Jump to content
IGNORERAD

Svenskarna har övergett Thailand


Moritz

Recommended Posts

Undrar var Vagabond får sina siffror från? 

 

"

Thailand backar

Thailand backar rejält (–25 procent), har halkat ner från topp-tio-listan och ligger nu på tolfte plats. De senaste 20 åren har Thailand varit en framgångssaga när det gäller turism. 1992 gjorde svenskarna drygt 100 000 resor dit, medan det 2002 blev dubbelt så många resor. 2010 peakade svenskarnas Thailandsresande med 443 000 resor, men 2011 sjönk antalet resor till 430 000 för att 2012 dyka rejält och hamna på 323 000 resor."

 

 

Dessa siffror stämmer inte alls med 

 

http://www.tourism.go.th/tourism/th/home/tourism.php

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Thailand

 

 

Vill dom av någon anledning att turismen skall minska med 25%?

 

Har hört siffran 25% här på forumet förut av en s.k. journalist. :ahh:

Turismen till Thailand ökar. Svenska turister till Thailand minskar. Stämmer inte det?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    7

  • Kollba

    5

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo det stämmer,men den har inte minskat med 25 %.

 

Svenska resenärer till Thailand 2011  373 956

                                                  2012  350565

 

 

en minskning med drygt  6%

 

 

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Det är klart att många tvekar att resa till Thailand om det blir dyrare.

 

För handen på hjärtat det är inte så jävla kul att sitta på ett flygpan i 13 gånger 2 timmar med 3 timmars byte av plan kanske i något arabland.

 

Kan man få nästan samma prisläge för en vecka i turkiet för kanske 4000 kronor all inclusive och ett behagligare klimat så tror jag nog många väljer det alternativet istället.

 

Thailand kan säkert vara spännande en eller två gånger för många men varför åka i 26 timmar när man kan få sol bad på 6 timmar istället??

 

BTT

 

Ja, för all del. Är det bara sol och bad man vill åt så finns det ju närmare länder än Thailand att välja på.

 

Själv är jag mest intresserad av att träffa bekanta i Thailand, både thailändare och svenskar. Och då blir en medelhavsö ett dåligt substitut.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för all del. Är det bara sol och bad man vill åt så finns det ju närmare länder än Thailand att välja på.

 

Själv är jag mest intresserad av att träffa bekanta i Thailand, både thailändare och svenskar. Och då blir en medelhavsö ett dåligt substitut.

 

Herr Chang har talat.

 

Om vi som känner någon är de enda blir vi inte många och vill man bli kompis med andra turister

får man lov att lära sig prata ryska eller några kinesiska dialekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stadig flere turister får resistente bakterier

 

Antallet skandinaver som smittes av resistente bakterier øker kraftig.

Halvparten av alle svensker som har besøkt Egypt,

och fyrtio procent av Thailand-turistene, er smittade många utan att veta om det.

 

Artikel på nrk.no

 

... och i Aftonbladet

 

Antalet svenskar som blir sjuka av resistenta bakterier på semesterresan ökar lavinartat.

– Hälften av alla som varit i Egypten och fyra av tio som varit i Thailand

bär på multiresistenta ESBL och kan när som helst bli sjuka, säger professor Inga Odenholt, som forskar i ämnet.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Om vi som känner någon är de enda blir vi inte många och vill man bli kompis med andra turister

får man lov att lära sig prata ryska eller några kinesiska dialekter.

 

Det är för all del kanske inte så många svenskar som har bekanta som bor i Thailand.

 

Men en del ryssar och kineser pratar väl hyfsad engelska? Jag spelade biljard med en rysk familj i Jomtien, och det var väl lite knackig engelska. Men inte värre än med en thaidam.

 

Det värsta man kan göra är att använda perfekt skolengelska från svenska skolan... engelskan måste förenklas. Något jag fick mycket träning i att göra vid umgänge med exfru Chang ;)

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för all del. Är det bara sol och bad man vill åt så finns det ju närmare länder än Thailand att välja på.

 

Själv är jag mest intresserad av att träffa bekanta i Thailand, både thailändare och svenskar. Och då blir en medelhavsö ett dåligt substitut.

 

Herr Chang har talat.

 

...Skype?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Själv tycker jag att det är helt naturligt att Svenskarna minskar sitt resande till Thailand eftersom det är ett land som ligger så långt bort ifrån Sverige, resorna är långa och tröttande, landet börjar kanske också bli lite för vanligt och uttjatat, sen har vi ju miljöaspekten med tanke på hur resorna påverkar milön, Svenskarnas ekonomi och höga arbetslöshet kan ju också påverka, jag kan även tänka mig att dom politiska oroligheterna i landet som nu har pågått i 7 år kan påverka en del eftersom både flygplatser och stadsdelar har ockuperats, ständigt återkommande demonstrationer har stört trafiken i Bangkok och landet har ju dessutom haft ännu en militärkupp under denna tid + ständiga attentat och terrordåd i söder.

 

Att vi som har familj, släkt, vänner, hus och kanske t.o.m verksamhet i landet fortsätter att åka är ju inte så konstigt men man undrar ju egentligen hur det var möjligt att Thailand attraherade så många turister som det gjorde när resandet var som störst, kanske är det nu en mer "normal" nivå som man ligger på ?

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hej

 

Själv tycker jag att det är helt naturligt att Svenskarna minskar sitt resande till Thailand eftersom det är ett land som ligger så långt bort ifrån Sverige, resorna är långa och tröttande, landet börjar kanske också bli lite för vanligt och uttjatat, sen har vi ju miljöaspekten med tanke på hur resorna påverkar milön, Svenskarnas ekonomi och höga arbetslöshet kan ju också påverka, jag kan även tänka mig att dom politiska oroligheterna i landet som nu har pågått i 7 år kan påverka en del eftersom både flygplatser och stadsdelar har ockuperats, ständigt återkommande demonstrationer har stört trafiken i Bangkok och landet har ju dessutom haft ännu en militärkupp under denna tid + ständiga attentat och terrordåd i söder.

 

Att vi som har familj, släkt, vänner, hus och kanske t.o.m verksamhet i landet fortsätter att åka är ju inte så konstigt men man undrar ju egentligen hur det var möjligt att Thailand attraherade så många turister som det gjorde när resandet var som störst, kanske är det nu en mer "normal" nivå som man ligger på ?

 

Mvh isan Lover

 

 

Ett stort problem var ju att man tände på shoppingcenter.

Vem fan vill gå på shopping när det brinner i byggnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om turistströmmen från Sverige till Thailand minskar för mycket

är jag rädd för att det kan bli mycket dyrare att ta sig dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
...Skype?

 

Ööh ... visst, det kan man också använda. Men inget går upp mot att mötas öga mot öga.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det blev en konstigt sitat men låt gå för denna gång

 

Är det inte välkänt att Ryssar varken kan eller vill prata andra språk än just ryska?

Har inte träffat många som är villiga att prata Engelska, varken i Finlandet eller i övriga länder.

Men den del ryssar och kineser pratar väl hyfsad engelska? Jag spelade biljard med en rysk familj i Jomtien, och det var väl lite knackig engelska.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ett sort problem som jag har talat om förrut. Är att idi*terna till maffia i Phuket. Förstört mycket. Finns det något svensken hatar är att bli lurad och utnyttjad. Vi är klart priskänsliga

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort problem var ju att man tände på shoppingcenter.

Vem fan vill gå på shopping när det brinner i byggnaden?

 

Vem fan åker till andra sidan jordklotet för att shoppa?   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult
Ett stort problem var ju att man tände på shoppingcenter.

Vem fan vill gå på shopping när det brinner i byggnaden?

Bättre där än i busken.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en konstigt sitat men låt gå för denna gång

 

Är det inte välkänt att Ryssar varken kan eller vill prata andra språk än just ryska?

Har inte träffat många som är villiga att prata Engelska, varken i Finlandet eller i övriga länder.

 

Där tror jag att du har fel. De jag har träffat försöker så gott de kan även om de bara kan några ord.

Men jag skall tillägga att det har inte varit i Thailand utan i Ryssland.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort problem var ju att man tände på shoppingcenter.

Vem fan vill gå på shopping när det brinner i byggnaden?

 

Det är ju då det blir brandrea så det är klart att man passar på.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

.

Men jag skall tillägga att det har inte varit i Thailand utan i Ryssland.

Har sett och hört flera gånger ryssarnas vilja att prata engelska, i Thailand, När jag hade min gästhus alldeles bredvid en souveniraffär som var enbart riktat till ryska turister, slank en o annan av dessa in på mitt ställe. Om jag inte minns helt fel så var det ingen av dem som kunde läsa menyn på engelska, eller prata annat än ryska med personalen. Detta alltså i Pattaya.

Och det har vi diskuterat mycket senaste åren, eftersom huvuddelen av turister i Finland kommer från öst nuförtiden. Samma sak där, antingen pratar säljaren ryska eller de knallar vidare till en affär som har rysktalande personal. Tänk på att ryssland är en f.d stormakt, skulle de sjunka så lågt att börja prata främmande språk. Näj näj njet, de är fortfarande så pass stolta (utan anledning) att de pratar inte annat än ryska, vill man kommunicera med dem, så var god lär dig ryska.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vem fan åker till andra sidan jordklotet för att shoppa?   :rolleyes:

 

 

Kärringar. Och det är i regel dom som bestämmer vart semestern äger rum.hos Svensson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärringar. Och det är i regel dom som bestämmer vart semestern äger rum.hos Svensson.

 

Du har en poäng där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Drygt 300 000 till i huvudsak Phuket är väl inte kattskit i sig...en  liten statistikfråga då, är det bara charter man mäter? Kan ju bli rätt mycket fel då, i varje fall till exempelvis Spanien!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Det blev en konstigt sitat men låt gå för denna gång

 

Är det inte välkänt att Ryssar varken kan eller vill prata andra språk än just ryska?

Har inte träffat många som är villiga att prata Engelska, varken i Finlandet eller i övriga länder.

 

Möjligen har jag bara haft tur med de jag råkat träffa. Jag har ju knappast träffat alla ryssar i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööh ... visst, det kan man också använda. Men inget går upp mot att mötas öga mot öga.

 

Herr Chang har talat.

Jo mage mot mage :14:

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...