Jump to content
IGNORERAD

Obligatorisk sjukförsäkring för inresa i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

jorake pitpokkati
Den baseras på att du har en hemförsäkring i Sverige men då täcker den allt som din vanliga reseförsäkring göt fast året runt istället för 45 dagar som är standard. Har för mig att premien baseras på var någonstans i utlandet du studerar eller arbetar.

tack för svaret!!

 

då e det inget för mej då jag bor i Thailand och inte har ngn försäkring i sverige!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • civona

    6

  • Nemo

    6

  • Mr Ning Ning

    5

  • gubben4906

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest BpaijingKatai
Jasså ? Så här står det i deras försäkringsvillkor, läs speciellt den sista meningen.

 

10.9 nödsituation

Om du befinner dig i ett område utomlands där det

utbryter krig eller krigsliknande tillstånd, uppkommer

en naturkatastrof, t.ex. jordskalv eller vulkanutbrott

eller utbryter epidemi, och förhållandena blir sådana,

att UD rekommenderar alla svenska medborgare att

lämna området, betalar vi nödvändiga och skäliga

kostnader för evakuering hem till Sverige. Detta gäller

inte om UD vid den tid du reste dit avrådde från att

resa till området.

 

Hittade det genom att först gå in på http://www.if.se/web/se/privat/kopdirekt/pages/pris.aspx?wt.ac=produktsida-

hem_sedittpris&wa_link=Sedittpris&ev=1&p=14&f=HemU

 

och sedan klicade jag mig vidare till http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/hem/villkor_hem_storhem.pdf

 

Fritz..

 

Om jag som kund mailar bolaget hur det gäller med min försäkring och får ett svar som säjer att den är giltig så håller det juridiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag vill inte säga att du har blivit blåst/lurad till detta, utan det är förmodligen ett missförstånd mellan dig och bankpersonalen. Jag öppnar själv ett nytt konto i Bangkok Bank varje år och det har aldrig varit ett krav att man skall teckna en försäkring.

 

Däremot så brukar de varje gång (efter att kontot är klart) erbjuda mig att teckna en sjuk/olycksfalls försäkring. Jag har läst täckningsgraden på deras försäkring och det gör nästan varken från eller till om man har den eller inte. Har för mig att den täcker 20-30 tusen Baht, jag kan minnas fel, men det var inte säskillt mycket.

 

Men som sagt, det är absolut inget krav.

 

Garanterat inget missförstånd(tanten talar både Thai och svenska) däremot kanske ett lokalt krav för att dra in lite pocent till kontoret/tjänstemannen ifråga.

 

Varför öppna nytt konto så ofta?

När öppnade du nytt konto senast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Garanterat inget missförstånd(tanten talar både Thai och svenska) däremot kanske ett lokalt krav för att dra in lite pocent till kontoret/tjänstemannen ifråga.

 

Varför öppna nytt konto så ofta?

När öppnade du nytt konto senast?

 

Jag använder kontot (ett låst konto) för att kunna visa upp för immigration, att jag har pengar till mitt nästa retirement uppehållstillstånd. De låsta kontona brukar vara 11 månader, därför så måste jag öppna ett nytt konto en gång per år.

 

Senast jag öppnade ett nytt konto var i augusti 2012 vilket går ut denna månad i år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag använder kontot (ett låst konto) för att kunna visa upp för immigration, att jag har pengar till mitt nästa retirement uppehållstillstånd. De låsta kontona brukar vara 11 månader, därför så måste jag öppna ett nytt konto en gång per år.

 

Senast jag öppnade ett nytt konto var i augusti 2012 vilket går ut denna månad i år.

 

Vad jag förstått så ska man ta bort möjligheten att öppna konto för alla som inte har arbetstillstånd i en lag ändring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått så ska man ta bort möjligheten att öppna konto för alla som inte har arbetstillstånd i en lag ändring.

 

Har du någon länk till detta påstående?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Vad jag förstått så ska man ta bort möjligheten att öppna konto för alla som inte har arbetstillstånd i en lag ändring.

Underbart!

Allt för att underlätta om man vill bo där längre tid. :ironi:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Har du någon länk till detta påstående?

 

Nej, jag har fått detta besked på ett par bankkontor i Thailand och om jag inte minns helt fel så har det skrivits om de här(kan vara annat forum) för en tid sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

 

Är man dum nog att flytta från sitt skattebetalda sjukvårdssystem så får man skylla sej själv, vanliga försäkringar för folk över 70 år boende i Thailand är det nog ingen som är intresserad av att sälja till ett pris som någon har råd att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har fått detta besked på ett par bankkontor i Thailand och om jag inte minns helt fel så har det skrivits om de här(kan vara annat forum) för en tid sedan.

Detta brukar inträffa med jämna tidsintervaller. Men knalla vidare till nästa bank, det finns banker som vill ha hand om dina pengar.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta brukar inträffa med jämna tidsintervaller. Men knalla vidare till nästa bank, det finns banker som vill ha hand om dina pengar.

Prexis, och speciellt om man knallar in på nån av bankernas mindre filialer. Där verkar dom mer sugna efter att ta hand om ens pengar utan att ställa krav på varken det ena eller andra. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prexis, och speciellt om man knallar in på nån av bankernas mindre filialer. Där verkar dom mer sugna efter att ta hand om ens pengar utan att ställa krav på varken det ena eller andra. :)

 

Fritz..

Jag vet inte hur det är nuförtiden, men för sisådär 10-15 år sedan ville de inte gärna ge någon ränta till utlänningar när detta sk. stop för att öppna konto var.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder kontot (ett låst konto) för att kunna visa upp för immigration, att jag har pengar till mitt nästa retirement uppehållstillstånd. De låsta kontona brukar vara 11 månader, därför så måste jag öppna ett nytt konto en gång per år.

 

Senast jag öppnade ett nytt konto var i augusti 2012 vilket går ut denna månad i år.

Jag förstår inte varför du måste öppna nytt konto varje år?  Jag kör också med låst konto (sk. fixed deposit 9 månader) och jag behöver inte öppna nytt, det förnyas automatiskt och räntan kommer in på Saving accounten var tredje månad. Kasikorn Bank.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bytt banker och konton lite då och då. Skälet har varit att bankerna jobbar väldigt lokalt. Har du tex Kasikorn bank och nyttjar kontot i ett annat distrikt åker du på extra avgifter.

Vi har haft butiker i olika distrikt och flyttat,,, så jag vet hur det funkar.

Varje gång skall personalen försöka pracka på någon försäkring vid nyöppning. Hustrun tror alltid att det är viktigt.

Jag har jobbat med samma sak i S, och vet att det är fina provisar för detta.Men... bara plocka upp stoppskylten och få ditt konto...

Det som dock är intressant är att det finns gruppförsäkringar i Thailand , som i Sverige. Är du gift kan du hänga på till bra pris om hustrun/maken jobbar på företag/ myndighet som har dessa avtal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man dum nog att flytta från sitt skattebetalda sjukvårdssystem så får man skylla sej själv, vanliga försäkringar för folk över 70 år boende i Thailand är det nog ingen som är intresserad av att sälja till ett pris som någon har råd att betala.

 

Gränsen för dumhet går alltså vid 186 dagar/år utanför Sverige?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför du måste öppna nytt konto varje år?  Jag kör också med låst konto (sk. fixed deposit 9 månader) och jag behöver inte öppna nytt, det förnyas automatiskt och räntan kommer in på Saving accounten var tredje månad. Kasikorn Bank.

 

Förmodligen därför att man binder sig vid den räntesats som gäller när man öppnar kontot och i mitt fall så brukar det vara 11 månader med den garanterade räntan. Efter 11 månader så gäller ju inte avtalet längre och om man då vill binda sig för en ny period så är ju inte räntan den samma. Därav blir man tvungen att öppna ett nytt konto. Jag har använt mig av Bangkok Bank eftersom de har haft bättre ränta än Kasikorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Gränsen för dumhet går alltså vid 186 dagar/år utanför Sverige?

 

Du ska kanske läsa det rödmarkerade!

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906
Är det inte så alla bolag jobbar?

Som jag fått lära mig. Där UD avråder gäller inga svenska försäkringar ö.h.t.

Som exempel under översvämningarna 2011 så avrådde UD då resa till översvämmade områden. Beskedet jag fick från moderna, var att reseförsäkringen i min hemförsäkring gällde inte för resa till stora delar av Thailand. Varav vi var tvungna att teckna en Thailändsk sjukvårdsförsäkring istället.

Jag läste på UD att Sisaket utanför Ubon Ratchantani  och ruinerna där vid gränsen till Kambodja ska försäkringen inte gälla. Hur är det då för mig som bor mycket i Ubon Ratchantani? 

Förlåt stavningen på staden.

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Kan konstatera att en 45 dagars period räcker gott ,minst krångel :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste på UD att Sisaket utanför Ubon Ratchantani  och ruinerna där vid gränsen till Kambodja ska försäkringen inte gälla. Hur är det då för mig som bor mycket i Ubon Ratchantani? 

Förlåt stavningen på staden.

 

gubben

Det har nog inte så mycket med Ubon att göra?

Gäller nog bara om du avser besöka området kring templet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...