Jump to content
IGNORERAD

Militärtråden

audirs2

Recommended Posts

Satt i morse å kollade lite hur många filmer det har gjorts om andra världskriget, det är många! Tänkte sedan hur många blir inte nu när / om kriget i Ukraina tar slut?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

On 2022-11-07 at 23:42, skrev rolba:

Då blir det uppsving på Malmskillnadsgatan?

:rotfl:

Räknas det som vila? 

Inte stående väl?

Dela på andra sajter

Min far var där som frivillig men ville aldrig berätta om det.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Min far var där som frivillig men ville aldrig berätta om det.

En hjälte i mina ögon! Hade den stora äran att träffa på han på Karlberg runt 1994 typ, då var han ganska dålig men klar i huvet! Många smålänningar som ställde upp på den finska sidan, likaså skåningar och jämtar. Dom från Göteborg ville inte va med, det angick inte dom sa dom!

Dela på andra sajter

Svenska vapenexporten

Uppgifter: Sverige kan sälja Jas Gripen till Filippinerna

bild.png.8f89eb8b52df427df9837d7ff4dd1d88.png

Den svenska vapenjätten Saab kommer allt närmare en miljardförsäljning av Jas Gripen till Filippinerna, uppger källor för Aftonbladet.

Saab har länge velat sälja plan till landet. Och enligt uppgifterna har vapenexportmyndigheten ISP, Inspektionen för strategiska produkter, nu gett grönt ljus. Det är inte känt hur många plan och vilken modell det handlar om.

Myndigheten vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna. Vapenexport till Filippinerna har inte godkänts tidigare och så sent som i oktober förra året sa myndigheten nej, enligt tidningen.

Affären är särskilt känslig med tanke på den kritik som har funnits kring frågor om mänskliga rättigheter i Filippinerna, samt de konflikter som landet är indraget i.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

En hjälte i mina ögon! Hade den stora äran att träffa på han på Karlberg runt 1994 typ, då var han ganska dålig men klar i huvet! Många smålänningar som ställde upp på den finska sidan, likaså skåningar och jämtar. Dom från Göteborg ville inte va med, det angick inte dom sa dom!

Göteborgare är ,var invandrare så vad skulle dom vilja hjälpa till med

Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev audirs2:

Min morfar var där, tror inte han gjorde nåt mer avancerat än körde lastbil, men det är lite oklart och nu är han död sedan länge. 

Äventyrliga ungdomar. 

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Min morfar var där, tror inte han gjorde nåt mer avancerat än körde lastbil, men det är lite oklart och nu är han död sedan länge. 

Äventyrliga ungdomar. 

Men han riskerade sitt liv trots allt!

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Äventyrliga ungdomar. 

En sak som farsan berättade var när han körde lastbil så blev han kompis som satt i mitten ihjälskjuten av ryssen.  Det bland annat gjorde att han inte ville tala om den tiden. Ibland när var på sniskan kunde komma fram lite om den tiden.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Peter vapenvägraren Hultqvist visar lite k*k. 

Men när dom själva var regering ville dom inte heller skicka dom. 

Däremot håller jag med vapenvägraren och natomotståndaren att skicka skiten för bövelen innan det är försent. 

Förlorar Ukraina kriget är det hela Europa som får skriva på förnedrande fredsavtal där ryssen står rak i rygg och EU tittar ner i marken och skrapar med tån i gruset. 

Screenshot_20221202-155555_SVT Nyheter.jpg

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

Ystad får va B styrka! Nästa sommar igen 2023 igen!

Dela på andra sajter

Ajdå. Var inte NATO allt vi behövde för att lösa våra militära brister ?

Tysklands modernaste stridsfordon, Puma, har stora kvalitetsproblem. Efter en övning nyligen med arton fordon av märket hade samtliga så stora skador att de måste repareras och inte kan användas.

Det handlar bland annat om problem med elförsörjningen och datorhaverier, de aktuella stridsfordonen skulle från och med årsskiftet varit en bärande del av Nato:s nya snabbinsatsstyrka för östra Europa men måste nu ersättas med äldre stridsfordon.

Idag hålls ett krismöte om det inträffade i det tyska försvarsministeriet, problemen med sPuma kommer mitt i kritiken mot den tyska försvarsministern om att det går för långsamt rusta upp det tyska försvaret.

https://sverigesradio.se/artikel/tyskt-krismote-efter-att-puma-fordon-maste-repareras

Dela på andra sajter

navion hispania
21 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det är korvetten HTMS Sukhothai som sjunkit. 

Inget thailändskt örlogsfartyg har tidigare sjunkit i modern tid

https://www.expressen.se/nyheter/krigsfartyg-sjonk-i-hard-sjogang-manga-saknas/

Tja nu är inte insatt i thailändsk  sjörätt  och inte nått som har med marinen att gör. Men jag gissar att nån typ av sjöförklaring bör eller skall hållas.  Vädret var ju långt ifrån extremt vad jag förstått.

En sjöförklaring i Thailand är nog  väldigt svår titlar och anseende  går nog före allt annat. 

Ser det står lite olika i media vatteninträning , luckor, brustna rör  gennom avgasrör.  Men tydligen black out. Ingen aning hur navy fartyg är uppbyggda. 

Men jag tänkte att slags  av redundans  vore ju fördel.  Eltavlor,  Gen set fördelat mellan olika rum. Nöd generator etc   Om inte annat för att håll dom stridsdugliga i det lägsta.  Men TV har ev  pejl på det.

Marinen behöver ju inte följa klasskrav så dom kan ju göra som  dom tycker är bäst.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev navion hispania:

Tja nu är inte insatt i thailändsk  sjörätt  och inte nått som har med marinen att gör. Men jag gissar att nån typ av sjöförklaring bör eller skall hållas.  Vädret var ju långt ifrån extremt vad jag förstått.

En sjöförklaring i Thailand är nog  väldigt svår titlar och anseende  går nog före allt annat. 

Ser det står lite olika i media vatteninträning , luckor, brustna rör  gennom avgasrör.  Men tydligen black out. Ingen aning hur navy fartyg är uppbyggda. 

Men jag tänkte att slags  av redundans  vore ju fördel.  Eltavlor,  Gen set fördelat mellan olika rum. Nöd generator etc   Om inte annat för att håll dom stridsdugliga i det lägsta.  Men TV har ev  pejl på det.

Marinen behöver ju inte följa klasskrav så dom kan ju göra som  dom tycker är bäst.

Ja det blir garanterat någon form av sjöförklaring och undersökning av haverikommission/motsvarande eftersom troligen liv gått förlorade

Men precis som du säger kommer resultatet av dessa vara "sådär" eftersom det kan skyllas på sekretess etc och det finns många "dyra" tår som kan trampas på. Eftersom dom var på väg till ett firande av 100-årsdagen av någon grundare är det en massa prestige inblandat också.

Förhoppningsvis finns det många ombord som "läcker" information i olika medier så vi kan få en någorlunda bild av vad som hänt ändå

Örlogsfartyg byggs främst för hög fart och bra vapenprestanda/bra sensorräckvidd och är generellt smala och långa för att optimera räckvidder för vapen och diverse sensorantenner så sjötålighet är tyvärr inte alltid högt prioriterat. Dom tenderar ofta att vara väldigt känsliga för sidsjö och alldeles speciellt då i låg fart eller stillaliggande så får dom utslagning av el eller drivsystem blir dom lätt ett offer för rullning över de gränser fartyget tål.

Ofta har man avgasutblås under vattnet eller i vattenlinjen för att minska IR-signaturen (höga skorstenar med varma avgasutblås ger bra upptäcktssannolikhet på långt håll med IR-spanare i t.ex en sjömålsrobots målsökare)

Att bygga hög redundans med flera maskinrum etc etc ökar vikt och sänker både toppfart och räckvidd så där är en svår balans för halvstora fartyg som denna korvett. Större fartyg är enklare att lösa den ekvationen på.

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ajdå. Var inte NATO allt vi behövde för att lösa våra militära brister ?

Tysklands modernaste stridsfordon, Puma, har stora kvalitetsproblem. Efter en övning nyligen med arton fordon av märket hade samtliga så stora skador att de måste repareras och inte kan användas.

Det handlar bland annat om problem med elförsörjningen och datorhaverier, de aktuella stridsfordonen skulle från och med årsskiftet varit en bärande del av Nato:s nya snabbinsatsstyrka för östra Europa men måste nu ersättas med äldre stridsfordon.

Idag hålls ett krismöte om det inträffade i det tyska försvarsministeriet, problemen med sPuma kommer mitt i kritiken mot den tyska försvarsministern om att det går för långsamt rusta upp det tyska försvaret.

https://sverigesradio.se/artikel/tyskt-krismote-efter-att-puma-fordon-maste-repareras

Jo, men dom jobbar iallafall på det istället för att mörka det som ryssen 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...