Jump to content
IGNORERAD

Luftgevär


Jan L

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • olle123987

    11

  • Kollba

    9

  • Jan L

    7

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack så mycket för den upplysningen...

 

Ingen orsak. Jag undrar lite vad du har för avsikt att använda vapnet till? Om det bara gäller att skjuta råttor, så kan jag rekommendera Tesco eller liknande butiker vilka säljer utmärkta gifter för att bli av med dem.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen orsak. Jag undrar lite vad du har för avsikt att använda vapnet till? Om det bara gäller att skjuta råttor, så kan jag rekommendera Tesco eller liknande butiker vilka säljer utmärkta gifter för att bli av med dem.   :)

 

Tack än en gång, beprövad metod.

Dock inte från Tesco, utan annan affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter på vissa som om Jan ska köpa nåt automatgevär eller ännu värre.

Vi snackar om ett vanligt larvigt luftgevär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter på vissa som om Jan ska köpa nåt automatgevär eller ännu värre.

Vi snackar om ett vanligt larvigt luftgevär.

 

Det finns ju olika...

 

Till vänster en "vanlig" kula, 4.5mm , till höger 6.35mm ,och då börjar det inte bli så larvigt längre...

 

post-7126-0-79073000-1369396755.jpg

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ändå välja att låta en vuxen karl välja själv om han vill ha ett luftgevär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det flödar av Chinatillverkade luftgevär och pistoler, skrapa para lite på ytan i byn så vet säkert någon vem som fixar dessa.

 

Kvalitén är väl sådär, utgångshastigheten överstiger knappast 200 m/s.

 

Ska se om jag hittar någon bild.

 

Jag kan rekommendera en slangbella, med lite träning så träffar man vad man siktar på och med bra kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Licens för luftgevär? Aja, vill du ha ett kraftigt luftgevär så köp ett "pumpluftgevär"... Hade det som barn och det var en rejäl knallpåk... Ett vanligt luftgevär komprimerar ju luften när man bryter pipan, men med pumpluftgeväret kan man upprepa manövern bra många ggr och får då ett högre tryck...

 

Fast detta är ju 30 år sedan, det finns säkert roligare saker på marknaden nu =)

 

Är det inte så att när du bryter pipan flyttar en kolv till ett utgångsläge för avfyrning och att avtryckaren släpper kolven som skickar iväg luften som skjuter ut kulan?

Dessa bössor kan man nämligen byta fjäder(som trycks ihop bakom kolven) på så att man kommer upp över 200m/s i utgångshastighet.

 

Jag skulle rekommendera minst 5,5mm.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att när du bryter pipan flyttar en kolv till ett utgångsläge för avfyrning och att avtryckaren släpper kolven som skickar iväg luften som skjuter ut kulan?

Dessa bössor kan man nämligen byta fjäder(som trycks ihop bakom kolven) på så att man kommer upp över 200m/s i utgångshastighet.

Jag skulle rekommendera minst 5,5mm.

Jag vet inte hur den funkade, men man pumpade upp ett tryck i en cylinder, tror jag. 1 pump motsvarade ett vanligt luftgevär. Hade man ork o tid till 30 pump så blev det en jävla fart på kulan... var 4, 5 mm f ö , 5, 5 fanns nog inte då

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur den funkade, men man pumpade upp ett tryck i en cylinder, tror jag. 1 pump motsvarade ett vanligt luftgevär. Hade man ork o tid till 30 pump så blev det en jävla fart på kulan... var 4, 5 mm f ö , 5, 5 fanns nog inte då

 

Min pappa hade ett när jag var barn som jag sen fick av honom någon gång när jag var runt 10-12 år.

Om jag inte minns helt fel så var det oräfflad pipa för rundkulor på 5.6 mm.

Och visst var det tryck i det. Problemet var bara att det tog så lång tid att ladda om...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blåsrör är ju ett fullgott alternativ till luftgevär, då stör man ju inte grannarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag vet inte hur den funkade, men man pumpade upp ett tryck i en cylinder, tror jag. 1 pump motsvarade ett vanligt luftgevär. Hade man ork o tid till 30 pump så blev det en jävla fart på kulan... var 4, 5 mm f ö , 5, 5 fanns nog inte då

 

Jo, så funkar ett "pumpgevär" men det jag skrev är hur normal bössan som man bryter pipan på funkar och hur man kan "trimma" den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så funkar ett "pumpgevär" men det jag skrev är hur normal bössan som man bryter pipan på funkar och hur man kan "trimma" den.

Ah, ok, då är jag med. Skyller min tröghet på 2 st stora Chang... Och dom var kallare än pungen på en död isbjörn :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, vi sätter punkt och avslutar här.

Jag borde ha insett att det var dödfött redan fån början.

  

 

Håller med dig  vissa är proffs på att sabba trådar  inte konstigt att medlemmar undviker att ställa frågor då man troligtvis blir ironiserad/utskrattad/idi*tförklarad

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste alla pratoskrivkåta stollar nödvändigtvis skriva i varenda tråd dom inte har något alls att tillföra? Jan ställde en konkret fråga och på tre sidor trams har han inte fått ett enda riktigt svar. Så varför skriver ni alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang får ej licens.

Tjena!

Tror du har fel. Det är upp till Polischefen i varje provins att ge licens.oavsett om det är till Thai eller falang.

Allt enl. vår lokala Polischef. Har själv blivit erbjuden licens för handeld-vapen men tackat nej. tyvärr förstår

dom inte varför. vi har en enpipig hagel-bössa som min fru har licens för(ärvt både licensen o hagelsprutan från

hennes pappa) tror den är tillverkad tidig vår 1932-33...

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Varför måste alla pratoskrivkåta stollar nödvändigtvis skriva i varenda tråd dom inte har något alls att tillföra? Jan ställde en konkret fråga och på tre sidor trams har han inte fått ett enda riktigt svar. Så varför skriver ni alls?
 

Ni får allt ge Er lite till tåls, det brukar ta en vecka innan forat har kommit fram till den mest optimala lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, vi sätter punkt och avslutar här.

Jag borde ha insett att det var dödfött redan fån början.

 

Hav tålamod eller försök med Google :-)

 

Har googlat runt åt dig och samma fråga har tydligen frågats på många thaifora.

Tyngre pjäser (gasdrivna)  som du efterlyser ser ut att vara illegala att döma efter inläggen jag hittat,

men kolla själv här eller på andra ställen, Jag googlade på "buy airguns in Thailand".

 

 

I went to a place called Saphanlek market which has the cheapest DVD's and games I have seen in Bangkok and here they have about 4 or 5 shops for guns and some mighty impressive pieces too.

---

 

I can sell you a potato gun.

---

 

There are 2 gun shops in Korat, that I've been to, but it's difficult to give directions. They're near the town center by the statue of that woman, who they admire.

They sell brand named airguns, but you need a licence.

---

 

air guitars are VERY cheap here. in fact i'll sell you mine for bht 6k.

---

 

There's a whole row of gun shops in BKK between Chinatown and Sanam Luang

Don't buy the cheap ones made here they are shite.

---

 

From these posts and speaking with people around Udon it seems air guns or rifles are illegal, shame

---

http://www.thaivisa.com/forum/topic/78959-compressed-air-gun-for-competition-shooting/

 

---

 

S. SRICHAROON GUN ACCESSORIES & HOLSTERS

111, Peerapong Road, Wang Burapha Phirom, Pra Nakon, Bangkok 10200, Thailand

heading: Gunsmiths / Gun Shops | Defense & Security Suppliers

2 MHAKIMI

98 Chareonkrung Road, Near Unakan Square, Wan Burapat Area, Chinatown, Bangkok 10200, Thailand

heading: Gunsmiths / Gun Shops

3 GUN AND GUY ENTERPRISES

111/1, Chroen Khung Road, Wang Burapha Phirom, Pra Nakon, Bangkok 10200, Thailand

heading: Gunsmiths / Gun Shops

4 SUPSIRI SUPPLY LTD., PART.

94, Onnut 52, Sukhumvit 77, Suan Luang, Suan Luang, Bangkok 10250, Thailand

heading: Gunsmiths / Gun Shops

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tror du har fel. Det är upp till Polischefen i varje provins att ge licens.oavsett om det är till Thai eller falang.

Allt enl. vår lokala Polischef. Har själv blivit erbjuden licens för handeld-vapen men tackat nej. tyvärr förstår

dom inte varför. vi har en enpipig hagel-bössa som min fru har licens för(ärvt både licensen o hagelsprutan från

hennes pappa) tror den är tillverkad tidig vår 1932-33...

 

Det har du säkert rätt i, det slog mig just efter jag skrev att det säkert varierar lokalt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne du tog upp om luftgevär.

Det är ett ämne som jag har djup kännedom om, Dessutom så känner jag Phonta väl. Vi har huserat på samma forum under många år.

 

I sverige så ligger licensgränsen för ett luftgevär på 10J anslagsenergi, det brukar avrundas till 199m/s för cal 4.5 och 145m/s för cal 5.5.

cal 6.5mm är meningslöst att skjuta licensfritt.

 

Gamla sanningar om pumpgevären. oj vad kraftiga dom var ( skrönor och gamla minnen då man var ung) dom klarade möjligen upp till dagens licenskrav vid full vigör.

 

Ju större bössa med större luftkammare ju större effekt. så vill du ha en bössa med stor effekt, sök efter en stor bössa.

 

Den största effekten får du idag med PCP ( har trycktank som pumpas upp till 200bar) med pump eller dyktub.

Ponta köpte lite delar av mig så jag tror han har ett Typhoon PCP hos sig i Thailand nu.

 

En upptrimmad pcp i cal 5,5 eller 6.35 är kraftigare än ett 22LR krutvapen som en jämförelse.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera en slangbella, med lite träning så träffar man vad man siktar på och med bra kraft.

 

Hur menade du nu?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menade du nu?

 

Ja, rekommendera är ett onödigt komplicerat ordval men det betyder ungefär föreslå.

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Intressant ämne du tog upp om luftgevär.

Det är ett ämne som jag har djup kännedom om, Dessutom så känner jag Phonta väl. Vi har huserat på samma forum under många år.

 

I sverige så ligger licensgränsen för ett luftgevär på 10J anslagsenergi, det brukar avrundas till 199m/s för cal 4.5 och 145m/s för cal 5.5.

cal 6.5mm är meningslöst att skjuta licensfritt.

 

Gamla sanningar om pumpgevären. oj vad kraftiga dom var ( skrönor och gamla minnen då man var ung) dom klarade möjligen upp till dagens licenskrav vid full vigör.

 

Ju större bössa med större luftkammare ju större effekt. så vill du ha en bössa med stor effekt, sök efter en stor bössa.

 

Den största effekten får du idag med PCP ( har trycktank som pumpas upp till 200bar) med pump eller dyktub.

Ponta köpte lite delar av mig så jag tror han har ett Typhoon PCP hos sig i Thailand nu.

 

En upptrimmad pcp i cal 5,5 eller 6.35 är kraftigare än ett 22LR krutvapen som en jämförelse.

Hur funkar en sån bössa i verkligheten vid jakt?

Jag hörde av en kompis som har en av BSA's "värstingar" " kort pipa" och han sa att den låter som fan och han rekade ljuddämpare till den vid jakt.

Är det så? och finns ljuddämpare att handla som tillbehör eller måste man tillverka själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...