Jump to content
IGNORERAD

Thailands arbetskraftsbrist kommer att bli värre


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nu blandar du nog kraftigt ihop de skatter som går till den lokala kommunen och de skatter som tillfaller den i stockholm placerade staten men distribueras och används landet över

 

En statlig skatt (dock ej fastighetsskatt som inte finns längre) går till den riksgemensamma skattekistan och förbrukas INTE enbart i Stockholm

 

Så norrlandsföretagen med huvudkontor i t.ex Solna (Vattenfall) bidrar inte mycket till Solna Kommun men däremot till riket Sverige och alla dess invånare

 

Och det stål som inte exporteras utan konsumeras i landet finns inte med i exportstatistiken utan den tabell jag redovisade handlar enbart om export ut ur landet och inget om konsumtion internt i landet av produkter

 

Skall man vara helt korrekt sedan skall man ta hänsyn till den mycket stora tjänsteexporten från Sverige till andra länder och där är Norrland en mycket liten del av denna. Stockholm är en mycket stor del av denna dock.

Möjligen att fastighetsskatten för dessa anläggningar inte längre dras men de har under massor av år byggt upp Stockholm istället för att användas i den kommun där fastigheterna står.

 

Hur många jobb skapas inte i Solna kommun av dessa huvudkontor.

 

När det gäller malmen så skapar den mycket mervärde på många andra ställen i landet än att exporteras som malm till andra länder. Förädling sker på många ställen i mellansverige och fordonsindustrin använder en stor del av dessa produkter. Så hur mycket av ett fordon som exporteras är mervärde av att dessa fordonsproducenter har en lokal produktion av malm och el.

 

Överhuvudtaget är Sverige dåliga på att slå mynt av förädling av våra råvaror. Hoppas fler och fler företag gör som fler och fler gör tar tillbaka det som de outsourcat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    10

  • Wangthong

    10

  • Kollba

    10

  • Khemmarat

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varför inte erbjuda Europeer jobb det finns många som säkert skulle vilja ha ett jobb.

 

...för 75 spänn per dag, tveksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...för 75 spänn per dag, tveksamt.

Optimist!

Tror du Burmeserna får 75kr/dag?

Och hur många timmar i veckan får de då jobba?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Sista tiden har det diskuterats om inte gruvnäringen ska betala en vis "produktionsprocent" i kommunen där malmen bryts. Politikerna verkar till stor del inte tycka om den iden. Kanske för att krav på att flera skatter/avgifter som idag går till Stockholm skulle stanna ute i landet där de kommer ifrån. Samma är det för vattenkraftproduktionen i vattenkraftkommunerna i landet. Allt därifrån går till Stockholm. Hur det är för kärnkraft och annan elproduktion vet jag inte.

 

Min erfarenhet som under åren boende i några av de största vattenkraftkommunerna i landet är att om de skulle skatta för det som produceras lokalt och fastigheterna skattas för i kommunen där de står. Isåfall skulle dessa kommuner vara otroligt rika. Nu går dessa pengar till Stockholm där de skapar otroligt mycket jabb och andra mervärden, det som går tillbaka till dessa kommuner där produktionen sker är otroligt lite.

Det där med produktionsprocent är intressant. Jag tror dock att ett sådant system skulle bli väldigt komplext och svårtolkat.

Inte allt från "vattenkraftkommunerna" går till Stockholm. T.ex Skellefteåkraft är ett kommunalt ägt bolag. Dom är faktiskt 5:e största elproducent i Sverige. Det finns dessutom ett stort antal andra kommunala elproducenter där inget av vinsten (förutom bolagsskatt) går till "Stockholm".

Statistiken visar att bl.a BRP inte alls är högre i Norrland än i andra delar av Sverige.

Se regionfakta.com. Där finns massor av intressant statistik.

Notera att jag inte för någon diskussion MOT Norrland (en del har väldigt känsliga tår :-) ) utan jag tycker att fakta har betydelse.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
I kommunen där jag bor med ca 10.000 innevånare har vi fyra vattenkraftverk, vart vinsten av dessa går har jag ingen aning om

 

vad jag däremot vet är att inget av vinsten stannar i kommunen, hade åtminstone en del av vinsten stannat här hade vi nog inte behövt ha en av de högsta

 

kommunalskatterna i landet.

Är du säker på det? Om det är bolag som ägs av kommunen så går vinsten till kommunen. Om det är privat ägda bolag så beskattas dom som andra privata bolag.

Man kan väl också anta att dessa bolag ger arbetstillfällen och därmed skatteintäkter till kommunen?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Möjligen att fastighetsskatten för dessa anläggningar inte längre dras men de har under massor av år byggt upp Stockholm istället för att användas i den kommun där fastigheterna står.

 

Hur många jobb skapas inte i Solna kommun av dessa huvudkontor.

 

När det gäller malmen så skapar den mycket mervärde på många andra ställen i landet än att exporteras som malm till andra länder. Förädling sker på många ställen i mellansverige och fordonsindustrin använder en stor del av dessa produkter. Så hur mycket av ett fordon som exporteras är mervärde av att dessa fordonsproducenter har en lokal produktion av malm och el.

 

Överhuvudtaget är Sverige dåliga på att slå mynt av förädling av våra råvaror. Hoppas fler och fler företag gör som fler och fler gör tar tillbaka det som de outsourcat.

Man kan också argumentera för att dessa anläggningar genererar arbetstillfällen vilket ger intäkter till kommunen. De indirekta intäkterna skall inte heller underskattas.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Optimist!

Tror du Burmeserna får 75kr/dag?

Och hur många timmar i veckan får de då jobba?

Bangkok, 2 May 2013 (NNT) –

 

Construction workers in the capital city are suggesting that the government increase their daily minimum wage to 350-400 baht per day,

saying that they find the present rate of 300 baht per day becoming inadequate to sustain themselves in the city.

 

Minimilönerna gäller även Burmeser i Thailand.

 

Arbetstiden ligger numera på 11 timmar / dag och enligt reglerna ska det vara en dag ledigt / vecka

men oftast gäller en ledig dag per månad och "övertid" räknas som vanlig tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Optimist!

Tror du Burmeserna får 75kr/dag?

Och hur många timmar i veckan får de då jobba?

 

Jag kanske tog i lite, men låt oss säga 50/dag. Dessutom är Burmeser inte Europeer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske tog i lite, men låt oss säga 50/dag. Dessutom är Burmeser inte Europeer

 

Och därför ska de ha mindre betalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och därför ska de ha mindre betalt?

 

Ingen aning, men om du läser mitt citat till saobaht, så kanske du förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Bangkok, 2 May 2013 (NNT) –

 

Construction workers in the capital city are suggesting that the government increase their daily minimum wage to 350-400 baht per day,

saying that they find the present rate of 300 baht per day becoming inadequate to sustain themselves in the city.

 

Minimilönerna gäller även Burmeser i Thailand.

 

Arbetstiden ligger numera på 11 timmar / dag och enligt reglerna ska det vara en dag ledigt / vecka

men oftast gäller en ledig dag per månad och "övertid" räknas som vanlig tid.

Arbetstiden är 8 timmar per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstiden är 8 timmar per dag.

 

Din arbetstid, kanske.

För Burmeser: 11. Därtill kommer övertid.

I fabriker, på byggen osv.

 

Sen kan det finnas snälla arbetsgivare, och arbetsplatser som inte har behovet.

Ett exempel...

 

 

post-10507-0-58724800-1369525595.jpg

 

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Din arbetstid, kanske.

För Burmeser: 11. Därtill kommer övertid.

I fabriker, på byggen osv.

 

Sen kan det finnas snälla arbetsgivare, och arbetsplatser som inte har behovet.

Ett exempel...

 

 

attachicon.gifburmeseworkers.jpg

Énligt lagen som du måste referera till som "regler" är arbetstiden fastställd till 44-48t per vecka.

sen om det inte efterföljs är en annan femma.. :) Notera att detta är i Thailand..

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Énligt lagen som du måste referera till som "regler" är arbetstiden fastställd till 44-48t per vecka.

sen om det inte efterföljs är en annan femma.. :) Notera att detta är i Thailand..

 

Och vilken lag tänker du på som arbetsgivare måste följa för sina anställda Burmeser, i Thailand?

 

Är det den samma som säger att de inte har rätt till semester?

Elller tänker du på någon lag som säger att de ska jobba 7 dagar per vecka i 30 dagar per månad.

 

Hjälper den dom mot arbetsgivare som lovar skaffa work permit, men skiter i det

för att spara pengar och kunna hålla dom som gisslan och tipsa polisen så de

kan hämta och utvisa de som han tycker är besvärliga... 

  - t.ex. de som påstår att man endast ska jobba 44-48 timmar per vecka

eller som tycker att de behöver skyddsskor eller -kläder - eller åtminstone mat som går att äta.

 

Jag talar om verkligheten för Burmeserna.

 

Den enda lag de med fördel kan hänvisa till och stämma arbetsgivarna för är lagen om minimilön.

Att göra det kan resultera i att de får sina pengar - men även att de blir svartlistade för evigt

och jagade av arbetsgivarnas mutade kompisar: polisen.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu är det ju så att regeringen spottar på den thailändska arbetaren. Det har helt enkelt blivit för dyrt att anställa en thailändare. Ska man göra långsamt finns det inte lika mycket snabba pengar att göra för de som sitter och tar emot mutorna och plundrar landet på dess pengar.

 

Om företagen tjänar mera pengar genom att anställa utländsk arbetskraft kan också de som skor sig ta ut mera mutpengar. Så enkelt är det. :crazy: Framför allt är det med regeringens goda minne.

Hej

 

Själv tycker jag inte att en minimilön på 300 baht är orimlig på något sätt och jag tycker att dom Thailändska arbetarna är värda det.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ähum, Norrland står för 11-12% av Sveriges befolkning men i storleksordningen 60-70% av landets exportintäkter.

Hade vi norrlänningar haft en gräns mot det övriga (tärande) delarna av landet så hade vi varit rikare än både Kuwaitier och Norrmän.

Så späd inte på myten om tärande Norrland, tack.

Hej

 

Håller med om detta, är det någon del av landet som är lönsam och viktig för landet så är det den norra delen, synd bara att befolkningen där uppe inte får ta del av rikedomarna i större omfattning.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så politikerna skall ha ansvar för allt, som lärarna skall ha ansvar för barnen ? Vi "folket" är ansvarsbefriade ?

 

Hur kan en politiker se till att det finns arbete mitt ute i ingenstans ?

 

Flytta dit nåt departement ?

 

Bra du betalar gärna lite extra skatt för det eller hur ? Vi bygger upp nånting och betalar lite extra

 

till dom som bor kvar och dom som flyttar dit med kompetens att ta hand om grejorna. :14:

Bättre ge företagen rätt verktyg så dom kan flytta dit där behövs arbete, och att sedan hålla GIRIGA aktieägare korta!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med om detta, är det någon del av landet som är lönsam och viktig för landet så är det den norra delen, synd bara att befolkningen där uppe inte får ta del av rikedomarna i större omfattning.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

Om man fördelar inkomster och välstånd efter vart naturresurserna finns

då kommer Sverige snart att vara flera länder eller ett United States Of Sweden.

 

Resurser som bildades för årmiljoner sedan t.o.m. innan norrlänningar var uppfunna

 

Om vi kan säkra att inkomster som genereras av resurser i vilken del av Sverige som helst

stannar i Sverige och inte förs ut till skatteparadis, så vore det ett stort framsteg.

 

Hur är det med utländska gruvbolag ... bidrar de med annat än arbetsplatser

om de skulle lyckas göra fynd?

Behöver de ens betala för att få leta på svensk mark?

 

Ska vi bråka med någon så låt oss bråka med dom och inte med varandra :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Håller med om detta, är det någon del av landet som är lönsam och viktig för landet så är det den norra delen, synd bara att befolkningen där uppe inte får ta del av rikedomarna i större omfattning.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Statistiken visar på annat.

Det enda korrekta är att Norrland har 10-12% av befolkningen. Det andra stöds inte (vad jag har kunnat finna) av statistiken.

Var hittar du och Kim denna statistik?

Jag frågar av genuint intresse, inte för att försöka vara bror duktig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skellefteå kommun som är en av Sveriges rikaste kommuner är ju ett exempel på hur andra Norrlands kommuner skulle ha det om dom haft tillgång på sina vattenkrafts 

tillgångar . 

 

Mvh Avundsjuka 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skellefteå kommun som är en av Sveriges rikaste kommuner är ju ett exempel på hur andra Norrlands kommuner skulle ha det om dom haft tillgång på sina vattenkrafts 

tillgångar . 

 

Mvh Avundsjuka 

 

"Sina tillgångar"?

 

Tillhör vattenkraften den kommun där älven börjar eller slutar?

Har kommunen bekostat kraftverken och nätet som transporterar produkten till slutkund?

Borde kommunen betala skatt för att nyttja resursen?

Eller skatt för att få ha sin kommun i Sverige?

Om en kommuninvånare flyttar får han ta med sig sin del?

Är det våra barns resurser vi förvaltar?

Bör Skelleftebor i logikens namn betala extra för att utbilda sig i andra kommuner?

 

Lurigt :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok, 2 May 2013 (NNT) –

 

Construction workers in the capital city are suggesting that the government increase their daily minimum wage to 350-400 baht per day,

saying that they find the present rate of 300 baht per day becoming inadequate to sustain themselves in the city.

 

Minimilönerna gäller även Burmeser i Thailand.

 

Arbetstiden ligger numera på 11 timmar / dag och enligt reglerna ska det vara en dag ledigt / vecka

men oftast gäller en ledig dag per månad och "övertid" räknas som vanlig tid.

Lite läsvärt om dessa Burmeser som har det så bra.

 

http://www.irrawaddy.org/archives/30770

http://www.theworld.org/2013/01/burma-migrants-Thailand/

http://kcortiz.photoshelter.com/gallery/-/G0000Z582aWjz4_0/

http://www.voanews.com/content/Thailand-extends-migrant-worker-registration-deadline/1586395.html

 

Ett utdrag ur den sista av artiklarna.

"So, certainly there will be many employers who won't take steps to go for this process as they would prefer to pay less than the minimum wage. And, I presume that will be most of the employers in Mae Sot," Pollock noted. "Yesterday, at a meeting with migrant workers in Mae Sot I asked them what the minimum wage was here and they all said 60 baht."

 

60 Bath verkar alltså minimilönen vara där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju så att regeringen spottar på den thailändska arbetaren. Det har helt enkelt blivit för dyrt att anställa en thailändare. Ska man göra långsamt finns det inte lika mycket snabba pengar att göra för de som sitter och tar emot mutorna och plundrar landet på dess pengar.

 

Om företagen tjänar mera pengar genom att anställa utländsk arbetskraft kan också de som skor sig ta ut mera mutpengar. Så enkelt är det. :crazy: Framför allt är det med regeringens goda minne.

Ska försöka förklara detta för IL.

Att regeringen spottar på den thailändska arbetaren innebär att de istället för att försvara den thailändske arbetarens rätt istället går ut och anställer utlänningar som kommer att få arbeta under andra förhållanden än den thailändska arbetaren. Anledningen till detta är helt enkelt för att lättare kunna tjäna mera pengar på mutor.

 

Läs det jag skrev riktigt sakta och tydligt så förstår du kanske vad jag skrev. Om inte så läs mitt försök till förklaring, men förstod du inte första gången så har jag inte stort hopp om att du ska förstå andra gången.

 

Var någonstans har jag skrivit att den thailändska arbetaren inte är värd 300 Bath?

 

Innebär det du skrev att du tycker att utländska arbetare är värda mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...