Jump to content
IGNORERAD

Thailands arbetskraftsbrist kommer att bli värre


MPR Nyheter

Recommended Posts

De där artificiellt skapade jobben i Norrlands inland och andra glesbygdsområden, de är marginella och kostar bara pengar

 

:14:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    10

  • Wangthong

    10

  • Kollba

    10

  • Khemmarat

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok
Hur du kan få det till ditt fel förstår jag inte... Att företag mer och mer koncentrerar sig till storstadsregioner, trots utbyggnaden av bredband, är ett faktum. Och om det kommer att fortgå så kommer det snart inte att finnas några människor kvar utanför dessa områden. Men om du tycker att det är bra så är det väl så.
Jag håller ideologiskt med dig om att visst vore det fint om vi på något sätt kunde fördela arbeten över landet. Nu finns det många skäl till att företag etablerar sig i vissa regioner, tex runt universitetsstäderna (för att rekrytera kompetent arbetskraft) närhet full partners, etc.etc. Jag anser att det du beskriver är bra i teorin men samhället har passerat den punkt när vi kan sprida jobben efter annat än där företagen själva anser att de ska finnas.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en väldigt svår fråga.

Vill du att familjer skall splittras eller att barn skall ryckas upp från grunden bara för att politikerna inte klarar av att se till så att det finns jobb där de behövs ?

Vad är problemet?

I byggbranschen har det länge funnits resemontörer som tar sig dit jobben finns. Problemet i sverige är att vi byggt upp social trygghet så man inte behöver jobba alls. När det visar sig att vi inte har råd med det så knorras det om det (och Sinkskatt) :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

I den möjlighet det går bör man naturligtvis sprida ut industrier och statliga verksamheter över hela landet just för att folk ska slippa flytta mer än nödvändigt och för att hålla alla regioner levande.

 

Men i detta fallet är det ju svårare eftersom dessa stora projekt ska genomföras på bestämda platser och inte går att flytta, då måste ju arbetskraften komma dit på något sätt.

 

Det man kan göra för att minska minska bristen på arbetskraft är väl att dra ut på projektens tid då klarar man dom ju att genomföra projekten med ett mindre antal personer, att landet har behov av arbetskraft är ju i grunden något positivt.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns redan ett par miljoner Burmeser i landet - de reser hur långt som helst för ett par-tre dollar per dag.

De sägs dessutom vara mera motiverade än thailändare i gemen.

 

Hur det är med arbetare från Laos och Kambodja vet jag inte men jag tror de Thailändska uppdragsgivare

kan känna sig lugna,  att inte komma att sakna folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Det finns redan ett par miljoner Burmeser i landet - de reser hur långt som helst för ett par-tre dollar per dag.

De sägs dessutom vara mera motiverade än thailändare i gemen.

 

Hur det är med arbetare från Laos och Kambodja vet jag inte men jag tror de Thailändska uppdragsgivare

kan känna sig lugna,  att inte komma att sakna folk.

Ser ingen brist på arbetsmoralen hos folk i byn rent allmänt. Och resjobb tar många som inte har mark att bruka. En del åker även utomlands som tex sverige på bärplockning och arabstater på div byggjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ser ingen brist på arbetsmoralen hos folk i byn rent allmänt. Och resjobb tar många som inte har mark att bruka. En del åker även utomlands som tex sverige på bärplockning och arabstater på div byggjobb.

Hej

 

Håller med dig, folk är absolut inte lata eller ovilliga att ta arbete på annan ort eller t.o.m land, det vimlar av folk ifrån ex,vis Isaan som jobbar i Bangkok, Arabvärlden, Singapore, Taiwan, Eoropa, o.s.v, men tyvät tar agenter och jobbförmedlare en stor del av deras förtjänst.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns redan ett par miljoner Burmeser i landet - de reser hur långt som helst för ett par-tre dollar per dag.

De sägs dessutom vara mera motiverade än thailändare i gemen.

 

Hur det är med arbetare från Laos och Kambodja vet jag inte men jag tror de Thailändska uppdragsgivare

kan känna sig lugna,  att inte komma att sakna folk.

 

Burmeserna ses generellt som bättre arbetskraft än Thailändarna, jobbar bättre, mer plikttrogna och kan det som de är tilldelade att göra. Efter att AEC introduceras 2+15 så kommer arnetskraften att vara rörlig inom området och då lär inte många thai få jobb om de inte skärper sig och levererar det som de förväntas leverera på arbetet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Politiker skapar i stort sett inga jobb, det är marknadskrafter som gör det. Hela servicesektorn vilar på att det finns riktiga jobb. Dessa jobb skulle inte helhet gå att utföra utan servicesektorn. Dessa sektorer lever i symbios. De där artificiellt skapade jobben i Norrlands inland och andra glesbygdsområden, de är marginella och kostar bara pengar. Å andra sidan saknar vi i Sverige arbetskraft i vissa områden. Då är jag anhängare till idén att man måste flytta dit jobben finns. Det är inte möjligt att flytta jobben till folk t.ex i Norrlands inland bara för att man inte vill flytta.

 

Ähum, Norrland står för 11-12% av Sveriges befolkning men i storleksordningen 60-70% av landets exportintäkter.

Hade vi norrlänningar haft en gräns mot det övriga (tärande) delarna av landet så hade vi varit rikare än både Kuwaitier och Norrmän.

Så späd inte på myten om tärande Norrland, tack.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I den möjlighet det går bör man naturligtvis sprida ut industrier och statliga verksamheter över hela landet just för att folk ska slippa flytta mer än nödvändigt och för att hålla alla regioner levande.

 

Men i detta fallet är det ju svårare eftersom dessa stora projekt ska genomföras på bestämda platser och inte går att flytta, då måste ju arbetskraften komma dit på något sätt.

 

Det man kan göra för att minska minska bristen på arbetskraft är väl att dra ut på projektens tid då klarar man dom ju att genomföra projekten med ett mindre antal personer, att landet har behov av arbetskraft är ju i grunden något positivt.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Nu är det ju så att regeringen spottar på den thailändska arbetaren. Det har helt enkelt blivit för dyrt att anställa en thailändare. Ska man göra långsamt finns det inte lika mycket snabba pengar att göra för de som sitter och tar emot mutorna och plundrar landet på dess pengar.

 

Om företagen tjänar mera pengar genom att anställa utländsk arbetskraft kan också de som skor sig ta ut mera mutpengar. Så enkelt är det. :crazy: Framför allt är det med regeringens goda minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burmeserna ses generellt som bättre arbetskraft än Thailändarna, jobbar bättre, mer plikttrogna och kan det som de är tilldelade att göra. Efter att AEC introduceras 2+15 så kommer arnetskraften att vara rörlig inom området och då lär inte många thai få jobb om de inte skärper sig och levererar det som de förväntas leverera på arbetet.

Billigare framför allt. Att de anses jobba bättre, kan det ha med att de kan tvingas att jobba många timmar mera än vad en thailändsk arbetare kan tvingas till? Eller att de inte har några rättigheter överhuvudtaget, om de är sjuka eller inte presterar är det bara att låta bli att betala det de gjort tidigare och ta in nya arbetare istället. Att behandla thailändska arbetare som kreatur är lite svårare, kan det ha något med saken att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Ähum, Norrland står för 11-12% av Sveriges befolkning men i storleksordningen 60-70% av landets exportintäkter.

Hade vi norrlänningar haft en gräns mot det övriga (tärande) delarna av landet så hade vi varit rikare än både Kuwaitier och Norrmän.

Så späd inte på myten om tärande Norrland, tack.

Det var inte alls menat som att spä på något om ett tärande Norrland.

Menar du att vi inte har några problem med arbetstillfällen i norra Sverige? Då är ju allt bra. Ingen behöver flytta eftersom ingen behöver.

 

Jag hittar inte den statistik som visar att 60-70% av exporten skulle komma från Norrland. Var ser du den?

http://www.largestcompanies.se/default$/cc-SE/lev2-TopList/lev2Desc-De_st%F6rsta_exportf%F6retagen/AdPageId-104/list-4/lang-SVE/

 

Här hittar man SSAB på 6. plats och några andra företag efetr dem. Hur fick du fram siffrorna om 60-70%?

 

Om det är som du säger så varför minskar invånarantalet i bl.a Norrlands inland? Är det fel?

 

Sorry; blev mest OT.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte erbjuda Europeer jobb det finns många som säkert skulle vilja ha ett jobb.

 

Man har fått ett dåligt intryck från alla di överåriga faranglatmaskar till svärsoner som numera huserar både här och där.

Det är mest klagosånger dagarna i ända och skall det sedan bytas ett lysrör så skall det anlitas en hantverkare som di inte är nöjda med.

Inte konstigt att Sin Soden rusar i höjden .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ser man till den sammanlagda svenska exporten under 2012 står skog och metall-exporten för totalt 22 procent tillsammans

 

Exporten av verkstadsvaror är 43% och mig veterligen sker den mesta produktionen av dessa varor inte i norr

 

Dessutom står västsverige för nästan 45% av all utskeppning av export i Sverige vilket då knappast är norrländsk skog och metall.

 

post-3404-0-54459900-1369468888.jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hela servicesektorn vilar på att det finns riktiga jobb."

 

Låter som en MUF-slogan på 80-talet och man kan ju fråga sig hur många "riktiga" jobb vi hade haft i landet om det inte fanns en servicesector eller "oriktiga" jobb som vårdbiträden, brandmän, poliser, lärare, läkare, dagispersonal osv.

Man får nog i ett modernt samhälle inse att de flesta jobb är "riktiga".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte alls menat som att spä på något om ett tärande Norrland.

Menar du att vi inte har några problem med arbetstillfällen i norra Sverige? Då är ju allt bra. Ingen behöver flytta eftersom ingen behöver.

 

Jag hittar inte den statistik som visar att 60-70% av exporten skulle komma från Norrland. Var ser du den?

http://www.largestcompanies.se/default$/cc-SE/lev2-TopList/lev2Desc-De_st%F6rsta_exportf%F6retagen/AdPageId-104/list-4/lang-SVE/

 

Här hittar man SSAB på 6. plats och några andra företag efetr dem. Hur fick du fram siffrorna om 60-70%?

 

Om det är som du säger så varför minskar invånarantalet i bl.a Norrlands inland? Är det fel?

 

Sorry; blev mest OT.

 

 

Siffran över exportinkomster kommer från en tidningsartikel jag inte kommer ihåg var jag läste, en ledarsida eller liknande i dags- eller kvällspress antagligen. Vad gäller den nordligaste delen av Norrland, där jag bor och verkar, så är arbetslösheten i princip obefintlig i inlandet och bara till t ex Kiruna flygs, enligt ryktet, ungefär 1000 veckopendlande yrkesarbetare in varje vecka (till en ort med 20 000 inv).

Samhällsproblemen stavas istället bostadsbrist och stora statliga infrastruktursatsningar i dubbelspår på järnvägar, djupare hamnfarleder och vägar som håller för högre axeltryck är akut nödvändiga.

Sveriges största industriinvesteringar sker i vår lilla del av landet och den inhemska arbetskraften räcker inte längre till. Det är fakta, du istället levererar en myt om att Norrland kostar när det egentligen är Norrland som föder Sverige.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
"Hela servicesektorn vilar på att det finns riktiga jobb."

 

Låter som en MUF-slogan på 80-talet och man kan ju fråga sig hur många "riktiga" jobb vi hade haft i landet om det inte fanns en servicesector eller "oriktiga" jobb som vårdbiträden, brandmän, poliser, lärare, läkare, dagispersonal osv.

Man får nog i ett modernt samhälle inse att de flesta jobb är "riktiga".

Det är helt rätt. Jag avsåg inte "närande och tärande". Inlägget avsåg att visa att både den privata och offentliga sektorn har behov av varandra.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Sveriges största industriinvesteringar sker i vår lilla del av landet och den inhemska arbetskraften räcker inte längre till. Det är fakta, du istället levererar en myt om att Norrland kostar när det egentligen är Norrland som föder Sverige.

Vilket är en myt. Det finns en myt som anger att Norrland skulle föda Sverige. Detta stöds inte av någon statistik.

Lite mer specifik än "Siffran över exportinkomster kommer från en tidningsartikel jag inte kommer ihåg var jag läste, en ledarsida eller liknande i dags- eller kvällspress antagligen" kan du väl vara?

Som du såg av den länk jag la in så kommer på 6-8 plats svenska stålföretag.

 

Det är verkligen kul att det måste tillföras en hel del arbetskraft till en begränsad del av Norrland; det behövs verkligen.

 

Slutligen; jag vet inte vilken statistik du menar påvisar att arbetslösheten i Norrland skulle vara "i princip obefintlig"

http://www.regionfakta.com/Norrland/Arbete/Arbetslosa-totalt/

Detta visar den officiella statistiken och "i princip obefintlig" motsägs av de till dela mörkblå områden innebärande 9.6-10.5 % arbetslöshet

 

Jag tillhör dem som vill att hela Sverige skall leva; dock inte till vilket pris som helst. Det är därför intressant att se det du skriver som direkt motsäger t.ex vad den senaste utredningen kring kommunala utjämningspolitiken (av vissa kallad Robin Hood vilket jag själv tycker är ett felaktigt epitet) just la fram; effekten av denna politik har inte blivit som man tänkt och det borde ändras eftersom bl.a vissa kommuner i Norrland behöver kraftigt ökat stöd.

Jag fattar inte hur denna utredning överensstämmer med din syn på Norrland. Egentligen behövs inget stöd alls eftersom alla har jobb eller...?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser man till den sammanlagda svenska exporten under 2012 står skog och metall-exporten för totalt 22 procent tillsammans

 

Exporten av verkstadsvaror är 43% och mig veterligen sker den mesta produktionen av dessa varor inte i norr

 

Dessutom står västsverige för nästan 45% av all utskeppning av export i Sverige vilket då knappast är norrländsk skog och metall.

 

attachicon.gif1.JPG

Alldeles riktigt mycket av malmen från norra Sverige skickas till södra norrland eller mellan Sverige förädlas där vidare till t.ex bilplåt men även andra stålprodukter. Dessa skickas säkert inte tillbaka till norrland för att skeppas därifrån. Utan förädlas vidare i bl.a Volvos och Saabs fordon.

 

Nu är det inte bara järnmalm utan även koppar, guld osv kommer nog mest från norrland. Skogen är nog ganska jämt fördelat över landet. Förrutom Stockholm som mestadels är tärande, förutom telekom då. Vattenfall t.ex har sin mest lönsamma elkraftproduktion i norrland. De skattar dock inte ett öre i norrland utan de skattar allt där huvudkontoret ligger. Till och med fastigheterna som står ute i kommunerna skattar de för i Stockholm. Hur mycket av våra skattepengar går inte till det tärande Stockholm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan räkna export på lite olika sätt. I Norrland föredrar dom att räkna nettoexport. D.v.s. värdet på exporten minus värdet på den import som krävdes för att skapa just den exporten. Och det krävs inte mycket import varken för järnmalm eller granar eller tallar varför nettovärdet blir högt för norrlandsexporten. Jämfört med t.ex. en bil där väldigt mycket faktiskt importeras mer eller mindre färdigt och slutmonteras i Sverige.

 

Är nog trots allt ett ganska just sätt att räkna.

 

Vi hade ett inlägg för några dagar sen om den minskade risexporten i Thailand som en skribent menade hade väldig marginell betydelse eftersom att bilexporten i Thailand är så mycket större. Skillnaden är precis som fallet Norrland. Risexporten i Thailand kräver ganska minimal import (gödning) medans bilexporten kräver utlandsägda företag som importerar mer eller mindre kompletta byggsatser till bilar som skruvas ihop i Thailand och exporteras. Men med ganska liten nettoeffekt på exporten. Där dessutom en stor del av vinsten hamnar i utlandet.

 

Ingen tvekan om en bath från risexport ger mer till Thailand än en bath från bilexporten.

 

Gäller även för Sverige. Det krävs inga många tallar för att nettot ska bli en Volvo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är en myt. Det finns en myt som anger att Norrland skulle föda Sverige. Detta stöds inte av någon statistik.

Lite mer specifik än "Siffran över exportinkomster kommer från en tidningsartikel jag inte kommer ihåg var jag läste, en ledarsida eller liknande i dags- eller kvällspress antagligen" kan du väl vara?

Som du såg av den länk jag la in så kommer på 6-8 plats svenska stålföretag.

 

Det är verkligen kul att det måste tillföras en hel del arbetskraft till en begränsad del av Norrland; det behövs verkligen.

 

Slutligen; jag vet inte vilken statistik du menar påvisar att arbetslösheten i Norrland skulle vara "i princip obefintlig"

http://www.regionfakta.com/Norrland/Arbete/Arbetslosa-totalt/

Detta visar den officiella statistiken och "i princip obefintlig" motsägs av de till dela mörkblå områden innebärande 9.6-10.5 % arbetslöshet

 

Jag tillhör dem som vill att hela Sverige skall leva; dock inte till vilket pris som helst. Det är därför intressant att se det du skriver som direkt motsäger t.ex vad den senaste utredningen kring kommunala utjämningspolitiken (av vissa kallad Robin Hood vilket jag själv tycker är ett felaktigt epitet) just la fram; effekten av denna politik har inte blivit som man tänkt och det borde ändras eftersom bl.a vissa kommuner i Norrland behöver kraftigt ökat stöd.

Jag fattar inte hur denna utredning överensstämmer med din syn på Norrland. Egentligen behövs inget stöd alls eftersom alla har jobb eller...?

 

När jag skrev "arbetslösheten i princip obefintlig" så skrev jag om inlandet i min del av Norrland, den nordligaste. Vad gäller stöd så gav bara det gruvföretag jag jobbar åt 5 miljarder i aktieutdelning plus 2,2 miljarder i bolagsskatt åt ägaren staten förra året. Samtidigt håller samma företag på med investeringar i storleksordningen 20 miljarder vilket berikar företagare från både när och fjärran. Och alla betalar de skatt till staten. Fast då kallas det förstås inte stöd utan vinst, söderut går dock pengarna hur som helst.

 

Vad gäller att vissa avfolkningskommuner i Norrland behöver ökat stöd från andra kommuner i det sk "utjämningssystemet", som jag tror är det du talar om (?), så är det ju för att utjämningssytemet drabbar dem väldigt orättvist. Vet inte vad du har för kunskaper i frågan men faktum är ju att utjämningssystemet ger mer pengar till Stockholm med kranskommuner än vad Stockholmsregionen betalar in till utjämningssystemet. Och det är ju just snyggt när glesbygdskommunerna t ex föder och utbildar barn som senare kommer som färdigutbildad arbetskraft till tillväxtregionerna för att arbeta och betala sin skatt där. Borde inte Stockholm vara med och betala deras uppväxt och utbildning när de sedan får ta hela värdet av deras arbete?

Nu lever jag inte i en kommun som behöver något utjämningsstöd, ville bara skriva vad jag känner till i frågan.

 

 

Edit... hmm, nu blev jag lurad till svensk politik vilket vi ju inte önskar ha på forumet. Så nu lägger jag ned och går ut i solen med ungarna istället.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Alldeles riktigt mycket av malmen från norra Sverige skickas till södra norrland eller mellan Sverige förädlas där vidare till t.ex bilplåt men även andra stålprodukter. Dessa skickas säkert inte tillbaka till norrland för att skeppas därifrån. Utan förädlas vidare i bl.a Volvos och Saabs fordon.

 

Nu är det inte bara järnmalm utan även koppar, guld osv kommer nog mest från norrland. Skogen är nog ganska jämt fördelat över landet. Förrutom Stockholm som mestadels är tärande, förutom telekom då. Vattenfall t.ex har sin mest lönsamma elkraftproduktion i norrland. De skattar dock inte ett öre i norrland utan de skattar allt där huvudkontoret ligger. Till och med fastigheterna som står ute i kommunerna skattar de för i Stockholm. Hur mycket av våra skattepengar går inte till det tärande Stockholm?

 

Nu blandar du nog kraftigt ihop de skatter som går till den lokala kommunen och de skatter som tillfaller den i stockholm placerade staten men distribueras och används landet över

 

En statlig skatt (dock ej fastighetsskatt som inte finns längre) går till den riksgemensamma skattekistan och förbrukas INTE enbart i Stockholm

 

Så norrlandsföretagen med huvudkontor i t.ex Solna (Vattenfall) bidrar inte mycket till Solna Kommun men däremot till riket Sverige och alla dess invånare

 

Och det stål som inte exporteras utan konsumeras i landet finns inte med i exportstatistiken utan den tabell jag redovisade handlar enbart om export ut ur landet och inget om konsumtion internt i landet av produkter

 

Skall man vara helt korrekt sedan skall man ta hänsyn till den mycket stora tjänsteexporten från Sverige till andra länder och där är Norrland en mycket liten del av denna. Stockholm är en mycket stor del av denna dock.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är en myt. Det finns en myt som anger att Norrland skulle föda Sverige. Detta stöds inte av någon statistik.

Lite mer specifik än "Siffran över exportinkomster kommer från en tidningsartikel jag inte kommer ihåg var jag läste, en ledarsida eller liknande i dags- eller kvällspress antagligen" kan du väl vara?

Som du såg av den länk jag la in så kommer på 6-8 plats svenska stålföretag.

 

Det är verkligen kul att det måste tillföras en hel del arbetskraft till en begränsad del av Norrland; det behövs verkligen.

 

Slutligen; jag vet inte vilken statistik du menar påvisar att arbetslösheten i Norrland skulle vara "i princip obefintlig"

http://www.regionfakta.com/Norrland/Arbete/Arbetslosa-totalt/

Detta visar den officiella statistiken och "i princip obefintlig" motsägs av de till dela mörkblå områden innebärande 9.6-10.5 % arbetslöshet

 

Jag tillhör dem som vill att hela Sverige skall leva; dock inte till vilket pris som helst. Det är därför intressant att se det du skriver som direkt motsäger t.ex vad den senaste utredningen kring kommunala utjämningspolitiken (av vissa kallad Robin Hood vilket jag själv tycker är ett felaktigt epitet) just la fram; effekten av denna politik har inte blivit som man tänkt och det borde ändras eftersom bl.a vissa kommuner i Norrland behöver kraftigt ökat stöd.

Jag fattar inte hur denna utredning överensstämmer med din syn på Norrland. Egentligen behövs inget stöd alls eftersom alla har jobb eller...?

 

Sista tiden har det diskuterats om inte gruvnäringen ska betala en vis "produktionsprocent" i kommunen där malmen bryts. Politikerna verkar till stor del inte tycka om den iden. Kanske för att krav på att flera skatter/avgifter som idag går till Stockholm skulle stanna ute i landet där de kommer ifrån. Samma är det för vattenkraftproduktionen i vattenkraftkommunerna i landet. Allt därifrån går till Stockholm. Hur det är för kärnkraft och annan elproduktion vet jag inte.

 

Min erfarenhet som under åren boende i några av de största vattenkraftkommunerna i landet är att om de skulle skatta för det som produceras lokalt och fastigheterna skattas för i kommunen där de står. Isåfall skulle dessa kommuner vara otroligt rika. Nu går dessa pengar till Stockholm där de skapar otroligt mycket jobb och andra mervärden, det som går tillbaka till dessa kommuner där produktionen sker är otroligt lite.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

När jag skrev "arbetslösheten i princip obefintlig" så skrev jag om inlandet i min del av Norrland, den nordligaste. Vad gäller stöd så gav bara det gruvföretag jag jobbar åt 5 miljarder i aktieutdelning åt ägaren staten plus 2,2 miljarder i bolagsskatt förra året. Samtidigt håller samma företag på med investeringar i storleksordningen 20 miljarder vilket berikar företagare från både när och fjärran. Och alla betalar de skatt till staten. Fast då kallas det förstås inte stöd utan vinst, söderut går dock pengarna hur som helst.

 

Vad gäller att vissa avfolkningskommuner i Norrland behöver ökat stöd från andra kommuner i det sk "utjämningssystemet", som jag tror är det du talar om (?), så är det ju för att utjämningssytemet drabbar dem väldigt orättvist. Vet inte vad du har för kunskaper i frågan men faktum är ju att utjämningssystemet ger mer pengar till Stockholm med kranskommuner än vad Stockholmsregionen betalar in till utjämningssystemet. Och det är ju just snyggt när glesbygdskommunerna t ex föder och utbildar barn som senare kommer som färdigutbildad arbetskraft till tillväxtregionerna för att arbeta och betala sin skatt där. Borde inte Stockholm vara med och betala deras uppväxt och utbildning när de sedan får ta hela värdet av deras arbete?

Nu lever jag inte i en kommun som behöver något utjämningsstöd, ville bara skriva vad jag känner till i frågan.

 

 

Edit... hmm, nu blev jag lurad till svensk politik vilket vi ju inte önskar ha på forumet. Så nu lägger jag ned och går ut i solen med ungarna istället.

Även jag lurades in i svensk politk-snack :-) Det visar väl hur intresserade vi är :-)

Jag skrev i mitt inlägg att utjämningspolitiken slagit helt fel vilket du förstärkte i ditt inlägg.

Däremot motsäger statistiken dina påståenden (om arbetslöshet, bidrag till nationen etc). Kolla lite på siten regionfakta.com så ser du den officiella statistiken

 

ha det så skönt i solen!! :thumbsup:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

I kommunen där jag bor med ca 10.000 innevånare har vi fyra vattenkraftverk, vart vinsten av dessa går har jag ingen aning om

 

vad jag däremot vet är att inget av vinsten stannar i kommunen, hade åtminstone en del av vinsten stannat här hade vi nog inte behövt ha en av de högsta

 

kommunalskatterna i landet.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...