

De finns teori och övningskörning.

Jag hjälpte en vän med at få kk senaste resan.

Hon hade aldrig kört bil förut.

Kostade ca 9000baht inkl allt.

En stor parodi med våra mått.

Uppkörningen är på inhägnat område utan trafik mm...komiskt.

Men tyvärr sätter det nog sina spår i hur trafiken är i Thailand.

9000...dyrt med facit i hand i risbyn,har kostar KK 3500 inkl ett antal timmar i bil, maxtid 3 dag och med garanterat kort!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min exsvärmor har körkort till tung motorcykel tack vara att hennes körkort till bil är tillräckligt gammalt.

Hon kan inte ens köra cykel, än mindre moppe och allra minst mc, lätt eller tung.

 

Men hon har rätt att göra det. I Sverige. I dag, 2013.

Snacka om logik.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är bara på "landet" som det är problem. I städerna går det inte vara kass bilförare. Det blir en självsanering då de sämsta krockar sina bilar.

Jag tycker trots allt att de flesta kör bra i Thailand och ser sällan olyckor.

 

 

leif

 

Hmm, en människa i tmmen dör i den Thailändska trafiken - eller ca 9000 per år.

ca 300  Sverige (2012) fördelad på 9 miljoner invånare motsvarar ca 2100 per år fördelad  på 63 miljoner som de ungefär är i Thailand.

 

Mera om detta enligt artikel i Aftonbladet (ursäkta om länk redan finns i tråden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, en människa i tmmen dör i den Thailändska trafiken - eller ca 9000 per år.

ca 300  Sverige (2012) fördelad på 9 miljoner invånare motsvarar ca 2100 per år fördelad  på 63 miljoner som de ungefär är i Thailand.

 

Mera om detta enligt artikel i Aftonbladet (ursäkta om länk redan finns i tråden)

Är det inte så också att de som dör på sjukhusen av skador som är trafikrelaterade inte tas med i statstiken,då är nog skillnaden med Sverige än större.

Link to comment
Dela på andra sajter

De finns teori och övningskörning.

Jag hjälpte en vän med at få kk senaste resan.

Hon hade aldrig kört bil förut.

Kostade ca 9000baht inkl allt.

En stor parodi med våra mått.

Uppkörningen är på inhägnat område utan trafik mm...komiskt.

Men tyvärr sätter det nog sina spår i hur trafiken är i Thailand.

 

Precis det jag menade. Deras körkortsprov är ett skämt.

Inte ens lärarna vet hur man gör ju. Klart alla kör som puckon.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

På tal om att skära kurvorna. Som Thai  gör. Har jag ett mindre bra exempel att berätta. Vi går på soi 3 i jomtien . Vi går på vänster sida av vägen. Jag och min systerson. Han sitter i rulle. Vid detta tillfälle gick jag framför honom. När vi just ska gå in på Maitans soi 2. Kommer en suv körande och skär kurvan. Inte fort utan väldigt sakta. Med en liten flicksnärta. Som knappt räckte mellan ratten. Hon kör på min systerson. När han sitter i rullen. Hon ser honom inte. Bilen är för stor och hon väldigt liten. Nu var farten så låg att hon stannade nästan direkt. Men rullen åkte med bakåt när hon körde framåt. Nu slutade allt lyckligt som tur var. Men ni skulle se alla Thaiarna som sprang och kollade och hade åsikter om allt och alla.

 

Detta ska jag säga var en hemsk upplevelse med ett tur slut

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om att skära kurvorna. Som Thai  gör. Har jag ett mindre bra exempel att berätta. Vi går på soi 3 i jomtien . Vi går på vänster sida av vägen. Jag och min systerson. Han sitter i rulle. Vid detta tillfälle gick jag framför honom. När vi just ska gå in på Maitans soi 2. Kommer en suv körande och skär kurvan. Inte fort utan väldigt sakta. Med en liten flicksnärta. Som knappt räckte mellan ratten. Hon kör på min systerson. När han sitter i rullen. Hon ser honom inte. Bilen är för stor och hon väldigt liten. Nu var farten så låg att hon stannade nästan direkt. Men rullen åkte med bakåt när hon körde framåt. Nu slutade allt lyckligt som tur var. Men ni skulle se alla Thaiarna som sprang och kollade och hade åsikter om allt och alla.

 

Detta ska jag säga var en hemsk upplevelse med ett tur slut

 

Sätt en sån där vimpel på Manges stol vetja :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så också att de som dör på sjukhusen av skador som är trafikrelaterade inte tas med i statstiken,då är nog skillnaden med Sverige än större.

Jo, eftersom Thailands transportministerium fick i uppdrag (samt förmodar jag en del mille THB) att förbättra den eländiga olycksfrekvensen så gjorde man det kloka ingreppet i statistik att de som inte avlider på plats har avlidit av olycka, alltså fixade man sitt mål utan att göra ett skvatt, och sen finns det de som påstår att Thailändare är dumma! :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
9000...dyrt med facit i hand i risbyn,har kostar KK 3500 inkl ett antal timmar i bil, maxtid 3 dag och med garanterat kort!

Mitt fall var i Chiang Mai också med garanterat kort.

Och även det är ett skämt.

Bilskolorna måste muta gubben som sitter och kollar den som "kör upp"

För när deras bil kommer så tittar inte gubben så noga på den.

Jag ställde mig en bit ifrån den gubben och kollade hur det gick till.

Amazing Thailand!!????

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
9000...dyrt med facit i hand i risbyn,har kostar KK 3500 inkl ett antal timmar i bil, maxtid 3 dag och med garanterat kort!

Gick tillbaka och kollade.

Du har rätt.

jag betalade drygt 900skr för allt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte farangen kommit till Thailand hade de inte haft bil.

Tja, man får anpassa sig och ta seden dit man kommer. Tycker det flyter ganska bra och oftast är man bra mycket smidigare i trafiken i Thailand än i Sverige. Vad gäller att Främlingen alltid bär skulden kan jag nämna att jag blev prejad körandes vår flong nya pickup. En Thailändare skulle svänga ut från 7/11 och jag skulle parkera framför honom. Blinkade in som vanligt och hade inte ögonen på den som skulle ut... det skulle jag haft för han drog rätt in i sidan på mig. Stannade bilen och klev ut som jag stod, Thaisnubben började morska sig men jag klippte av och skällde ut honom på Thai. Det var inte väntat.  Polisen kom och sedan försäkringsrepresentanten. Efter en grundlig palaver hutade De åt Thaisnubben men "Waiade" mig och sade "mai pompem sir".  Hehe.   det kändes riktigt bra!  Sedan fick man vara utan bil i 10 dagar men den blev ju fixad.

 

Herr Hans har sagt sitt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...