Jump to content
IGNORERAD

Ormar i trädgården-vad göra?


cpo

Recommended Posts

broder tuk tuk

Tycker att det verkar som om de flesta Thailändare är livrädda for ormar och de tror att alla är dodligt giftiga. Skulle aldrig slå ihjäl en orm som inte är aggresiv , mig veterligen så är väl ormar rätt så skygga djur och forsoker väl hellre smita undan än att attackera.

 

På denna sida finns mycket information och bilder på ormar.

 

www.thailandscentrum.se/pages/ormar-i-Thailand/giftiga-ormar.

 

Att försöka få bort en livsfarlig orm som kommit in på ens tomt eller i ens hus är väl en ganska mänsklig reaktion?

 

Känns ju lite konstigt att ex stå och titta på en kobra som ligger på ens gräsmatta utan att ingripa.

 

Särskilt om man har kära husdjur eller små barn i närheten.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    22

  • broder tuk tuk

    21

  • Chan2014

    15

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att försöka få bort en livsfarlig orm som kommit in på ens tomt eller i ens hus är väl en ganska mänsklig reaktion?

 

Känns ju lite konstigt att ex stå och titta på en kobra som ligger på ens gräsmatta utan att ingripa.

 

Särskilt om man har kära husdjur eller små barn i närheten.

 

BTT

Själv är jag livrädd för ormar(inte svenska)och att ingripa finns inte på kartan för mig,om det inte gäller skrika och kasta grejor på den och hoppas den försvinner.I vår by har jag aldrig sett nån orm(tur det)men det beror nog på att byborna älskar orm till föda och jag aldrig varit vaken när de har synts till.Råttor däremot har jag sett(stora som taxar)och dom kan oxå ställa till det.Vi har ett låst rum i huset(för att få ha grejor ifred)och där har småråttorna haft kalas många gånger.Till saken hör att svärmor är buddist och då får man inte döda nåt levande så jag tror hon klappar kräken och föder dom,hon försöker iaf, inte bli av med dom till min stora förtret.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året hade vi en pyton på 4 meter innanför muren. Enligt expertis så var den på jakt efter kycklingar men blev istället själv

uppäten av burmeser som kokade soppa på den. Inget man vill ha runt halsen när man somnat på soffan på groggverandan...

Det kanske var en art som på engelska heter Burmese Pyton (Tigerpyton) eller så kunde det varit en Reticulated Pyton (Nätpyton)
Link to comment
Dela på andra sajter

Viper är väl huggorm.

Ja viperor är huggormar skallerormar är också huggormar. Den största familjen skallerormar heter Crotalus.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad ni (frugorna) bankar ihjäl ormar, låt dom vara.

Är ju nyttiga som tar hand om skadedjur!

Stampa i backen istället, 95 av 100 ormar ger sig av och kommer inte tillbaks.

Hade jag kunnat ge dig tusen karma då hade jag gjort det.:D

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Själv är jag livrädd för ormar(inte svenska)och att ingripa finns inte på kartan för mig,om det inte gäller skrika och kasta grejor på den och hoppas den försvinner.I vår by har jag aldrig sett nån orm(tur det)men det beror nog på att byborna älskar orm till föda och jag aldrig varit vaken när de har synts till.Råttor däremot har jag sett(stora som taxar)och dom kan oxå ställa till det.Vi har ett låst rum i huset(för att få ha grejor ifred)och där har småråttorna haft kalas många gånger.Till saken hör att svärmor är buddist och då får man inte döda nåt levande så jag tror hon klappar kräken och föder dom,hon försöker iaf, inte bli av med dom till min stora förtret.

 

Jag skiter på mig bara jag ser en orm på tvn så jag skulle nog springa iväg jävligt snabbt om jag sprang på en orm i hembyn.

 

Som tur är så finns det väl inga svarta mambor i Thailand som jagar en.

 

Jag såg ett program om just denna ytterst otrevliga varelse.

 

Den gick upp som en kobra och "sprang" efter människor och var ytterst aggressiv.

 

En spottkobra är väl inte heller någon höjdare att springa på.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Många "svarta mambor" har jagat mig på barerna i Thailand.. tvåbenta saker

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter på mig bara jag ser en orm på tvn så jag skulle nog springa iväg jävligt snabbt om jag sprang på en orm i hembyn.

 

 

Hur definerar du hembyn? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur definerar du hembyn? 

Helsingborg  :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hur definerar du hembyn? 

 

Byn uppe i Isan där dom flesta gubbar sitter och häckar.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag kunnat ge dig tusen karma då hade jag gjort det. :D

Vurmar för ormar även spindlar.

Hade som barn en tiger phyton (familjens), strumpebandssnok (min), majsorm (brorsans) samt en mexikansk rödknäad fågelspindel (min). :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Byn uppe i Isan där dom flesta gubbar sitter och häckar.

 

BTT

 

Vilken by är det, skulle vara kul att träffa lite "gubbar" bland alla buffelrövar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vurmar för ormar även spindlar.

Hade som barn en tiger phyton (familjens), strumpebandssnok (min), majsorm (brorsans) samt en mexikansk rödknäad fågelspindel (min). :D

Har själv haft många ormar, ödlor och även spindlar. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv haft många ormar, ödlor och även spindlar. :thumbsup:

Ödlor har jag råkat på men som tur var gifte jag mig med en orm  :crazy: Skämt,underbar kvinna  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Många "svarta mambor" har jagat mig på barerna i Thailand.. tvåbenta saker

Nu tar väl Clion över detta men i rätt land där dom finns..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Byn uppe i Isan där dom flesta gubbar sitter och häckar.

 

BTT

Vad är det för ställe jag åker till då? Trodde förut att det var en by, men finns det bara byar i Isaan  så måste det vara något annat än en by!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vad är det för ställe jag åker till då? Trodde förut att det var en by, men finns det bara byar i Isaan  så måste det vara något annat än en by!

 

Tja man kan ju kalla dom där platserna med fem sex trähus på pålar och några plåtskjul för vad man vill men med hembyn menar jag dom platser där faranggubbarna bygger sina hus åt damerna dom gift sig med.

 

Så jag menar platsen där frugan eller flickvännen ursprungligen kommer irån och där mama och papa fortfarande bor.

 

Oftast åker man buss till en större ort för att sedan byta till en lokal grisbil där man sitter och skumpar ett antal mil på obefintliga vägar tills man kommer fram till hembyn.

 

Har egentligen aldrig förstått tjusningen med att sätta sig i en hemby på sin ålders höst fast å andra sidan har man en 20 år yngre fru så kanske det trots allt är trevligare att sitta i hembyn än att sitta och frysa i en lägenhet någonstans i Sverige på vintern.

 

Så kärleken och klimatet kanske avgör saken.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja man kan ju kalla dom där platserna med fem sex trähus på pålar och några plåtskjul för vad man vill men med sin hembyn menar där farangubbarnga bygger  jag dom platser a hus åt damerna dom gift sig med.

 

Så jag menar platsen där frugan eller flickvännen ursprungligen kommer irån och där mama och papa fortfarande bor.

 

Oftast åker man buss till en större ort för att sedan byta till en lokal grisbil där man sitter och skumpar ett antal mil på obefintliga vägar tills man kommer fram till hembyn.

 

Har egentligen aldrig förstått tjusningen med att sätta sig i en hemby på sin ålders höst fast å andra sidan har man en 20 år yngre fru så kanske det trots allt är trevligare att sitta i hembyn än att sitta och frysa i en lägenhet någonstans i Sverige på vintern.

 

Så kärleken och klimatet kanske avgör saken.

 

BTT

Halleluja, återigen har messias skitit i det blå skåpet!

5-6 trähus på pålar där farangen bygger...men va fan, har du varit utanför din hemby nångång, typ till Thailand så kan du väl inte ens i din vildaste fantasi komma att påstå att detta är vanligt, eller, jo förresten, just i din fantasi kan du ju det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Halleluja, återigen har messias skitit i det blå skåpet!

5-6 trähus på pålar där farangen bygger...men va fan, har du varit utanför din hemby nångång, typ till Thailand så kan du väl inte ens i din vildaste fantasi komma att påstå att detta är vanligt, eller, jo förresten, just i din fantasi kan du ju det!

 

Jodå jag har faktiskt haft tre flickvänner( bartjejer förresten) där jag besökte deras familjer uppe i hembyn och det var precis som jag beskrev det i mitt förra inlägg.

 

Så jo jag har sett mer än soi 8 och seven eleven ute i naklua.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag har faktiskt haft tre flickvänner( bartjejer förresten) där jag besökte deras familjer uppe i hembyn och det var precis som jag beskrev det i mitt förra inlägg.

 

Så jo jag har sett mer än soi 8 och seven eleven ute i naklua.

 

BTT

 

Säg bara  "seven", så blir det lite mer bar-räv feeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jack Russel verkar vara riktiga ormhundar. Såg i tråden att Oscar hade en duktig också.

Det var som fan he he.Riktiga karlatag av hunden.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
broder tuk tuk

Hej

 

Just skithus är inte ovanliga platser att hitta ormar på, både kobror och andra sorter verkar dra sig till skithus, ofta ligger dom en bit ifrån själva huset och är dåligt byggda och otäta i både väggar och tak, under den varma årstident finns vatten, fukt och skydd för solen och inte sällan möss och råttor, under regntiden dras både spindlar, möss, skorpioner och ormar sig undan till lite torrare platser och då dyker dom inte sällan upp just på toaletter.

 

Mvh isan lover

 

Just det och det vet man om man bott med dom allra fattigaste i hembyarna.

 

Men dom flesta medlemmar på forumet har väl egen toalett i det nybyggda huset i byn.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Just det och det vet man om man bott med dom allra fattigaste i hembyarna.

 

Men dom flesta medlemmar på forumet har väl egen toalett i det nybyggda huset i byn.

 

BTT

Hej

 

Så är det nog och det märks i många olika situationer t.ex även när dom uttalar sig positivt till militärkupper, diktatur och juntor, det gynnar definitivt inte landets fattiga befolkning.

 

Det är många som så att säga har kommit in mitt i filmen genom att börja resa till Thailand sent, dom har så att säga bara sett dom sista 15 miuterna på filmen men uttalar sig ändå tvärsäkert om hela filmen trots att dom inte har sett den, det är möjligtvis en förklaring till varför flera av dom som p.g.a detta försvarar kuppen, diktaturen och juntan men definitivt ingen ursäkt. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej

 

Så är det nog och det märks i många olika situationer t.ex även när dom uttalar sig positivt till militärkupper, diktatur och juntor, det gynnar definitivt inte landets fattiga befolkning.

 

Det är många som så att säga har kommit in mitt i filmen genom att börja resa till Thailand sent, dom har så att säga bara sett dom sista 15 miuterna på filmen men uttalar sig ändå tvärsäkert om hela filmen trots att dom inte har sett den, det är möjligtvis en förklaring till varför flera av dom som p.g.a detta försvarar kuppen, diktaturen och juntan men definitivt ingen ursäkt. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vissa kanske men långtifrån alla som kommit till gräddhyllan direkt.

 

Dom flesta har säkert fått gå en omväg via barerna, fattiga famijen i hembyn och sen efter ett antal års påtryckningar från frugan fått fart och installerat sig i nya huset då oftast i hembyn.

En av anledningarna till att huset oftast byggs i tjejens hemby är ju för att hon och hennes familj ska kunna glänsa med sin nya status och det är ju ofta efter att huset har byggts som hon och hennes faranggubbe kan börja synas på mer allvar i byn.

Om nu farangen av någon anledning skulle välja att inte bygga det där huset så brukar det smygas betydligt mer med att han kommer och hälsar på i grannskapet.

Det ses ju ofta som lite skamligt bland tjejerna att vara ihop med en snål eller "fattig" farang.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...