Jump to content
IGNORERAD

Militärtråden

audirs2

Recommended Posts

11 timmar sedan, skrev audirs2:

Först skall jag lära mig knyta alla "snören"!:lipa: En sak som var lite kul var att det fanns 2 st Finlands svenskar i detta gäng och en av dom var från min hemstad!

Sedan kommer alla marina traditioner till det hela också att lära sig. Vilken flagga som förs var och när, gösen etc samt alla tampars namn och funktion

När jag låg på segelfartyget Gladan fick man inte gå i land första helgen om man inte kunde alla tampar vid sin egen "mast". Jag var förmtoppsgast så jag hade ca 20 tampar där att lära mig. Andra helgen måste man kunna alla tampar ombord för att få gå i land ca 50 tampar.

Förtöjda Kristiansand Norge 2.JPG

HSM Falken.JPG

Kenneth till rors.JPG

Micke pluggar tampar.JPG

Segelarbete 2.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2022-09-24 at 20:49, skrev ReKa:

Rätt tjusigt ändå. Undrar vad den vita plastfliken har för funktion.

Vet inte säkert, men kan det vara för att skydda ryggen då man har geväret på ryggen?

Dela på andra sajter

Läste på finsk media att Erdogan har börjat tänka om i Nato frågan för Finlands del! Då kan det va klart snart!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Läste på finsk media att Erdogan har börjat tänka om i Nato frågan för Finlands del! Då kan det va klart snart!

Ja för Finland är det nog Klart med Erdogan men Sverige har poblem med gubben

Vi har tydligen terrister både i regeringen och på gatan. Så gå inte ut

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Kräver ju dock att Finland ändrar sig för dom har ju bestämt att ansluta sig tillsammans med Sverige

vet inte om dom vill gå med om inte Sverige går med

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

En annan har blitt "befordrad"! Gålö i dag!

DSC_0899.JPG

Dela på andra sajter

Vad säger Tallen om Japans egen Ystad då? Vilken framdrivning har den osv?

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Vad säger Tallen om Japans egen Ystad då? Vilken framdrivning har den osv?

Hayabusa-klass

Propulsion

The Hayabusa class is powered by 3-axis gas turbine propulsion system. It consists of three LM500-G07 gas turbine engines driving three water jets. The gas turbine engines were built by Ishikawajima-Harima (now IHI Corporation) under licence from General Electric.

Each engine is independently connected to the nozzle of one water jet. The propulsion system developing a total power of 16,200shp provides a maximum speed of 44kt.

https://www.naval-technology.com/projects/hayabusa-class/

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Vilken jäkla grafik!

Dela på andra sajter

En dag på Karlberg igen.

DSC_0915.JPG

Dela på andra sajter

HMS Artemis har nu kastat loss för provturer.

HMS Artemis är marinens nya signalspaningsfartyg som skall ta över efter trotjänaren HMS Orion som varit operativ sedan 1984.

Fartyget som ännu så länge tillhör Saab Kockums har nu påbörjat sina provturer och skall när de är klara överlämnas till Försvarsmakten.

Efter överlämningen kommer fartyget att anpassas till marinen med bland annat installationer av olika typer av sensorer.

HMS Artemis primära uppgift precis som HMS Orions är att utgöra plattform och stöd för andra myndigheters informationsinhämtning och det främst genom signalspaning.

HMS Artemis är lite längre, lite bredare och lite högre än HMS Orion, men framför allt är hon betydligt mer tekniskt avancerad i alla avseende än sin föregångare.

Namnet Artemis kommer från den grekiska mytologin, där Artemis var jaktens gudinna och moder till allt levande.

bild.thumb.png.79e1a94bc31bcfa816fe667eeb7b9452.png

bild.thumb.png.588dfd3d7e58db6e57bcc955632dca39.png

Dela på andra sajter

En fråga till alla experter här

Rocketman i Nordkorea skjuter raketer omkring sig som det värsta nyårsfyrverkeri

Är det det helt omöjligt för de övriga länderna att skjuta ner dem när de når internationellt vatten?

Borde vara världens chans till att öva på det, samtidigt som man ger Rocketman en knäpp på näsan.🙂 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

En fråga till alla experter här

Rocketman i Nordkorea skjuter raketer omkring sig som det värsta nyårsfyrverkeri

Är det det helt omöjligt för de övriga länderna att skjuta ner dem när de når internationellt vatten?

Borde vara världens chans till att öva på det, samtidigt som man ger Rocketman en knäpp på näsan.🙂 

Även om man kan skjuta ner den kanske det inte är lämpligt att skjuta ner en annan nations militära utrustning över internationellt vatten

Tror det kan klassas som militärt angrepp då

Man måste vänta till den nått nationellt luftrum för då har man rätt att skjuta ner den

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev apknug:

Nja, är den på väg mot nationellt territorium torde det klassas som clear and present danger och folkrätten förbjuder inte den typ av intervention. 

De här verkar dock gå rätt snett och inte utgöra nån fara som jag förstått det, han är väl skelögd rocketman.

Så när de ryska örlogsfartygen var på väg in mot Karlskrona för att undsätta U137 och höll full fart framåt till bara några hundra meter från vårt territorialvatten (dom var i svensk ekonomisk zon) hade vi alltså rätt att sänka dom redan innan dom passerat gränsen ?

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Rätt att skjuta ner deras avfyrade robotar innan de nått svenskt territorium, ja. 

Det var inte det jag frågade om !

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Det var det som exempelet ovan med  nordnoreas robotar gällde. 

Jag försökte få dig att börja fundera i lite vidare banor så som vad är praktiskt möjligt, vilka politiska effekter får det, vad är relationen till det land som avfyrat den, hur lång tid har man på sig att besluta, finns det vapen i de aktuella länderna som kan skjuta ner ballistiska robotar (robotar från fartyg är något totalt annorlunda) etc etc etc

Frågan saknar helt enkelt svar för det finns ingen möjlighet varken tankemässigt eller vapenmässigt att skjuta ner Nordkoreas ballistiska missiler i det här fallet och inget land skulle ens om det var uppenbart att roboten var på väg att landa i det egna landet i dagsläget kunna skjuta ner den.......

Därav mitt ursprungliga svar på Kenneths fråga......

Dela på andra sajter

ThailandNovise
36 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag försökte få dig att börja fundera i lite vidare banor så som vad är praktiskt möjligt, vilka politiska effekter får det, vad är relationen till det land som avfyrat den, hur lång tid har man på sig att besluta, finns det vapen i de aktuella länderna som kan skjuta ner ballistiska robotar (robotar från fartyg är något totalt annorlunda) etc etc etc

Frågan saknar helt enkelt svar för det finns ingen möjlighet varken tankemässigt eller vapenmässigt att skjuta ner Nordkoreas ballistiska missiler i det här fallet och inget land skulle ens om det var uppenbart att roboten var på väg att landa i det egna landet i dagsläget kunna skjuta ner den.......

Därav mitt ursprungliga svar på Kenneths fråga......

USA har både THAAD och AEGIS redo i närheten. 

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ThailandNovise:

USA har både THAAD och AEGIS redo i närheten. 

Och dom är lämpliga att skjuta ner ballistiska robotar med tycker du ?

Dela på andra sajter

ThailandNovise
1 minut sedan, skrev Tallviking:

Och dom är lämpliga att skjuta ner ballistiska robotar med tycker du ?

Vad jag tycker är ointressant, du får fråga USA vad de tycker om du vill ha svar.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...