Jump to content
IGNORERAD

Thaksin kritiserar Thailands centralbank


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
Vilka är ELITEN i Thailand som så ofta beskrivs som ett hot mot Thailands fattiga?

 

Jag vill ha mer detaljerad beskrivning av ordet...

Hej

 

Den Thailändska eliten anses bestå av överklass, kretsen runt kungahuset, framgångsrika affärsmän, anställda inom försvar och myndigheter på höga poster och inte sällan politiker.

 

I ett land där 10% äger ca 90% finns det definitivt en elit som har det väldigt bra och en stor del som har det dmindre bra eller t.o.m riktigt dåligt.

 

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    9

  • måne

    8

  • Khun Ken

    8

  • Tallviking

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej   Jag tror inte alls på påståendet ifrån Ultra Rojalister, PAD, Armeledning och Eliten i Thailand att fattiga är oförmögna att vara med och fatta beslut om sin egen framtid, självklart kan dom avgöra om dom får det bättre eller ej.   Jag ser det mer som om okunskapen om dom fattigas situation finns hos eliten eller kanske snarare deras ovilja till att dela med sig och låta dom fattiga få det bättre.   Mvh Isan Lover
Nu försöker du dribbla med floskler igen... Ifall de som inte vet hur det faktiskt ligger till med domen och bevisföringen i målet fått reda på det så hade de förmodligen ansett att ett brott begåtts och att Thaksin borde straffas för det. Men som tur är så har man ju censuren att ta till i dessa fall...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror inte alls på påståendet ifrån Ultra Rojalister, PAD, Armeledning och Eliten i Thailand att fattiga är oförmögna att vara med och fatta beslut om sin egen framtid, självklart kan dom avgöra om dom får det bättre eller ej.

Jag ser det mer som om okunskapen om dom fattigas situation finns hos eliten eller kanske snarare deras ovilja till att dela med sig och låta dom fattiga få det bättre.

Mvh Isan Lover

Och nån tillstymmelse till varför du citerade mig syns inte.

Eller menar du att "Ultra"-rojalisterna har producerat bevisen emot Thaksin i detta fall?

PS. När ordet eliten inte funkar, då tar man i med Ultra. Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den Thailändska eliten anses bestå av överklass, kretsen runt kungahuset, framgångsrika affärsmän, anställda inom försvar och myndigheter på höga poster och inte sällan politiker.

 

I ett land där 10% äger ca 90% finns det definitivt en elit som har det väldigt bra och en stor del som har det dmindre bra eller t.o.m riktigt dåligt.

 

Mvh Isan Lover

Tack för förklaringen, nu förstår jag att hela regeringen tillhör eliten genom kategorin framgångrika affärsmän och inte sällan politiker.

 

 

.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror inte alls på påståendet ifrån Ultra Rojalister, PAD, Armeledning och Eliten i Thailand att fattiga är oförmögna att vara med och fatta beslut om sin egen framtid, självklart kan dom avgöra om dom får det bättre eller ej.

 

Jag ser det mer som om okunskapen om dom fattigas situation finns hos eliten eller kanske snarare deras ovilja till att dela med sig och låta dom fattiga få det bättre.

 

Mvh Isan Lover

Och du tycker de "fattiga" får rätt information hur de ligger till,de tillåts ju inte att andra får upplysa dem.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror inte alls på påståendet ifrån Ultra Rojalister, PAD, Armeledning och Eliten i Thailand att fattiga är oförmögna att vara med och fatta beslut om sin egen framtid, självklart kan dom avgöra om dom får det bättre eller ej.

 

Jag ser det mer som om okunskapen om dom fattigas situation finns hos eliten eller kanske snarare deras ovilja till att dela med sig och låta dom fattiga få det bättre.

 

Mvh Isan Lover

 

Kan Du ge exempel på någon tidigare politiker som likt Thaksin genomfört en, tillfällig, lagändring som hade ett enda syfte. Att just slippa "dela med sig" (betala skatt).

 

Eller är det bara alla som "dela med sig" så att det blir mer pengar för Thaksin att sno åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu försöker du dribbla med floskler igen... Ifall de som inte vet hur det faktiskt ligger till med domen och bevisföringen i målet fått reda på det så hade de förmodligen ansett att ett brott begåtts och att Thaksin borde straffas för det. Men som tur är så har man ju censuren att ta till i dessa fall...

Hej

 

Vad var kopplingen i ditt svar till mitt inlägg?

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och du tycker de "fattiga" får rätt information hur de ligger till,de tillåts ju inte att andra får upplysa dem.

Hej

 

Dom fattiga får det bättre och har ökat sin levnadsstandard rejält under dom senaste 12 åren och det är naturligtvis detta som avgör hur dom röstar.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej   Vad var kopplingen i ditt svar till mitt inlägg?   Mvh isan Lover
Ditt inlägg hade ju ingen som helst koppling till Surin P3's inlägg som du citerade i ditt inlägg... Som vanligt när du är inmålad i ett hörn bränner du av en harang med standardfloskler som inte har det minsta med ämnet att göra. Patetisk debattteknik skulle jag vilja säga. Kan du besvara Surin P3's inlägg istället för att komma med dina standardfloskler?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom fattiga får det bättre och har ökat sin levnadsstandard rejält under dom senaste 12 åren och det är naturligtvis detta som avgör hur dom röstar.

 

Mvh isan lover

Bra att du tycker de förbättrat sin standard även under de gula  :crazy: Kanske ökade mest då eller?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Den Thailändska eliten anses bestå av överklass, kretsen runt kungahuset, framgångsrika affärsmän, anställda inom försvar och myndigheter på höga poster och inte sällan politiker.

 

I ett land där 10% äger ca 90% finns det definitivt en elit som har det väldigt bra och en stor del som har det dmindre bra eller t.o.m riktigt dåligt.

 

Mvh Isan Lover

Lite gulligt eller fånigt; läs vad du just skrev:

"den thailändska eliten anses... anses av vem..dig?

Läs vidare:..framgångsrika affärsmän...anställda inom försvar och myndigheter på höga poster..

 

Vem är en av de mest framgångsrika affärsmännen och familjerna i Thailand???? Visserligen till stor del genom korruption och bedrägerier men ändå.

Fattar du att du själv just beskrev Thaksins familj??

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite gulligt eller fånigt; läs vad du just skrev:

"den thailändska eliten anses... anses av vem..dig?

Läs vidare:..framgångsrika affärsmän...anställda inom försvar och myndigheter på höga poster..

 

Vem är en av de mest framgångsrika affärsmännen och familjerna i Thailand? ??? Visserligen till stor del genom korruption och bedrägerier men ändå.

Fattar du att du själv just beskrev Thaksins familj??

Han tillhör inte eliten och de rika,han är folkets gräsrotsrepresentant .Behöver jag lägga till nån gubbe?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Lite gulligt eller fånigt; läs vad du just skrev:

"den thailändska eliten anses... anses av vem..dig?

Läs vidare:..framgångsrika affärsmän...anställda inom försvar och myndigheter på höga poster..

 

Vem är en av de mest framgångsrika affärsmännen och familjerna i Thailand? ??? Visserligen till stor del genom korruption och bedrägerier men ändå.

Fattar du att du själv just beskrev Thaksins familj??

Hej

 

Thaksin tillhör garanterat dom 10% men hans familj utgör bara en bråkdel av dessa och dom toppar inte ens listan över landets rikaste.

 

Men det faktum att 10% äger 90% säger en hel del om ojämlikheten i landet och varför Thailand anses ha stora (onormala) klyftor.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Thaksin tillhör garanterat dom 10% men hans familj utgör bara en bråkdel av dessa och dom toppar inte ens listan över landets rikaste.

 

Men det faktum att 10% äger 90% säger en hel del om ojämlikheten i landet och varför Thailand anses ha stora (onormala) klyftor.

 

Mvh isan lover

 

Och inte kommer klyftorna att minska med de rikas favoritparti vid makten. Hur många parlamentariker var det nu PT hade som inte var minst miljonärer (även på pappret) redan när de tog plats i parlamentet. Om jag minns rätt var det 1 (en). 

 

Och inte kommer dessa miljonärer att verka för att försämra för själva. Tvärtom. T.o.m. Thaksin har själv erkänt att han började med politik för att berika sig själv .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och inte kommer klyftorna att minska med de rikas favoritparti vid makten. Hur många parlamentariker var det nu PT hade som inte var minst miljonärer (även på pappret) redan när de tog plats i parlamentet. Om jag minns rätt var det 1 (en). 

 

Och inte kommer dessa miljonärer att verka för att försämra för själva. Tvärtom. T.o.m. Thaksin har själv erkänt att han började med politik för att berika sig själv .

Hej

 

Än en gång, det är upp till väljarna att avgöra om den politik regeringar för är tillräckligt attraktiv för att ge dom förnyat förtroende eller ej och uppenbarligen är dom det eftersom landet har haft röda regeringar under hela 2000 talet frånsett vid kuppen.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej   Än en gång, det är upp till väljarna att avgöra om den politik regeringar för är tillräckligt attraktiv för att ge dom förnyat förtroende eller ej och uppenbarligen är dom det eftersom landet har haft röda regeringar under hela 2000 talet frånsett vid kuppen.   Mvh Isan lover
Det här är en av de punkter vi ser olika. Jag uppfattar att du tycker det är ok att köpa, verkligen KÖPA, sig röster så man kan bilda regering. Om du med röda regeringar menar under någon form av illusion att dom ska driva en röd politik, ja då kan det vara rätt. Skillnaden mellan oss är då att jag anser att det bedrägliga spel med betalning för att partier ska ansluta sig till en koalition, det är inte att vinna, det är bara ekonomiska transaktioner. Det är inte folket som röstat fram de regeringar du hänvisar till, det är ekonomi. Du anser det vara demokrati, jag sett det som bedrägeri och INTE demokrati.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju den röda propagandan massiv och effektiv i Isaan, alla fördyringar med prishöjningar, inte fria läromedel, inte fria skoluniformer är den "gula" regeringens fel.

Under den tid de satt i makten blev Thailand bankrutt, och det är den skulden nu de fattiga håller på att betala av.

Så beskriver Naree (Korat och Kalasin) situationen för mig och det är så det uppfattas av de flesta i Isaan.

Den nuvarande privatägda regeringen för en heroisk kamp för att Thailand inte skall lose face, därav har allt blivit dyrare men så snart alla skulder är betalda så kommer allt bli billigare igen.

Fri press, fria neutrala nyheter i TV, men framför allt ett folk som vågar ifrågasätta är den enda vägen till demokrati.

Vågar man inte, pga. av de starka tron på status mm. är det rätt enkelt att föra ett folk bakom ljuset.

Övriga betalar man bara.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju den röda propagandan massiv och effektiv i Isaan, alla fördyringar med prishöjningar, inte fria läromedel, inte fria skoluniformer är den "gula" regeringens fel.

Under den tid de satt i makten blev Thailand bankrutt, och det är den skulden nu de fattiga håller på att betala av.

Så beskriver Naree (Korat och Kalasin) situationen för mig och det är så det uppfattas av de flesta i Isaan.

Den nuvarande privatägda regeringen för en heroisk kamp för att Thailand inte skall lose face, därav har allt blivit dyrare men så snart alla skulder är betalda så kommer allt bli billigare igen.

Fri press, fria neutrala nyheter i TV, men framför allt ett folk som vågar ifrågasätta är den enda vägen till demokrati.

Vågar man inte, pga. av de starka tron på status mm. är det rätt enkelt att föra ett folk bakom ljuset.

Övriga betalar man bara.

 

 

Leif

 

Regeringen Yingluck har ju hittills i år beslutat om lån som kommer att öka statsskulden med ca 50%. Och även flaggat för nya jättelån.

 

För säkerhets skull är lånen amorteringsfria i 10 år så att klanen hinner plundra klart landet innan smällen kommer när pengarna ska betalas tillbaka. Men då har klanen redan dragit sig tillbaka. Med pengar på banken för generationer framåt att leva lyxliv för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Thaksin tillhör garanterat dom 10% men hans familj utgör bara en bråkdel av dessa och dom toppar inte ens listan över landets rikaste.

 

Men det faktum att 10% äger 90% säger en hel del om ojämlikheten i landet och varför Thailand anses ha stora (onormala) klyftor.

 

Mvh isan lover

Och hur är det  i Sverige,vilken procentfördelning gäller här.Och Thaksins familj har ju tillskansat sig sin förmögenhet på 10-12 år,det måste vara ett rekord i sig men skapar man ett lotteri där man själv är den enda vinnaren så går det fort att bli rik o.s.v.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och hur är det  i Sverige,vilken procentfördelning gäller här.Och Thaksins familj har ju tillskansat sig sin förmögenhet på 10-12 år,det måste vara ett rekord i sig men skapar man ett lotteri där man själv är den enda vinnaren så går det fort att bli rik o.s.v.

Hej

 

Här tror jag definitivt att du är fel ute Thaksin var redan en framgångsrik och förmögen person när Thai Rak Thai bildades.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Då kan man ju tycka att han borde ha suttit nöjd men 'Mycket Vill Ha Mer' :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Då kan man ju tycka att han borde ha suttit nöjd men 'Mycket Vill Ha Mer' :crazy:

Hej

 

Många ansåg nog t.o.m att det faktum att han redan var oerhört rik skulle göra att han kunde bekämpa landets korruption på ett sätt som andra politiker inte vågade eller ville.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Många ansåg nog t.o.m att det faktum att han redan var oerhört rik skulle göra att han kunde bekämpa landets korruption på ett sätt som andra politiker inte vågade eller ville.

 

Mvh isan lover

 

Och oj, vad fel alla hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och oj, vad fel alla hade.

Hej

 

Om alla tycker att dom hade fel vet jag inte eftersom kampanjer mot myndighets stats och kommunalt anställda tjänstemän och chefer startades av Thai rak Thai,  men många blev nog besvikna också.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...