Jump to content
IGNORERAD

Svenskt medborgarskap efter 5 eller 3 år ?


Udonjan

Recommended Posts

Vi är tyvärr inne i lotteriet just nu. Skickade in ansökan i slutet av oktober och först förra veckan fick vi ett ärendenummer.

Vet inte om det är positivt eller negativt! I mailet från migrationsverket så stod det att det kunde ta 10 månader innan vi får besked...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    13

  • Udonjan

    5

  • gst

    4

  • thaiwife

    3

Mest aktiva i denna tråd

Gummans ansökan var I stort sett och vände hos myndigheterna med Svensk medborgarskap på pappret.

Grannens ansökan samtidigt tog over 6 månader så det är individuellt som tidigare skribenter skrivit.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt tog ett år. Grabben hann bli 18 under tiden (efter 10 mån) så han fick avslag. Frugan och dottern klarade dock nålsögat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är vitsen med svenskt medborgarskap?

Har man permanent uppehållstillstånd så kan det väl kvitta.

Okej man får rösta i riksdagsvalet, men det är väl ingen orsak till att söka medborgarskap.

Alltså upplys mig om fördelarna.

 

Mvh

Lasse M

 

Svenskt medborgarskap öppnar upp världen och man kan resa till en massa länder som annars är i det närmaste omöjliga att komma till med Thaipass.

 

Skicka in ansökan, det tar ca tre dagar att få tillbaka passet temporärt om ansökan inte är klar och man vill ut och resa, två dagar för min fru, när man kommer hem så är det bara att skicka tillbaka passet till MIG i Norrköping igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskt medborgarskap öppnar upp världen och man kan resa till en massa länder som annars är i det närmaste omöjliga att komma till med Thaipass.

 

Skicka in ansökan, det tar ca tre dagar att få tillbaka passet temporärt om ansökan inte är klar och man vill ut och resa, två dagar för min fru, när man kommer hem så är det bara att skicka tillbaka passet till MIG i Norrköping igen.

Fast då avstannar ansökan och påbörjas först när passet är migs händer.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är tyvärr inne i lotteriet just nu. Skickade in ansökan i slutet av oktober och först förra veckan fick vi ett ärendenummer.

Vet inte om det är positivt eller negativt! I mailet från migrationsverket så stod det att det kunde ta 10 månader innan vi får besked...

Jag tror att det är mycket positivt. För oss kom beslutet om ett möte omgående efter dom börjat titta på ärendet. Sedan var det klart

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är mycket positivt. För oss kom beslutet om ett möte omgående efter dom börjat titta på ärendet. Sedan var det klart

Låter bra detta! Hoppas vi har samma tur och att ärendet går fort o smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För frugan o styvsonen tog det c:a 3 veckor att bli svenska medborgare efter att vi skickat in alla jävla papper.men det var för c:a 1 år sen..vet inte hur det är nu..migränverket har väl fullt upp med alla somalier som kommer hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då avstannar ansökan och påbörjas först när passet är migs händer.

Rock on!

Fel när du begär tillbaka passet fortgår ansökan och dom begär tillbaka passet när ärendet är avslutat.

Sedan tror jag att ansöker man ca exact efter 3år tror jag att det hamnar i långa högen för kanske

undersöka om det är ett skenäktenskap kanske vad vet jag.

Min fru har varit ca 4.5 år fick nu i måndags att hon medborgarskap och det efter 17 dagar.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det ett lotteri som Migränverket håller på med

 

 

 

 

 

Ja, det verkar vara ett dj-la lotteri.

Ansökan om medborgarskap skickades till Migrationsverket den 1 novemer förra året.

Tidsaspekten uppfylld och mer därtill.

Besked kom att det kunde ta upp till 12 månader.

På Migrationsverkets hemsida angavs det däremot att det kunde ta upp till 10 månader.

Något ärendenummer har inte meddelats än.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel när du begär tillbaka passet fortgår ansökan och dom begär tillbaka passet när ärendet är avslutat.

Sedan tror jag att ansöker man ca exact efter 3år tror jag att det hamnar i långa högen för kanske

undersöka om det är ett skenäktenskap kanske vad vet jag.

Min fru har varit ca 4.5 år fick nu i måndags att hon medborgarskap och det efter 17 dagar.

Mvh Pho

Så fick inte vi det förklarat..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med ärendenummer är skumt. När man lämnar in sin ansökan via webben får man ett nummer men det är INTE ärendenumret. Det riktiga ärendenumret såg vi när vi bad om att få tillbaka passen och då stod det på följebrevet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det är möjligt/lönt att kontakta Migrationsverket angående om var ansökningarna ligger i högen?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan tror jag att ansöker man ca exact efter 3år tror jag att det hamnar i långa högen för kanske undersöka om det är ett skenäktenskap kanske vad vet jag.

 

Vi skickade in efter tre år, och det tog högst två veckor för min fru att bli medborgare. Tror mer på det som skrivits tidigare, att är ansökan komplett, och det inte finns några som helst frågetecken blir ansökan beviljad direkt. Finns det något som saknas, eller om de behöver ställa kompletternade frågor, hamnar man i den långa kön.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skickade in efter tre år, och det tog högst två veckor för min fru att bli medborgare. Tror mer på det som skrivits tidigare, att är ansökan komplett, och det inte finns några som helst frågetecken blir ansökan beviljad direkt. Finns det något som saknas, eller om de behöver ställa kompletternade frågor, hamnar man i den långa kön.

 

/GSt

Det stämmer inte. Då jag tog kontakt med migrationsverket angående ansökan och det var inga fel i den utan vi fick allt vänta i 8 månader t.o.m. då frugan sa att jag hade fel angående 6 månader. Det är ett jävla lotteri inget annat och det sa jag till migrationsverket.. då jag visste att ett flertal som skickat in sina ansökningar långt efter oss och fick sina medborgarskap långt före frugan och grabben. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer inte. Då jag tog kontakt med migrationsverket angående ansökan och det var inga fel i den utan vi fick allt vänta i 8 månader t.o.m. då frugan sa att jag hade fel angående 6 månader. Det är ett jävla lotteri inget annat och det sa jag till migrationsverket.. då jag visste att ett flertal som skickat in sina ansökningar långt efter oss och fick sina medborgarskap långt före frugan och grabben. 

 

Tror ändå att de ansökningar som är självklara klarar sig från köandet. Tror inte att Migrationsverket vill bygga på köerna, utan är ansökan självklar att den ska godkännas hamnar den i en kö. Ansköningar de känner att de måste gå igenom lite noggrannare hamnar i en annan kö.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl inte spela så jättestor roll om det tar en månad eller tio månader att bli medborgare. Känns nästan viktigare att väntetiden när ansökan om UT gjordes var så kort som möjlig, när det enda man ville då var att få bo tillsammans. Ska man ut och resa får man väl begära tillbaka passet en stund:))

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ändå att de ansökningar som är självklara klarar sig från köandet. Tror inte att Migrationsverket vill bygga på köerna, utan är ansökan självklar att den ska godkännas hamnar den i en kö. Ansköningar de känner att de måste gå igenom lite noggrannare hamnar i en annan kö.

 

/GSt

Ehh? Men vår ansökan var det inga fel? Och den bekräftelsen får man också om det inte är nåt konstigt med ansökan. Jag är bergsäker på att det är ett lotteri. Du säger att vissa ansökningar måste du gå igenom lite noggrannare? Det förstår jag inte alls vad du menar med. Dom läser väl igenom ansökningen och är det nåt som är fel så ska du vara säker på att du får det hemskickat och att du får fylla i det igen. Nej, ett lotteri och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh? Men vår ansökan var det inga fel? Och den bekräftelsen får man också om det inte är nåt konstigt med ansökan. Jag är bergsäker på att det är ett lotteri. Du säger att vissa ansökningar måste du gå igenom lite noggrannare? Det förstår jag inte alls vad du menar med. Dom läser väl igenom ansökningen och är det nåt som är fel så ska du vara säker på att du får det hemskickat och att du får fylla i det igen. Nej, ett lotteri och inget annat.

 

Det behöver inte vara något fel för att man inte hamnar i direktkön, bara något som de inte kan ta ställning till vid en första snabbgenomläsning.

 

Jag vet inte om detta stämmer, men det är vad jag hört Migrationsverkets egen analys av skillnaderna i handlöäggningstid.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

I april har frugan varit här i 3 år men vi skickade in ansökan om svenskt medborgarskap redan i nov- dec. och har fått ett ärendenummer men sedan inte hört något. Får se om Mig väntar att behandla ärendet tills hon varit här de 3 stipulerade åren. Vi har iaf inte fått något besked om att de inte behandlar ansökan. Och pengarna har de också tagit emot - utan protest.  

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

I april har frugan varit här i 3 år men vi skickade in ansökan om svenskt medborgarskap redan i nov- dec. och har fått ett ärendenummer men sedan inte hört något. Får se om Mig väntar att behandla ärendet tills hon varit här de 3 stipulerade åren. Vi har iaf inte fått något besked om att de inte behandlar ansökan. Och pengarna har de också tagit emot - utan protest.  

 

Läste på samma ställe som jag skrev om tidigare när det gäller sortering, att om man skickar in för tidigt kan de ju inte bevilja direkt, utan då hamnar man i den andra kön (som tar lång tid) :(

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ändå att de ansökningar som är självklara klarar sig från köandet. Tror inte att Migrationsverket vill bygga på köerna, utan är ansökan självklar att den ska godkännas hamnar den i en kö. Ansköningar de känner att de måste gå igenom lite noggrannare hamnar i en annan kö.

 

/GSt

 

 

 

Stämmer icke.

wUThai har tyvärr helt rätt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om man vill bo i Thailand en längre period kan man bli av med sitt permanenta uppehållstillstånd men inte sitt medborgarskap.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis du fick en vinstlott, köp en triss nu :thumbsup:

Får bli en V75 och en trisslott lika bra att ta i ordentligt

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...