Jump to content
IGNORERAD

Obligatorisk sjukförsäkring för inresa i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai

Kopierade en text ifrån Trygg Hansa

 

Reseförsäkring under de första 45 dagarna.ingår alltid i hemförsäkringen. Är du borta längre bör du teckna förlängt reseskydd. Då får du samma skydd som den vanliga hemförsäkringen. UD avråder ibland resor till vissa länder. I de fall UD avråder inresa gäller inte heller vår försäkring. Se vilka dessa länder är på UDs hemsida.

 

Och går man in på UDs hemsida

 

Thailand

Med anledning av säkerhetsläget i södra Thailand avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till de fyra provinserna Narathiwat, Yala, Pattani och Songkhla.

 

Undrar om den Thailändska försäkringen är tänkt att gälla i dom provinserna?

 

Jag har sjuk och olycksfall genom min Thai-bank och den gäller i hela Thailand.

EDIT: Man kunde välja lite med belopp på både premie och hur högt den gällde, jag valde högsta beloppet dvs ca 3500THB/år.

 

Jag har gjort så att jag har mailat mitt svenska försäkringsbolag angående UD´s reserekommendationer och fått till svar att min försäkring gäller sjuk och olycksfall dock INTE vid terrorbrott likadant med ICA´s olycksfallsförsäkring, genom att ha deras svar på mail så förutsätter jag att jag kommer att få ersättning vilket annars försäkringsbolag är glada i att smita undan.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • civona

    6

  • Nemo

    6

  • Mr Ning Ning

    5

  • gubben4906

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är man tillräckligt gammal, så är det inte svindyrt att köpa en försäkring - det är omöjligt!
Produkt:

Seniorreseförsäkring (from 70 år)

Beräknad premie:

14 254,00

Utresedatum:

31 jul 2013

Hemkomstdatum :

30 jul 2014

Alternativ:

Världen exkl. USA / Försäkring från dag 46

Antal försäkrade:

1

Försäkringsvillkor nr.:

2020

Frånval:

Egendom

Det är inte så dyrt som man tror

Link to comment
Dela på andra sajter

Produkt:

Seniorreseförsäkring (from 70 år)

Beräknad premie:

14 254,00

Utresedatum:

31 jul 2013

Hemkomstdatum :

30 jul 2014

Alternativ:

Världen exkl. USA / Försäkring från dag 46

Antal försäkrade:

1

Försäkringsvillkor nr.:

2020

Frånval:

Egendom

Det är inte så dyrt som man tror

 

Grundkriterier för att teckna denna försäkring:

 

- Måste tecknas i Sverige före avresa

- Försäkringstagaren måste vara folkbokförd i Sverige

 

..eller hur?

 

Försäkringsbolag Gouda, eller hur?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundkriterier för att teckna denna försäkring:

 

- Måste tecknas i Sverige före avresa

- Försäkringstagaren måste vara folkbokförd i Sverige

 

..eller hur?

 

Försäkringsbolag Gouda, eller hur?

Ja det är Gouda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Ja det är Gouda.

 

Deras försäkringar saknar giltighet i alla områden som UD avråder från att göra privatresor till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras försäkringar saknar giltighet i alla områden som UD avråder från att göra privatresor till.
Vad pratar du om??
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sjuk och olycksfall genom min Thai-bank och den gäller i hela Thailand.

EDIT: Man kunde välja lite med belopp på både premie och hur högt den gällde, jag valde högsta beloppet dvs ca 3500THB/år.

 

Jag har gjort så att jag har mailat mitt svenska försäkringsbolag angående UD´s reserekommendationer och fått till svar att min försäkring gäller sjuk och olycksfall dock INTE vid terrorbrott likadant med ICA´s olycksfallsförsäkring, genom att ha deras svar på mail så förutsätter jag att jag kommer att få ersättning vilket annars försäkringsbolag är glada i att smita undan.

Kan man fråga vad den bankförsäkringen innefattar vid sjukdom eller olycka

 

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man fråga vad den bankförsäkringen innefattar vid sjukdom eller olycka

 

 

Ha det

Klart du kan  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras försäkringar saknar giltighet i alla områden som UD avråder från att göra privatresor till.

Är det inte så alla bolag jobbar?

Som jag fått lära mig. Där UD avråder gäller inga svenska försäkringar ö.h.t.

Som exempel under översvämningarna 2011 så avrådde UD då resa till översvämmade områden. Beskedet jag fick från moderna, var att reseförsäkringen i min hemförsäkring gällde inte för resa till stora delar av Thailand. Varav vi var tvungna att teckna en Thailändsk sjukvårdsförsäkring istället.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Är det inte så alla bolag jobbar?

Som jag fått lära mig. Där UD avråder gäller inga svenska försäkringar ö.h.t.

Som exempel under översvämningarna 2011 så avrådde UD då resa till översvämmade områden. Beskedet jag fick från moderna, var att reseförsäkringen i min hemförsäkring gällde inte för resa till stora delar av Thailand. Varav vi var tvungna att teckna en Thailändsk sjukvårdsförsäkring istället.

 

Skall man resa i oroliga områden eller där konflikter pågår köper man t.ex försäkring/stöd från International SOS

 

http://www.internationalsos.com/en/

 

Dom har till och med resurser att hämta ut dig från områden med pågående strider

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man resa i oroliga områden eller där konflikter pågår köper man t.ex försäkring/stöd från International SOS

 

http://www.internationalsos.com/en/

 

Dom har till och med resurser att hämta ut dig från områden med pågående strider

 

Nu menade jag normala reseförsäkringar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man resa i oroliga områden eller där konflikter pågår köper man t.ex försäkring/stöd från International SOS

 

http://www.internationalsos.com/en/

 

Dom har till och med resurser att hämta ut dig från områden med pågående strider

 

Tack för tipset den var billig också 685 dollar för ett helt år ser det ut som.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Produkt:

Seniorreseförsäkring (from 70 år)

Beräknad premie:

14 254,00

Utresedatum:

31 jul 2013

Hemkomstdatum :

30 jul 2014

Alternativ:

Världen exkl. USA / Försäkring från dag 46

Antal försäkrade:

1

Försäkringsvillkor nr.:

2020

Frånval:

Egendom

Det är inte så dyrt som man tror

Jag tror att det är många som inte läst det finstilta i försäkringsvillkoren. Så här står det i Goudas villkor och jag gissar hos dom flesta bolag.

 

"Försäkringen ersätter nödvändiga och skäliga kostnader om du drabbas av akut sjukdom, akut skada eller olycksfall under försäkringens giltighetstid."

 

Läser man sedan vidare vad definitionen av "akut sjukdom" är så står det.

 

"Med akut sjukdom menas ett sjukdomstillstånd som uppstår under försäkringsperioden. För att sjukdomen ska anses ha uppstått under försäkringsperioden ska symptomen ha uppträtt samt första läkarkontakt ha skett efter inträdet i försäkringen"

 

Här hittade jag det.   http://www.gouda-rf.se/page2148.aspx

 

Man ska alltså helst vara frisk som en nötkärna och aldrig ha besökt en vårdcentral eller sjukhus när man tecknar försäkringen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är många som inte läst det finstilta i försäkringsvillkoren. Så här står det i Goudas villkor och jag gissar hos dom flesta bolag.

 

"Försäkringen ersätter nödvändiga och skäliga kostnader om du drabbas av akut sjukdom, akut skada eller olycksfall under försäkringens giltighetstid."

 

Läser man sedan vidare vad definitionen av "akut sjukdom" är så står det.

 

"Med akut sjukdom menas ett sjukdomstillstånd som uppstår under försäkringsperioden. För att sjukdomen ska anses ha uppstått under försäkringsperioden ska symptomen ha uppträtt samt första läkarkontakt ha skett efter inträdet i försäkringen"

 

Här hittade jag det.   http://www.gouda-rf.se/page2148.aspx

 

Man ska alltså helst vara frisk som en nötkärna och aldrig ha besökt en vårdcentral eller sjukhus när man tecknar försäkringen.

 

Fritz..

Men så är det med alla försäkringar att man måste uppge om man har eller hade några sjukdomar som man fick behandling för. Eller har jag fel? ?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är många som inte läst det finstilta i försäkringsvillkoren. Så här står det i Goudas villkor och jag gissar hos dom flesta bolag.

 

"Försäkringen ersätter nödvändiga och skäliga kostnader om du drabbas av akut sjukdom, akut skada eller olycksfall under försäkringens giltighetstid."

 

Läser man sedan vidare vad definitionen av "akut sjukdom" är så står det.

 

"Med akut sjukdom menas ett sjukdomstillstånd som uppstår under försäkringsperioden. För att sjukdomen ska anses ha uppstått under försäkringsperioden ska symptomen ha uppträtt samt första läkarkontakt ha skett efter inträdet i försäkringen"

 

Här hittade jag det.   http://www.gouda-rf.se/page2148.aspx

 

Man ska alltså helst vara frisk som en nötkärna och aldrig ha besökt en vårdcentral eller sjukhus när man tecknar försäkringen.

 

Fritz..

Det här hittade jag i deras villkor.

Försäkringen täcker även vid akut försämring av kronisk sjukdom, om

sjukdomstillståndet varit stabilt de senaste 6 månaderna före det att

försäkringen börjat gälla

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras försäkringar saknar giltighet i alla områden som UD avråder från att göra privatresor till.
Det gör väl de flesta försäkringar som baserar sig på en hemförsäkring?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Vad pratar du om??

 

Att deras försäkring inte gäller för någonting i de områden som UD(Utrikesdepartementet) avråder från att göra privatresor till!

 

 

Jag har kontaktat en del bolag via mail och frågat hur försäkringen gäller både Gouda och ERV(fd Europeiska) hade INGEN giltighet alls i områdena som UD avrådde ifrån att göra privatresor till men IF hade giltighet på sin försäkrig dock inte vid terrordåd och ICAs olycksfallsförsäkring hade också giltighet utom vid terrordåd.

 

 

IF har full giltighet på sin försäkring utom vid terrordåd enligt kontakt via mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att deras försäkring inte gäller för någonting i de områden som UD(Utrikesdepartementet) avråder från att göra privatresor till!

 

 

Kan tyvärr inte svara exakt, men den den ersätter både vid sjukdom och olyckor det fanns olika nivåer på premien som givetvis gav olika nivåer på vad den ersatte.

Det var obligatoriskt att teckna en sådan när man öppnade ett konto i Bangkok Bank.

 

 

Jag har kontaktat en del bolag via mail och frågat hur försäkringen gäller både Gouda och ERV(fd Europeiska) hade INGEN giltighet alls i områdena som UD avrådde ifrån att göra privatresor till men IF hade giltighet på sin försäkrig dock inte vid terrordåd och ICAs olycksfallsförsäkring hade också giltighet utom vid terrordåd.

 

 

IF har full giltighet på sin försäkring utom vid terrordåd enligt kontakt via mail.

Är man dum att åka till risk området så får man skyla sig själv. Jag pratar om vanliga försäkringar för folk över 70 år och som bor i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Att deras försäkring inte gäller för någonting i de områden som UD(Utrikesdepartementet) avråder från att göra privatresor till!

 

 

Kan tyvärr inte svara exakt, men den den ersätter både vid sjukdom och olyckor det fanns olika nivåer på premien som givetvis gav olika nivåer på vad den ersatte.

Det var obligatoriskt att teckna en sådan när man öppnade ett konto i Bangkok Bank.

 

 

Jag har kontaktat en del bolag via mail och frågat hur försäkringen gäller både Gouda och ERV(fd Europeiska) hade INGEN giltighet alls i områdena som UD avrådde ifrån att göra privatresor till men IF hade giltighet på sin försäkrig dock inte vid terrordåd och ICAs olycksfallsförsäkring hade också giltighet utom vid terrordåd.

 

 

IF har full giltighet på sin försäkring utom vid terrordåd enligt kontakt via mail.

 

Då är de nog tämligen ensamma om att erbjuda sin reseförsäkring i områden som UD avråder ifrån. Intressant, ska studera deras villkor. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

IF har full giltighet på sin försäkring utom vid terrordåd enligt kontakt via mail.

 

 

Jasså ? Så här står det i deras försäkringsvillkor, läs speciellt den sista meningen.

 

10.9 nödsituation

Om du befinner dig i ett område utomlands där det

utbryter krig eller krigsliknande tillstånd, uppkommer

en naturkatastrof, t.ex. jordskalv eller vulkanutbrott

eller utbryter epidemi, och förhållandena blir sådana,

att UD rekommenderar alla svenska medborgare att

lämna området, betalar vi nödvändiga och skäliga

kostnader för evakuering hem till Sverige. Detta gäller

inte om UD vid den tid du reste dit avrådde från att

resa till området.

 

Hittade det genom att först gå in på http://www.if.se/web/se/privat/kopdirekt/pages/pris.aspx?wt.ac=produktsida-

hem_sedittpris&wa_link=Sedittpris&ev=1&p=14&f=HemU

 

och sedan klicade jag mig vidare till http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/hem/villkor_hem_storhem.pdf

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var obligatoriskt att teckna en sådan när man öppnade ett konto i Bangkok Bank.

 

Jag vill inte säga att du har blivit blåst/lurad till detta, utan det är förmodligen ett missförstånd mellan dig och bankpersonalen. Jag öppnar själv ett nytt konto i Bangkok Bank varje år och det har aldrig varit ett krav att man skall teckna en försäkring.

 

Däremot så brukar de varje gång (efter att kontot är klart) erbjuda mig att teckna en sjuk/olycksfalls försäkring. Jag har läst täckningsgraden på deras försäkring och det gör nästan varken från eller till om man har den eller inte. Har för mig att den täcker 20-30 tusen Baht, jag kan minnas fel, men det var inte säskillt mycket.

 

Men som sagt, det är absolut inget krav.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag blev inspirerad av det civona skrev om gouda och ringde,men det gick inte om man varit<br />oförsäkrad i 4 år.Jag erbjöd världens läkarundersökning men det hjälpte ändå inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på också för "vanliga" resenärer är ju att betalar man resan med kort, tex VISA eller Mastercard så får man oftas ett mycket bra komplement till hemförsäkringens reseskydd genom dem.

 

Bra sida att kolla de flesta reseförsäkringar, där finns det mesta: http://www.reseforsakring.nu/

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati
Hmm, jag har Länsförsäkringars "Arbeta och studera utomlands" försäkring och den kostar mig 2100 SEK per år och ger mig då skydd  alla delar av världen.

 

Men ger mig fan på att de tvingar på mig en Thailändska försäkring nästa gång i Thailand och skulle jag av någon anledning behöva utnyttja den kommer de bara att hänvisa till min svenska försäkring...

det låter ju väldigt prisvärt och bra!!!

 

och den täcker allt om man skulle bli dålig i Thailand och läggas in på sjukhus i hailand eller behöva transport hem till sverige för vård??

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter ju väldigt prisvärt och bra!!!

 

och den täcker allt om man skulle bli dålig i Thailand och läggas in på sjukhus i hailand eller behöva transport hem till sverige för vård??

 

Den baseras på att du har en hemförsäkring i Sverige men då täcker den allt som din vanliga reseförsäkring göt fast året runt istället för 45 dagar som är standard. Har för mig att premien baseras på var någonstans i utlandet du studerar eller arbetar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...