Tekkor Inlagd Juni 19, 2020 Dela Inlagd Juni 19, 2020 On 2020-06-17 at 22:24, skrev audirs2: Kul video, själv har man under sin grönklädda (anställd) tid varit inne i aktiva anläggningar, både på öst och västkust. Synd att de slår igen plundrar och förseglar dessa... Muskös aktiva del var fascinerande att se, speciellt mammut-pumpen och de små persontransportstågen så man slapp gå (likt fordonen på tåg perronger för i tiden som greja gods hanteringen). På västkusten var det tänk att det skulle bli en syster-anläggning, så blev det inte , ön var Björkö. Kul med en del bergrum i stockholm att folk trampar förbi varje dag utan att veta vad som finns bakom de tunga skabbiga...ståldörrarna. Men det räcker att man sparkar på vissa av dem för att utlösa larm till... Och sen går det fort. Nu e jag trött och orkar inte skriva mer. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juni 20, 2020 Dela Inlagd Juni 20, 2020 Det här var lite kul. https://www.aftonbladet.se/a/BJwWd7?refpartner=link_copy_app_share Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juni 20, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Juni 20, 2020 2 timmar sedan, skrev Soengsang: Det här var lite kul. https://www.aftonbladet.se/a/BJwWd7?refpartner=link_copy_app_share Gjorde lumpen just då och vi låg i skogarna runt Helsingfors flygplats med skarpa 7,62 i magasinet! Nervösa var vi, för det var ju ett viktigt möte mellan USA och Sovjet som avhandlade viktiga saker! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Juni 20, 2020 Dela Inlagd Juni 20, 2020 9 minuter sedan, skrev audirs2: Gjorde lumpen just då och vi låg i skogarna runt Helsingfors flygplats med skarpa 7,62 i magasinet! Nervösa var vi, för det var ju ett viktigt möte mellan USA och Sovjet som avhandlade viktiga saker! O herregud Du_är_gammal. ... fast märker nu att så är jag med. Känns som en evighet sedan. 1 Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juni 20, 2020 Dela Inlagd Juni 20, 2020 On 2020-05-25 at 15:02, skrev Tekkor: Jasså de fanns inga finska piloter på plats? Voi voi satana Han (Major Carl Philip!) är duktig på att framföra stridsbåt 90 och det är mina egna förstahandsuppgifter, sen tycker jag det är synd att vi inte har samma kungliga lagar i sverige angående att prata illa om våra kära kungligheter... Bjuder på lite Finska vykort från tiden nära krigslutet... Det är ju en militärtråd. 1943 Jag hörde bara gott om Prins Carl Philip när han gjorde sin värnplikt som stridsbåtsförare på AMF1! Jag utbildade förmodligen hans Mekaniker när jag var kommenderad dit som befälsförstärkning för att utbilda mekaniker under några veckor. En liten händelse: På middagsrasten inför en kvällstjänst så gick vi till värnpliksmatsalen för att äta. Det var hyfsat lång kö men officerare fick gå före i kön, så jag gjorde det, och hamnade precis före prinsen som väl var Korpral vid tillfället, det kändes lite fel, men va fan. MVH 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd Juni 20, 2020 Dela Inlagd Juni 20, 2020 2 timmar sedan, skrev Tommy: Jag hörde bara gott om Prins Carl Philip när han gjorde sin värnplikt som stridsbåtsförare på AMF1! Jag utbildade förmodligen hans Mekaniker när jag var kommenderad dit som befälsförstärkning för att utbilda mekaniker under några veckor. En liten händelse: På middagsrasten inför en kvällstjänst så gick vi till värnpliksmatsalen för att äta. Det var hyfsat lång kö men officerare fick gå före i kön, så jag gjorde det, och hamnade precis före prinsen som väl var Korpral vid tillfället, det kändes lite fel, men va fan. MVH En minnesbild då på ditt jobb, trångt och lätt att bränna sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juni 20, 2020 Dela Inlagd Juni 20, 2020 (ändrad) 41 minuter sedan, skrev Tekkor: En minnesbild då på ditt jobb, trångt och lätt att bränna sig. DSI-14! Stridsbåtarnas maskinrum var faktiskt helt OK att jobba i, tror aldrig jag brände mej. Mycket tack vare maskinrums-luckorna, som öppnade upp hela härligheten och släppte in omgivningens luft, man kunde stå raklång och göra de flesta jobben som krävdes, men det var mest service. Några gånger fick vi byta topplocks packning, och de var så mycket bättre arbetsmiljö än i föregångarna, 200-båtar, där maskinrummen var rätt jobbiga, men jag har jobbat i sämre maskinrum än de... Nu har jag ingen erfarenhet av stridsbåtarna sedan jag lämnade försvaret 2005, men vet att stridsbåtarna är moderniserade och används för fullt! MVH Ändrades Juni 20, 2020 av Tommy 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Juni 20, 2020 Dela Inlagd Juni 20, 2020 On 2020-06-19 at 12:21, skrev audirs2: Vid Oxelösund finns ju Femörefortet som åxå är öppet för besök! Våran sommarstuga ligger inte så långt där ifrån, dock bakom skjutriktningen. Men fy fan vad det small när de tränade med dem. //S, älskar när det smäller 1 There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd Juni 21, 2020 Dela Inlagd Juni 21, 2020 10 timmar sedan, skrev Tommy: DSI-14! Stridsbåtarnas maskinrum var faktiskt helt OK att jobba i, tror aldrig jag brände mej. Mycket tack vare maskinrums-luckorna, som öppnade upp hela härligheten och släppte in omgivningens luft, man kunde stå raklång och göra de flesta jobben som krävdes, men det var mest service. Några gånger fick vi byta topplocks packning, och de var så mycket bättre arbetsmiljö än i föregångarna, 200-båtar, där maskinrummen var rätt jobbiga, men jag har jobbat i sämre maskinrum än de... Nu har jag ingen erfarenhet av stridsbåtarna sedan jag lämnade försvaret 2005, men vet att stridsbåtarna är moderniserade och används för fullt! MVH Med trångt och risk för att bränna sig menade jag tillfällen du måste in där utan att öppna luckorna... Har du varit med när man kör med högfartsnavigering i skärgården 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juni 21, 2020 Dela Inlagd Juni 21, 2020 Jovisst har jag det, jobbade på KA4, senare AMF4 i 20 år. Har väl utbildat 2-300 besättningar på stridsbåtar, mest teknik (Båtcheferna fick en grundlig teknikutbildning, mekanikern fick mer), men även lite navigation och manövrering. Slutade när AMF4 lades ner, det passade mej rätt bra eftersom jag fick valet att läsa in Sjöingenjörsexamen eller stanna kvar på de båtar/fartyg som fortfarande finns i Göteborg, valde utbildning eftersom det gav mej möjligheten att flytta till Thailand och jobba till sjöss. Min fru hade ingen lust att flytta till Sverige då och jag hade inget emot att flytta dit. V flyttade till Sverige ändå, på grund av en orsak... Det gläder mig att AMF4 återstartas nästa år, förmodligen den 1e Juli, de har börjat anställa personal. MVH 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juni 21, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Juni 21, 2020 Fan va grymt! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd Juni 21, 2020 Dela Inlagd Juni 21, 2020 8 timmar sedan, skrev Tommy: Jovisst har jag det, jobbade på KA4, senare AMF4 i 20 år. Har väl utbildat 2-300 besättningar på stridsbåtar, mest teknik (Båtcheferna fick en grundlig teknikutbildning, mekanikern fick mer), men även lite navigation och manövrering. Slutade när AMF4 lades ner, det passade mej rätt bra eftersom jag fick valet att läsa in Sjöingenjörsexamen eller stanna kvar på de båtar/fartyg som fortfarande finns i Göteborg, valde utbildning eftersom det gav mej möjligheten att flytta till Thailand och jobba till sjöss. Min fru hade ingen lust att flytta till Sverige då och jag hade inget emot att flytta dit. V flyttade till Sverige ändå, på grund av en orsak... Det gläder mig att AMF4 återstartas nästa år, förmodligen den 1e Juli, de har börjat anställa personal. MVH MKV... Ja det var bättre förr, före de gjorde om och tog in infanteripersonal. Minns du tussen på batteri avd som hade tinnitus, han var kunnig men det man minns var tussen i ena örat. typ slutet av 80-talet. På senare år hade vi ju "fäktaren" som hade befälet över en mindre båt "Smurfen" Men han måste ha gått i pension nu, var han som ofta vakta skarpa övningar så inte öbor körde rätt in med sina båtar, de struntar ju i militära röda flaggor. Har en hel del goa bilder och videos från "skärgården" men de lämpar sig inte visa här. Men lite kan man nog efter moget avvägande lägga upp. Du gjorde rätt i att hoppa av, minns slakten av Försvaret. Var tråkigt att se allt falla ihop med början på 90-talet, fick delta i tråkiga nedläggningar. Ja jag hörde att de anställt en del befäl för ett tag sedan. Jo gött att de drar igång igen, synd vad de gjorde med Galterö, men driften i fredstid blev för dyr, elkostnaden för att driva pumpar som höll det torrt var riktigt saftigt hög. Du har så klart även gjort en seglats till V för fika i solskenet misstänker jag... 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juni 21, 2020 Dela Inlagd Juni 21, 2020 (ändrad) Lt Scharpf kallades Smurfen och båten döptes efter hans Nickname! Jag började på KA4 1985, men de första åren var på MOHS, mest i Karlskrona. MVH Ändrades Juni 21, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 25, 2020 Dela Inlagd Juni 25, 2020 1 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juni 26, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Juni 26, 2020 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juni 26, 2020 Dela Inlagd Juni 26, 2020 Vietnam war weapons. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 1, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Juli 1, 2020 Låt USA få en sådan president igen! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juli 1, 2020 Dela Inlagd Juli 1, 2020 1 timme sedan, skrev audirs2: Låt USA få en sådan president igen! Den bästa presidenten under min livstid (och då föddes jag ändå 3 månader innan mordet på John F Kennedy...). Han fick Sovjetunionen att falla! Alla som tror att Trump får ett Hangarfartyg namngett efter sej, kan ge mej ett "snurrigt karma" En liten Youtube: 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd Juli 12, 2020 Dela Inlagd Juli 12, 2020 (ändrad) Lite intressant läsning, spec ryssens tänkbara framtida intressen. även om det är skrivet får några år sedan typ 2017, en del fina bilder på båtar finns med. https://maanpuolustus.net/threads/uutisia-ruotsista-huom-ruotsin-maahanmuuttopolitiikalle-on-toinen-ketju.3832/page-111 Ändrades Juli 12, 2020 av Tekkor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 12, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Juli 12, 2020 26 minuter sedan, skrev Tekkor: Lite intressant läsning, spec ryssens tänkbara framtida intressen. även om det är skrivet får några år sedan typ 2017, en del fina bilder på båtar finns med. https://maanpuolustus.net/threads/uutisia-ruotsista-huom-ruotsin-maahanmuuttopolitiikalle-on-toinen-ketju.3832/page-111 Intressant läsning om min gamla hembrigad! Har tyvärr inte min gröna basker kvar! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juli 12, 2020 Dela Inlagd Juli 12, 2020 41 minuter sedan, skrev audirs2: Intressant läsning om min gamla hembrigad! Har tyvärr inte min gröna basker kvar! Det har jag! MVH 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 12, 2020 Dela Inlagd Juli 12, 2020 Krigsfartyg brinner – flera skadade Det brinner ombord på det amerikanska krigsfartyget USS Bomhomme Richard. Branden ska ha uppstått efter en explosion. Minst en ur besättningen har skadats av den kraftiga röken, uppger amerikanska militären. https://www.aftonbladet.se/supernytt/news/5f0b61aea39fcb001157cbcd Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd Juli 12, 2020 Dela Inlagd Juli 12, 2020 Men hade ni rätt stukning då??????? "Stukning Baskern stukas åt höger med hjälp av varmt vatten. För bästa stuk bör foder skäras ut samt öljetter tas bort OBS! Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig ifall du gör detta inte får behålla baskern samt att du hämtat ut rätt storlek innan då ‘förstör’ den! Nedan beskrivs ett sätt att stuka, det finns lika många sätt att stuka som det finns personer som bär basker. Skålla baskern i hett vatten och krama lätt ur. Sätt den på huvudet och stuka så att inga veck uppstår på kullen. Det svåra är att få till att det inte sticker ut bak till. Håll på tills du är nöjd. Fixera stuket med sätta på dig en mössa ovanpå baskern och gå runt så en tid. Vid behöv upprepas proceduren. Det går även bra att stuka i duschen. Skinnkanten bör vara ca två fingrar(bredd) över näsroten eller ca 5 mm ovanför ögonbrynen. UniR FM 2003 förespråkar ca 2-3 cm ovanför ögonbrynen" "= Jägare, kavalleri, m.fl. Grön = Amfibie Klarröd= Musikkår Vinröd (m/52) = Fallskärmsjägare Ljusblå = FN Mellanblå = Helikopterflottiljen Marinblå = Marinen Mörkblå= Armén (förband som inte tidigare burit basker) Svart = Pansar, livgardister Sandfärgad = Utlandsstyrkan Beige = Gränsjägare Brun = Hemvärnet" Källa. https://www.soldf.com/personlig-utrustning/huvudbonader-mossor-och-hattar/#Baskermossa 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 12, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Juli 12, 2020 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Juli 12, 2020 Dela Inlagd Juli 12, 2020 54 minuter sedan, skrev Tekkor: Men hade ni rätt stukning då??????? "Stukning Baskern stukas åt höger med hjälp av varmt vatten. För bästa stuk bör foder skäras ut samt öljetter tas bort OBS! Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig ifall du gör detta inte får behålla baskern samt att du hämtat ut rätt storlek innan då ‘förstör’ den! Nedan beskrivs ett sätt att stuka, det finns lika många sätt att stuka som det finns personer som bär basker. Skålla baskern i hett vatten och krama lätt ur. Sätt den på huvudet och stuka så att inga veck uppstår på kullen. Det svåra är att få till att det inte sticker ut bak till. Håll på tills du är nöjd. Fixera stuket med sätta på dig en mössa ovanpå baskern och gå runt så en tid. Vid behöv upprepas proceduren. Det går även bra att stuka i duschen. Skinnkanten bör vara ca två fingrar(bredd) över näsroten eller ca 5 mm ovanför ögonbrynen. UniR FM 2003 förespråkar ca 2-3 cm ovanför ögonbrynen" "= Jägare, kavalleri, m.fl. Grön = Amfibie Klarröd= Musikkår Vinröd (m/52) = Fallskärmsjägare Ljusblå = FN Mellanblå = Helikopterflottiljen Marinblå = Marinen Mörkblå= Armén (förband som inte tidigare burit basker) Svart = Pansar, livgardister Sandfärgad = Utlandsstyrkan Beige = Gränsjägare Brun = Hemvärnet" Källa. https://www.soldf.com/personlig-utrustning/huvudbonader-mossor-och-hattar/#Baskermossa Jag hade den goda turen att en kollega som hade mycket mindre huvudstorlek stukade en basker (han har ett förflutet inom Pansarkåren, så han kunde), Baskern vart ändå för stor för honom, så jag fick den! Den var i storlek 62, innan den skållades, jag har ca storlek 59, han har 56... Kass bild... Var korthårigare då, och saknade skägg. MVH 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu