Jump to content
IGNORERAD

Hälsoministeriet vill göra Thailändarna längre.

Khun Ken

Recommended Posts

Du menar väl 1-2 cm?

Om man som du tror att det inte är möjligt att förändra en människas längd genom kostintag under uppväxten, hur förklarar man då t ex att medellängden bland mönstrande ungdomar i Sverige ökat kraftigt sen mitten av artonhundratalet?

"Medellängden minskade en aning under 1800-talets hälft för att senare öka drastiskt under 1900-talet. Vid mönstring av män i Sverige kan man snabbt märka av den ökade kroppslängden. På 1850-talet var medellängden bland mönstrade män i Sverige 167,4 cm, till skillnad från 2004 då längden var 180,2 cm, vilket är en längdökning på närmare 1,5 dm."

Källa: Wikipedia

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

• Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

19

• broder tuk tuk

16

• Kim

15

• andrejsdenruskige

11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om man som du tror att det inte är möjligt att förändra en människas längd genom kostintag under uppväxten, hur förklarar man då t ex att medellängden bland mönstrande ungdomar i Sverige ökat kraftigt sen mitten av artonhundratalet?

"Medellängden minskade en aning under 1800-talets hälft för att senare öka drastiskt under 1900-talet. Vid mönstring av män i Sverige kan man snabbt märka av den ökade kroppslängden. På 1850-talet var medellängden bland mönstrade män i Sverige 167,4 cm, till skillnad från 2004 då längden var 180,2 cm, vilket är en längdökning på närmare 1,5 dm."

Källa: Wikipedia

Det är säkert möjligt att det har skett en förändring  under 150 år eller så. Men för att citera dig:

men en normalmänniska kan säkert påverka sin slutliga längd med 10-20 cm beroende på vad de äter under uppväxten.

En normalmänniskas uppväxt är väl knappast 150-160 år?

Dela på andra sajter

Det är säkert möjligt att det har skett en förändring  under 150 år eller så. Men för att citera dig:

NJa, möjligen om han ska växa en till två dm till utöver sin ursprungliga längd!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Gällande opastöriserad mjölk

"I Sverige är det lag på att all konsumtionsmjölk skall pastöriseras. Vilket är en värmebehandlingsmetod, där man genom tillräcklig hög upphettning dödar eventuella bakterier och produkten blir mer steril. Man hävdar att detta sker för att göra en matvara mer säker att konsumera. Att matvaran blir en raffinerad produkt med sämre näringsinnehåll är inget som marknadsförs.

I varje svensk matbutik kan man köpa bevisligen produkter som är skadliga för kroppen såsom läsk, chips, mikromat, cigaretter och flera meter med godis men inte oförstörd opastöriserad mjölk. Vi har blivit hjärntvättade att tro att coca-cola är säker dryck men inte opastöriserad mjölk. Pastöriseringen av mjölken innebär att mjölken blir en så kallad död produkt, alla vitaminer med mera dör av upphettningen. Därefter tillsätts det industriellt framkallade vitaminer. Det innebär även att de goda bakterierna i mjölken dör! Det har genom tidens gång varit som argument att mjölken ska pastöriseras på grund av olika smittsamma farliga bakterier. Regeringens mjölkutredning 1933 kom fram till följande, för att få fram smittofri mjölk kunde detta ske genom två sätt, ett där man kontrollerade produktionsplatsen eller genom att pastörisera mjölken. Det senare alternativet visade sig vara enklare och billigare. 1937 introducerades det allmänna pastöriseringstvånget. Vilket inte handlade om att förbättra hälsan, utan framställdes som en säkerhetsåtgärd mot smittsamma sjukdomar och smutsig mjölk. Bönderna hade inget annat val än att anpassa sig. De smittor som man då vid den tiden ansågs kunna smittas genom opastöriserad mjölk, har i dagsläget visa sig inte ha någon saklig grund. Ett av de främsta skälen som angavs av de som förespråkade pastörisering var risken för att smittas med tuberkulos. Vi vet idag att tuberkulos visserligen kunde smittas via mjölk men smittan kom inte från kon och inte från friska, välvårdade kor som producerade frisk mjölk. Istället smittandes den via andra människor. Tuberkulos är främst luftburen och utöver spridningen från sjuka och vanvårdade kor spreds den på grund av bristande allmänhygien och dåliga bostadsförhållanden, samt via tuberkulossmittade människor som hostade i mjölkkannor och på mjölkutrustning.

Vad händer med mjölken när den pastöriseras? En större del av vitamin B6, B12, tiamin, folat, C-vitamin och D-vitamin förstörs. Livsviktiga enzymer (biologiska ledare och är essentiella för att kunna ta upp näringen i mjölken) inaktiveras. Enzymet fosfatas, som är nödvändigt för upptaget av kalcium, inaktiveras helt. Enzymet lipas, som behövs för att spjälka fettet i mjölken förstörs. Laktobacillerna (goda bakterier)förstörs. Proteinerna i mjölken förändras, vilket kan leda till allergier hos barn och vuxna. Betalaktoglobulin, som ökar vår upptagningsförmåga av A-vitamin, förstörs men det gör inget då stor del av A-vitaminet förstörs också. Wulzenfaktorn (ett ämne som skyddar både djur och människor från förkalkning av leder, såkallad atros), även kallas smidighetsfaktorn, förstörs. Upp emot en fjärdedel av mjölkens jod (jod är nödvändigt för kroppens syntes av sköldkörtelhormonerna) förstörs. Mjölkens naturliga antibakteriella och immunförsvarsstärkande egenskaper förstörs. Det finns studier som pekar på att konsumtionen av pastöriserade mjölkprodukter kopplas samman med typ 1-diabetes. Forskarna har hittat ett protein i pastöriserad mjölk som triggar en autoimmun reaktion som förstör de insulinproducerande cellerna. Pastöriserad mjölk kopplas även till cancer i äggstockarna, multipel skleros och sterilitet hos kvinnor. Pastöriserade mjölken innehåller kolesterol-epoxid och kolesterol-oxid. Studier har visat att produkter med oxiderat kolesterol orsakar cancer och åderförkalkning. På Livsmedelsverkets hemsida kan man läsa att enzymet fosfatas helt inaktiveras vid pastörisering. Det kan då vara bra att veta att fosfatas är essentiellt för upptaget av kalcium. En del av kalciumet finns kvar i mjölken men kan inte tas upp då fosfatas har inaktiverats. Trots all den negativa påverkan pastöriseringen har på vår mjölk är det krav i Sverige att all konsumtionsmjölk ska vara pastöriserad. Är detta enhetligt med EU som vi är medlemmar i, då det i Frankrike, Schweiz och Italien så får man lov att köpa riktig och oförstörd mjölk. Hur kommer det sig? Har vi i Sverige sämre mjölk? Eller har Livsmedelsverket ingen koll? Livsmedelsverket står att läsa på hemsidan att kravet på pastöriserad mjölk finns kvar på grund av att avdöda de sjukdomsframkallande bakterierna Salmonella, Listeria, Campylobacter, Yersinia och EHEC. Vi ska helt enkelt skyddas men stämmer detta? Det fanns kanske en tid när Livsmedelsverkets rekommendationer för pastöriseringen av mjölk hade en mening. Lösningen ligger i livsmedelsproduktionen. Det är dålig hygien vid livsmedelshanteringen, samt dålig råvara, i detta fall onaturligt hållna kor som är orsaken till oönskade bakterier i mjölk. Mjölk utan pastörisering är en föda som bygger upp ens immunförsvar så att det har motståndskraft mot bakterier. ”Låt din mat vara din medicin och din medicin vara din mat” Hippokrates. Opastöriserad mjölk innehåller cirka 100 olika bakterier i låga nivåer som alla hjälper till att stärka ditt immunförsvar. I Europa har man undersökt om opastöriserad mjölk kan förbättra barns immunförsvar och skydda dem från astma och allergier. Tusentals barn och vuxna deltog och man fann att konsumtionen av opastöriserad mjölk skapade ett starkt och naturligt skydd mot astma och allergi hos barn och ungdom (The Lancet, 2001/Journal and Clinical Immunology). Många vet inte att opastöriserad mjölk från betande kor sedan länge använts som medicin.

Av hälsoskäl vill människor dricka opastöriserad mjölk som de kan köpa direkt från sin butik så som det är i vissa EU länder. Detta förhindras dem på grund av pastöriseringstvånget. Det säger sig själv att en oprocessad produkt är näringsmässigt bättre än en processad. Naturbetande kor ger mjölk som innehåller mer antioxidanter och har bättre balans mellan olika fettsyror. Det som kon äter är en framgång till hur näringsmässig mjölken blir. Kor som föds upp på fröbaserat kraftfoder eller så kallat Drank (en restprodukt från industriell tillverkning), är ett spannmål som fermenterats och renats på kemisk väg och kallas för Drank eller Drav, innehåller en mängd kemiska rester"och detta marknadsförs idag som foder för grisar, hästar och kor.

Dela på andra sajter

Av hälsoskäl vill människor dricka opastöriserad mjölk som de kan köpa direkt från sin butik så som det är i vissa EU länder. Detta förhindras dem på grund av pastöriseringstvånget

Ehhh...jag som hade för mig att pastörisering av mjölk är den största "uppfinning" som gjorts när det gäller livsmedelshantering.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Varfor-pastoriseras-mjolken-och-vilka-metoder-finns-det/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Barnets längd som vuxen är genetiskt betingat och bestämt vid födseln.

Man kan inte göra ett barn längre med rätt föda, men genom en protein- och energifattig kost kan barnet bli kortare än sin genetiskt bestämda längd.

Med vänlig hälsning,

Hej.

Barnets ungefärliga längd, inte exakta längd bestäms ur arvsmassan. Man kan inte bli längre än det genetiska urvalet ( eller genetiska lotteriet) gett oss vid födseln oavsett hur mycket proteiner man proppar i sig.

" Kroppslängd är resultat av arv och miljö. Varje

levande väsen har både ett genetiskt och ett ekologiskt

ursprung. Genotypen bestämmer den inneboende

potentialen men omgivningen avgör i vilken

grad den biologiska potentialen kan förverkligas" Källa http://pediatrisk-endokrinologi.no/2008/1/Werner_2008_1.pdf

I en tid och en kultur med gynnsamma  omständigheter så blir populationen långsamt längre, generation för generation, men individen i sig kan inte spränga sin maxgräns som det genetiska arvet gett honom.

"Det biologiska arvet kan

påverkas i sig

En omgivningssituation kan även påverka det biologiska

arvet i sig. Därför kan optimala omgivningsförhållanden

påverka medellängden starkare

om expositionen är gynnsam under flera generationer.

Skillnaden mellan medellängd idag i

Japan, med en stark positiv sekulär förändring i

kroppslängd (176–177 cm slutlängd för män) jämfört

med Skandinavien (cirka 180 cm i slutlängd för

män) förklaras då väsentligen av att gynnsamma

samhällsförhållanden har exponerat fler generationer

i Skandinavien än i Japan." källa http://pediatrisk-endokrinologi.no/2008/1/Werner_2008_1.pdf

Medellängeden har inte bara ökat genom tiden utan både minskat och ökat 2 300 - 1 800 f.Kr var medellängden 177 cm och 1850 165 cm.

Sen finns det ju ingen specifik 'längdgen' utan det 'r ett flertal gener som påverkar kroppens  

Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Forskarna är tämligen ense om att längdskillnaden mellan 1800 talets rekryter och dagens beror på kostskillnader under uppväxten. Vad är din teori, evolution?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Men allvarligt, hur kan ett hälsoministerium i ett land haka upp sig på att medellängden på befolkningen är för låg ?  :ahh:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Under 1800 talet var ju 90% av sveriges befolkning bönder och då drack man säkert mer mjölk än vad man gör idag och åt säkert mer mejeriprodukter så ökningen av längden har säkert inte med mjölkintaget att göra.

Snarare beror det nog på att man äter mer kolhydrater idag än för 100 år sedan

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Det där faller på sin orimlighet.

Ens genetik är förutbestämd baserat på tidigare generationer.

Det innebär att ingen skulle bli längre än den längsta personen, man fått delar av sin genetiska massa av.

Alltså borde vi alla bli kortare med tiden, vilket inte är fallet.

Jag (186 cm) är 10 cm längre än min far. Min son är 10 cm längre än mig.

Min farmor var runt 160 cm och min mamma var ungefär lika lång. Min sons mamma var runt 170.

Så var kommer mina och min sons gener från ?

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Jag (186 cm) är 10 cm längre än min far. Min son är 10 cm längre än mig.

Min farmor var runt 160 cm och min mamma var ungefär lika lång. Min sons mamma var runt 170.

Så var kommer min sons gener från ?

Börja släktforska

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Under 1800 talet var ju 90% av sveriges befolkning bönder och då drack man säkert mer mjölk än vad man gör idag och åt säkert mer mejeriprodukter så ökningen av längden har säkert inte med mjölkintaget att göra.

Snarare beror det nog på att man äter mer kolhydrater idag än för 100 år sedan

BTT

Vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva det, det är proteinintaget som är viktigt, inte mjölken. Men tydligen finns det protein i mjölk och om man byter ut vatten som måltidsdryck för barn i Thailand mot mjölk så ÖKAR man deras proteinintag. Elementärt, kan väl inte vara så jäkla svårt att fatta?

Men de skulle givetvis också istället kunna öka sitt dagliga intag av rostade gräshoppor, som är väldigt proteinrika. Skulle ge samma effekt som att byta ut vatten mot mjölk.

Ändrades av Kim

Dela på andra sajter

Börja släktforska

BTT

Det gjorde jag när jag var 18-19 år gammal, men tvärtemot vad du tycks tro så står inte längden angiven i kyrkböckerna...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva det, det är proteinintaget som är viktigt, inte mjölken. Men tydligen finns det protein i mjölk och om man byter ut vatten som måltidsdryck för barn i Thailand mot mjölk så ÖKAR man deras proteinintag. Elementärt, kan väl inte vara så jäkla svårt att fatta?

Men de skulle givetvis också istället kunna öka sitt dagliga intag av rostade gräshoppor, som är väldigt proteinrika. Skulle ge samma effekt som att byta ut vatten mot mjölk.

Men snälla Kim, du kan väl ändå inte (hur mycket du än vill) hävda att Thailändarna om de drack mjölk eller på annat sätt ökade sitt protein intag under sin livstid, öka sin längd med 10-20 cm?

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det redan konstaterats att barnbarnet kommer att bli väldigt kort så

hon kommer att få tillväxthormoner i framtiden för att bli normallång.

Vi fick göra det även med Dennis (Johnnas pappa) när han var ung.

Han tog sprutor under ett antal år och blev normallång med tiden. Kommer ihåg att medicinen kostade runt

35000 i månaden och han tog dem under 5 år tror jag det var

Det viktigaste med denna metod är att man börjar i tid så inte barnen kommit upp i tonåren

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Tallviking

Jag är 20 cm längre än både mamma och pappa. Och jag har aldrig gillat mjölk så. ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jag är 20 cm längre än både mamma och pappa. Och jag har aldrig gillat mjölk så. ?

Äter du mycket biffstekar?

Dela på andra sajter

Tallviking
Äter du mycket biffstekar?

Inte mer än normalt

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Men snälla Kim, du kan väl ändå inte (hur mycket du än vill) hävda att Thailändarna om de drack mjölk eller på annat sätt ökade sitt protein intag under sin livstid, öka sin längd med 10-20 cm?

Men snälla Nemo, var har jag påstått det? Att en människa som livnär sig nästan enbart på kolhydrater under uppväxten skulle vara 20 cm kortare än samma människa som åt en välbalanserad och proteinrik kost är säkert riktigt. Fast nu äter ju thailändare/asiater redan proteiner så den stora skillnaden är naturligtvis inte att förvänta sig. Asiater äter dock generellt för lite proteiner (enligt forskare) och har därför möjlighet att öka sin genomsnittslängd genom att öka proteinintaget under uppväxtåren, exempelvis genom att byta måltidsdryck från vatten till mjölk.

Eller genom annat proteinintag, mjölk är som sagt var inte den springande punkten i resonemanget utan proteiner.

De kan säkert bli lika långa som västerlänningar blir med en omlagd kost under uppväxtåren. Vi var som sagt var inte längre än dem för 150 år sen.

Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Men snälla Nemo, var har jag påstått det? Att en människa som livnär sig nästan enbart på kolhydrater under uppväxten skulle vara 20 cm kortare än samma människa som åt en välbalanserad och proteinrik kost är säkert riktigt. Fast nu äter ju thailändare/asiater redan proteiner så den stora skillnaden är naturligtvis inte att förvänta sig. Asiater äter dock generellt för lite proteiner (enligt forskare) och har därför möjlighet att öka sin genomsnittslängd genom att öka proteinintaget under uppväxtåren, exempelvis genom att byta måltidsdryck från vatten till mjölk.

Eller genom annat proteinintag, mjölk är som sagt var inte den springande punkten i resonemanget utan proteiner.

De kan säkert bli lika långa som västerlänningar blir med en omlagd kost under uppväxtåren. Vi var som sagt var inte längre än dem för 150 år sen.

Det tror inte jag dom kan.

Liksom djuren är vi människor indelade i olika raser med olika förutsättningar.

Det sitter inte i maten vi äter utan i våra gener  och ärftligheten.

Människor från norra europa har alltid varit längre än människor från södra europa

Inte konstigare än att neanderhalmänniskorna var annorlunda än vad vi är

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Det bästa vore om de införde en mer proteinrik kost till kvinnor i Thailand istället för somtamen dom de äter. Då skulle förmodligen deras bröst utvecklas storleksmässigt, jämfört med de två körnslagen de har i ryggen nuförtiden.

Detta skulle då förmodligen få till följd att gravida kvinnor faktiskt skulle kunna producera modermjölk i mer än 1 månad och slippa att köpa pulvermjölk till sina barn. Barnen i sin tur skulle få i sig mer proteiner och gud vet vad och de skulle säkert bli längre med tiden.

Jag tror även att det skulle uppskattas av den manliga befolkningen.  :)

Måste ta dig ur villfarelsen att kvinnor med små bröst inte kan amma längre än 1 månad.

Jag känner personligen 2 kvinnor med bröst stora som vändstekta ägg och båda ammade sina barn i 6 månader.

born41

Dela på andra sajter

Det tror inte jag dom kan.

Liksom djuren är vi människor indelade i olika raser med olika förutsättningar.

Det sitter inte i maten vi äter utan i våra gener  och ärftligheten.

Människor från norra europa har alltid varit längre än människor från södra europa

Inte konstigare än att neanderhalmänniskorna var annorlunda än vad vi är

BTT

Du får nog läsa på lite mer om hur vår genomsnittslängd varierat över tid samt krydda med lite näringslära innan jag ids diskutera detta spörsmål med dig.

Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Du får nog läsa på lite mer om hur vår genomsnittslängd varierat över tid samt krydda med lite näringslära innan jag ids diskutera detta spörsmål med dig.

Svenskar och thailändare är två helt olika människoraser

Soi 7

Dela på andra sajter

Svenskar och thailändare är två helt olika människoraser

Nä, de är bara variationer av samma ras. Homo neandertalensis var en annan ras för att ge dig ett exempel, vår kallas Homo Sapiens.

Otroligt att du kan livnära sig som lärare.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...