Jump to content
IGNORERAD

Militärtråden

audirs2

Recommended Posts

Snart dementerar dom väl U137 åxå, har inte hänt osv.

Är det nu bara sill och minkar vi jagat så tycker jag personligen att dom skulle lekt lite med sjunkbomber för att lära firrarna och minkarna hut.

Skall väl övas med skarpa vapen åxå av det lilla försvar vi har kvar. Detta var ju ett utmärkt tillfälle då dom avlyst vattnet.

Skall bli kul att se vad som kommer upp... Oavsett nationalitet så är det inte OK att kränka våra gränser.

Snart pumpar dom bort allt wasser från Östersjön?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag tyckte et var en bra ide. Så får man se vad som finns där för dom verkar inte ens hitta en ubåt i ett badkar.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag tyckte et var en bra ide. Så får man se vad som finns där för dom verkar inte ens hitta en ubåt i ett badkar.

Om man leker med tanken att det skulle gå att tömma Östersjön vore det väldigt spännande och se vad som finns där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Snart dementerar dom väl U137 åxå, har inte hänt osv.

Är det nu bara sill och minkar vi jagat så tycker jag personligen att dom skulle lekt lite med sjunkbomber för att lära firrarna och minkarna hut.

Skall väl övas med skarpa vapen åxå av det lilla försvar vi har kvar. Detta var ju ett utmärkt tillfälle då dom avlyst vattnet.

Skall bli kul att se vad som kommer upp... Oavsett nationalitet så är det inte OK att kränka våra gränser.

Vad är bättre sätt än att öka på ryss skräcken för att vända opinionen till att vi ska ansluta oss i Nato och öka försvarsutgifterna?

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad är bättre sätt än att öka på ryss skräcken för att vända opinionen till att vi ska ansluta oss i Nato och öka försvarsutgifterna?

Har ingenting emot att vi skaffar oss ett försvar värt namnet, archer som skulle varit ute på förbanden tex försenades då inte norbaggarna beställde åxå eller nån annan undanflykt.

NATO tycker jag inte att vi skall gå med i, provocerar bara och det samarbete vi redan har räcker nog och blir över.

Så länge vi är alliansfria så skall vi åxå kunna slå tillbaka, finns det en mink eller ett fiskstim som marinen bedömer som en potentiell ubåt så vill jag att dom kollar med extrem kraft om så behövs. Var det nu en mink så blir nån pälshatare upprprd, men kommer det upp en ubåt eller delar av en så kanske dom vet om att vi inte är att leka med.

Ska det daltas med våra lands gränser så varför ha ett försvar över huvud taget. JAS planen kommer inte upp för piloterna är hemma på permis. Jaha, skall det vara samma med polis eller brandkår, ambulans eller akutvård. Tyvärr, vi har stängt just nu för det är valborg. Brinner det under varddagar 8-17 så är ni välkommna åter.

Eller när dom slog till mot en penningbunker och hade placerat ett paket utanför flyghangaren, skjut sönder fanstyget. Smäller det så var det på riktigt och om inte ta helisarna och jaga efter tjuvarna. Ska det var så jäkla svårt.

Blir så less på att man inte använder dom få resurser vi har, utan det går att leka med oss som ett träningsland. Om det sen är minkar eller firrar så får dom lära sig nåt av det. Nu tror vissa nåt och andra nåt annat. Ingen vet.

Avlyser dom en det av skärgården så ser jag inget skäl till att inte tvinga upp vad än det var, om vi nu har kapacitet och kunskap för det. Har dom navigerat fel igen så får dom fan stå för det. Det får jag göra om jag stannar för länge i Thaiand eller kör på rätt sida av gatan och smäller. Aha, hade ni vänstertrafik här är lliksom inte en hållbar ursäkt, det borde inte en felnavigering vara heller.

EIT: Ursäkta men tangentboret är fullt i smulor och jag orkar inte fixa alla småfel, ni får läsa mellan raderna.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

E det någon som sett senaste Uppdrag granskning om heli ko peter köpet från Italien?

Dela på andra sajter

UglyFarang

En väl skriven lag ger inte så mycket utrymme för diskussioner och åsikter

Lika mycket utrymme som en dåligt/dumt skriven lag.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

E det någon som sett senaste Uppdrag granskning om heli ko peter köpet från Italien?

Ja.Det luktar mutor lång väg.Blev fan spyfärdig då jag hörde dårarnas patetiska försvarstal.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Tallviking

Fram till 2004 flög försvarsmakten räddningshelikoptrar som en gratistjänst åt staten

Detta var väldigt dyrt och när försvarsmakten skulle bantas ner rejält räknade dom på vad denna gratistjänst egentligen kostade försvarsmakten och begärde att sjöfartsverket och räddningsverket skulle stå för den kostnaden

Fördelarna med att försvarsmakten flög civil räddning var att våra piloter fick mycket flygtid och blev erfarna. Nackdelarna var att våra helikoptrar slets och kostade dyra reparationer/underhåll

Sjöfartsverket och räddningsverket vägrade betala så försvarsmakten slutade flyga civil räddning och övergick till att enbart ha militär räddningsverksamhet för flygvapnets egna piloter om dom trillade ner

Så Sjöfartsverket och räddningsverket fick istället upphandla tjänsten för avsevärt dyrare pengar än det hade kostat att betala försvarsmakten att fortsätta flyga räddningsflyg (och pengarna stannade inom  staten)

Nu har försvarsmaktens piloter alldeles för lite flygtid, helikoptrarna står stilla och civila företag som flyger räddningshelikoptrar skär guld med täljkniv och skattebetalarna står för hela kalaset

Till råga på allt sker sådana skandaler som man kan läsa här ovanför. Gissa vem som betalar !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Cavemannen

Ja.Det luktar mutor lång väg.Blev fan spyfärdig då jag hörde dårarnas patetiska försvarstal.

Ja enl experten så dög inte deras gamla super pumor då sverige har arktiska förhållanden?

Vi här uppe i norraste norr(världens nordligaste bebyggelse) har 2st räddningshelikoptrar(+ att ryssarna har en rysk helikopter) och bägge är super pumor, här uppe i riktiga arktis så duger de gått :-)

ps. och det beror inte på att Norge snålar utan tvärt om, de har valt det bästa för arktiska förhållanden :D

http://www.nrk.no/troms/styrket-beredskap-pa-svalbard-1.11690531

Ändrades av MRZ
Dela på andra sajter

Du menar att slamsugningen kommer och tömmer FuldieselÅsas´s skit hon dumpar direkt i havet...

En del kanske men inte allt som finns i skrevan nära Landsort där de dumpat det mesta av all skit man kan tänka sig.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ryska örlogsfartyg stör kabelläggning till Sverige

Bokmärk artikel

Publicerad 2015-05-02 12:38

Läsarreaktioner
  • 204
  • 67
  • 2
  • 7
Fakta: Nordbalt

• Den 400 kilometer långa sjökabeln består egentligen av flera kablar – två elkablar och en ljuskabel (optisk fiber) för telekommunikation.

• En 40 kilometer lång markkabel på den svenska sidan och en 10 kilometer lång markkabel på den litauiska sidan, inklusive en fiberkabel för telekommunikation.

• En omriktarstation i varje land där likströmmen omvandlas till växelström och vice versa. 

Källa: Svenska kraftnät

DN

Ryska örlogsfartyg har upprepade gånger stört arbetet med undervattenskabeln Nordbalt. Det har lett till diplomatiska protester från Sverige och Litauen. ”Vi har varit i kontakt med Ryssland och markerat att det är oacceptabelt det som skett”, säger Pezhman Fivrin, pressekreterare hos utrikesminister Margot Wallström, till DN.

Ryska örlogsfartyg har upprepade gånger stört arbetet med undervattenskabeln Nordbalt. Det har lett till diplomatiska protester från Sverige och Litauen. ”Vi har varit i kontakt med Ryssland och markerat att det är oacceptabelt det som skett”, säger Pezhman Fivrin, pressekreterare hos utrikesminister Margot Wallström, till DN.

Sverige kommer på måndag att på nytt ta upp frågan med Ryssland. 

De ryska örlogsfartygen har vid fyra tillfällen i mars och april stört kabelläggningen, skriver det litauiska utrikesdepartementet i ett pressmeddelande

I torsdags krävde befälhavaren ombord på det ryska örlogsfartyget att ett fartyg som deltog i kabelläggningen skulle lämna området och hålla sig borta till klockan 18 samma dag. Ryssarna ska ha uppgett att området valts ut för en militärövning, skriver den litauiska tidningen Delfi.  

Den ryske ambassadören i Litauen kallades på torsdagen upp till utrikesdepartementet i Vilnius för att ta emot en protest. Samma dag var UD i Sverige i kontakt med Ryssland i samma ärende, skriver Aftonbladet.

– Vi har lyft upp frågan i samtal med ryssarna och sagt att vi är bekymrade. Nordbaltverksamheten bedrivs helt i enligthet med internationell rätt, säger Pezhman Fivirin till DN. 

Den 40 mil långa sjökabeln ska gå från Klaipėda i Lituaen till Nybro i Sverige. Syftet är att förbinda Litauen med det nordiska kraftsystemet. Hela sjökablen beräknas vara på plats i juni. Nordbalt väntas kunna tas i drift vid årsskiftet 2015/2016, enligt Svenska kraftnät.

Kanske dags för NATO att skicka in några fartyg i Östersjön?  :yes:

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Är det Du på gitarr?  :haha:

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

http://hbl.fi/nyheter/2015-06-11/758947/toppmoderna-multijaktplan-i-stallet-hornet

Hoppas herr Jas ligger bra till där! Vad tror ni andra?

Är det allvar att man ska ha ett militärt samarbete länderna emellan så kanske det kan gynna en affär.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Hittade just ett minne från tidigt 80-tal. Jag minns inte varför jag var tvungen att ha en civil bricka och en annan när jag var i tjänst, kanske TV kan svara på det? //S

Ändrades av Herr Chang
Tog bort bild enligt Stefans önskemål

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

Sorry. Ingen aning

Båda är ju kronmärkta

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Min dotter har bricka kronstämplad och allt

min vet jag inte var den är

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Dagens svensk språkiga Huvdstads bladet idag: president Sauli Niinistö säger att vill Sverige hjälpa till på Åland så, visst, det går bra! Bara att invadera då så blir en del av Sverige återfört! Sedan kan man ta Åbo och resten lite senare =stor sverige!:thumbsup:

Dela på andra sajter

Dagens svensk språkiga Huvdstads bladet idag: president Sauli Niinistö säger att vill Sverige hjälpa till på Åland så, visst, det går bra! Bara att invadera då så blir en del av Sverige återfört! Sedan kan man ta Åbo och resten lite senare =stor sverige!:thumbsup:

In my dream`s :-*

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...