Jump to content
IGNORERAD

Bahten tappar mot kronan, m m


manfarang

Recommended Posts

Personligen skulle jag bygga hus åt min egen mamma innan jag bygger åt någon annans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    6

  • Herr Chang

    5

  • Baa

    4

  • manfarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Personligen skulle jag bygga hus åt min egen mamma innan jag bygger åt någon annans.

Skulle min pojke också tycka tror jag så jag löste det åt han..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag bygga hus åt min egen mamma innan jag bygger åt någon annans.

 

Blod är tjockare än vatten...

 

Jag har själv gett stora penninggåvor till min far och mor. Till Exfru Changs förtvivlan ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blod är tjockare än vatten...

 

Jag har själv gett stora penninggåvor till min far och mor. Till Exfru Changs förtvivlan ;)

 

Herr Chang har talat.

Thai som blir förtvivlad av att man hjälper föräldrar? Måste va ovanligt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blod är tjockare än vatten...

 

Jag har själv gett stora penninggåvor till min far och mor. Till Exfru Changs förtvivlan ;)

 

Herr Chang har talat.

Sen blir ju det lite diffust,hur tjockt är vattnet mellan mamma och pappa? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där skall nog gå bra, Du verkar ju veta vad Du gör! Att Du kan riskera pengarna är ju närmast en självklarhet, det finns inga garantier i någon relation och har Du råd att förlora en miljon bath så är det ju inga problem. Får Du verkligen igen dom, så är det ju bonus.

 

Men många lysande relationer har startats på bra mycket lösare boliner än så, mitt eget verkar ju närmast självmordsbenäget jämfört med Ditt! Jag träffade min fru i Bangkok, inget gemensamt språk men syster i Enköping som kunde hjälpa lite. Efter en vecka åkte jag hem, fem månader senare kom äktenskapsaspiranten på tremånadersbesök. Jag hämtade på Arlanda och hon blev nog med barn vid Brahehus i Gränna, fick UT utan att behöva återvända och sedan var det ju bara att stå på med familjelivet.

 

Nu har vi varit gifta i elva år, har en söt dotter och är mycket lyckliga. Börjat bygga hus i byn, frugans vuxna dotter med man kommer hit på onsdag (Nej, jag får nog inte igen dom pengarna..), jag talar mer thai än svenska, vi planerar för pension i byn och allt flyter på som i en romantisk hollywoodfilm, nära på.

 

Så varför skulle det inte funka för er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det roliga vara över för denna gången...4,68 istället för 4,80 på några timmar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det roliga vara över för denna gången...4,68 istället för 4,80 på några timmar!

 

Det är nu det börjar.

Snart dax att hämta hem vinsten när de billiga baht ska säljas dyrt i Sverige :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det roliga vara över för denna gången...4,68 istället för 4,80 på några timmar!

 

4,77 hos Swedbank idag

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

4,77 hos Swedbank idag

Såg just att det svajar lite, SEK har för tillfället i alla fall stagnerat i sjunkstadiet, hoppas det va en "blipp"!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai som blir förtvivlad av att man hjälper föräldrar? Måste va ovanligt eller?

 

Jo det är ovanligt, om det inte gäller hennes föräldrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är ovanligt, om det inte gäller hennes föräldrar.

Ofan,frugans familj vill att min far ska flytta ner till dem pga att jag inte har tid att se efter honom när den tiden kommer

och han kanske ska till ålderhem el. liknande. Han hälsar på dem varje vinter.. :)

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Thai som blir förtvivlad av att man hjälper föräldrar? Måste va ovanligt eller?

 

Kanske var lite dåligt formulerat, men jag har fått en del syrliga kommentarer från exfru Chang om att jag inte ger henne samma belopp.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske var lite dåligt formulerat, men jag har fått en del syrliga kommentarer från exfru Chang om att jag inte ger henne samma belopp.

 

Herr Chang har talat.

Det är ju den sedvanliga Thailogiken i rättvisehänséende, minst lika mycket till mig som ALLT annat!

Kära hustrun sänder ibland lystna blickar på plånboken då jag skall ut och motionera golfklubborna, att hon spenderar minst dubbelt så mycket på frisersalong och smink räknas lixom inte!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofan,frugans familj vill att min far ska flytta ner till dem pga att jag inte har tid att se efter honom när den tiden kommer

och han kanske ska till ålderhem el. liknande. Han hälsar på dem varje vinter.. :)

 

Jovisst, men nu menade jag ju inte din familj utan generellt sett. Och jag uppfattade det som om Herr Chang skickade pengar (alltid en viktig faktor bland thailändare) som hjälp till sina föräldrar och inte tog hit dem som boende i hans hus i Thailand (ingen aning om han har något eller ens bor i Thailand).

Du kanske skulle fråga din fru om det inte vore bättre om du skickade halva din inkomst till dina föräldrar, istället för att de skulle komma till Thailand och bo här och se vad svaret skulle bli. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, men nu menade jag ju inte din familj utan generellt sett. Och jag uppfattade det som om Herr Chang skickade pengar (alltid en viktig faktor bland thailändare) som hjälp till sina föräldrar och inte tog hit dem som boende i hans hus i Thailand (ingen aning om han har något eller ens bor i Thailand).

Du kanske skulle fråga din fru om det inte vore bättre om du skickade halva din inkomst till dina föräldrar, istället för att de skulle komma till Thailand och bo här och se vad svaret skulle bli. 

Ingen verkan,hon bryr sig inte om vad jag gör med mina pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen verkan,hon bryr sig inte om vad jag gör med mina pengar.

 

Det låter ju bra.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset kommer användas hela året av hennes mamma och dotter. Dessutom är det ju inte mitt hus. Sen så är det min flickvän som sagt att hon vill jobba här för betala tillbaka pengarna. Om jag inte får tillbaka pengarna är inte hela världen. Men jag vill gärna att hon ska flytta till mig och hon verkar vilja det nu också utan påtryckningar. Hon verkar faktisk sakna mig också vilket känns bra.

Peter

Egen bostad är mycket viktig i Thailand. Att hyra är bara ett mellanspel. Diskuteras av damerna vem som hyr och vem som har köpt.Men många svenskar har ju samma inställning.

Angående pengarna kan jag med säkerhet säga att din flickvän redan har talat om för alla som vill lyssna att du har gett henne 1000.000 B. Mycket viktigt socialt... Att ni har en deal er emellan kommer aldrig att kommuniceras. Men att betala tillbaka 1000,000, stora pengar. Se det som en gåva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan en flytande valuta devalveras?

 

En valuta kan devalveras endast om den har fast växelkurs, dvs en växelkurs som är fixerad till en annan värdemätare och detta är mej veterligt inte fallet med thaibahten.

 

Har du annan info, så är jag idel öra.

Jag vet att den följer Dollarn men vet inte om den är knuten till USA dollarn nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att den följer Dollarn men vet inte om den är knuten till USA dollarn nån som vet?

 

Slutade dom inte följa USA-dollarn för ett antal år sedan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att den följer Dollarn men vet inte om den är knuten till USA dollarn nån som vet?

 

Så här hänger det ihop...

 

The Thai baht was officially pegged to the US dollar until a devaluation in November 1984, at which time it was announced that its value

would be determined on the basis of a weighted basket of the currencies of Thailand's major trading partners.

The same formula has been repeated ever since in the IMF's Annual Report on Exchange Arrangements and Exchange Restrictions.

It is therefore somewhat surprising that, despite the gyrations in the value of the dollar, the baht has never varied

more than about 5 percent from a rate of 26 bahts to the dollar.

The explanation seems to be that the unpublished basket to which Thailand ties the baht has a dollar weight of about 88 percent.

This results in dollar volatility being fairly low, while volatility in both the effective rates is also relatively low.

 

This review suggests that the current exchange rate practices of East Asian currencies are quite varied.

At one extreme, those of China have, at least until recently, still been erratic.

At the other extreme, Hong Kong has an almost perfectly fixed exchange rate against the dollar.

Several other East Asian countries are also heavily dollar-focused: Indonesia (even though the rupiah depreciates continuously),

Thailand, and Korea, and perhaps (now) China.

Singapore also has a fairly stable rate against the dollar, but it is also relatively stable in effective terms,

suggesting that the basket has a significant influence.

The Philippines seems to float, while the remaining two countries, Malaysia and Taiwan,

have intermediate statistics, suggesting heavily managed floats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här hänger det ihop...

 

The Thai baht was officially pegged to the US dollar until a devaluation in November 1984, at which time it was announced that its value

would be determined on the basis of a weighted basket of the currencies of Thailand's major trading partners.

The same formula has been repeated ever since in the IMF's Annual Report on Exchange Arrangements and Exchange Restrictions.

It is therefore somewhat surprising that, despite the gyrations in the value of the dollar, the baht has never varied

more than about 5 percent from a rate of 26 bahts to the dollar.

The explanation seems to be that the unpublished basket to which Thailand ties the baht has a dollar weight of about 88 percent.

This results in dollar volatility being fairly low, while volatility in both the effective rates is also relatively low.

 

This review suggests that the current exchange rate practices of East Asian currencies are quite varied.

At one extreme, those of China have, at least until recently, still been erratic.

At the other extreme, Hong Kong has an almost perfectly fixed exchange rate against the dollar.

Several other East Asian countries are also heavily dollar-focused: Indonesia (even though the rupiah depreciates continuously),

Thailand, and Korea, and perhaps (now) China.

Singapore also has a fairly stable rate against the dollar, but it is also relatively stable in effective terms,

suggesting that the basket has a significant influence.

The Philippines seems to float, while the remaining two countries, Malaysia and Taiwan,

have intermediate statistics, suggesting heavily managed floats.

 

Ganska ologiskt förklaring till att bahten ligger still och dollarna far omkring som bara den TROTS att dollarns inverkansdel på bahten är 88%. Känns väldigt ologiskt och man kan ju verkligen undra om verkligheten stämmer överens med ovanstående "teori"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att den följer Dollarn men vet inte om den är knuten till USA dollarn nån som vet?

 

THB är inte "knuten" till USA dollarn och kollar man dessa två kurser bakåt en tid, så kan man ju se att de inte följer varandra.

 

Marknaden bestämmer kursen på THB till 100% - flytande växelkurs.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då biir ju situationen en annan.

 

Men jag har noterat att en del thaidamer insisterar på att det ska byggas hus så fort som möjligt. Även om planen är att bo i Sverige ett antal år medan huset i Thailand förfaller då ingen bor där...

 

Huvudsaken är ju att man inte sätter sig i skuld för ett hus man egentligen inte behöver.

 

Herr Chang har talat.

 

Jag kanske ska tillägga att min flickvän äger tomten (inte mamma numera alltså), och då kommer att äga även det huset förstås. Vet inte riktigt hur arvsrätten ser ut men vore inte så bra om syskonen skulle börja slåss om fastigheten i fall mamma skulle dö. Den ökar ju betydligt i värde med huset. Fast tanten verkar frisk vilket är bra så hon orkar ta hand om tjejens dotter när hon är här.

Pappan har för övrigt blivit munk på gamla dar och och bor långt bort så jag har därför inte hunnit träffa honom någon gång ännu.

 

Peter

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...