Jump to content
IGNORERAD

Militärtråden

audirs2

Recommended Posts

Ajdå!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Förstår inte ett ord men kvinnorna låter som dom alltid har gjort! Bra spelat i all fall av alla frivilliga!

Dela på andra sajter

Hoppas några här kan svara på min fråga.

Poliser i Sverige kan/får/bör/måste (beroende på vem jag frågar) bära denna huvudbonad, men varför, vad gör den för nytta? Ingen enligt mig, men jag vet tydligen inte allt... 😉

941116461_polismssa.thumb.JPG.2b256b2cacc59d1506444b7f7dfb043b.JPG

Sen finns det liknade huvudbonader, kustjägare, mm som jag inte heller kan se fylla nån direkt funktion, eller?

treudd-basker.thumb.jpg.b50bfb6a29c0dabf102f3a982b665bff.jpg

Ändrades av Bibben
  • Haha 1

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev axe:

Den ingår i uniformen och skall då bäras.

Ja, men varför, till vilken nytta?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Bibben:

Ja, men varför, till vilken nytta?

EDIT: OK, i formella sammanhang förstår ja men inte i vanlig tjänstgöring.

manstekerliksom.com

Dela på andra sajter

On 2021-04-02 at 19:40, skrev Bibben:

Hoppas några här kan svara på min fråga.

Poliser i Sverige kan/får/bör/måste (beroende på vem jag frågar) bära denna huvudbonad, men varför, vad gör den för nytta? Ingen enligt mig, men jag vet tydligen inte allt... 😉

941116461_polismssa.thumb.JPG.2b256b2cacc59d1506444b7f7dfb043b.JPG

Sen finns det liknade huvudbonader, kustjägare, mm som jag inte heller kan se fylla nån direkt funktion, eller?

treudd-basker.thumb.jpg.b50bfb6a29c0dabf102f3a982b665bff.jpg

En helt korrekt observation Bibben, Båtmössan (som polisen och Flottan bär) och Baskern som bla KJ och pansartrupperna bär är helt meningskösa plagg, utomhus...

Baskern för de som Strider i stridsvagnar är hyfsade i stridsvagnen då det inte finns nån skärm som begränsar sikten uppåt, så att man kan se vart alla hårda och vassa kanter sitter, dessutom var de från början vadderade,för att skydda mot mindre smällar.

En funktionell mössa utomhus bör ha skärm, en skärm som kan blocka solen från att blända eller regn som blåser in från att förblinda synen, båtmössa och basker är helt värdelösa utomhus...

Sammanfattning; Båtmössa och Basker är inomhusplagg med ytterst litet värde, en störtkruka är bättre.

Sen finns det ju alltid idi*ter som inte förstår hur deras plagg funkar:

backwards_baseball_cap.jpg.bba9225500dbf475e32e9d86c43f3071.jpg

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Jägarbasker är en symbol som visar att du klarat baskerprovet, kommer i håg från K4 att innan man klarat provet

så var det fältmössa som gällde.

Hur det är inom pansar har jag inte en aning om. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Som vanligt så behöver Sverige inte oroa sig!

Dela på andra sajter

On 2021-04-04 at 00:48, skrev bambam:

Jägarbasker är en symbol som visar att du klarat baskerprovet, kommer i håg från K4 att innan man klarat provet

så var det fältmössa som gällde.

Hur det är inom pansar har jag inte en aning om. 

Jag har klarat proven för AmfibieBaskern, grön som KJ förut hade ensamrätt på i gamla Kustartilleriet.

Det var endast en Huvudbonad för parad/kasern-bruk, i fält gällde fältmössa, M90 eller M59 (men de stenhårdaste KJ tyckte annorlunda)...

Gick en veckolång kurs i arbetsmiljö, som Chefsmaskinist på en av Kustartilleriets Min-utläggare, kursen var för fartygschefer "Kaptener" och "Chefsmaskinister".

En av föreläsarna var professor i Belysning och annat som gällde ljussättning (Rött ljus på natten var bara bra eftersom det var svagare än vanligt vitt ljus och hade ingen "Magisk förmåga" att skydda mörkerseendet, tex.

Jag satt som simpel Löjtnant bland Kommendörkaptener och andra högre rankade flottister och ställde frågan: "Är Mössor utan skärm lika bra som mössor med skärm?"

Svaret var klockrent! " Mössor med skärm har många fördelar, bland annat stoppar de 80-90% av den skadliga UV-strålningen från att träffa ögonen, de utan skärm gör ingenting för att skydda synen"...

Det blev ett jävla liv på Flottans gossar...

Flottan hade just bestämt att fältmössan med skärm skulle tas bort (från sjöstridsdräkt m90), för att återinsätta båtmössan (traditionsplagget) för att det var så förut...

Så, en modern välutvecklad "Sjöstridsdräkt" blev sämre pga traditioner... Armén och Amfibieregementena behöll fältmössa m90, i fält.

MVH

• Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Exakt som du säger, endast för parad/kasern-bruk. Inte fan springer folk omkring mitt i vintern med en basker på huvudet.

Om man ser foton på det är det arrangerade bilder för tidningar , hemsidor eller dyl.

Dela på andra sajter

Finbesök i Värtan! En dansk och en från Kanada! TV vet säkert typen på dessa! Kan säkert svänga dessa bilder åxå!

På Thaisnack blir dom åt rätt håll!

IMG_20210404_160648.jpg

IMG_20210404_160631.jpg

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev audirs2:

Finbesök i Värtan! En dansk och en från Kanada! TV vet säkert typen på dessa! Kan säkert svänga dessa bilder åxå!

På Thaisnack blir dom åt rätt håll!

IMG_20210404_160648.jpg

IMG_20210404_160631.jpg

Dansken är nog HDMS Absalon eller HDMS Esbjern Stare

Kanadicken kan vara en Halifax-class fregatt

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 1

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Här händer det saker!

Dela på andra sajter

Fortfarande läsbar, skrämmande att en reservera inte vet bättre och straffen måste vara mycket mera kännbara.

Åtta månaders fängelse. Det är domen för den reservofficer som åtalats för brott mot rikets säkerhet.
Officeren har ingått i ett slutet nätverk med 60-talet ”militärt överintresserade personer” som kartlagt militära anläggningar.

https://www.dn.se/sverige/officer-doms-till-fangelse-rojde-anlaggningar/

Dela på andra sajter

Dela på andra sajter

Här lite nytt från Thailand!

Dela på andra sajter

Ok, det "smäller på sig" liksom lite ja!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Tallviking

Min tidigare chef Mats Fogelmark (tvåa från vänster) vid firandet av veterandagen idag. Han är nu chef för försvarsmaktens veterancentrum

Audirs2: Är du på plats där ?

bild.thumb.png.cfc77ce4d6ec999718afef226151524a.png

• Ge karma 1

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...