65Selander Inlagd Juli 10, 2021 Dela Inlagd Juli 10, 2021 (ändrad) 3 hours ago, audirs2 said: Tur att detta land ändå har lite avstånd till Thailand! https://svenska.yle.fi/a/7-10003090 Om omvärlden hade ryggrad så skulle de Kina, Ryssland samt Fårskallen Belarus.Kommer smälla Ändrades Juli 10, 2021 av 65Selander 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd Juli 14, 2021 Dela Inlagd Juli 14, 2021 Svenskar som strider i Mali, bilden från Franska nationaldagen idag. https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/forsvarsmakten-utomlands/pagaende-internationella-insatser/mali-task-force-takuba/ 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 14, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Juli 14, 2021 31 minuter sedan, skrev 65Selander: Svenskar som strider i Mali, bilden från Franska nationaldagen idag. https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/forsvarsmakten-utomlands/pagaende-internationella-insatser/mali-task-force-takuba/ Nu skall även Norge skicka soldater som skall ingå i den svenska gruppen! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 27, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Juli 27, 2021 Har jag aldrig sett förut! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Augusti 19, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 19, 2021 Någon som besökt? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Augusti 19, 2021 Dela Inlagd Augusti 19, 2021 3 minuter sedan, skrev audirs2: Någon som besökt? Japp, självklart har jag besökt "Fortet", rekommenderas! //S 1 There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Augusti 19, 2021 Dela Inlagd Augusti 19, 2021 3 timmar sedan, skrev audirs2: Någon som besökt? Håller med Stefan mycket historia bakom detta bygge, uppväxt i Oxelösund. FF 1 www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Augusti 19, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 19, 2021 1 timme sedan, skrev FF: Håller med Stefan mycket historia bakom detta bygge, uppväxt i Oxelösund. FF Om ca två veckor dyker jag och Lucky Luken upp där, vi kanske ses på fika sen? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Augusti 19, 2021 Dela Inlagd Augusti 19, 2021 13 minuter sedan, skrev audirs2: Om ca två veckor dyker jag och Lucky Luken upp där, vi kanske ses på fika sen? Jag är på! //S There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Augusti 19, 2021 Dela Inlagd Augusti 19, 2021 4 timmar sedan, skrev audirs2: Om ca två veckor dyker jag och Lucky Luken upp där, vi kanske ses på fika sen? Ni är välkomna både på fika o biljard efter besök av fortet. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Augusti 19, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 19, 2021 44 minuter sedan, skrev FF: Ni är välkomna både på fika o biljard efter besök av fortet. FF Det tackar vi för, det blir nog lika trevlig som förra gången!🥰 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luke the Drifter Inlagd Augusti 26, 2021 Dela Inlagd Augusti 26, 2021 On 2021-08-19 at 15:45, skrev Stefan: Jag är på! //S Vad bra att få med sig en lokalguide! Vi beräknas anlända till Nyköping ungefär 10:30 på lördag. Slå en signal så kan vi enas om vart vi träffas. Du har mitt telefonnummer på PM. On 2021-08-19 at 19:35, skrev FF: Ni är välkomna både på fika o biljard efter besök av fortet. FF Kanonskoj! Vi kan höras på telefonen då vi vet ungefär när vi är klara med besöket ute vid Oxelösund. https://www.femorefortet.se/Femorefortet-Start.htm Luke the Drifter 1 Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Augusti 26, 2021 Dela Inlagd Augusti 26, 2021 5 timmar sedan, skrev Luke the Drifter: Vad bra att få med sig en lokalguide! Vi beräknas anlända till Nyköping ungefär 10:30 på lördag. Slå en signal så kan vi enas om vart vi träffas. Du har mitt telefonnummer på PM. Kanonskoj! Vi kan höras på telefonen då vi vet ungefär när vi är klara med besöket ute vid Oxelösund. https://www.femorefortet.se/Femorefortet-Start.htm Luke the Drifter Tyvärr är i Gotland denna dag, skjut upp resan en vecka så är jag hemma. www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Augusti 29, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 29, 2021 Då är en av Sveriges ballaste fort avklarat! Dessa kanoner sköt rakt ut mot Ivan och han blev träffad vid ca 13 kilometers märket! Om det hade vart på riktigt! Sveriges ÖB ser lite blek ut men det förstår man när man ser stereon han hade att poppa med! Billigt att gå in var det, 100.- per gubbe och man blev styrd in på rätt spår av en guide! Nästa gång drar vi säkert till Boden, vem vet! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd September 7, 2021 Dela Inlagd September 7, 2021 Som första icke-kärnvapenland har Sydkorea utvecklat en SLBM, en avancerad robot som avlossas från havsdjupen. Vapnet testades framgångsrikt i förra veckan, rapporterar nyhetsbyrån Yonhap. SLBM är väldigt eftertraktade i den militära världen, eftersom de är svårare för fienden att spåra och förbereda sig på än land- och luftbaserade robotsystem. Men de är också avancerade, och bara sju länder har tidigare utvecklat sina egna SLBM (Submarine Launched Ballistic Missile): Frankrike, Indien, Kina, Ryssland, Storbritannien, USA – och Sydkoreas bittra fiende Nordkorea. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 13, 2021 Trådstartare Dela Inlagd September 13, 2021 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 14, 2021 Trådstartare Dela Inlagd September 14, 2021 Nu finns ryssen som luftgevär! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 14, 2021 Dela Inlagd September 14, 2021 On 2021-08-29 at 13:17, skrev audirs2: Då är en av Sveriges ballaste fort avklarat! Dessa kanoner sköt rakt ut mot Ivan och han blev träffad vid ca 13 kilometers märket! Om det hade vart på riktigt! Sveriges ÖB ser lite blek ut men det förstår man när man ser stereon han hade att poppa med! Billigt att gå in var det, 100.- per gubbe och man blev styrd in på rätt spår av en guide! Nästa gång drar vi säkert till Boden, vem vet! På väg till Boden kan ni titta in i Hemsö fästning. Imponerade bygge, tycker jag. https://www.hogakusten.com/sv/hemso-fastning När ni besökt, kan vi få en sammanfattning. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 15, 2021 Trådstartare Dela Inlagd September 15, 2021 On 2021-09-14 at 18:30, skrev Wangthong: På väg till Boden kan ni titta in i Hemsö fästning. Imponerade bygge, tycker jag. https://www.hogakusten.com/sv/hemso-fastning När ni besökt, kan vi få en sammanfattning. Tro fan vi får ta det där! Bra tips!😀 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 15, 2021 Dela Inlagd September 15, 2021 Där har jag gjort delar av min värnplikt! On 2021-09-14 at 18:30, skrev Wangthong: På väg till Boden kan ni titta in i Hemsö fästning. Imponerade bygge, tycker jag. https://www.hogakusten.com/sv/hemso-fastning När ni besökt, kan vi få en sammanfattning. 50 minuter sedan, skrev audirs2: Tro fan vi får ta det där! Bra tips!😀 Var maskintekniker (PB-maskin) i Kustartilleriet 84-85, och som maskinist hade man ansvar för att se till att de som var i batteriet hade , El, frisk gas- och radioaktiv-fri luft att andas, samt rent vatten att dricka och förstås att vara "Fastighetsskötare" för hela fortet, vi var 3 Maskintekniker, 6 mekaniker ledda av en gammal Löjtnant som var Ingenjör! Var bara i Hemsö batteriet 3-4 gånger men det var intressant att jobba med så gammal teknik, riktigt välplanerat "fort"! Största delen av min värnplikt på KA5 i Härnösand var på Holmögadd, ett mycket modernare 12/70 batteri, blev krigsplacerad där fram till att jag vart officer på KA4 i Göteborg. Har sett en del kul grejer genom åren! MVH 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 15, 2021 Dela Inlagd September 15, 2021 39 minuter sedan, skrev Tommy: Där har jag gjort delar av min värnplikt! Var maskintekniker (PB-maskin) i Kustartilleriet 84-85, och som maskinist hade man ansvar för att se till att de som var i batteriet hade , El, frisk gas- och radioaktiv-fri luft att andas, samt rent vatten att dricka och förstås att vara "Fastighetsskötare" för hela fortet, vi var 3 Maskintekniker, 6 mekaniker ledda av en gammal Löjtnant som var Ingenjör! Var bara i Hemsö batteriet 3-4 gånger men det var intressant att jobba med så gammal teknik, riktigt välplanerat "fort"! Största delen av min värnplikt på KA5 i Härnösand var på Holmögadd, ett mycket modernare 12/70 batteri, blev krigsplacerad där fram till att jag vart officer på KA4 i Göteborg. Har sett en del kul grejer genom åren! MVH Var dit för något år sedan och det tog flera timmar att gå igenom hela fortet. Mäktigt att gå in i kanonen och gå igenom hela proceduren att ladda och skjuta. Riktigt svettigt om man skulle få iväg ett större antal avfyrningar på kort tid. The smell var säkert inte att leka med heller! Tur man slapp att vara med på det. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 15, 2021 Dela Inlagd September 15, 2021 1 timme sedan, skrev audirs2: Tro fan vi får ta det där! Bra tips!😀 Riktigt häftigt att se, men man behöver bra med tid på sig. Vi var där drygt en halvdag. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 16, 2021 Dela Inlagd September 16, 2021 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/britterna-usa-och-australien-i-sakerhetspakt USA och Storbritannien kommer att bilda en säkerhetspakt tillsammans med Australien. Det meddelar de tre ländernas ledare på en gemensam digital presskonferens. – Det här handlar om att investera i vår största styrka, våra allianser, säger USA:s president Joe Biden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 16, 2021 Trådstartare Dela Inlagd September 16, 2021 43 minuter sedan, skrev Naam kaeng: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/britterna-usa-och-australien-i-sakerhetspakt USA och Storbritannien kommer att bilda en säkerhetspakt tillsammans med Australien. Det meddelar de tre ländernas ledare på en gemensam digital presskonferens. – Det här handlar om att investera i vår största styrka, våra allianser, säger USA:s president Joe Biden. Ok, men vart tog Nato vägen då? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 16, 2021 Dela Inlagd September 16, 2021 1 timme sedan, skrev audirs2: Ok, men vart tog Nato vägen då? Haha är man med i flera klubbar får man flera erbjudanden...... Jag tror inte Australien är formell medlem i NATO. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu