Jump to content
IGNORERAD

Militärtråden

audirs2

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev audirs2:

Jaha, då ficka man svetsjobb igen!😉 På T26 är det rost runt bränsletankarna, det blir kul att svetsa i nytt! Tror man fård fylla dom med vatten helt enkelt!

Bara öppna bottenpluggen så är den snart vattenfylld.

• Haha 2
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Kanske inte i dagens tid dock. Körde igenom Laerdaltunneln i Norge som är 24,5 km lång för några år sedan

Dem tunneln skulle jag lätt undvika! Har man klaustrofobi så blir det lätt så! Åkte till Bergen och "Nidaros" på början av 90 talet och då var det några färjor som man skulle åka med. Har inte Kina nått nytt projekt som var skitlångt?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Naresuan Class Frigate

The Crossover ship in the Thailand Navy inventory

HTMS Naresuan (FFG-421) (Thai: เรือหลวงนเรศวร), commissioned in 1995, is a modified version of the Chinese-made Type 053 frigate, corporate designed between Royal Thai Navy and China but built by the China State Shipbuilding Corporation in Shanghai. Her sister ship, HTMS Taksin was delivered in November 1995. The ships came at 2 billion baht each, less than the 8 billion baht claimed price tag for Western-built frigates.

The Royal Thai Navy complained of the poor quality of the ships. The ship's damage control system was very limited, with very basic fire suppression systems. It was claimed that if the ship's hull was breached, the ship would be quickly lost to flooding. The Thai Navy had to spend considerable time and effort to correct some of these issues.

Despite being a "Chinese made warship", the Royal Thai Navy was given approval to install US & Western made weapon systems and sensors into the hull of the ships. Some of the weapon systems including Harpoon anti ship missile, RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile/ESSM, and Mk.45 Mod-2 Naval gun.

429973474_248442838336469_4377512834771374319_n.thumb.jpg.4aeeefd3a9f1b076633958b6f2d563b2.jpg

430182085_248442861669800_7291366504531593698_n.thumb.jpg.034eece9607eb5b53f353bdae359600d.jpg

• Ge karma 1

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Naresuan Class Frigate

The Crossover ship in the Thailand Navy inventory

HTMS Naresuan (FFG-421) (Thai: เรือหลวงนเรศวร), commissioned in 1995, is a modified version of the Chinese-made Type 053 frigate, corporate designed between Royal Thai Navy and China but built by the China State Shipbuilding Corporation in Shanghai. Her sister ship, HTMS Taksin was delivered in November 1995. The ships came at 2 billion baht each, less than the 8 billion baht claimed price tag for Western-built frigates.

The Royal Thai Navy complained of the poor quality of the ships. The ship's damage control system was very limited, with very basic fire suppression systems. It was claimed that if the ship's hull was breached, the ship would be quickly lost to flooding. The Thai Navy had to spend considerable time and effort to correct some of these issues.

Despite being a "Chinese made warship", the Royal Thai Navy was given approval to install US & Western made weapon systems and sensors into the hull of the ships. Some of the weapon systems including Harpoon anti ship missile, RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile/ESSM, and Mk.45 Mod-2 Naval gun.

429973474_248442838336469_4377512834771374319_n.thumb.jpg.4aeeefd3a9f1b076633958b6f2d563b2.jpg

430182085_248442861669800_7291366504531593698_n.thumb.jpg.034eece9607eb5b53f353bdae359600d.jpg

Fartyget (mortyget) är farligare för dom egna än för fienden!🤠

Dela på andra sajter

On 2024-03-03 at 12:24, skrev audirs2:

Om du haft företag så borde du veta att moms fård man betala varje månad, om man inte fuskar förstås och köper kvitton, det har jag hört att man kan göra men inte min grej! Jag har efter avdrag varje månad ca 15000.- i moms att betala på en oms på ca 150,000.- per månad! Ibland det dubbla men runt 15 brukar det ligga på! Fick tillbaka 40,000.- när jag köpte min Pallfinger kran till lastbilen, första och sista gången jag fick det, tror jag! Patron ur!

Man kan betala per månad kvartal eller år utan att fuska beroende på omsättning.

• Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

5 Örlogsfartyg från Standing NATO Maritime Group besöker Stockholm

Denna vecka anländer fem imponerande örlogsfartyg från Standing NATO Maritime Group till Stockholms hamn, med syftet att påvisa NATO:s styrka och närvaro efter Sveriges anslutning till alliansen, Fartygen från Standing NATO Maritime Group representerar en symbol för samarbete och gemensam försvarskraft, och deras närvaro i Stockholm förstärker banden mellan Sverige och NATO-alliansen. Detta besök utgör således en viktig milstolpe i det strategiska samarbetet mellan Sverige och NATO, och förväntas bidra till att ytterligare främja stabilitet och säkerhet i Östersjöregionen. Bland de imponerande fartygen som ingår i styrkan finns det spanska flaggskeppet ESPS Almirante Juan de Borbon, det tyska stödfartyget FGS Bonn, den italienska fregatten ITS Luigi Rizzo, den franska fregatten FS Aquitane, (på besök i Göteborg) den norska fregatten HNoMS Otto Sverdrup och den franska fregatten FS Normandie.

Denna youtube-kanal finns mycket intressant att titta på

https://www.youtube.com/channel/UCM39b4ebucU_0YPqzvaqh_A/join

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 4

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

5 Örlogsfartyg från Standing NATO Maritime Group besöker Stockholm

Denna vecka anländer fem imponerande örlogsfartyg från Standing NATO Maritime Group till Stockholms hamn, med syftet att påvisa NATO:s styrka och närvaro efter Sveriges anslutning till alliansen, Fartygen från Standing NATO Maritime Group representerar en symbol för samarbete och gemensam försvarskraft, och deras närvaro i Stockholm förstärker banden mellan Sverige och NATO-alliansen. Detta besök utgör således en viktig milstolpe i det strategiska samarbetet mellan Sverige och NATO, och förväntas bidra till att ytterligare främja stabilitet och säkerhet i Östersjöregionen. Bland de imponerande fartygen som ingår i styrkan finns det spanska flaggskeppet ESPS Almirante Juan de Borbon, det tyska stödfartyget FGS Bonn, den italienska fregatten ITS Luigi Rizzo, den franska fregatten FS Aquitane, (på besök i Göteborg) den norska fregatten HNoMS Otto Sverdrup och den franska fregatten FS Normandie.

Denna youtube-kanal finns mycket intressant att titta på

https://www.youtube.com/channel/UCM39b4ebucU_0YPqzvaqh_A/join

Har dom lots ombord?

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev audirs2:

Har dom lots ombord?

Ja

Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev audirs2:

Jag har för mig att granatkastarna på Amfibieförbandens nya båtar också är från Finland!

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/05/nytt-artillerisystem-till-amfibieforbanden/

En fantastisk uppgradering av artilleriet i AMF!

amf_render_rod.thumb.png.756477c77ea47105c3caf0cae4a45000.png

MVH

• Ge karma 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Jag jobbade i försvarsmakten i drygt 20 år och kom just i håg en av många dumheter jag beordrades göra...

Denna är en favorit:

Det var innan jag blev anställd, under "Lumpen".

Hamnade på Holmögadd, som Maskintekniker i ett 12/70 batteri, kan vara det modernaste Kustartilleri som någonsin lagts ner, i paniken efter Gulfkriget.

Det var sommar och varmt.

Efter 1 dag blev jag kallad till ett bergrum med en massa elektronik/gamla datorer, det var varmt där nere...

Jag fick i uppdrag att kyla ner bergrummet, och svarade "Ge termostaterna och Ac´n ett par dagar att balansera temperaturen, så blir det snart ok."

Men "NEJ!!! gör det NU! var svaret från Kaptenen...

Så, "Ja, det blir strax kallare, Kapten!"

Sen gick jag in till kylkompressor-rummet och kopplade förbi termostaterna så att det var max kylning hela tiden!

Sa till Kaptenen "Kontakta mig om det blir för varmt igen!"...

Nästa morgon fick jag åka dit igen...

Tydligen var det för kallt där nere i berget...

12 grader på morgonen, mitt i högsommaren...

Jag har aldrig sett så många is-klädda rör och maskiner förr eller senare...

Kaptenen tyckte att termostaterna kunde får sköta tempen igen...

MVH

• Haha 9

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Idag var det dop för rikets nya signalspaningsfartyg.

Våren lyste med sin frånvaro och var för dagen ersatt med ett lätt snöfall. Närvarande var däremot såväl musikkår, gäster som besättningen på det nya signalspaningsfartyget HMS Artemis som idag döptes i Karlskrona. Inom kort kommer besättningen att kasta loss och personalen från FRA, Försvarets Radioanstalt kan leverera underrättelser för Sveriges säkerhet

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2024/04/sveriges-nya-signalspaningsfartyg-dopt/

image.png.2111a944272cf448f0f092a2c7a12232.png

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev 65Selander:

Idag var det dop för rikets nya signalspaningsfartyg.

Våren lyste med sin frånvaro och var för dagen ersatt med ett lätt snöfall. Närvarande var däremot såväl musikkår, gäster som besättningen på det nya signalspaningsfartyget HMS Artemis som idag döptes i Karlskrona. Inom kort kommer besättningen att kasta loss och personalen från FRA, Försvarets Radioanstalt kan leverera underrättelser för Sveriges säkerhet

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2024/04/sveriges-nya-signalspaningsfartyg-dopt/

image.png.2111a944272cf448f0f092a2c7a12232.png

Ser ingen Nato flagga!

Dela på andra sajter

Alla vet ju att det heter NATO, men när jänkare eller engelsmän säger det så blir det ju "nejdå"!🤠

• Haha 1

Dela på andra sajter

On 2024-04-03 at 19:18, skrev audirs2:

Ser ingen Nato flagga!

Bilden är garanterat tagen innan inträdet, den är byggd i Polen men de kånkade så den fick klargöras i Sverige

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Kenneth4618

Dagens tips

Screenshot_20240413_151542_Chrome.jpg.8222e01abc2aa0703f5b62d32de27750.jpg

• Ge karma 4

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Donken på Karlberg är  inte dålig!🤠

DSC_0087.JPG

DSC_0088.JPG

• Ge karma 6
  • Haha 3

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Läser inte Pravda 😁

Råkade läsa denna gång! Gorby är död! Och Pravdas artikel var från 2006 väl!

Ändrades av audirs2

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev audirs2:

Denna "mann" pratades det om på mötet! Någon som kände han?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2v505/hjaltesoldaten-stupade-till-slut

Jag har träffat honom i Narvik, där han höll föredrag för oss elever om landstigningen där under kriget, när norrmän och engelsmän spöade tyskarna.

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 2

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...