Jump to content
IGNORERAD

Ormar i trädgården-vad göra?


cpo

Recommended Posts

Tja detta verkar va en harding.https://www.facebook.com/pages/Samui-snake-rescue/109245899154081?ref=ts&fref=ts

 

Krait den gul svarta?

 

Den gul/svarta han håller i är så gott som ofarlig, det är en Banded Mangrove Snake

 

Banded%20Mangrove%20Snake%20or%20Yellow%

Förekomst: Boiga dendrophila hittas bara i södra Thailand.

Beteende / revir: Ormen är bosatt i regn och mangroveskogar. Den hittas mestadels nära floder, bäckar, dammar och kärr. Arten är nattaktiv. Ormen lever av nästan allt de kan fånga, inklusive andra ormar. 

 
Om ormen irriteras eller störs, formar sig ormen till en S-formation och planar ut sig på framsidan av kroppen och öppnar sin mun, så att den svarta insidan av munnen kan ses. Ormarna är lättprovocerade och ett bett kan komma mycket snabbt.

Fara för förgiftning vid ett bett, är nästan obefintlig. Endast beroende på storlek och aggrivisiteten av djuret, kan leda till starka blödningar och smärtsamma sår om man blir biten.

Observera: Denna orm kan lätt förväxlas med den mycket giftiga Krait Bungarus fasciatus.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    22

  • broder tuk tuk

    21

  • Chan2014

    15

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det händer inte ofta hos oss men svärmor hittade den här i uteköket. Efter lite behandling är det numera en fd. orm.

 

Men vad är det för orm?

 

 

post-3194-0-12495900-1385540860_thumb.jp

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gul/svarta han håller i är så gott som ofarlig, det är en Banded Mangrove Snake

Förekomst: Boiga dendrophila hittas bara i södra Thailand.

Beteende / revir: Ormen är bosatt i regn och mangroveskogar. Den hittas mestadels nära floder, bäckar, dammar och kärr. Arten är nattaktiv. Ormen lever av nästan allt de kan fånga, inklusive andra ormar.

Om ormen irriteras eller störs, formar sig ormen till en S-formation och planar ut sig på framsidan av kroppen och öppnar sin mun, så att den svarta insidan av munnen kan ses. Ormarna är lättprovocerade och ett bett kan komma mycket snabbt.

Fara för förgiftning vid ett bett, är nästan obefintlig. Endast beroende på storlek och aggrivisiteten av djuret, kan leda till starka blödningar och smärtsamma sår om man blir biten.

Observera: Denna orm kan lätt förväxlas med den mycket giftiga Krait Bungarus fasciatus.

Måste påpeka att mangrove snoken inte är ofarlig, den är vad man kallar bakgifttandad. Har man otur så kan man bli biten.
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Förrutom det du nämnde finns det massor av annat. Prata med grannarna. Vattna fruktträden samt tusen andra saker.

Inte att förglömma jaga ormar och rasta byxsnoken!

 

Jo men det förutsätter väl att man behärskar det thailändska språket eller du menar att frugan ska agera tolk vilket ju i och för sig går utmärkt.

 

Själv "snackade" jag ganska friskt både med mama och papa och grannarna utan tolk under mina vistelser i hembyn.

 

Fast då hade jag ju fått en halva sangsom innanför västen innan.

 

Annars är det roligaste minnet jag har från vistelsen i hembyn när jag satt och studerade när mama lagade mat på sitt primitiva sätt med mat inköpta för mina pengar.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer inte ofta hos oss men svärmor hittade den här i uteköket. Efter lite behandling är det numera en fd. orm.

 

Men vad är det för orm?

Kanske någon av dessa?

 

 

Malayan Pit Viper

 

Malayan%20Pit%20Viper.jpg

 

Chain Viper

 

Chain%20Viper%20or%20Russels%20Viper.jpg

 

 

http://www.thailandscentrum.se/pages/ormar-i-Thailand/giftiga-ormar.php

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste påpeka att mangrove snoken inte är ofarlig, den är vad man kallar bakgifttandad. Har man otur så kan man bli biten.

 

Skrev inte heller att den är ofarlig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer inte ofta hos oss men svärmor hittade den här i uteköket. Efter lite behandling är det numera en fd. orm.

 

Men vad är det för orm?

 

Denna kanske

Brown Kukri Snake

 

Brown%20Kukri%20Snake.jpg
Förekomst: Mestadels i södra Thailand. Den kan dock påträffas i andra delar av Thailand, vilket då skulle vara sällsynt

Beteende / revir: Ormen har sin hemvist i den primära och sekundära skogen upp till en höjd av 1600 meter. De förekommer dock bland mänskliga bosättningar.

Dessa ormar är mest aktiva på natten och under skymning. De lever under ruttnande träd, sten och växter. 
Om de blir attackerade, visar ormen oftast sitt defensiva beteende för en Oligodon (den rullar fram på sidan och lyfter upp svansen). Om det skulle ske, att denna orm biter, kan det leda till sår med kraftig blödning, eftersom denna art har mycket starka, böjda backre tänder. Denna orm är inte farlig för människor
 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske någon av dessa?

 

 

Malayan Pit Viper

 

Malayan%20Pit%20Viper.jpg

 

Chain Viper

 

Chain%20Viper%20or%20Russels%20Viper.jpg

 

 

http://www.thailandscentrum.se/pages/ormar-i-Thailand/giftiga-ormar.php

 

Har varit inne på att det kan vara den bruna Malayan Pit Viper, men är osäker. Tack!

 

 

Liknar mest den Brown Kukri Snake, håller med dig.

 

Lyssnar man på familjen så skulle den ha väst när den hittades bland gammal betong och sten som finns i köket på utsidan. Enligt dem skulle den vara mycket giftig.

Men det är inte alltid de har rätt, samtidigt så har de bott där i hela sitt liv. Kan väll nämna att vi bor strax utanför Korat.

 

Tack!

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen men jag läste inte hela ditt inlägg. Mangrovesnoken är extremt aggressiv, blir upp till 2,5 meter och hugger med lång räckvidd och hugger flera gånger. Är man ovan vid ormar så bör man undvika närkontakt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit inne på att det kan vara den bruna Malayan Pit Viper, men är osäker. Tack!

 

 

Liknar mest den Brown Kukri Snake, håller med dig.

 

Lyssnar man på familjen så skulle den ha väst när den hittades bland gammal betong och sten som finns i köket på utsidan. Enligt dem skulle den vara mycket giftig.

Men det är inte alltid de har rätt, samtidigt så har de bott där i hela sitt liv. Kan väll nämna att vi bor strax utanför Korat.

 

Tack!

Nej det är ingen Näsgropsorm, titta på pupillerna. Huggormar (Viperaidae) har kattlika pupiller dessutom har dom näsgropar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen information om hur lång ormen var? Kukri är äggätande ormar som sällan blir över 90 cm.

 

Enligt uppgift skulle den vara 1,2-1,7 m lång!

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer inte ofta hos oss men svärmor hittade den här i uteköket. Efter lite behandling är det numera en fd. orm.

 

Men vad är det för orm?

 

Malaysian Kukri, inte giftig men anfaller gärna och har stora vassa tänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt uppgift skulle den vara 1,2-1,7 m lång!

Då kan man definitivt utesluta Kukrisnok, jag har inte hittat någon dokumentation att dom skulle ha påträffats över 90 cm långa.

Vad man däremot kan utesluta är att det inte är någon form av huggorm.

Har tittat i mitt referensbibliotek, kan angiven längd ha blivit överdriven? För det lutar mot Kukri. Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan man definitivt utesluta Kukrisnok, jag har inte hittat någon dokumentation att dom skulle ha påträffats över 90 cm långa.

Vad man däremot kan utesluta är att det inte är någon form av huggorm.

Har tittat i mitt referensbibliotek, kan angiven längd ha blivit överdriven? För det lutar mot Kukri.

 

Som alltid med uppgifter från LOS så skall man ta det med en nypa salt. Bäst är ju att själv uppleva direkt på plats vilket jag tyvärr inte gjort i detta fall.

Men jag kan mycket väl tänka mig att längden är överdriven (men den var stooor)  :patsak:

 

Tack  :14:

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad ni (frugorna) bankar ihjäl ormar, låt dom vara.

Är ju nyttiga som tar hand om skadedjur!

 

Stampa i backen istället, 95 av 100 ormar ger sig av och kommer inte tillbaks.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Fan vad ni (frugorna) bankar ihjäl ormar, låt dom vara.

Är ju nyttiga som tar hand om skadedjur!

 

Stampa i backen istället, 95 av 100 ormar ger sig av och kommer inte tillbaks.

 

Visst släpp in alla ormar i trädgården.

 

Men har du små barn eller hundar eller katter så se till att hålla dom inomhus.

 

Sen är det ju inte så kul att springa till skithuset efter mörkrets inbrott och riskera att trampa på en dödligt giftig orm.

 

BTT( som lider av ormfobi)

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Viper hit o dit.

Skallerorm kallar vi det för.

Jag älskar Viper!

post-3145-1385566640,76_thumb.jpg

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Viper är väl huggorm.

Absolut, men Janne Röris "Viper" är en chäffer, det är janne som ormar sig när han leker med honom, bara han inte glömmer skillnad på namn och art! Då kan det bli "giftigt"!

:nyam:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit inne på att det kan vara den bruna Malayan Pit Viper, men är osäker. Tack!

 

 

Liknar mest den Brown Kukri Snake, håller med dig.

 

Lyssnar man på familjen så skulle den ha väst när den hittades bland gammal betong och sten som finns i köket på utsidan. Enligt dem skulle den vara mycket giftig.

Men det är inte alltid de har rätt, samtidigt så har de bott där i hela sitt liv. Kan väll nämna att vi bor strax utanför Korat.

 

Tack!

 

Tycker att det verkar som om de flesta Thailändare är livrädda for ormar och de tror att alla är dodligt giftiga. Skulle aldrig slå ihjäl en orm som inte är aggresiv , mig veterligen så är väl ormar rätt så skygga djur och forsoker väl hellre smita undan än att attackera.

 

På denna sida finns mycket information och bilder på ormar.

 

www.thailandscentrum.se/pages/ormar-i-Thailand/giftiga-ormar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snake Good No Rats!!!!

 

Men det är bättre att hålla mycket rent, for då kanske man slipper både råttor och ormar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året hade vi en pyton på 4 meter innanför muren. Enligt expertis så var den på jakt efter kycklingar men blev istället själv

uppäten av burmeser som kokade soppa på den. Inget man vill ha runt halsen när man somnat på soffan på groggverandan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...