Jump to content
IGNORERAD

Demokraterna ska äntligen reformera sitt parti.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Man har ju ex.vis fått några byar i dom sydliga proovinserna att ansluta sig till dom "röda byarna" och når dessa en bättre utveckling än övriga byar i området kan det ju locka fler till att prova något nytt, vi får väl se.

 

Även det fredsinitiativ som har tagits i söder kan ju komma att påverka läget om förhandlingarna lyckas.

 

Mvh isan lover

 

Problemet är att de röda har ansvaret för att situationen har eskalerat till dagens nivå, väldigt många som jag känner i söder har den uppfattningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    8

  • måne

    7

  • janne_h

    6

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Om PT vill ha röster från södra Thailand så krävs det att man agerar på riktigt för att lösa terrorsituationen där.

 

Muslimsk majoritet finns i 3 distrikt längst ner mot Malaysia och utgör en mycket liten del av det man kallar södra Thailand i politiska sammanhang och som i norr börjar ungefär mitt i Bangkok. Övriga i södra Thailand, vilken måste vara långt över 90 % av befolkning, är precis som i övriga Thailand buddister. 

 

Konflikten med muslimerna fanns långt före PT och att de enda mandaten PT någonsin tagit hem söder om Bangkok är just i dessa "muslimdistrikt" är knappast PT förtjänst. Snarare beror det på att den buddistiska minoritet av etniska thailändare i dessa distrikt stöder Demokraterna. Alltså stöder muslimerna vad fan som helst utom Demokraterna.

 

Muslimerna i Thailand är dock på tok för få för att utgöra någon politisk maktfaktor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Problemet är att de röda har ansvaret för att situationen har eskalerat till dagens nivå, väldigt många som jag känner i söder har den uppfattningen.

 

 

 

Att "konflikten" funnits länge kan vi nog enas om, drygt 100år om jag inte minns helt fel.

Men att den eskalerat under de rödas försorg(Kru Sue, Tak Bai osv) är en mycket utbredd uppfattning åtminstone bland den buddhistiska befolkningen.

 

EDIT:

Med södra Thailand så avser jag främst den annekterade delen.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Varför ska dom nå bättre utveckling för att dom är röda byar?

Hej

 

Själv är jag mer eller mindre övertygad om att dessa byar kommer att utvecklas bättre än dom övriga i regionen p.g.a att det kommer att bli ett uttalat fokus på att lyfta dessa på ett liknande sätt som i norr och nordost, genom minskad korruption, minskad byråkrati, dialog med byborna där man tar reda på vad dom saknar och behöver, bylån och hjälp till självhjälp, bildande av skolråd och byråd, gemensamma ansträngningar ifrån både bybor och myndigheter borde kunna ge ett bra resultat även där nere.

 

Jag ser fram emot att följa dessa röda byars utveckling i södra Thailand och jag är väldigt optimistisk och jag förstår både Demokraterna och PAD,s oro i.o.m att dessa röda byar kom till där nere och det var ingen slump att byarna råkade ut för traksasserier och att byborna överfölls efter det att dom anslöt sig till "dom röda byarna". 

 

Dom nuvarande makthavarna där nere känner sig naturligtvis hotade och befarar minskade inkomster ifrån korruption om resurser och pengar i regionen ska användas till bybornas bästa och man befarar nog dessutom risk för minskat väljarstöd och att antalet röda byar kommer att öka om utvecklingen blir bättre i dessa röda byar än dom omgivande och förmodligen kommer denna nya konkurens situation att leda till att lokala politiker måste se till att även icke röda byar får det bättre också, så enligt mig finns det bara vinnare här. 

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv är jag mer eller mindre övertygad om att dessa byar kommer att utvecklas bättre än dom övriga i regionen p.g.a att det kommer att bli ett uttalat fokus på att lyfta dessa på ett liknande sätt som i norr och nordost, genom minskad korruption, minskad byråkrati, dialog med byborna där man tar reda på vad dom saknar och behöver, bylån och hjälp till självhjälp, bildande av skolråd och byråd, gemensamma ansträngningar ifrån både bybor och myndigheter borde kunna ge ett bra resultat även där nere.

 

Jag ser fram emot att följa dessa röda byars utveckling i södra Thailand och jag är väldigt optimistisk och jag förstår både Demokraterna och PAD,s oro i.o.m att dessa röda byar kom till där nere och det var ingen slump att byarna råkade ut för traksasserier och att byborna överfölls efter det att dom anslöt sig till "dom röda byarna". 

 

Dom nuvarande makthavarna där nere känner sig naturligtvis hotade och befarar minskade inkomster ifrån korruption om resurser och pengar i regionen ska användas till bybornas bästa och man befarar nog dessutom risk för minskat väljarstöd och att antalet röda byar kommer att öka om utvecklingen blir bättre i dessa röda byar än dom omgivande och förmodligen kommer denna nya konkurens situation att leda till att lokala politiker måste se till att även icke röda byar får det bättre också, så enligt mig finns det bara vinnare här. 

 

Mvh Isan Lover

 

Men vem menar du ska styra upp detta om dom ej har dom lokala makthavarna med sig?

Eller är det ännu en Karl Marx dröm?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Men vem menar du ska styra upp detta om dom ej har dom lokala makthavarna med sig?

Eller är det ännu en Karl Marx dröm?

Hej

 

Jag tror att det är direktkontakter med dom röda byarna som gäller eftersom dessa är lite "isolerade" och att dom kommer att ha ett utbyte av erfarenheter och få kunskap till sig ifrån övriga röda byar i landet.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror att det är direktkontakter med dom röda byarna som gäller eftersom dessa är lite "isolerade" och att dom kommer att ha ett utbyte av erfarenheter och få kunskap till sig ifrån övriga röda byar i landet.

 

Mvh isan Lover

Så att isolera sig från övriga landet är vägen som man bör gå enligt dig?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så att isolera sig från övriga landet är vägen som man bör gå enligt dig?

Hej

 

Det är nog inte helt lätt att bryta invanda mönster och att söka sig nya vägar politiskt i ett område som domineras kraftigt av motståndare till regeringen och dom röda byarna, men jag hoppas att deras mod och vilja till förändring kommer att visa sig vara bra för dom.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är nog inte helt lätt att bryta invanda mönster och att söka sig nya vägar politiskt i ett område som domineras kraftigt av motståndare till regeringen och dom röda byarna, men jag hoppas att deras mod och vilja till förändring kommer att visa sig vara bra för dom.

 

Mvh isan Lover

Återigen citerar du mig utan att besvara frågan. Tycker du att det är hederlig debattteknik?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och röda byar med Thaksin som förebild är att föredra tycker du?En genomkorrumperad egenkär diktator är det rätta vägen för fattigt oupplyst folk att gå?Är du sann?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Och röda byar med Thaksin som förebild är att föredra tycker du?En genomkorrumperad egenkär diktator är det rätta vägen för fattigt oupplyst folk att gå?Är du sann?
Röda byar är ju ett ypperligt sätt att indoktrinera oupplyst folk så att dom röstar "rätt". Som tack för stödet så prioriteras dessa byar när brödsmulorna som ramlat ner från bordet ska delas ut :thumbsup:
Link to comment
Dela på andra sajter

Röda byar är ju ett ypperligt sätt att indoktrinera oupplyst folk så att dom röstar "rätt". Som tack för stödet så prioriteras dessa byar när brödsmulorna som ramlat ner från bordet ska delas ut :thumbsup:

Och byhövdingen tar den största biten från smulorna.I vår by bytte skolan rektor och han tillskansade sig försäljningsförmånerna i sitt område,vilket gjorde att flera familjer blev utan försörjning.Han får oxå andel av sina lärares löner för att han är så hygglig att låta dom undervisa i sin skola.Vad tjänar en rektor i en skola för ca 600 elever?Han har det i särklass finaste huset i byn(3-5 millar)

Dyraste bilen o.s.v. tippar att han tjänar 200000 bath i månaden minst.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och byhövdingen tar den största biten från smulorna.I vår by bytte skolan rektor och han tillskansade sig försäljningsförmånerna i sitt område,vilket gjorde att flera familjer blev utan försörjning.Han får oxå andel av sina lärares löner för att han är så hygglig att låta dom undervisa i sin skola.Vad tjänar en rektor i en skola för ca 600 elever?Han har det i särklass finaste huset i byn(3-5 millar)

Dyraste bilen o.s.v. tippar att han tjänar 200000 bath i månaden minst.

 

Thailand har bortåt 200.000 utbildade lärare. Och ytterliga tiotusental på utbildning. Men bara 40.000 lärartjänster. Lösning. Tjänsterna "auktioneras" ut och högstbjudande får tjänsten. Lönsamt extraknäck för rektorer. (Som dock inte får behålla alla pengarna själv. Det är slagsmål runt "köttgrytan")

Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant till Kim och hans fru skulle få tillbaks sitt jobb om hon la in sin första årslön till rektorn(har jag för mig Kim sa)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fick betala 8000bath direkt till rektorn i Korat för att Pop skulle få börja där.

I en skola med 3000 elever blir det lönsamt...

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Återigen citerar du mig utan att besvara frågan. Tycker du att det är hederlig debattteknik?

Hej

 

Det är möjligt att jag skulle ha varit ändå tydligare med att jag inte ser deras medlemskap i dom röda byarna som ett försök till isolering utan mer som ett sätt att öppna sig och bryta isoleringen för att pröva något nytt och se om detta ger dom något, men det faktum att byarna trakaserades och möttes med våld ifrån politiska motståndare i området kan ju göra att dom kan ses som lite "isolerade" öar i det område dom befinner sig.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och röda byar med Thaksin som förebild är att föredra tycker du?En genomkorrumperad egenkär diktator är det rätta vägen för fattigt oupplyst folk att gå?Är du sann?

Hej

 

Om jag bodde där nere och inte vore nöjd med min egen situation eller områdets utveckling skulle jag definitivt vara beredd att prova något nytt och detta med dom s.k röda byarna är ju helt klart ett nytt grepp som kan ge något, helt klart värt ett försök tycker jag, vad har man att förlora på det?

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Återigen citerar du mig utan att besvara frågan. Tycker du att det är hederlig debattteknik?

 

Standard röd svammel politik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Standard röd svammel politik!

Hej

 

Standard gul svammel politik!

 

Jag får sällan några bra svar på mina frågor heller.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Standard gul svammel politik!

 

Jag får sällan några bra svar på mina frågor heller.

 

Mvh isan lover

 

Det har jag full förståelse att du tycker då folk inte håller med i dina indoktrinerade åsikter/troende!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det har jag full förståelse att du tycker då folk inte håller med i dina indoktrinerade åsikter/troende!

Hej

 

Jag har full förståelse för att folk inte håller med om dina indoktrinerade åsikter/troende!

 

Kul att vi kan vara överens om något för en gångs skull.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Hej   Det är möjligt att jag skulle ha varit ändå tydligare med att jag inte ser deras medlemskap i dom röda byarna som ett försök till isolering utan mer som ett sätt att öppna sig och bryta isoleringen för att pröva något nytt och se om detta ger dom något, men det faktum att byarna trakaserades och möttes med våld ifrån politiska motståndare i området kan ju göra att dom kan ses som lite "isolerade" öar i det område dom befinner sig.   Mvh isan lover
Skulle vara intressant och se hur gula byar skulle bemötas där uppe i rödinglandet där du håller till. Tror inte du skulle använda dig av ord som "öppna sig" och "bryta isoleringen". Inte tror jag att något om "trakaseriserier och politiskt våld" skulle nämnas heller..
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Jag har full förståelse för att folk inte håller med om dina indoktrinerade åsikter/troende!

 

Kul att vi kan vara överens om något för en gångs skull.

 

Mvh isan lover

 

Kan du visa ett enda inlägg av mej som är skrivet i de gulas favör?

Då räknar jag inte kritiska inlägg om ditt troende och hört på byn, det vet väl alla som indoktrinerade åsikter/troende!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Kan du visa ett enda inlägg av mej som är skrivet i de gulas favör? Då räknar jag inte kritiska inlägg om ditt troende och hört på byn, det vet väl alla som indoktrinerade åsikter/troende!
Är du inte röd och håller med i allt som Thaksin hittar på så är du gul, rojalist, militärkramare, kuppvän, odemkratisk osv. Det vet väl alla :giggle:
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Skulle vara intressant och se hur gula byar skulle bemötas där uppe i rödinglandet där du håller till. Tror inte du skulle använda dig av ord som "öppna sig" och "bryta isoleringen". Inte tror jag att något om "trakaseriserier och politiskt våld" skulle nämnas heller..

Hej

 

Det är ju en hypotetisk fråga och jag vet faktiskt inte vad som skulle hända men jag är långt ifrån säker på att andra byar skulle utsätta dessa för våld, det är ju personer och organisationer som Prem, Apishit, Suthep, PAD ledare och vissa generaler som är vad som får kallas hatade i norr och nordost och då för vad dom har gjort och anses står för där uppe.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...