Jump to content
IGNORERAD

Hur ofta byter herr och fruskapet bankkod eller annan kod?

audirs2

Recommended Posts

Fick plötsligt ett nytt Mastercard Bussnies hemskickat fast det var 2 år kvar på det gamla, lite konstigt och det var dessutom med ny kod!

Kanske banken har sett att någon försökt logga in med min gamla kod?

Annars brukar jag byta på bensinkort så tex Statoil får Shells kod och Preem får Shell osv.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Det är ett helvete med så många koder och lösenord.

Frestelsen är då stort att man använder samma kod/lösenord där man kan byta. Och då hamnar man naturligtvis i en utsatt situation när när någon utomstående känner till din lilla hemlighet.

En lösning är att man bestämmer sig för några få (starka) koder/lösenord som kan varieras på en eller två positioner och som ändras så att det är lätt att komma ihåg.

Tex om vi utgår från ett lösenord: LolliPop

Byt först ut alla 'o' till '0' (noll) för att få ett starkt baslösenord (stora o små bokstäver samt siffror). Baslösenordet blir alltså : L0lliP0p

Nu kan vi variera 2 konsonanter så att de blir förkortningen för ett visst kort. Här väljer jag att variera på 'll' (i L0lliP0p) men det går naturligtvis också bra att variera på andra konsonanter.

För StatOil-kortet blir 'll' utbyt mot 'so', altså L0soiP0p

För EuroCard blir det L0eciP0p etc etc

Krångligt?

Tja, kanske i början men det går ganska fort att vänja sig vid ett sådant lösenordssystem. I alla fall mycket enklare, effektivare och säkrare än att behöva ha en massa olika koder/lösenord i huvudet eller rentav nedskriven på papper intill kortet.

//Singha711

Dela på andra sajter

Har haft samma kod (i den mån det är möjligt) på varenda kort i min ägo. Koden motsvarar de fyra första siffrorna på hemnyckeln jag fick då jag fortfarande bodde hemma. :-) Ganska behändigt om jag nu mot förmodan skulle glömma den, i och med att jag har kvar nyckeln hem till mamma...

Dela på andra sajter

Varför byta kod?

Skulle aldrig falla mig in att ge ut den till nån jag inte litar 200% på, dvs ingen..

Annars så brukar jag spara dem i form av tel nr i min mobil, tel nr som bara jag förstår hur man omvandlar till pinkod.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag byter inte kod.

När jag börjar bli nervös över saker och ting så panikshoppar jag och tömmer kontot.

Problem solved.

Dela på andra sajter

Nisse Hult
Jag byter inte kod.

När jag börjar bli nervös över saker och ting så panikshoppar jag och tömmer kontot.

Problem solved.

Annars kan man ju ha kulorna i madrassen.

Gammal man gör så gott han kan. Dansar faaan så illa. Hela kroppen ryster han, men ändan den står stilla.  :_russian:

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag byter inte koder.

Är problem nog att komma ihåg dom man har.

Och att inte blanda ihop dom.

Veteran

Dela på andra sajter

Kan bara SEB kort , SEB Bankkort med Visa , SEB Master card och SEB Eurocard, och de ger ingen mölighet till byte av koder. Med nya kort kommer det nya koder som inte går att byta .Lika bra det.

Korkad som jag är har jag koderna uppskrivna i plånboken. Lite hemligt,men en skurk kan säker luska ut det hela

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Kan bara SEB kort , SEB Bankkort med Visa , SEB Master card och SEB Eurocard, och de ger ingen mölighet till byte av koder. Med nya kort kommer det nya koder som inte går att byta .Lika bra det.

Korkad som jag är har jag koderna uppskrivna i plånboken. Lite hemligt,men en skurk kan säker luska ut det hela

De där låter skumt.

Jag har SEB och får inte ny kod när dom förnyar kortet.

Veteran

Dela på andra sajter

De där låter skumt.

Jag har SEB och får inte ny kod när dom förnyar kortet.

Då jag har slarvat bort kortet har jag fått behålla koden,men vid förlägning har de skickat ny kod

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Pinkoderna jag har fått har varit förutbestämda. Så där har jag inte gjort något val.

På andra konton brukar jag hitta på ngn ramsa som blir bra kod och samtidigt lätt att komma ihåg.

T.ex Kan lösenordet till konsum vara: Makaroner 11 och 90 på Konsum -> M11o90pK,

Till Telia: Nästa jävla gång blir det en annan operatör! -> NJGBDEA0!  osv

Till PPM: Här får man nog fan slava till 77-> HfMnS->77

osv ...

Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Byter aldrig. Kör alltid 123456 där det går :thumbsup:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Dela på andra sajter

Skall man absolut ha koder uppskrivna i planboken så finns det några knep att göra det något besvärligare för en evtl. skurk:

Skriv koderna i form av telefonnr eller liknande, men inte så att de sista 4 siffrorna är koden i klartext.

Använd fantasin att välja vilka positioner som skall motsvara kodsiffrorna, tex varannan siffra, de mittersta eller dyl.

Man kan samtidigt också vända på siffrorna, "rotera" (förskjuta) med en eller flera positioner etc.

Använd sedan ditt "system" konsekvent och se till att du även kommer ihåg det själv utan att du behöver skriva upp det med en fusklapp i planboken.

//Singha711

Dela på andra sajter

Det finns väl en funktion för att lägga in koder i de flesta telefoner och de flesta har ju alltid med sig telefonen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...