Jump to content
IGNORERAD

Gapet mellan fattiga och rika ökar i Yinglucks Thailand


MaiChai

Recommended Posts

andersbangkok
Hej

 

Vill bara informera om att vi även i Sverige har minimilöner och att dessa har blivit viktigare och viktigare för varje år.

 

Mvh Isan lover

Om man läste mitt inlägg så kanske det framgick att vi pratar om regering och arbetsmarknad.

Vill bara informera om att i Sverige har vi ingen lagstadgad minimilön. Detta kommer marknadens parter överens om (vilket jag påpekade)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    10

  • Moritz

    9

  • Poffa

    7

  • Kollba

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
Sen när har Sverige lagstadgad minimilön? 

Hej

 

Dom flesta förbund har minimilöner i sina avtal och dessa var i princip ointresanta förr men numera när utländsk arbetskraft anställs är detta ofta detta dom blir erbjudna och anställs på, så facken satsar numera medvetet hårt på att höja dessa.

 

Och för dom som tvingas leva på dessa minimilöner har det nog ingen större betydelse om det är staten eller facket som ser till att desa finns och är drägliga.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läste mitt inlägg så kanske det framgick att vi pratar om regering och arbetsmarknad.

Vill bara informera om att i Sverige har vi ingen lagstadgad minimilön. Detta kommer marknadens parter överens om (vilket jag påpekade)

 

Hårklyveri. Vi kallar det något annat i Sverige.

Arbetsmarknadens parter ingår kollektivavtal där minimilöner fastläggs med samma effekt som i lag

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Vi kan väl vara överens om att alla människor borde ha en lön som man kan leva på. Men när man lovade att minsta lön ska vara 300 THB glömde man visst att berätta att t.ex. maten skulle bli dyrare.

Lite samma sak som en del thailändare blir väldigt förvånade om jag säger att jag som en enkel busschaffis tjänar motsvarande 120,000 THB i månaden. Då måste jag skriva ned vad mat, hyra och andra utgifter är för att visa att det inte blir så mycket pengar kvar.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårklyveri. Vi kallar det något annat i Sverige.

Arbetsmarknadens parter ingår kollektivavtal där minimilöner fastläggs med samma effekt som i lag

 

Är det verkligen hårklyveri om lönerna fastställs i förhandlingar mellan arbetsgivare och löntagare och där "stridsmedel" typ strejker / lockout kan användas eller att, som i Thailand, lönerna fastställd av en regering. En regering som till 100% kontrolleras en företagsägare, tillika superkapitalist. 

 

Strejker är givetvis inte tillåtna i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var minimilönen i Thailand innan?

 

Inte handlar det om en fördubbling - jag är osäker men tror den låg runt 240 baht.

Svårt att säga - minimilönerna för arbetare i Mae Sot är inte samma som i Bangkok - de varierar över landet.

 

I södern där turisterna driver upp priserna borde den vara 500 baht. Minst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen hårklyveri om lönerna fastställs i förhandlingar mellan arbetsgivare och löntagare och där "stridsmedel" typ strejker / lockout kan användas eller att, som i Thailand, lönerna fastställd av en regering. En regering som till 100% kontrolleras en företagsägare, tillika superkapitalist. 

 

Strejker är givetvis inte tillåtna i Thailand. 

 

"Hårklyveriet" avser endast påståendet att vi inte har minilön i Sverige.

Självklart är det en hel annan verklighet i Thailand.

Fackföreningarna där är oerhört svaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var minimilönen i Thailand innan?

 

Inte handlar det om en fördubbling - jag är osäker men tror den låg runt 240 baht.

Svårt att säga - minimilönerna för arbetare i Mae Sot är inte samma som i Bangkok - de varierar över landet.

 

I södern där turisterna driver upp priserna borde den vara 500 baht. Minst.

 

Minimilönerna i Thailand låg 2011 på mellan 159 och 221 baht. Med Phuket i topp följd av Bangkok med 215 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minimilönerna i Thailand låg 2011 på mellan 159 och 221 baht. Med Phuket i topp följd av Bangkok med 215 baht.

 

Kan kanske stämma med 240 baht i Bangkok 2012, då

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske stämma med 240 baht i Bangkok 2012, då

 

I Bangkok infördes 300 baht redan 2012. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hårklyveri. Vi kallar det något annat i Sverige.

Arbetsmarknadens parter ingår kollektivavtal där minimilöner fastläggs med samma effekt som i lag

Hårklyveri!? Absolut inte! Det tror jag att varken fackföreningarna eller arbetsgivarna tycker.

Vilken är den minimilön som gäller på den svenska arbetsmarknaden?

 

Lite utbildning om det svenska systemet:

1. Det finns inte EN minimilön. Det har inte alls samma effekt som en lag. Ledsen om jag gör dig och IL besvikna nu.

2. Arbetsmarknadens parter i Sverige kommer själva överens om villkoren för ersättning för arbete.

3. Politikerna kan inte, som dom gjorde i Thailand, använda och förstöra lönesättningarna genom sitt inflytande.

4. Fattar man inte detta utan ser det som hårklyveri så rekommenderar jag studier på området. Finns drösvis med websidor där detta beskrivs.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad som skulle hända med Sverige om minimilönerna höjdes och normalsvenssons fick en löneökning på ca 50%?

 

skatten eller alla priser skulle öka med 45%...?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hårklyveri!? Absolut inte! Det tror jag att varken fackföreningarna eller arbetsgivarna tycker.

Vilken är den minimilön som gäller på den svenska arbetsmarknaden?

 

Lite utbildning om det svenska systemet:

1. Det finns inte EN minimilön. Det har inte alls samma effekt som en lag. Ledsen om jag gör dig och IL besvikna nu.

2. Arbetsmarknadens parter i Sverige kommer själva överens om villkoren för ersättning för arbete.

3. Politikerna kan inte, som dom gjorde i Thailand, använda och förstöra lönesättningarna genom sitt inflytande.

4. Fattar man inte detta utan ser det som hårklyveri så rekommenderar jag studier på området. Finns drösvis med websidor där detta beskrivs.

 

Det finns inte en minimilön i Thailand heller. Läs på.

Skulle du få mindre än minimilönen som anges i ditt kollektivavtal, kan du klaga och få rätt. Samma effekt som lag. Läs på.

Politikerna lägger sig jämt i löneförhandlingarna och talar om för arbetsmarknadsparterna hur mycket de tycker "landet tål". Vakna upp.

Fattar man inte detta utan går naivt genom livet, så finns det drösvis med material att tillgå. Det är bara att sätta i gång.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inte en minimilön i Thailand heller. Läs på.

Skulle du få mindre än minimilönen som anges i ditt kollektivavtal, kan du klaga och få rätt. Samma effekt som lag. Läs på.

Politikerna lägger sig jämt i löneförhandlingarna och talar om för arbetsmarknadsparterna hur mycket de tycker "landet tål". Vakna upp.

Fattar man inte detta utan går naivt genom livet, så finns det drösvis med material att tillgå. Det är bara att sätta i gång.

 

Det finns en lagstadgad minimilön i Thailand. 300 baht/dag. Gäller i hela landet.

 

Finns även ett förslag om en minimilön för akademiker på 15.000 bath/månad. Gäller dock f.n. bara på statliga tjänster.

 

Under perioden 2001-2006 beviljade Thaksin rekordlåga löneökningar. Klart lägre än sina grannländer och i många fall lägre än inflationen. I praktiken reallönesänkningar för många löntagare.

 

Regeringen Abhisit beviljade dock löneökningar som, i alla fall med thailändska mått sett, var riktigt rejäla. Och gick i valet 2011 ut med en vallöfte om 25% i lönelyft på 2 år.

 

PT hade gått ut med ett vallöfte på 250 baht/dag men när de insåg att det faktiskt för t.ex. Bangkok skulle ge mindre pengar än Demokraternas löfte bytte man snabbt, mitt i valrörelsen, ut löftet mot 300 baht/dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Det finns inte en minimilön i Thailand heller. Läs på.

Skulle du få mindre än minimilönen som anges i ditt kollektivavtal, kan du klaga och få rätt. Samma effekt som lag. Läs på.

Politikerna lägger sig jämt i löneförhandlingarna och talar om för arbetsmarknadsparterna hur mycket de tycker "landet tål". Vakna upp.

Fattar man inte detta utan går naivt genom livet, så finns det drösvis med material att tillgå. Det är bara att sätta i gång.

 

Det finns en minimilön i Thailand; den har det röda gänget höjt till 300 THB/dag. Det är klart att detta har bara varit en stor fråga dels i valet, dels i debatten efter. Följer man inte dessa så förstår jag din okunskap. Lite ödmjukhet skulle inte skada, nu blev det bara pinsamt för dig.

 

Nu till en annan sanning; ALLA FÖRETAG HAR INTE KOLLEKTIVAVTAL. Sug på den och... LÄS PÅ.

Angående politikernas inblandning: ge exempel på detta.

 

Mitt råd i förra inlägget gäller fortfarande. Gå gärna tillbaka och läs. Fråga gärna om det är något du inte förstår så slipper du göra dig så pinsam som denna gång. :-)

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så att sträva efter högre lön som alla fackföreningar gör, ska de vara så goda att låta bli.

"Av hänsyn till allas bästa".

 

Var kan jag ha hört det förut?

Vad skulle hända om man höjde lönerna med upp till 50% i Sverige?

Ledsen, Surin P3. jag missade ditt inlägg.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en minimilön i Thailand; den har det röda gänget höjt till 300 THB/dag. Det är klart att detta har bara varit en stor fråga dels i valet, dels i debatten efter. Följer man inte dessa så förstår jag din okunskap. Lite ödmjukhet skulle inte skada, nu blev det bara pinsamt för dig.

 

Nu till en annan sanning; ALLA FÖRETAG HAR INTE KOLLEKTIVAVTAL. Sug på den och... LÄS PÅ.

Angående politikernas inblandning: ge exempel på detta.

 

Mitt råd i förra inlägget gäller fortfarande. Gå gärna tillbaka och läs. Fråga gärna om det är något du inte förstår så slipper du göra dig så pinsam som denna gång. :-)

post-9848-0-88640100-1369929574.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en minimilön i Thailand; den har det röda gänget höjt till 300 THB/dag. Det är klart att detta har bara varit en stor fråga dels i valet, dels i debatten efter. Följer man inte dessa så förstår jag din okunskap. Lite ödmjukhet skulle inte skada, nu blev det bara pinsamt för dig.

 

Nu till en annan sanning; ALLA FÖRETAG HAR INTE KOLLEKTIVAVTAL. Sug på den och... LÄS PÅ.

Angående politikernas inblandning: ge exempel på detta.

 

Mitt råd i förra inlägget gäller fortfarande. Gå gärna tillbaka och läs. Fråga gärna om det är något du inte förstår så slipper du göra dig så pinsam som denna gång. :-)

 

Mycket omdömen och lite fakta.

Gillade inte heller min egen ton, men följde din mall  :-)

 

Edit: Glömde ge exempel på att regeringen lägger sig i...

Här har du några stycken

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Hårklyveri. Vi kallar det något annat i Sverige.

Arbetsmarknadens parter ingår kollektivavtal där minimilöner fastläggs med samma effekt som i lag

 

Det är inte alla svenska företag som tecknar kollektivavtal.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alla svenska företag som tecknar kollektivavtal.

 

Herr Chang har talat.

 

... och långt ifrån alla arbetsgivare som betalar minimilönen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Mycket omdömen och lite fakta.

Gillade inte heller min egen ton, men följde din mall  :-)

 

Edit: Glömde ge exempel på att regeringen lägger sig i...

Här har du några stycken

Njaaa. omdömen vet jag inte

Att minimilönen i Thailand är 300 THB/dag; det är inte ett omdöme utan fakta.

Att inte alla företag använder kollektivavtal; det är inte ett omdöme; det är fakta.

 

Angående att regeringar lägger sig i löneförhandlingar:

Du skrev (vilket var vad jag besvarade)

Politikerna lägger sig jämt i löneförhandlingarna och talar om för arbetsmarknadsparterna hur mycket de tycker "landet tål". Vakna upp

 

Inget av de exempel du gav handlar om att någon regering talar om för arbetsmarknadsparterna hur mycket de tycker "landet tål"

Ett av resultaten från din googling ( http://wideroos.huset.fi/svenska/krona/artikel-4846-5517.html) avser regeringen i Finland, vilket du hade sett om du hade läst inlägget.

Inläggen avser:

Alliansregeringen har sänkt skatten för lågavlönade kvinnor, men ska inte lägga sig i löneförhandlingarna på arbetsmarknaden. En löneutjämning mellan män och kvinnor får arbetsmarknadens parter förhandla om, skriver Göran Lindblad (M) i en repllik

 

Regeringens förslag på differentierad arbetslöshetsavgift kan få konsekvenser i kommande avtalsrörelser, varnar flera förbund i ett öppet brev till regeringen i dag.

 

Sista exemplet från Vårdförbundet är så långt så jag tycker det upptar för stor plats här.

 

Så jag antar att vi är tillbaka till ruta ett eller vad säger du? :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon betalar 60 baht bryter de mot lagen.

Det kan man endast klandra arbetsgivarna för.

 

Lagen om minimilön är det bästa som hänt migrantarbetarna. De omfattas också av den.

Jag känner till organisationer som stämt arbetsgivarna för brott mot just denna lag

och som lyckats vinna miljoner av baht till arbetarna.

 

Tyvärr ofta till priset av sina jobb och svartlistning, men mycket effektivare än strejk.

Låter fantastiskt för att vara Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vill bara informera om att vi även i Sverige har minimilöner och att dessa har blivit viktigare och viktigare för varje år.

 

Mvh Isan lover

Inte fanns det då några för de Kamerunska plantsättarna.

De hade ett avtal som var ok, men sedan var det bara för arbetsgivaren att ändra när de kom hit. Varken facket eller regeringen kunde göra något.

http://st.nu/ekonomi/lokalt/1.5511153--vi-borde-upptackt-att-de-blev-lurade-?m=print

http://arbetaren.se/artiklar/lurade-och-skuldsatta/

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vi kan väl vara överens om att alla människor borde ha en lön som man kan leva på. Men när man lovade att minsta lön ska vara 300 THB glömde man visst att berätta att t.ex. maten skulle bli dyrare.

Lite samma sak som en del thailändare blir väldigt förvånade om jag säger att jag som en enkel busschaffis tjänar motsvarande 120,000 THB i månaden. Då måste jag skriva ned vad mat, hyra och andra utgifter är för att visa att det inte blir så mycket pengar kvar.

Hej

 

Självklart driver löneökningarna i samhället upp priserna och det är nu något som det Thailändska folket får lära sig, kanske inser dom i.o.m detta att löneökningar inte löser alla problem, men för den stora massa som fortfarande har möjlighet till självhushållning och både odlar och har husdjur har löneökningarna blivit ett verkligt lyft eftersom dom får mer betalt för sina produkter, högre lön när dom arbetar som daglönare eller anställda och slipper det mesta av prishöjningarna på ex,vis mat, virke och annat som dom kan förse sig själva med, så höjningen till 300 baht känns fortfarande helt rätt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Inte fanns det då några för de Kamerunska plantsättarna.

De hade ett avtal som var ok, men sedan var det bara för arbetsgivaren att ändra när de kom hit. Varken facket eller regeringen kunde göra något.

http://st.nu/ekonomi/lokalt/1.5511153--vi-borde-upptackt-att-de-blev-lurade-?m=print

http://arbetaren.se/artiklar/lurade-och-skuldsatta/

Hej

 

Arbetsgivarna i landet gör ju som bekant allt för att kringgå lagar och regler när det gäller sånt här och dom har haft god hjälp av sittande regering till detta, så det pågår ständigt en kamp om att rädda jobben, se till att löntagarna får vettig lön och drägliga villkor, tyvär är ju EU parlamentet också blått så löntagarna har inget stöd att få där heller numera och där fattas många beslut som påverkar både löntagare, arbetsrätt, villkor och inte minst har öppnat för lönedumpning och import och utnyttjande av desperata människor ifrån fattiga länder.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...