phitsanulok Inlagd Juni 16, 2013 Dela Inlagd Juni 16, 2013 En av mina bästa kompisars fru har drabbats av ms, är det nån som vet vad det heter på thai vore jaG EVIGT TACKSAM(KAN RESULTERAI EN GRATISÖL NÅNSTANs) mvh walle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juni 16, 2013 Dela Inlagd Juni 16, 2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd Juni 16, 2013 Dela Inlagd Juni 16, 2013 En av mina bästa kompisars fru har drabbats av ms, är det nån som vet vad det heter på thai vore jaG EVIGT TACKSAM(KAN RESULTERAI EN GRATISÖL NÅNSTANs) mvh walle Jag vill inte vilseleda dig, men efter en del googlande så hittade jag detta หลายเส้นโลหิตตีบ Laai sen loh hit dteep Men kan naturligtvis inte gå i god för att det stämmer men kanske du kan leta vidare efter detta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ano Inlagd Juni 16, 2013 Dela Inlagd Juni 16, 2013 Enligt flera uppslagsverk: โรคปลอกประสาทเสื่อมแข็ง (ung. nervsjukdom som bryter ned och orsakar stelhet). På svenska ungefär: rååk blaawk prasaat seuam käng Samma ord som Nicholas slog upp. Här en sida som beskriver sjukdomen på Thailändska: http://haamor.com/th/ปลอกประสาทเสื่อมแข็ง/ Annars verkar man använda det engelska ordet medicinskt, t.ex. på Wikipedia och diverse sidor. Låneord från engelska (multiple sclerosis transkriberat till Thai). โรคมัลติเพิล สเกลอโรซิส Eller förkortat โรค "เอ็ม เอส" (MS) Pingis ord tror jag är åderförkalkning (en annan slags skleros: ateroskleros eller arterioskleros) eller kanske blodpropp. Det har i alla fall något med hindrat blodflöde att göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
manfarang Inlagd Juni 16, 2013 Dela Inlagd Juni 16, 2013 Lite utanför ämnet, men kom att tänka på att jag läst att brist på D-vitamin kan öka risken för att få MS. http://www.kostdoktorn.se/ytterligare-en-studie-d-vitamin-hjalper-mot-msOch att äta D-vitamin kan hjälpa. Brist på D-vitamin orsakas bl a av för lite solljus. Ytterligare en anledning vara i Thailand. Vore intressant att veta om MS då är mindre vanligt i Thailand än i Sverige. บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magrood Inlagd Juni 20, 2013 Dela Inlagd Juni 20, 2013 1371393437397.jpg Nicholas Vad är det för program? Mycket intressant! ::: Det Nicholas och Ano säger är helt rätt kha. Mvh Magrood "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juni 20, 2013 Dela Inlagd Juni 20, 2013 Nicholas Vad är det för program? Mycket intressant! ::: Det Nicholas och Ano säger är helt rätt kha. Mvh Magrood Programmet/appen heter ThaiDict och jag har det på telefonen (android) Paiboon Publishing https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wordinthehand.thaidict&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS53b3JkaW50aGVoYW5kLnRoYWlkaWN0Il0. 160 kronor men väldigt bra för mig. Den talar orden också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magrood Inlagd Juni 20, 2013 Dela Inlagd Juni 20, 2013 Programmet/appen heter ThaiDict och jag har det på telefonen (android) Paiboon Publishing https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wordinthehand.thaidict&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS53b3JkaW50aGVoYW5kLnRoYWlkaWN0Il0. 160 kronor men väldigt bra för mig. Den talar orden också. Tack så mycket! Om det till och med kan översätta MS korrekt så borde den kunna vara till stor nytta för mig som tolk och mina tolkelever också. Ska testa det själv någon gång (om det finns för iPhone) och rekommendera det till mina tolkelever. Mvh Magrood "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ano Inlagd Juni 20, 2013 Dela Inlagd Juni 20, 2013 Tack så mycket! Om det till och med kan översätta MS korrekt så borde den kunna vara till stor nytta för mig som tolk och mina tolkelever också. Ska testa det själv någon gång (om det finns för iPhone) och rekommendera det till mina tolkelever. Mvh Magrood Den heter Talking Thai-English-Thai Dictionary till iPhone. Rekommenderas! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
micke isaan Inlagd Juni 20, 2013 Dela Inlagd Juni 20, 2013 Programmet/appen heter ThaiDict och jag har det på telefonen (android) Paiboon Publishing https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wordinthehand.thaidict&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS53b3JkaW50aGVoYW5kLnRoYWlkaWN0Il0. 160 kronor men väldigt bra för mig. Den talar orden också. Jag hitta en som va gratis,men kanske inte lika bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
phitsanulok Inlagd Juni 22, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Juni 22, 2013 Tack ska ni ha för bra svar, har oxå hört att vid ekvatorn existerar knappt sjukdomen. mvh walle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.