Galten Inlagd Juni 23, 2013 Dela Inlagd Juni 23, 2013 (ändrad) Skall köpa lite myggmedel idag. Får alltid en massa myggbett men ingen annan runt om. Brukar skoija om det men det är inget roligt och bli riktig sjuk på semestern och nästa vecka får vi låna en stuga av en engelsman i Bang Sari där en Amerikan vi känner har haft sjukdomen. Ändrades Juni 23, 2013 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd Juni 23, 2013 Dela Inlagd Juni 23, 2013 Om Denguefeber: Denguefeber Det bor över två miljarder människor i områden där det finns dengufeber. Varje år infekteras över 200 miljoner människor av denguevirus som överförs av myggarten Aedes aegypti. Denguefeber hör till de virussjukdomar överförbara av mygg som ökar mest i världen. Hela 102 resenärer från Sverige blev smittade av denguefeber under de fem första månaderna 2012, vilket är lika många som blev smittade under hela 2011. Majoriteten blev smittade i Thailand. Ungefär hälften av alla som drabbas blir smittade i Thailand. Utöver Thailand och närliggande länder i Asien är sjukdomen vanlig i Syd- och Centralamerika samt i Karibien. Brasilien har varje år stora problem med denguefeber. Det råder en betydande underdiagnostik vilket innebär att mörkertalet är stort. Flera resenärer som drabbats av influensaliknande symtom efter en resa i främst Asien kan i själva verket ha drabbats av denguefeber. Vid en återinfektion av denguefeber kan den övergå till en livshotande form av sjukdomen. Det finns fyra olika denguevirus (DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4) och om man råkar få en av dem blir inte den infekterade personen immun mot de tre andra. Dengue är en farlig virussjukdom och den uppträder i tre olika former: 1. Den första formen kallas för klassisk denguefeber och kan uppträda som en influensa i varierad styrka med ledvärk samt utslag och ses som en ganska mild form. 2. I ungefär en procent av de infekterade fallen övergår sjukdomen i det som kallas dengue blödarfeber (DHF) och då uppträder blödningar i slemhinnor och i huden med allt från mindre blödningar till svårare blödningar. 3. Den tredje och sista fasen benämns dengue chocksyndrom och innebär att patienten förblöder invärtes, dödligheten är cirka fem procent. Symptom på denguefeber brukar bryta ut 3-14 dagar från smitt tillfället, vanligast är 4-7 dagar. Vid misstanke om smitta ska det absolut inte behandlas med aspirin, ibuprofen eller andra anti inflamatoriska medel innehållande acetylsalicylsyra eller liknande med anledning av deras effekt att blodet får svårare att koagulera. Förebyggande Det finns inget vaccin för denguefeber eller förebyggande profylax som det finns för malaria. Det vikiga är att skydda sig mot mygg genom myggmedel innehållande DEET. Myggan Aedes aegeypti är som mest aktiv dagtid från tidig morgon till sena eftermiddagen flera timmar tills det börjar mörkna. Myggan finns även i stadsmiljö. Alltså: väldigt fåtal får blödarstadiet (en procent). Av dessa kan en del utveckla riktigt farlig sjukdom, men som texten ovan säger är det synnerligen låg risk. Så - se till att behandla som en vanlig virusinfektion - vätska, etc. Vid Dengue undvik dock Acetylsalicylsyra (Magnecyl Treo etc) och andra anti-.infalmmatoriska läkemedel pga att dessa ökar blödningsrisken. Paracetamol (Alvedon etc) går dock bra att ta. Mvh cpo Hej!! Ursäktaa, men jag kopierar in ett inlägg jag tidigare gjort om Dengue. Tycker diskussionen börjar leda till att det är en synnerligen allvarlig sjukdom - och Aftonbladet hänger på. Det KAN bli en allvarlig utveckling, precis som vanlig säsongsinfluensa eller "svin-influensa" kan bli svår. Alla vet väl att ett antal personer, även unga, i Sverige dör pga vanlig "banal" influensa? Men hur som helst Dengue kan i vissa fall bli farlig och även dödlig. Men det är alltså en synnerligen liten risk. I princip alla Thailändska barn menar man har genomgått Dengue någon gång under uppväxten, och utvecklat antikroppar mot en eller flera av de fyra olika typerna. Skyddet är som nämnts bra myggmedel med DEET. Myggnät etc Undvika vara i områden där det är rikligt med dessa "tigermyggor" om det går. Utveckling av vaccin håller man på med, tror det är i Frankrike. Men det kompliceras förstås av att det är 4 olika typer. Men enligt någon artikel ska det visst komma inom en tio-årsperiood. Dvs som allt annat inom medicinen - brukar påstås komma inom 10 år... Och Baa! Skönt att det ordnat sig med barnet! Nu finns det antikroppar mot åtminstone en variant av eländet! Så katastroftänkt inte - tänk "svår influensa". Med vänlig hälsning cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 23, 2013 Dela Inlagd Juni 23, 2013 Har provat många olika myggbekämpningsvarianter. Den vi har nu fungerar riktigt bra. En automatisk, batteridriven sak som pustar till några gånger i timmen. Vi hade mycket mygg förut, men efter upphängning av ett par av dessa, så har vi numera så gott som inga mygg. Ser kanske en om dagen eller ofta ingen alls. Och den jag ser, brukar falla död till golvet inom kort. Dessa maskiner finns att köpa på BigC, Makro, Thai Watsadu, Global House och andra större ställen. Kostar runt 300 Baht för maskin inkl. spray och runt 225 Baht för påfyllning. En flaska räcker ca en månad. Ett av de bästa köpen jag gjort... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd Juni 23, 2013 Dela Inlagd Juni 23, 2013 HejMin tjej som bor i bkk har precis gått igenom detta. Rent hemskt va dålig hon blev...inte säker hon e ok ännu, då h-värken och lite feber återkommer fortfarande.Läste på Wikipedia som ovan skrev om...där e ju inget botemedel. Dock så finns rekommendationer att man tittar över platser där myggen kan lägga ägg och fortplanta sig.Detta måste nog alla som bor där nere göra på sina bakgårdar...minska möjliga platser för spridning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dryas Inlagd Juni 23, 2013 Dela Inlagd Juni 23, 2013 Här är ett myggmedel som verkligen funkar. Jag har jätteproblem med mygg, jag förstår inte vad dom lever av då jag inte är ute. Det blir stora uppsvällda knölar som finns kvar tills jag punkterar dom, dessutom får jag ont i lederna om jag får ett bett i närheten av något sånt. Så jag har beställt myggmedel från australien, Jag ser inte ens en mygga då jag har applicerat det, dessutom svettas man inte bort det. Hur nyttigt det är att ha på vet jag inte, men jag har inget val. Tack för tipset, nu har jag beställt 2 tuber måste prova detta medel i svampskogen där jag normalt blir uppäten av myggen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu