Wanchai Inlagd April 12, 2022 Dela Inlagd April 12, 2022 16 timmar sedan, skrev audirs2: Varför har men tom vagn i mitten? Troligtvis har dom tappat last! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd April 12, 2022 Trådstartare Dela Inlagd April 12, 2022 3 timmar sedan, skrev Wanchai: Troligtvis har dom tappat last! Nä då, man har den tom för att lasta av fordonen! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd April 14, 2022 Trådstartare Dela Inlagd April 14, 2022 Melker är bra! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd April 26, 2022 Dela Inlagd April 26, 2022 On 2022-04-12 at 20:27, skrev Tallviking: Såg första avsnittet igår och blev besviken, mest en massa pladder. Kommer inte se resten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd April 27, 2022 Trådstartare Dela Inlagd April 27, 2022 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Maj 8, 2022 Dela Inlagd Maj 8, 2022 Har det svenska försvaret två-motoriga propellerplan som man flyger med i dagsläget? Jag har varit utomhus ganska mycket i Skåne de senaste veckorna och har vid några tillfällen blivit överflugen med dessa. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 8, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Maj 8, 2022 26 minuter sedan, skrev UglyFarang: Har det svenska försvaret två-motoriga propellerplan som man flyger med i dagsläget? Jag har varit utomhus ganska mycket i Skåne de senaste veckorna och har vid några tillfällen blivit överflugen med dessa. Jag tror att dom övar med propeller före dom börjar öva med jetplan, tror Tallviking vet detta bättre! Vi var ju i Västerås förra sommaren och där körde dom med en propp! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 8, 2022 Dela Inlagd Maj 8, 2022 28 minuter sedan, skrev audirs2: Jag tror att dom övar med propeller före dom börjar öva med jetplan, tror Tallviking vet detta bättre! Vi var ju i Västerås förra sommaren och där körde dom med en propp! Dom enda jag kan komma på är SAAB 340-baserade, gråmålade spaningsflygplan med en Ericsson-radar på ryggen (S100D) och dels en vit som används för transporter Kustbevakningen flyger Dash-8:or för havsövervakning också Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 8, 2022 Dela Inlagd Maj 8, 2022 (ändrad) Marinen förstärks med ännu en korvett Den 4 maj välkomnade marinen HMS Gävle tillbaka i tjänst. Korvetten har genomgått en större modernisering under ett antal år, men har nu överlämnats av Försvarets materielverk (FMV) till Försvarsmakten. https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/05/marinen-forstarks-med-annu-en-korvett Ändrades Maj 8, 2022 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Maj 8, 2022 Dela Inlagd Maj 8, 2022 Var inte hon en u-båtsjägare från början? There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 8, 2022 Dela Inlagd Maj 8, 2022 6 minuter sedan, skrev Stefan: Var inte hon en u-båtsjägare från början? Stämmer. Jag var flottiljingenjör när hon var en del av flottiljens fartyg Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 9, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Maj 9, 2022 Finska Kyrkan idag! Den sista Finlands svensken och krigsveteranen som bodde i Sverige sedan 1950 har nu avlossat sitt vapen för sista gången! Han blev 98 år och 10 månader! Finns nu ca 4000 kvar i Finland varav dom flesta är finsktalande! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Maj 10, 2022 Dela Inlagd Maj 10, 2022 (ändrad) Enligt medier har Ukrainska hemvärnet lyckats med konststycket att ta ut en rysk T-90M, med en svensk Carl-Gustaf m48 (GRG). Det finns en film på här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGPvVA/ryska-stridsvagnen-t-90m-forstordes-av-svenska-vapen För de som av någon godhjärtad anledning inte vill följa den länken, här är en bild: Stämmer detta, vilket jag inte har någon anledning att inte tro, är detta en "game changer" och en extremt förnedrande förlust för Ryssland. T-90M är Ryssland "flaggskepp" när det gäller stridsvagnar, de säger att den är så bra att den i princip är oförstörbar, den har aktivt pansar, en hel rad av moderna åtgärder mot inkommande missiler/robotar, riktigt Hi Tech med andra ord. Men med ett skott från ett vapensystem lanserat år 1946 av Bofors (visst väldigt förbättrat genom åren) tar alltså ut en T-90M! Detta ska egentligen inte vara möjligt, GRG/M48 är fortfarande i tjänst och är mycket popular runt värden och tillverkas fortfarande, lite moderniserad. Men det är i stort sett samma vapensystem, ett mycket grovkalibrigt gevär med öppet bakstycke som skjuter en förvuxen explosiv projektil! I dag har den ett annat användningsområde, fordon med lätt pansar, bunkrar, trupper, rök och lys mm, men moderna stridsvagnar? Nix Hur kan de då ha lycks med att utföra detta hjälte dåd? Här följer några scenarier: 1. ett "ett på tusen lycko skott" 2. GRG/m48 är bättre än man trott 3. man har satsat så mycket på ny teknik för att skydda sig mot moderna vapensystem som Javelin och till viss del NLAW, att man förbisett kraften av de lite äldre systemen 4. Putin är upp fuckad av giriga Oligarker som satt i system att lura av Ryska staten pengar, Putin tror han köper en BMW, men i verkligheten får han en Lada från Sovjettiden 5. en kombination av ovanstående punkter, vilket jag själv tror mest på. Flaggskeppet Moskva, som skulle vara "osänkbart" sänktes med största sannolikhet av 2 st sjömålsrobotar, tillverkade i Ukraina! Hur det än är, så togs den mest moderna ryska stridsvagnen, värd ca 50 miljoner kronor, ut av ett svenskt vapen från 1946. "Geväret" kostar ca 150 000 kr, en modern pansarspräng "patron" kostar ca 15 000 kr. En GRG är helt omladdningsbar på under 30 sekunder, dock lite "bulkig". De nyare modellerna är avsevärt lättare, men något dyrare. En grupp på 3 man, bestående av: skytt, laddare, Amma/span/närskydd hanterar enkelt en GRG. även 2 man funkar, men är inte optimalt. Man ska mer se det på plutonbasis. 400 meter pansarspräng, ladda! Skott kommer! Klart bakåt --------->>> //S Ändrades Maj 10, 2022 av Stefan Komplettering There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 10, 2022 Dela Inlagd Maj 10, 2022 (ändrad) 15 minuter sedan, skrev Stefan: Enligt medier har Ukrainska hemvärnet lyckats med konststycket att ta ut en rysk T-90M, med en svensk Carl-Gustaf m48 (GRG). Det finns en film på här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGPvVA/ryska-stridsvagnen-t-90m-forstordes-av-svenska-vapen För de som av någon godhjärtad anledning inte vill följa den länken, här är en bild: Stämmer detta, vilket jag inte har någon anledning att inte tro, är detta en "game changer" och en extremt förnedrande förlust för Ryssland. T-90M är Ryssland "flaggskepp" när det gäller stridsvagnar, de säger att den är så bra att den i princip är oförstörbar, den har aktivt pansar, en hel rad av moderna åtgärder mot inkommande missiler/robotar, riktigt Hi Tech med andra ord. Men med ett skott från ett vapensystem lanserat år 1946 av Bofors (visst väldigt förbättrat genom åren) tar alltså ut en T-90M! Detta ska egentligen inte vara möjligt, GRG/M48 är fortfarande i tjänst och är mycket popular runt värden och tillverkas fortfarande, lite moderniserad. Men det är i stort sett samma vapensystem, ett mycket grovkalibrigt gevär med öppet bakstycke som skjuter en förvuxen explosiv projektil! I dag har den ett annat användningsområde, fordon med lätt pansar, bunkrar, trupper, rök och lys mm, men moderna stridsvagnar? Nix Hur kan de då ha lycks med att utföra detta hjälte dåd? Här följer några scenarier: 1. ett "ett på tusen lycko skott" 2. GRG/m48 är bättre än man trott 3. man har satsat så mycket på ny teknik för att skydda sig mot moderna vapensystem som Javelin och till viss del NLAW, att man förbisett kraften av de lite äldre systemen 4. Putin är upp fuckad av giriga Oligarker som satt i system att lura av Ryska staten pengar, Putin tror han köper en BMW, men i verkligheten får han en Lada från Sovjettiden 5. en kombination av ovanstående punkter, vilket jag själv tror mest på. Flaggskeppet Moskva, som skulle vara "osänkbart" sänktes med största sannolikhet av 2 st sjömålsrobotar, tillverkade i Ukraina! Hur det än är, så togs den mest moderna ryska stridsvagnen, värd ca 50 miljoner kronor, ut av ett svenskt vapen från 1946. "Geväret" kostar ca 150 00 kr, en modern pansarspräng "patron" kostar ca 15 000 kr. En GRG är helt omladdningsbar på under 30 sekunder, dock lite "bulkig". De nyare modellerna är avsevärt lättare, men något dyrare. En grupp på 3 man, bestående av: skytt, laddare, Amma/span/närskydd hanterar enkelt en GRG. även 2 man funkar, men är inte optimalt. Man ska mer se det på plutonbasis. 400 meter pansarspräng, ladda! Skott kommer! Klart bakåt --------->>> //S Tyvärr är mycket av Rysslands system mer propaganda än verklig framgång vilket inte minst visat sig i detta krig. En T-90M är bara en modifierad gammal T-72:a i grunden och inte lika "avancerad och oövervinnlig" som rysk propaganda påstår. Ett annat exempel på detta är den ryska T-14 Armata som visades 2015 i Moskva-paraden och också var oövervinnlig och världens mest moderna stridsvagn. Den har dock aldrig kommit i den produktion som påståtts och vissa experter tror nu att den aldrig kommer att serieproduceras. Ändrades Maj 10, 2022 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Maj 10, 2022 Dela Inlagd Maj 10, 2022 5 minuter sedan, skrev Tallviking: Tyvärr är mycket av Rysslands system mer propaganda än verklig framgång vilket inte minst visat sig i detta krig. En T-90M är bara en modifierad gammal T-72:a i grunden och inte lika "avancerad och oövervinnlig" som rysk propaganda påstår. Ett annat exempel på detta är den ryska T-14 Armata som visades 2015 i Moskva-paraden och också var oövervinnlig och världens mest moderna stridsvagn. Den har dock aldrig kommit i den produktion som påståtts och vissa experter tror nu att den aldrig kommer att serieproduceras. Hmm! 😉 There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Maj 10, 2022 Dela Inlagd Maj 10, 2022 Hamnade av lustig anledning på denna video.... https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2020/05/veterandagen2020/ Kanske var du där @audirs2 Musiken var bättre framförd än av T Körberg. Eventuellt har @65Selander input här. "En person i skyddad befattning....." är det SOG som avses? Tänker på PAM .... https://www.expressen.se/amelia/jobbliv/sog-soldat-petra-malm-intervju/ https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/sarskilda-operationsgruppen/ 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 10, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Maj 10, 2022 52 minuter sedan, skrev Naam kaeng: Hamnade av lustig anledning på denna video.... https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2020/05/veterandagen2020/ Kanske var du där @audirs2 Musiken var bättre framförd än av T Körberg. Eventuellt har @65Selander input här. "En person i skyddad befattning....." är det SOG som avses? Tänker på PAM .... https://www.expressen.se/amelia/jobbliv/sog-soldat-petra-malm-intervju/ https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/sarskilda-operationsgruppen/ 😎 Jag var kallad 2019 till Gärdet och är kallad i år med den 29 Maj! Förövning 28 Maj! 2020 och 2021 var detta inte för den allmänna publiken men i år blir det så! Stor heder till alla dom som gett sig utomlands för att göra en insats! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 13, 2022 Dela Inlagd Maj 13, 2022 (ändrad) Ändrades Maj 13, 2022 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 13, 2022 Dela Inlagd Maj 13, 2022 (ändrad) Ändrades Maj 13, 2022 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 13, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Maj 13, 2022 7 minuter sedan, skrev Tallviking: Längtar du tillbaka? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 13, 2022 Dela Inlagd Maj 13, 2022 11 minuter sedan, skrev audirs2: Längtar du tillbaka? Ibland Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Maj 14, 2022 Dela Inlagd Maj 14, 2022 17 timmar sedan, skrev Tallviking: Ibland visserligen var jag bara värnpliktig 81-82 på Kös och Bös i 13 månader. men absolut min bästa tid😃 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 14, 2022 Dela Inlagd Maj 14, 2022 47 minuter sedan, skrev soi covboy: visserligen var jag bara värnpliktig 81-82 på Kös och Bös i 13 månader. men absolut min bästa tid😃 Gjorde också lumpen på Kös och Bös 81-82 men det tog mig 23 år innan jag muckade Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Maj 14, 2022 Dela Inlagd Maj 14, 2022 1 timme sedan, skrev soi covboy: visserligen var jag bara värnpliktig 81-82 på Kös och Bös i 13 månader. men absolut min bästa tid😃 Bästa tid vette faen…. Men jag förlorade 12 kg på lika många veckor, så det var väl bra för kroppen på något sätt. Men kadaverdiciplin och rötägg till befäl, egentligen inte riktigt min grej. Fast helt klart att man växte och mognade på flera sätt, som individ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 15, 2022 Dela Inlagd Maj 15, 2022 Maverick och Goose är ute och hälsar på ryssarna Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu