Jump to content
IGNORERAD

Militärtråden

audirs2

Recommended Posts

Kom upp i mitt flöde hur en del journalister letar efter stridsskepp…

9CD97B90-FE16-42B6-8E37-7708FC3EFC5A.jpeg.a7dba61db3491b995e76d7160eaebd81.jpeg

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev C-dude:

Kom upp i mitt flöde hur en del journalister letar efter stridsskepp…

9CD97B90-FE16-42B6-8E37-7708FC3EFC5A.jpeg.a7dba61db3491b995e76d7160eaebd81.jpeg

C;D

:rotfl::rotfl:🥸

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Något man kanske borde  ha i åtanke är att det finns ca 300 000 registrerade jägare/vapeninnehavare i Sverige. Lite stereotypt: 

- är tränade i terräng och skog oftast sedan barnsben
- kan lägga upp strategiska placeringar och händelseförlopp 
- kan hantera (förhoppningsvis) flera lätta vapensystem
- har utrustning i form av vapen/ammo och materiel som är väl inövat och beprövat, allt finns hemma.

- en hel del har någon form av militär utbildning
- de flesta har mer än ett vapen, gissar att medeltalet ligger på 3 st
- den absoluta merparten av dem har släckt ett liv med en kula och kanske även avslutat det med en kniv, det är faktiskt en tröskel att gå över.

Det finns ingen som helst origination, mig veterligen, inom jägarkåren i händelse av skarpt läge för nationen. Deras insatts blir kanske en avgörande faktor i ett ev efterkommande gerillaförande land.

Låt oss leka med lite siffror!

300 000 jägare som har 3 vapen, grannar och bekanta tar naturligtvis mot både material och utbildning

= 900 000 vapen med ammo

om vi nu gör en mycket dyster kalkyl (vilket jag inte tror stämmer på jägarkåren) så efter avräknandet av miljöpartister, vänsterpartister och andra kollaboratörer återstår det 10%  

= 90 000 beväpnade män och kvinnor, nu var ju ca 2/3 av dessa vapenbärare grannar och bekanta som kanske inte fullt ut kan klara sin uppgift

=30 000 fullt utbildade och stridsdugliga, många av dem kan klassas som snipers

Detta skulle vara en mardröm för en invaderande styrka, även i detta mycket dystra scenario!

//S 

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Stefan:

Något man kanske borde  ha i åtanke är att det finns ca 300 000 registrerade jägare/vapeninnehavare i Sverige. Lite stereotypt: 

- är tränade i terräng och skog oftast sedan barnsben
- kan lägga upp strategiska placeringar och händelseförlopp 
- kan hantera (förhoppningsvis) flera lätta vapensystem
- har utrustning i form av vapen/ammo och materiel som är väl inövat och beprövat, allt finns hemma.

- en hel del har någon form av militär utbildning
- de flesta har mer än ett vapen, gissar att medeltalet ligger på 3 st
- den absoluta merparten av dem har släckt ett liv med en kula och kanske även avslutat det med en kniv, det är faktiskt en tröskel att gå över.

Det finns ingen som helst origination, mig veterligen, inom jägarkåren i händelse av skarpt läge för nationen. Deras insatts blir kanske en avgörande faktor i ett ev efterkommande gerillaförande land.

Låt oss leka med lite siffror!

300 000 jägare som har 3 vapen, grannar och bekanta tar naturligtvis mot både material och utbildning

= 900 000 vapen med ammo

om vi nu gör en mycket dyster kalkyl (vilket jag inte tror stämmer på jägarkåren) så efter avräknandet av miljöpartister, vänsterpartister och andra kollaboratörer återstår det 10%  

= 90 000 beväpnade män och kvinnor, nu var ju ca 2/3 av dessa vapenbärare grannar och bekanta som kanske inte fullt ut kan klara sin uppgift

=30 000 fullt utbildade och stridsdugliga, många av dem kan klassas som snipers

Detta skulle vara en mardröm för en invaderande styrka, även i detta mycket dystra scenario!

//S 

Man kanske skulle börja provladda ammo för långskott över 300m...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Man kanske skulle börja provladda ammo för långskott över 300m...

Fixat ,,,Med kompensator helt ok 😉

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev wavis:

Fixat ,,,Med kompensator helt ok 😉

Det har jag inte aning om vad det är.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Det har jag inte aning om vad det är.

Zeiss sikte ,,Skjut in på 100m kolla i tabell på zeiss hemsida o mata in vilken kula o krut , Typ sätt in rätt ring i siktet , Sen vrider du in avståndet , Funkar klockrent för mig på 300m inte kollat på längre då skjutbanan e 300meters , Nu har jag en 30,06 hade jag haft typ 6,5 så hade jag naturligtvis varit nöjdare ....

Dela på andra sajter

Rysk landstigningsflotta siktad vid Japan

Fyra ryska landstignings- och transportfartyg passerade idag japanska Tsugarusundet västerut, från Stilla havet och in i Japanska havet. Fartygen, som till synes är lastade med fordon och materiel, observerades redan i tisdags men det är först idag som japanska försvarsdepartementet offentliggör uppgiften.

En tolkning av detta skulle kunna vara att den ryska krigsmakten för över fordon och materiel från baser på Kamtjatkahalvön (Petropavlovsk-Kamtjatskij m.fl.) för att t.ex. via Vladivostok föra detta vidare till Ukraina. Det innebär i så fall en resa på, grovt räknat, 1 000 mil! Någon returbiljett lär sannolikt inte behövas.

bild.png.5b7586a7eb7327396a006924bd335656.png

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

On 2022-03-14 at 16:00, skrev Tallviking:

Amerikanskt örlogsbesök i Stockholm

Den amerikanska jagaren USS Forrest Sherman (DDG 98) genomför ett örlogsbesök i Stockholm. Besöket i Stockholm är ett rutinbesök där fartyget går i hamn för att bunkra bränsle och andra förnödenheter, samt för att ge besättningen möjlighet till återhämtning efter en längre tid till sjöss.

bild.thumb.png.93057fae7d958bdc4305363414e33fe0.png

USS Forrest Sherman är en jagare av Arleigh Burke-klass. Amerikanska flottan, U.S Navy har totalt 69 fartyg av typen i aktiv tjänst. Foto: U.S. Navy/Paul Farley

USS Forrest Sherman och hennes systerfartyg USS Donald Cook (DDG 75) opererar sedan en tid tillbaka i Östersjön. Jagare är av Arleigh Burke-klass som har en avancerad förmåga att både upptäcka och bekämpa fientliga mål så väl i luften som på land, samt både på och under havsytan. Fartygens vapensystem och sensorer är också utvecklade för att kunna verka på långa avstånd.

Man gick rutinmässigt in och knullade horor. 

Dela på andra sajter

On 2022-03-16 at 23:32, skrev wavis:

Zeiss sikte ,,Skjut in på 100m kolla i tabell på zeiss hemsida o mata in vilken kula o krut , Typ sätt in rätt ring i siktet , Sen vrider du in avståndet , Funkar klockrent för mig på 300m inte kollat på längre då skjutbanan e 300meters , Nu har jag en 30,06 hade jag haft typ 6,5 så hade jag naturligtvis varit nöjdare ....

Försökte mig på ett multicitat, wavis och Ugly faranng, men det sket sig!

Jag har "handladdat" min ammunition under ganska många år, jag gör väl inte direkt skillnad på ammo för långa skott och mindre långa skott, jag gör skillnad på den noggrannhet jag lägger ner på helheten på respektive patron, samt slutresultatet. Den största merparten av det jag laddar själv ligger väl lite i överkant, eller lika med vad normal fabriksladdad ammo kan prestera. Nu finns det fabriksladdad ammo idag som är sjukt bra, men är väldigt dyr. Både köpt och "normalt" handladdad ammo duger alldeles utmärkt för 99% av det som behövs för svensk jakt, men som en nerd och lite hobbyverksamhet vill man naturligtvis dra allt till sin ytterlighet. Jag laddar viss ammo med enorm noggrannhet, väger varje krutkorn ner till 1/100 dels gram, ser till att hylsan svarvas ner till nära nog exakt rätt längd mm mm. Så ja, man kan säga på sätt och vis laddar jag för långa avstånd, men jag anser att på avstånd över 300 meter är det andra mer avgörande faktorer som spelar in.

Fina kikarsikten är bra, men du blir knappast en bättre skytt för att du har ett dyrt sikte från Zeiss, en riktigt bra skytt kan kanske bli lite bättre! 

Kulbanejustering är en vetenskap i sig, som jägare i normalfallet behövs ingen större justering av kulbanan i höjdled, det är långt mycket mer att tänka på vid rörligt mål. När avstånden ökar krävs det mer av vapnet, ammunitionen men framför allt av skytten. Det är övning, övning och många helger på skjutbanan och i skogen som gäller!

555, 30-06 VS 6,5x55! Död, dödare eller dödast? Jag har båda kalibrarna i min arsenal (var av en Svensk Mauser i 6,5x55 från 1914 med dioptersikte) 6,5 an, är en unikt flaktskjutande precist kaliber med hygglig anslagsenergi, en fantastisk kaliber för sitt ändamål. 30-06, större hål roligare rekyl!

//S

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Stefan:

Jag har "handladdat" min ammunition under ganska många år, jag gör väl inte direkt skillnad på ammo för långa skott och mindre långa skott, jag gör skillnad på den noggrannhet jag lägger ner på helheten på respektive patron, samt slutresultatet. Den största merparten av det jag laddar själv ligger väl lite i överkant, eller lika med vad normal fabriksladdad ammo kan prestera. Nu finns det fabriksladdad ammo idag som är sjukt bra, men är väldigt dyr. Både köpt och "normalt" handladdad ammo duger alldeles utmärkt för 99% av det som behövs för svensk jakt, men som en nerd och lite hobbyverksamhet vill man naturligtvis dra allt till sin ytterlighet. Jag laddar viss ammo med enorm noggrannhet, väger varje krutkorn ner till 1/100 dels gram, ser till att hylsan svarvas ner till nära nog exakt rätt längd mm mm. Så ja, man kan säga på sätt och vis laddar jag för långa avstånd, men jag anser att på avstånd över 300 meter är det andra mer avgörande faktorer som spelar in.

Fina kikarsikten är bra, men du blir knappast en bättre skytt för att du har ett dyrt sikte från Zeiss, en riktigt bra skytt kan kanske bli lite bättre! 

Kulbanejustering är en vetenskap i sig, som jägare i normalfallet behövs ingen större justering av kulbanan i höjdled, det är långt mycket mer att tänka på vid rörligt mål. När avstånden ökar krävs det mer av vapnet, ammunitionen men framför allt av skytten. Det är övning, övning och många helger på skjutbanan och i skogen som gäller!

555, 30-06 VS 6,5x55! Död, dödare eller dödast? Jag har båda kalibrarna i min arsenal (var av en Svensk Mauser i 6,5x55 från 1914 med dioptersikte) 6,5 an, är en unikt flaktskjutande precist kaliber med hygglig anslagsenergi, en fantastisk kaliber för sitt ändamål. 30-06, större hål roligare rekyl!

//S

Kulans vikt i  kombination med laddning ska ha en del betydelse för riktigt långa avstånd har ett par av gubbarna som jagar hos mej hävdat.

Jag hade en svåger som var prickskytt i det lokala hemvärnet och han använde en Mauser med diopter för in i helvete långa avstånd jag vågar inte säga hur lunga för då kommer någon att påstå att jag ljuger och fd svåger numera är både död och begraven så jag kan tyvärr inte verifiera avstånden med honom, han var en trevlig figur som mer eller mindre levde för jakt och vapen, frid över hans minne.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Kulans vikt i  kombination med laddning ska ha en del betydelse för riktigt långa avstånd har ett par av gubbarna som jagar hos mej hävdat.

Jag hade en svåger som var prickskytt i det lokala hemvärnet och han använde en Mauser med diopter för in i helvete långa avstånd jag vågar inte säga hur lunga för då kommer någon att påstå att jag ljuger och fd svåger numera är både död och begraven så jag kan tyvärr inte verifiera avstånden med honom, han var en trevlig figur som mer eller mindre levde för jakt och vapen, frid över hans minne.

Det är den ballistiska koefficienten som gubbarna menar, det är ett förhållande mellan bla kulvikt, form, area och hastighet. 6,5x55 har en utmärkt ballistisk koefficient. Jag har varit aktiv tävlingsskytt under väldigt många år. Det är precis som du säger, jag vågar fan inte tala om på vilka avstånd jag skjutit på (och träffat).

//S

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Stefan:

//S

Håller fullständigt med , Handladdat i många år o har nördar ner mig totalt väger alltid krut för krut , Låg mycket vid 15 års ålder o hamrade med farsans mauser med dioptersikte . Har turen att vi fortfarande har en 300 meters skjutbana i bygden som man har tillgång på vardagar ..Men som sagt jäkligt förvånad när jag köpte nytt sikte ,, nya utmaningar o funkar helt otroligt bra med kompensator efter lite laborerande ...

Dela på andra sajter

Såhär ser en (min) IMG_20220319_171332.thumb.jpg.200f80c325f9391706558f4ab25e1c5a.jpgSvensk Muser ut med dioptersikte, det finns för och nackdelar med allt. Jag har mycket modernare vapen med kikarsikten som ger många möjligheter till riktigt långa skott, men i en händelse av skarpt läge hänger gamla Bettan på ryggen.

IMG_20220319_171220.thumb.jpg.0e7002574b7f66de34b1792dc7999298.jpg

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Stefan:

Såhär ser en (min) IMG_20220319_171332.thumb.jpg.200f80c325f9391706558f4ab25e1c5a.jpgSvensk Muser ut med dioptersikte, det finns för och nackdelar med allt. Jag har mycket modernare vapen med kikarsikten som ger många möjligheter till riktigt långa skott, men i en händelse av skarpt läge hänger gamla Bettan på ryggen.

IMG_20220319_171220.thumb.jpg.0e7002574b7f66de34b1792dc7999298.jpg

Öppna siktmedel. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Simo_Häyhä

Dela på andra sajter

Tretton krigsfartyg från flera Natoländer är på väg genom svensk skärgård mot Stockholm. Enligt Försvarsmakten är det ett rutinbesök utan koppling till kriget i Ukraina.

– Det är nio tyska och fyra baltiska fartyg som varit ute på övning och som nu är på väg mot Frihamnen i Stockholm för att bunkra lite och låta personalen vila, säger Mikael Ågren, vakthavande kommunikatör på Försvarsmakten till TT.

Sverige har inte deltagit i övningen.

Han beskriver besöket som ett rutinbesök utan koppling till kriget i Ukraina. Sverige tar emot cirka 30 örlogsbesök per år, och det här besöket har varit planerat sedan lång tid. Fartygen väntas ligga i Frihamnen några dagar för att fylla på förråden.

Dela på andra sajter

On 2022-03-17 at 15:07, skrev Tallviking:

Rysk landstigningsflotta siktad vid Japan

Fyra ryska landstignings- och transportfartyg passerade idag japanska Tsugarusundet västerut, från Stilla havet och in i Japanska havet. Fartygen, som till synes är lastade med fordon och materiel, observerades redan i tisdags men det är först idag som japanska försvarsdepartementet offentliggör uppgiften.

En tolkning av detta skulle kunna vara att den ryska krigsmakten för över fordon och materiel från baser på Kamtjatkahalvön (Petropavlovsk-Kamtjatskij m.fl.) för att t.ex. via Vladivostok föra detta vidare till Ukraina. Det innebär i så fall en resa på, grovt räknat, 1 000 mil! Någon returbiljett lär sannolikt inte behövas.

bild.png.5b7586a7eb7327396a006924bd335656.png

Nu är jag ingen expert på armelogistik - och att döma av de senast veckorna är inte ryssarna det heller - men borde det inte gå fortare att skicka dessa. lastbilar med tåg istället?

De här transportskeppen ser knappast ut att vara klassade för passage genom nordostpassagen där isläget bör vara som högst nu och hela jävla vägen genom Suezkanalen eller runt afrikas horn tar en evig tid och sen har väl turkarna blockerat bosporen för ryska krigsfartyg?

På transsibiriska järnvägen är de framme på någon vecka och hela transporten sker inom ryssland kan det vara att de "vill" att de här skrotpråmarna med uttjänta lastbilar ska stoppas av väst någonstans längs vägen för att provocera fram en reaktion?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

ThailandNovise
10 minuter sedan, skrev MaiChai:

Nu är jag ingen expert på armelogistik - och att döma av de senast veckorna är inte ryssarna det heller - men borde det inte gå fortare att skicka dessa. lastbilar med tåg istället?

De här transportskeppen ser knappast ut att vara klassade för passage genom nordostpassagen där isläget bör vara som högst nu och hela jävla vägen genom Suezkanalen eller runt afrikas horn tar en evig tid och sen har väl turkarna blockerat bosporen för ryska krigsfartyg?

På transsibiriska järnvägen är de framme på någon vecka och hela transporten sker inom ryssland kan det vara att de "vill" att de här skrotpråmarna med uttjänta lastbilar ska stoppas av väst någonstans längs vägen för att provocera fram en reaktion?

On 2022-03-17 at 15:07, skrev Tallviking:

En tolkning av detta skulle kunna vara att den ryska krigsmakten för över fordon och materiel från baser på Kamtjatkahalvön (Petropavlovsk-Kamtjatskij m.fl.) för att t.ex. via Vladivostok föra detta vidare till Ukraina

Ser ut att bli Transsibiriska från Vladi.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev MaiChai:

Transporten var från Kamchatka-halvön till fastlandet borta i öster så knappast genom nordostpassagen utan mer troligt med tåg från någon hamn där borta på fastlandssidan

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Vad säger du vikingen? "Rutinbesök Planerat sen länge ingen koppling till kriget?" Det torde vara en skönskrivning för att inte reta björnen?

13 krigsfartyg hör väl inte till vanligheterna direkt? 

Bra är det i alla fall! Markera! 

Det är en del av Joint Expeditionary Force JEF och den storleken på övningar måste förvarnas minst ett år i förväg till alla inkl Ryssland enligt dom avtal som finns så att alla "berörda" kan skicka observatörer, Samma som med övningen i norra Nordnorge som NATO har just nu (Cold Response 2022) där den förvarnats som vanligt men Ryssland i år valt att inte sända några observatörer.

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

Transporten var från Kamchatka-halvön till fastlandet borta i öster så knappast genom nordostpassagen utan mer troligt med tåg från någon hamn där borta på fastlandssidan

Ok, men man kan ju tycka att gamla militärlastbilar borde finnas att tillgå på närmare håll så att man inte behövde frakta dem runt halva jorden.Men det kan kanske vara så att förråden i de västra delarna har sinat - och det är ju allvarligt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev MaiChai:

Ok, men man kan ju tycka att gamla militärlastbilar borde finnas att tillgå på närmare håll så att man inte behövde frakta dem runt halva jorden.Men det kan kanske vara så att förråden i de västra delarna har sinat - och det är ju allvarligt.

Kanske är vad lastbilarna är lastade med som är den "egentliga lasten"

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Vad säger du vikingen? "Rutinbesök Planerat sen länge ingen koppling till kriget?" Det torde vara en skönskrivning för att inte reta björnen?

13 krigsfartyg hör väl inte till vanligheterna direkt? 

Bra är det i alla fall! Markera! 

Kajsök i Frihamnen

Under lördagen sökte Röjdykarna av en kaj i Frihamnen inför ett örlogsbesök av tyska och baltiska fartyg.

Dykarna letade efter föremål som kan vara farliga för fartygen både under och över vattenytan.

Kajsöket var liksom besöket planerat sedan länge och har ingenting med kriget i Ukraina att göra. Att söka kajer är en av Röjdykarnas huvuduppgifter och hamnbesök ger ett bra tillfälle att både träna och göra nytta på en gång.

Det enda som hittades var en telefon och en vinkelslip.

bild.thumb.png.c546d6befdc952334967ffe4ea2104ad.png

bild.thumb.png.3bd99194d4d22702dbb92044d85a76de.png

bild.thumb.png.8f8f93fb707a14136dcfe5473ff4339c.png

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...